Көп жыл өткен соң жарияланған Бауыржан Момышұлының “Курляндия майданы” деректі романын оқығанда туған ой
Халқымыздың айтулы перзенті, майдангер жазушы Бауыржан Момышұлының 2009 жылы ғана баспа бетінде жарияланған “Курляндия майданы” деректі романы қазақ әдебиетіндегі соғыс тақырыбына жазылған қуатты әрі сүбелі, нәрлі әрі тұшымды көркем туынды дер ек. Деректі роман сонымен бірге өзінің тарихилығымен де ерекшеленеді.
Бұл шығарманың тілі өте бай. Оқиғасы нақты. Ойы терең. Көңілдің төрінен бір-ақ шығады.
Мұнда әсіресе әдебиет теориясына сай, роман жанрына тән кесек-кесек оқиғалардың басталуы, дамуы, шиеленісуі, шешімі секілді элементтер аз емес. Осымен бірге, туындыда психологиялық, оқиғалық, ситуациялық иірімдер көптеп кездеседі. 1942 жылы Баукең өзі басқарған 1073-полк пен 1944 жылдың аяғындағы дивизияға қолбасшылық жасаған уақыты осы шығарманың негізгі өзегіне айналған.
Деректі роман аяқталмай қалған. Бұл жайлы “Бауыржантану” ғылыми-зерттеу орталығының жетекші ғылыми қызметкері Мұхамеджан Кәтімхан “Жұлдыз” журналының 2009 жылғы 3-санындағы 4-бетте былай деп жазады: “Аяқталмай қалса да өмірлік дерегі мол, көркемдік қуаты ерекше бұл туындының ұлттық әскери әдебиетімізден сүбелі орын алары даусыз”.
Кітаптағы басты кейіпкер Бекболат – Баукеңнің өзі, әдебиеттану тілімен айтқанда прототипі. Шығармада сол кезеңнің өзінде алғы шепте жүрген полк жауынгерлерінің мұң-мұқтажы жайлы толғаныссыз айтуға болмайды. Өйткені, сол кездегі одақтық жүйе кезінде де Баукең ұлттық мүддені назардан тыс бір елі тастамаған, оны өзінің ғұмырлық өлшемі, бағдары еткендей. Қазақ жауынгерлерінің ана тіліндегі газет-журналдардан тарығып жүргендігі, қазақ тілінде грампластинкалардың қажеттігі, көркем әдеби кітаптардың, әсіресе, фольклор, батырлар жыры мен дастандарының жоқтығын атап айтуы оның туған халқына деген құрметінің белгісі емес пе?! Сол секілді Қазақстаннан келген қосымша адамдар күшінің әскери машығы нашар екендігі, сөйтіп, олардың бостан-босқа құрбан болуын сол кездегі Қазақ елі басшыларына жеткізуге деген ұмтылысы да өз еліне деген адалдығының, перзенттік парызының бірегей көрінісі деп білеміз.
“Курляндия майданы” романында соғыс кезінде Қазақ еліне келген әскери делегацияны қарсы алғандар арасында ел әдебиеті мен мәдениетіне елеулі үлес қосқан тұлғаларды да жадымызда жаңғыртамыз. Олар сол кездегі Жазушылар одағының басшысы Сәбит Мұқанов, атақты жазушылар Мұхтар Әуезов, Ғабит Мүсірепов, Ғабиден Мұстафин, Әлжаппар Әбішев, артистер Қалибек Қуанышбаев, Құрманбек Жандарбеков, Шара мен Күләш, Шәкен Айманов, Хадиша Бөкеева және тағы басқалары.
Басты кейіпкер Бекболаттың әскери қызметінің өсуі, дивизия командирі болуы деректі романда шынайы көрініс тапқан. Шығармада Бекболаттың – Баукеңнің сыртқы көзқарас арқылы берілген мінезі де батырдың бірегейлігін аңғартады. Мінезі қызуқанды, мәселені шорт кесетіні, тоқетер сөзді бірден айтып салуы, әскери іс-қағаздарын қадағалап оқуы, әрбір әскери маман иелерінің өзіне тән ерекшеліктерін етене білуі басты кейіпкерді ерекшелендіріп тұрады.
“Курляндия майданы” шығармасын тарихилығымен бірге оны болашақ әскерилер үшін мықты кәсіби оқу құралы деп санауға әбден болады. Мұнда әскери біліктілік, майдан мен тыл байланысы, қорғаныс, кездейсоқ ситуациядағы іс-әрекеттер мен нақты шешімдер қабылдауға байланысты сюжеттер, оқиғалар аз емес.
Баукеңнің әскери біліктілігі мен білімдарлығына, алғыр да уәжді сөздеріне қанығуға ынталы оқырман осы шығарманы оқу барысында басқа жағдайлардан да хабардар болады. Дивизия командирі болу тек лауазымды қызмет емес, ол жаяу әскер, артиллерия, штаб, тыл, әрбір әскери бөлімдер мен роталар, жекелеген жауынгерлер тағдыры, бәрі-бәрі де оның жеке іс-әрекетіне, ой-ниетіне қатысты болатындығы романда баяндау, диалог түрінде оқырмандарға ұсынылған.
Деректі романды оқи отырып, нақты деректерге кезігесіз. Кейбір келеңсіз жәйттерге де қанығасыз. Нақты қамқорлық, өз міндетіне мемлекеттік көзқарас болмаса, бүкіл істің бейберекет болатынына күмәнің қалмайды. Үзінді келтірелік: “Солдат – үйсіз-күйсіз адам. Дивизияда 12-13 мың солдат. Олардан үкімет ешнәрсені аяп отырған жоқ. Олар да Отаннан ешнәрсесін аяп жүрген жоқ. Шығынсыз соғыс болмайды. Күн емес, сағат сайын шығын. Саптан жүздеген жауынгерлер жарақаттанып кетеді, жүздегені шейіт – құрбандық болады. Бір тәулікте 12-13 мыңның кемінде 500-і, әйтпесе, 1000-ы саптан шығады. Дивизия азық-түлікті үш-төрт күн бұрынғы санымен есептеп алады. Демек, 1500-3000 адамның паектері Кузнецовтің қалтасында!”
Автор Баукең, әрі дивизия командирі Бекболат жаңа қызметке келгенде дивизия командирінің тыл жөніндегі орынбасары Кузнецовке тыл мәселесімен осылайша тікелей айналысуын талап етіп, қатаң түрде тапсырма береді. Жауынгерлердің аш құрсақ болмауын қадағалауды міндеттейді. Шаруашылық істерін оңтайлы жүргізу жайлы ой тастайды.
Шабуыл кезіндегі сәтсіздіктер, алға жылжу орнына қорғану, соғыстағы тәжірибенің кемшін болуы Бекболаттың көңіл-күйіне кері әсерін тигізеді. Сонда да, шындықты бетке тұтып, сөзінде тұрмағаны үшін армияға басшылық жасайтын жоғары лауазымды әскери басшыға: “Мені, Коньковты, Шляпинді, Шеметовті асу керек”, – деуі нағыз көзсіз батырлықтың, өзінің ісіне деген адалдықтың көрінісі. Бірақ армия қолбасшысы шындықты тіке айтқаны үшін, оны қанаттандыруды ойлайды, сағын сындырмайтын жол іздестіреді.
Деректі романнан көзіқарақты оқырман көптеген тарихи деректерге қанығады. Мәселен, соғыстың алғашқы жылдарында: “Командирдің орны тек қана алғы шепте”, – деген принцип орын алғандықтан, көп офицерлер соғыстың алғашқы айларында құрбан болады. Соңыра, автордың романында келтіргеніндей, Сталиннің №306 бұйрығына сәйкес, командирлердің дәрежесіне, ұрыстағы жүктелген міндеттеріне сай орындары көрсетіліпті. Мінеки, осындай кәсіби, әскери мағлұматтар романда танымдық сипатпен ерекшеленеді.
Майдан психологиясы, солдат психологиясы романда сан қырлы жағынан көрсетілген. “Тойған кісі табағына түкіреді. Шала-шарпы қанағаттанған кісі рахмет айтады. Шалжайып езіле жатып, ұйқыдан зеріккен кісіге тұр десең, көкірегіңнен тебеді... Солдаттың қарны қампая тоймауы керек. Солдатты ұйқы баспау керек. Солдат тек жатпауы керек. Солдат ерте тұрып, кеш жатады. Ол – қимылдың адамы”. Мінеки, психологиялық пікірлер сырлары.
Соғыста да адами ерекшеліктерімен көзге түсетін жауынгерлер болады. Деректі романдағы сондай кейіпкерлердің бірі – етжеңді қазақы мінезді Әділгерей. Орысша шала-пұла білетін, әскери құжатына Әділгерей емес, қапылыста Андрей деп жазылған жауынгердің өзі он алты рет жарақат алған, оның алтауы өте ауыр. Соған қарамастан, сапта өзгелермен бірдей жүреді. Бекболаттан бір мүшел жас үлкен екендігін пайдаланғандықтан емес, қазақы қалыппен оған “қарағым, шырағым” деуі де оның табиғи табиғатынан дерек береді. Әділгерейді шынайы тексергенде оның денесінде бір оқ, бір жарқыншақ бар екендігі және де белгілі болады. Оның орысша білмеуі Ржев қаласын Ережеп деп, полковникті балкоуник, марганцовканы мерген сопы деуі және тағы басқа да сөздердің өңін аудара сөйлегендері де іш жылытады. Аңғалдық, тазалық лебі еседі.
Дивизия командирінің, яғни Баукеңнің – Бекболаттың әскери трибуналдың екі солдатты сиыр ұрлап, сойғаны үшін тергеп, екеуін де ату жазасына үкім еткеніне қарсы болып, ол құжатқа өзінің қол қоймағаны да сол тарихи кезеңнің айтулы шындығындай әсер етеді. Дивизия командиріне сол кездегі КСРО Жоғарғы Кеңесі Президиумының атынан әскери трибуналдың үкімін теріске шығаруға құқық берілген-ді. Алайда осы іс-әрекеті үшін Бекболатқа армияның әскери кеңесі қатаң сөгіс жариялайды. Ал өлімнен аман қалған екі солдат та соғыста аянбай шайқасып, қаза тауып, Қызыл Жұлдыз ордендерімен наградталыпты.
Сондай-ақ, командирдің бұйрық беруі заңды болғанымен, оның бұл іс-әрекетке шығармашылық тұрғыда қарау қажеттілігі жайлы ой-пікірлері де нанымды. Мәселен, осы орайда автор Бірінші Петрдің сөзін келтіреді. Ол айтқан екен: “Жарғыны қабырғаға жазылғандай етіп қатып ұстап қалу қажет емес, онда тәртіп жайлы ғана жазылған, ал уақыт пен жағдай ескерілмеген”. Сонымен бірге, командир айтты-бітті деген сөз еместігін де автор ғибратты әпсанамен өрнектеген. Оны да келтіре кетуді жөн санадық. Бұл аңыз ба әлде шын ба, ол жағы көмескілеу. Бірақ жел тұрмаса, шөптің басы қимылдамайды демей ме? Енді осыған келелік. Ілгеріде, 1904 жылы жапондық бас қолбасшы адмирал Того түн ауа орыс әскерлеріне қарсы шабуыл жасауға бұйрық шығарып, қол қойыпты. Сөйтіп, өзі балық аулауға кетіпті. Соғыс басталған күні кеш түсе үйіне оралыпты. Келсе, император іздеп жатыр екен. Соғыстың барысын білгісі келіпті. “Мен бас қолбасшы ретінде таң атар-атпастан Ресей әскеріне қарсы соғысты бастаңдар деп бұйрық бергенмін. Осымен менің қызметім тәмамдалады. Ал бұйрық болса да, болмаса да орындалуға тиіс”, – депті.
Бас кейіпкер Бекболаттың әскери біліктілігі, білімдарлығы, кең ойлы диапазоны осындай мысалдармен шығармада жан-жақты бейнеленген. Құрғақ сөзге, бос ділмарлыққа емес, нақты іс-әрекетке негізделген сөйлемдер, мақсат-мүддесі айқын, анық ойлар шығарма қуатын арттыра түскен. Тарихтан өзінің лайықты орнын алған кешегі қанды алапат ұрыс Курляндия майданында да аласапыранға толы болғандығын шығарманы оқи отырып куә боласыз, қанығасыз.
“Құлақпен естігеннен, көзбен көрген анық, көзбен көргеннен, бастан өткізген анық”, деп автордың өзі жазғанындай “Курляндия майданы” деректі романын соғыс өнерін жетік меңгерген, оның жоғары офицерлік шеніне ие болып, дивизия басқарған майдангер-қаламгердің тағылымы мол, сөз құдіретіне бас иген, қазақ әдебиетіне қосылған соны әрі өміршең туындысы деуімізге толық хақымыз бар.
Нұрғали ҚАДЫРБАЕВ, “Сырдария” университетінің доценті.
* * *
БІР БАУЫРЖАН КЕРЕК-АУ!..
Әнін жазған: Сланқожа ҚАРАҚЫСТЫҚ
Өлеңін жазған: Рафаэль Ниязбек
Қазақстан композиторларының арасында өткізілген “Патриоттық әндер мен марштар” жабық конкурсында 1-ші жүлде алған шығарма.
Жырға қосып ақыны,
Туған халқы толғаған.
Бар қазақтың батырын,
Бір Бауыржан сомдаған.
Қайырмасы:
Өрге сүйреп өрлігі,
Жауға аттанған сайланып,
Атағы мен ерлігі
Кетті аңызға айналып.
Соғыс ашқан тажалды,
Өз жерінде жерлеген.
Қарсы алғанда ажалды,
Кірпік қағып көрмеген.
Қайырмасы:
Оқ бораған майданда,
Ат ойнатқан бұғынбай,
Бәукең өткен қайдан да,
Ту секілді жығылмай.
Мықтысынған ірі де,
Батпай іштей ашынған.
Батыр Бәукең тіріде,
Кім бар бізді басынған.
Қайырмасы:
Жақсыменен жаман да,
Өзін дана көреді-ау,
Қилы мына заманда,
Бір Бауыржан керек-ау!..