Оны тектілік деп атайды. Ол отбасынан, табалдырықтан, ауылдың іргесінен басталады
Тіршілігінде-ақ әулие атанған көрнекті мемлекет және қоғам қайраткері Дінмұхамед Ахметұлы Қонаев реті келгенде атақты Кенен Әзірбаев атаға арнайы барып, сәлем беріп, әңгімелесіп қайтады екен. Көргені мен түйгені мол, көкірек көзі ашық Кенекең шынында да пікір алысуға тұрарлық, әңгімелессең әр нәрсенің әрін келтіріп айтатын, есте сақтау қабілеті өте ғажап, дана кісі болса керек. Олай дейтініміз, Мұхаң – Мұхтар Әуезов ақын атаға онша назар аудармай жүреді екен. Бірде кездейсоқ кездесіп қалып, бірер сағат сұхбаттасыпты да, қимай қоштасыпты. “Шынында да арнайы іздеп келіп, жатып әңгімелесетін қария екенсіз. Асығыс кетіп барамын. Өмір берсе, арнайы келемін, сонда қонып жатып әңгімелесерміз” – деп және бір соғуға уәде беріп, қимай қоштасқан деседі. Тағдыр оларға қайта жүздестіруді жазбапты. Кемеңгер жазушы сол кезде қатты ауырып жүрсе керек. Сол кездесуден кейін көп ұзамай қайтыс болды деседі жақсы білетін көнекөз аға жазушылар.
Жазушы Мамытбек Қалдыбаев жоғары оқу орнын бітіргеннен кейін мұғалім болып Қордайда, Кенен атаның үйінде жатып, жұмыс істепті. Сонда ол кісі жас маманға:
– Балам, қай ауылға барсаң сол ауылда елге сыйлы, беделді қариялар болады. Бірінші соларға барып сәлем бер. Осыны ешқашан жадыңнан шығарма – деп ақыл айтыпты.
Шынында да ол кездері – өткен ғасырдың алпысыншы жылдары Оңтүстік Қазақстан, Жамбыл облыстарында “шежіре кеуде, тау мүсін” жандар көптеп кездесетін. Даламыздың киесі іспеттес ондай көкірегі ояу, көзі ашық қарттармен дидарласудың өзі бір ғанибет еді.
Өн бойынан қазақылықтың исі аңқыған текті қариялар ауыл-ауылдарда қазір де бар. Бақанаста Байділдә Нарбай деген қария болды. Менімен кездесіп, әңгімелескенде 94 жаста еді. Бір сағатта екі жүзден астам адамдардың аттарын атап, олар туралы көптеген мағлұматтар айтты. “Япыр-ау, 100-ге жақындағанда мынандай. Жас кезінде қандай болды екен?” – деп іштей таң қалдым. Шынында да Байділдә тәрізді есте сақтау қабілеті керемет адамдар нақты ғылыммен айналысса көп нәрсеге қол жеткізіп, ұлтқа қажет ортақ істі біршама биіктерге көтеріп тастар еді-ау деген ой көпке дейін көкейімде тұрып алды.
Қазір ондай қариялар азайып бара жатқан тәрізді. Даланың исі бұрқырап тұратын шежіре қарттарымыздың бойынан кейде бабаларымызға тән тектілікті көре алмай, көңіліміздің құлазып қалатыны сирек те болса кездесіп қалады.
Өткен жылы бір үлкен қызметте істейтін адам босап, орнына басқа кісі келді. Жаңадан тағайындалған биік лауазым иесі қызмет орны ауысқан сайын қарттарды шақырып, құдайы тамақ береді екен. Осы жолы да қалыптасқан әдеті бойынша дастарқан жайды. Сонда үстел басына жиналған үлкендер: “Сіз қызмет істегелі бері тұрмысымыз жақсарып қалды. Өзіңіз керемет іскер адам екенсіз”, деп жарапазан айтқандай барлығы түгел бір арнада сөйледі. Осыны аңғарған қасымда отырған әріптесім мені түртіп қалып: “Мына қарияларда ұят жоқ. Бұдан жарты ай бұрын ғана қызметінен кеткен кісіні де мына дастарқан (осы мейрамханада ол да дастарқан жайған болатын) басында ана шалдар дәл осылай мақтаған болатын”, – деді. Шынында да солай еді. Кеткен бастықты күн мен айға теңемесе де біраз жерге апарып тастаған-ды.
Тіл жарықтықта буын жоқ қой. Бірінен бірі асырып сөйлегенде шешендіктеріне еріксіз таң қаласыз. Буын-буыныңды босатып жібереді.
Көбісі кезінде жоғары қызмет істеген қариялар...
Тыңдап отырып: “Қарттарымыздан тектілік алыстап бара жатыр ма, қалай?” – деп еріксіз ойладым. Осы отырған кез келген ақсақалды шақырып алып, билік иесі: “Мынандай саясатты қолдап сөйлеңіз”, – деп ұсыныс жасаса, олар ойланбастан, қоштап айта жөнеледі. Сөйлегенде де майын тамызып, жүрек түкпірінен шынайы шығып жатқандай, ұтымды жеткізе алады. Осындай қарияларымызды кезінде патша өкіметі де, Кеңес өкіметі де пайдаланған. Сөйтіп, ойларына келген “ойындарын” оп-оңай іс жүзіне асырып келген.
Біз үлкен әңгіме қозғағанда күнделікті күйбең тірліктегі ұсақ-түйектерді де айналып өте алмаймыз. Өйткені ол өзіміздің өміріміз. Десек те қынжылатынымыз, кейбір қарияларымыздың білімі жетпейтін, санасына мүлде жат әңгімелерге де араласа беретіні. Өзі үлкен, пайғамбар жасынан әлдеқашан асқан қария деп алқалы жиындарға шақырса, ұсақ бір әңгімелерді айтып тұрады. Елдің арасындағы күрмеуі шешілмеген көптеген мәселелер жеке көзқарасының, отбасы тірлігінің тасасында қалып қалады.
Қазірдің өзінде кез келген ауылда шешілмей жатқан мәселелер шаш етектен. Бірақ, алқалы жиындарда олар туралы көбінесе сөз болмайды. Тіпті, кейінгі уақытта дәстүрге айналған облыс, аудан әкімі өздерінің атқарған жұмыстары туралы есеп беріп жатса, бірақ қарияларымыз сақалдарына қарамай, істелінбей, атқарылмай жатқан жұмыстарды ысырып тастап, биік лауазым иелері аттарына керемет марапаттау сөздер айтады. Сондағысы реті келгенде көздеріне түсіп, өздері туралы жылы пікір қалыптастырып қалу. Кейінірек олардан балаларына қолайлы қызмет, басқа да жеке басының мүддесін көздеген нәрселер сұрайды.
...Бірде, бес-алты қариямен әңгімелесіп қалдым. Ауданның белді ақсақалдары. Олар Асқар Ақаевтан бастап, Құрманбек Бакиев, оның балалары жөнінде кеңінен сөз етті. Тақырып ауаны өз республикамызға ауысып бара жатыр еді мен бүгін ауданнан шыққан бір жазушының туған күні екенін айттым. Сол-ақ екен олар оның жазған шығармаларына көңілдері толмайтындықтары туралы айта жөнелді. Өткен жылы қазан айында сол қаламгермен болған шығармашылық кездесуде дәл осы кісілер мінбеге сұранып шығып, оны мақтап қоймай қойған болатын. “Сөзді қысқартыңыз”, деп жатып, әрең тоқтатқан едік. Түсінбей қалдым. Не дерімді білмедім.
Бұл қариялардың өмірбаяндарын да жақсы білемін. Әрісі жеті сынып оқыған. Барлығы да шаруашылықтарда қара жұмыс істеп, зейнетке кейіннен шыққан адамдар. Соған қарамастан қандай тақырыпты ортаға тастасаң тартынбай ойларын айтады. Онда да биік мінбеден тыс жерде басшыларды дәлелді, дәлелсіз сынай ала жөнеледі. Қарияларымызға мұндай үрдіс қайдан жабысқанын қайдам. Өткен ғасырдың отызыншы жылдары ұлтымыздың қаймақтарын сыпырып алып, атып тастағаннан кейін тегіміз әжептеуір төмендеп кеткен-ау, шамасы. “Білімім осындай ғой, оған рауатым жетпейді-ау” – деп тосылып қалған бір жанды кездестіру бүгінде, әйтеуір, сирек.
Қариялардың және бір тобы бар. Олар кезінде негізінен үлкен қызмет істегендері. Реті келсе, қазіргі басшылар атына ащы сындар айтып, халықтың қамын ойлаған тәрізді боп жүреді. Тырнақ астынан кір іздейтіндері де кездеседі. Олардың да түпкі мақсаты – әлгі басшыны ықтырып алу. Сөйтіп, реті келгенде жеке мүддесіне пайдалану. Осындай аға ұрпақ өкілін көргенде: “Олар неге бірауық өткен өмірлеріне көз жүгіртпейді?” деп еріксіз ойлаймын. Бүгінгі ұрпаққа қандай мұра қалдырды? Тәуелсіздігімізді алып, көшімізді түзегенде қолымызға ұсталатын ешнәрсе таппай, көп нәрсені тап-тақыр жерден бастадық емес пе? Мақтанса Германия мен Жапонияның аға ұрпақ өкілдеріне мақтануларына болады.
Ұлы Отан соғысы аяқталғанда олар қандай еді, біз қандай едік? Олар қазіргі экономикасын, қираған ауылдар мен қалаларды күл-қоқыстардан аршып алудан бастады. Сөйтіп, міне, қазір қандай халге жеткізді?!
Қазір біздер солардың аға ұрпақтары шығарған, балалары мініп, ескірген соң тастаған автомашиналарын мініп, мәз болып жүрміз. Тіпті, бір-біріміздің жанымыздан менің автомашинам мынадай дегендей шекемізден қарап өте шығатынымызды қайтесің?!
Тектілік те табалдырықтан, ауылдың іргесінен басталады. Отбасында отырғанның өзінде көрші-қолаң, ағайын-туыс, құда-жегжат туралы тек жақсы әңгімелер айтып, елді ынтымаққа, бірлікке шақыратындай сөз етіп отырса, бұл әрине ол қарияның тектілігі. Отбасында да үлкен адамдар туралы, үлкен саясат жөнінде жақсы пікірлер айту – кемел ел болуға апаратын тура да айнымас бірден-бір жол. Тәуелсіздік туын желбіреткен, болашағы зор мемлекеттің әрбір азаматы осындай ойды бір сәт жадыларынан шығармаса екен дегім келеді.
Марат ҚАШҚЫНБАЕВ.
Алматы облысы,
Балқаш ауданы,
Бақанас ауылы.