28 Қыркүйек, 2010

Судың да сұрауы бар

1306 рет
көрсетілді
11 мин
оқу үшін
Бүгінгі әлемде су өткір мәселелердің бірі болып отыр. Жуырда Премьер-Министр Кәрім Мәсімов: “Алдағы он жылда су үлкен мә­селеге айналғалы тұр. Тек Қазақстан ғана емес, әлемнің барша ғалымдары қазірден бұған бас қатыруда. Сондықтан, бұл мәселені шешу керек”, деп атап өткен болатын. Біз осы мәселеге қатысты жақында Ауыл шаруашылығы министрлігі Су ресурстары коми­тетінің төрағасы Орман АНАРБЕКТІ әңгімеге тартқан едік. – Қазақстанға ағып келетін өзендердің көпжылдық маңыздылығын орташа есеппен бағаласақ, соңғы 30 жылда жылына 25,3 тек­ше шақырымға азайғаны байқалады (жер­гі­лік­ті сулар бойынша – 10,3, трансшека­ралық сулар бойынша – 15,2). Бұл ауа­ райы­ның ұзақ мерзімді болжамының өзгеруіне сәйкес келеді. Трансшекаралық ағып келетін сулар азаяды деген болжамдарды ескергенде 2020 жылға қарай республикада су ресурс­тарының әрі қарай азаюы жылына 86 текше шақырымға дейін жетпек. Естеріңізге сала кетейін, жерасты су көзі әдетте ірі өзендердің бассейніне жинақталған. Бұл жер үсті ре­сурс­тарымен тығыз гидравликалық байланысы бар екенін көрсетеді. Сондықтан да оларды пайдалану келісілген түрде жүзеге асуы керек: бір “элементті” шамадан тыс пайдалану екіншісінің жағдайына міндетті түрде әсер етеді. Табиғи-климаттық факторды да естен шығаруға болмайды. Гидрометеорология, гидрология мен су ресурстарын пайдалану мәселелері біртұтас дүние ретінде қаралуы керек. Су нысандары ахуалын шынайы біліп отыру үшін жоспарлы түрде мониторинг жүргізілуі. Ол суды қауіпсіз пайдалану және қауіпті жағдайлардың алдын алу үшін қажет. – Бүгінде Қазақстан экономикасындағы су ресурстарының алатын орнын қалай бағалауға болады? – Экономикамыздың суды тұтыну көр­сеткіші жылына 32,5 текше шақырымды құ­райды. Егер салалар бойынша айтар болсақ, ең көп тұтынатын ауыл шаруашылығы са­ла­сы, ол 75%-ды құрайды. Бұл көлемнің жар­тысынан астамы, яғни 53%-ы Арал-Сыр­дария бассейнінде пайдаланылады, ол жерде дәс­түрлі суармалы егін шаруашылығы дамы­ғ­ан. Суды өндірістік мақсатта мол көлемде тұтынатындар Ертіс бассейнінің нысандары – 38%, Нұра-Сарысу – 29%, Орал-Каспий – 21%. Бұлар еліміздің индустриялық да­мы­ған өңірлерінде орналасқан. Коммуналдық-тұрмыстық сектор бар болғаны судың 5 пайызын ғана тұтынады. – Сіз су ресурстарының азайып бара жатқаны туралы айтып қалдыңыз. Мұны еліміздің ұлттық қауіпсіздігіне төнген қатер деп санауға бола ма? – Бұл 2020-2030 жылдарға қарай алапат су тапшылығы қаупі барын аңғартады. Яғни, ұлттық қауіпсіздік мәселесіне тікелей қатыс­ты дүние. Өздеріңізге мәлім, Қазақстан ірі трансшекаралық өзендердің төменгі ағы­сын­да орналасқан. Сондықтан, сумен қамта­ма­сыз ету жайы көбіне іргелес жатқан мем­лекеттердің шаруашылық ұстанымдарына, экономикалық дамуы мен халық санының өсуіне тәуелді. Ендеше, су ресурстарын пайдалану мен қорғауды реттеу мәселелері стратегиялық маңызға ие. – Бұл проблеманы шешудің жолдары қандай? – Біріншіден, ел ішінде су ресурстарын қор­ғау мен ұтымды пайдалану қажет. Ол үшін кіріктірілген басқарудың ұлттық жос­парын қабылдау керек және соның негізінде тұтастай оңалту жұмыстарын, қолданыстағы су шаруашылығы инфрақұрылымын жетіл­ді­ру қажет. Бұдан тыс, барлық жерде жаңа су үнемдеу технологияларын, өндірістік үрдіс­тер­ді басқарудың автоматтандырылған жүйе­лерін енгізіп, мемлекеттік және бастапқы су есептеуді жолға қою керек. Алғашқы тәжірибелердің нәтижелері көңіл көншітеді. Мәселен, Оңтүстік Қазақстан облысындағы “ЖаңаАқдала” агрофирмасы қызанақ өсіру үшін тамшылатып суару технологиясын ен­гізді. Соның арқасында алынған өнім көлемі 3,5 есе артып, су шығыны 2,8 есеге азайды. Тыңайтқыш заттарды қолданудағы үнемдеу 30%-ға, ал өсімдікті ауылшаруашылық өң­деу­ге кеткен шығын 40%-ға кеміді. Ақмола, Қа­рағанды және Павлодар облыстарында кар­топ өсіруде америкалық “Валей” суару мә­шинелері қолданысқа сәтті енгізілуде. Нәти­же­сінде, егістік суын үш есе үнемдей оты­рып, өнім көлемін арттыруға қол жеткізілді. Бүгінде мемлекет тарапынан ресурстарды үнемдеуге баса көңіл бөлініп отыр деуге болады. Атап айтқанда, ресурс үнемдейтін озық технологияларды енгізу үшін ұзақ мерзімді жеңілдетілген несие берілуде. Бұл ауыл шаруашылық өнімдерінің өзіндік құнын төмендетіп, рыноктағы бәсекеге қабілеттілігін арттыру үшін жасалып отыр. – Қазақстан су ресурстарын ұтымды әрі тиімді пайдаланатын күнге қашан жетеді? – Суды ұтымды әрі тиімді пайдалану өлшемдерін анықтау үшін гидромелио­ра­тивтік жүйелерде технологиялық үрдістерді басқарудың автоматтандырылған жүйесін ен­гізуіміз керек. Ол үшін суды тұтынушылар­дың ауылдық жердегі тұтынушы кооператив­тері су бөлетін нүктелерінде және су тұ­тынушылардың өздерінде автоматтандырыл­ған судың есебі болу керек. Өкінішке қарай, қа­зір біз бұл істерді енді ғана қолға алып жа­тырмыз. Бұған қоса, бізде су жеткізу қыз­ме­тіне төленетін баға арзан. Тұтынушылар су­дың қадірін жете түсінбейді. Дамыған мем­лекеттерде суармалы егістіктердегі су тұтыну бір маусымда гектарына орта есеппен 5-7 мың текше метрден аспаса, біздегі өнді­ру­шілерде бұл шығын 13 мыңнан 17 мыңға дей­ін, ал күріш егістіктерінде гектарына 26 мың текше метрге дейін жетеді. Тағы бір мысал келтірейік, аталған елдерде суармалы судың әр текше метріне 2-8 кило өнімнен келсе, бізде 400-ден 800 грамға дейін ғана келеді. Осыдан-ақ біздің судың пайдасын қаншалықты көріп отырғанымыз білінеді. Аз су арқылы, яғни үнемдеу арқылы мол өнім алуға жол салу біздің міндетіміз. Ал ол үшін су жеткізу қызметінің ақысына тасымалдау шығынының құнын қосу керек. Яғни, ол суды тұтынушының ресурстың қадірін түсініп, сезініп, суды мұқият қолданып, үнемдеуші технологияларды белсенді түрде қолдана бастауы үшін қажет. – Су мәселесінде көршілес елдер арасын­дағы қатынастың күрделі болатыны жасырын емес. Осы қатынас Орталық Азия елдері арасында, оның ішінде Сырдария өзені бойын­ша қаншалықты реттелген? – Мемлекетаралық су қатынастарын же­тілдіру осы саладағы мемлекет саясатының ба­сым бағыты. Бәрінен бұрын, бұл транс­ше­ка­ралық су арналарындағы су ресурсын бір­лесе пайдаланудың құқықтық және экономи­ка­лық тетіктерін жолға қою болып табылады. Атал­ған бағыт осындай проблемалармен ай­на­­лы­сатын халықаралық ұйымдармен сын­дар­лы әріптестік орнатуды көздейді. Сырда­рия мә­селесіне келер болсақ, таяу болашақта бізге Қа­зақстан, Қырғызстан, Тәжікстан және Өз­бекстан үкіметтері ара­сында Сыр­да­рия өзені бассейнінің су және энер­ге­ти­калық ресурстарын пайдалану ту­ралы ұзақ мерзімді келісімге қол қою керек. Оның жобасы негізінен “Әмудария және Сыр­дария өзендері бассейініндегі су ре­сурс­­­тарын басқару және реттеу механизмдерін жетілдіру атты” RЕТА жобасының аясында әз­ірленді. Оны Азия даму банкінің техни­ка­лық көмегі шеңберінде қаржыландыру көз­делген. Мұндай келісімнің болмауы Қазақ­стан­ның оңтүстігінде су шаруашылығы ахуа­лын күрде­лендіре түседі – қыста судың жа­санды тас­қыны, ал жазда суармалы судың тап­шы­лығы орын алады. Бірақ Өзбекстан аталған құжаттың жоқтығын пайдаланып, 2000 жыл­дан бері қыс кезінде суды қармап қалу мақ­сатында өз аума­ғын­дағы арнада су қойма­ла­рының жобалау жұ­мыстары мен құрылысын қолға ала бастады. Күзгі-қысқы және көк­тем­гі су тасқында­рымен күресу үшін, және олар­дың кері әсер­лерінен сақтану үшін Ел­басы Н.Назарбаев­тың көреген сая­саты арқасында қас-қағым мер­зімде “Көк­са­рай” су реттегіші жедел са­лынып, пайдалану­­ға берілуде. Бұл өз ке­зегінде ондаған жылдар бойы шешімін таппай келе жатқан Оңтүстік Қазақстан және Қызылорда облыстарындағы елді мекендерді су басу қаупінің бетін қай­тар­ды. Сонымен қатар, ОҚО-ның Мақтаарал ау­данындағы егістік алқаптарын Шардара су қоймасының суымен тұрақты қамтамасыз ету үшін Президенттің тапсырмасы бойынша, 90 мың гектар алқапты суаруға қабілетті 30 ша­қырым магистралды каналы бар сорғы стан­сасы салынуда. Трансшекаралық Әмудария мен Сырдария өзендерінің су әлеуетін пайда­ла­нудағы барлық түйткілдерді шешу мақса­тын­да Елбасы төрт ел басшыларына үлестік қа­тысу арқылы мемлекетаралық су-энер­гети­ка­­лық консорциумын құруды ұсын­ды. Ол әр мемлекеттің аталған өзендердің су ре­сурста­ры­на теңдей қолжетімділікке ие болу үшін қажет. – Ішкі шаруашылықтағы проблемалар мен халықаралық деңгейде шешімін күткен міндеттерді Су ресурстары комитеті мемлекет­тің өкілетті органы ретінде шешуге қанша­лықты қауқарлы? – Су ресурстары, дәлірек айтар болсақ, оның ұтымды пайдаланылуы халықтың игілігі мен табиғи әлеуетті қолдау және елі­міздің өңірлеріндегі ұлттық кірісінің маңыз­ды бір бөлігін айқындайды. Су ресурстарын дұрыс басқару дәрежесі бүгінде мемлекеттік органнан талап етіп отырғандай деңгейде сезілмейді. Ол үшін аталған орган жеткілікті түрде қауқарлы және бірнеше министрліктер мен агенттіктердің жұмысын үйлестіре ала­тын мәртебеге ие болу тиіс. Бұған қоса, Қа­зақ­стан трансшекаралық су ресурстарына ай­тарлықтай тәуелді. Бұл бізге көршілес ел­­­дер­мен келіссөз жүргізу мен достық қа­рым-қа­ты­нас орнату саласында көптеген жұ­мыстар жа­сау қажеттігін көрсетеді. Мы­са­лы, Өз­бекстан, Тәжікстан, Түркіменстан және Қы­тайда су шаруашылығы министр­лік­те­рі, ал, Қырғызстан мен Ресейде су қа­ты­насы жөнін­дегі агенттіктер бар. Мұндай жағ­д­айда Қазақ­стан дипломатиялық қарым-қатынас мәсе­ле­сінде тиімсіз жағдайда қалып отыр. Су ре­сурс­­тары комитетінің басшы­лығы кез келген келіссөздерді жүргізу үшін тек Ауыл ша­руа­шылығы министрлігі мен Сыртқы істер ми­­нистрлігі арқылы ғана әре­кет етуге мәж­бүр. Бұл жағдай Қазақстанда да су ресурс­та­ры жө­нін­дегі агенттік құру керектігін көр­сетіп отыр. Әңгімелескен Дастан КЕНЖАЛИН.
Соңғы жаңалықтар