Жақында Президенттік мәдениет орталығында Қазақстанның еңбек сіңірген әртісі, профессор Кенжеғали Мыржықбайдың екі тұлға сөзіне жазылған қазақ, орыс композиторларының вокалдық шығармаларынан тұратын “Абай және Пушкин” атты кеші өтті.
Абай атындағы академиялық опера және балет театры сахнасындағы ол сомдаған ұлттық опералардағы Төлеген, Айдар, Біржан сынды басты партиялардың алар орны өз алдына бір бөлек еді. Бірақ өнердің мұнан өзге де толып жатқан ою-өрнегі барын жанымен ұғынған әнші әлгіндей бейнелердің көлеңкесінде қалып қоймай, кейін өзін сахнада жеке әнші ретінде таныта білді. Кейбір опералық әншілер түрлі жанрда кәсіби шеберліктерін шыңдауға тәуекел ете алмай жүргенде, осылайша ол ән кеңістігіне кемесін келістіре салып, сахнада эстрадалық, классикалық әндерді қатар шырқап тұрды.
– Өзіңіздей ел-жұртқа белгілі, үлкен сахнада өнер көрсетіп жүрген адам ойда-жоқта Өскеменге кетіп қалды дегенді естігенде әуелімде жұрттың аң-таң қалғаны рас... Әдетте өнер адамдары Алматыда не Астанада тұруды армандап жатады, ал керісінше, сіздің Өскеменге баруыңыз қалай?
– Ол жақтан арнайы шақырту алған соң, туған жердің түлегі ретінде оған бей-жай қарай алмадым. Сол елдің перзенті ретінде сәл де болса өңірге жаңа леп, қазақы рух беру мақсатымен сонау асқаралы Алтайдың қайнаған тіршілігіне араласып кете барған жайым бар. Әні-міне дегенше, онда қызмет істегеніме биыл үш жылдың жүзі болып қалыпты. Екі жыл облыстық мәдениет департаментін басқардым. Қазір филармонияның тізгінін сеніп тапсырған жұрттың үмітін ақтауға тырысып бағудамын. Шығыс Қазақстан облысы өзге өңірлерге мүлде ұқсамайды, басқа жерлер бір театр, бір филармония, бір музейдің кем-кетігін түзей алмай әуре-сарсаңға түсіп жатқанда, есесіне мұнда бақандай төрт театр, (екі қазақ, екі орыс театрлары), екі филармония, он музей, 390 клуб, 380-нен астам кітапхана бар. Өскемен мен Семейдің арасына ертелі-кеш қатынап жүрумен-ақ күніңнің, айыңның қалай өтіп кеткенін аңғармай қалуың ғажап емес. Оның үстіне екеуінің табиғаты бір-біріне мүлде ұқсамайтыны, халықтың ой-түйсігіндегі ерекшеліктер жұмысты барынша ширата түспесе, алға қойған мақсат-мұратыңның бәрі зая кететінін ұқтырды. Бүгінде тәуба, біраз ойлаған жоспарларым жүзеге асты. Шәкәрімнің 150 жылдығын ойдағыдай атап өттік. Шәкәрім, Абай әндерінен конкурс өткіздік. Айтыстың аламан бәйгесін қайда қоямыз. Шынын айтқанда, бірақ ұзын арқау, кең тұсау жүріп, ежелден сахнада еркін самғауға дағдыланған жанға мұндай қым-қуыт өмірдің дүрмегіне ілесіп кету оңай соқпағаны мәлім. Таза өнер адамы үшін мемлекеттік қызмет дегенің өз-өзіңді матап байлап тастаумен бірдей нағыз азаптың өзі екен.
– Өңірдің мәдениет ошақтарын жаңғыртып, тасын өрге домалата алдыңыз ба?
– Өскеменде филармонияның аты бар да, бір өкініштісі, залы жоқ. Қазақ театрында екі труппа бір жерде жан сауғалауда. Бірақ облыс әкімі Бердібек Сапарбаевтың қамқорлығы арқасында бұл мәселе оң шешімін тауып, қазақ театрының жаңа ғимараты бой көтермек. Ол үшін театр салынатын арнайы жер бөлініп, бұйыртса, жұрт ол қуанышқа да көп ұзамай куә болып қалар деп отырмыз. Биыл бұл өңірде қыс қаһарлы болды. Тарбағатайды су басты. Мал шығыны қисапсыз. Табиғаттың осындай тосын қиындықтарына қарамастан, облыс басшысының мәдениет пен өнерге орасан зор қолдау көрсетіп отырғанын айта кеткен жөн. Қала қазір гүлзар шаһарға айналып келе жатыр. Шетелден келген қандастарымызды осы жаққа көбірек тартуда, оларды баспанамен қамтамасыз етуде атқарылып жатқан жұмыстар қыруар. “Туған жер – алтын бесігім” атты акция ұйымдастырудың арқасында жұртшылық бұл өңірден мәдениет пен өнердің небір айтулы азаматтары шыққанын біліп жатқаны өз алдына бір ғанибет. Өңірлер бүгінде сан алуан салада есімдері танылған мұндай аяулы ұл-қыздарына құшақ жайып, ізет пен ілтипат білдіруден кенде қалып жатқан жоқ. Атап айтсақ, олардың арасынан Бибігүл Төлегенова, Сейіт Қасқабасов, Досқан Жолжақсынов, Мақпал Жүнісова сияқты т.б. белгілі тұлғалардың туған жерге деген перзенттік сезімі ерекше дараланды. Акция аясында әр аудан өздері әзірлеген көрмелерін ұсынып, жетістіктерін таныстырып, республикаға танымал мәдениет пен өнер майталмандарын шақырған. Табиғат апатынан зардап шеккен аудандарға көмек қолын созып, қаржылай қолдау көрсетуге атсалысқан жандар бар. Бір айта кететін жәйт, былтыр Өскеменде облыс әкімінің тікелей өзінің мұрындық болуымен орталықта Абайдың зәулім ескерткіші тұрғызылған болса, Пушкин атындағы кітапхана алдына орыс ақынының бюсті орнатылды. “Абай және Пушкин” атты концертімді сонда тұңғыш рет ұсынған болатынмын. Кейін оны біраз өзге ұлт өкілдері көп шоғырланған аудандарда орындадым. Пушкин шығармаларын шырқап тұрып, Абайдың үнін асқақтаттым.
– Сізді жұртшылық бұрыннан-ақ көбіне Абайдың әндерін орындаушы ретінде білетін еді.
– Абаймен 1993 жылдан бері айналысып келемін. Кезінде компакт-дискім шыққан. Енді соған Пушкинді қосып, жаңғырттым. Абайды аз білетін немесе мүлде білмейтін шала қазақтар ойлана ма деген оймен қолға алдым. Мысалы, Пушкин шығармасына жазылған романсты шырқардың алдында орыс ақынының өлеңін оқимын. Егер Абайды айтатын болсам, ақын шумақтарын арасына келтіре отырып орындасаң, өте әсерлі поэтикалық-музыкалық кешке айналады. Концертімді тыңдаған жанкүйерлер: “Бұл үлкен дайындықпен жасалған дүние екен” деп жоғары бағалауда. Өйткені, кешті өзім жүргізіп тұрдым. Көп адам ризашылығын білдіріп жатыр. Алғаш, яғни 1996 жылдары мұнда келгенде Алматыны аңсаумен жүрсем, енді шығыста Астанамды жиі сағынатын болдым.
– Жүрегіне Абай мен Пушкин поэзиясын қатар сыйғызған адамға қос ақынның жұрт біле бермейтін тағы қандай қырлары бар екен?
– Гетені Лермонтов аударса, одан Абай қазақшалап, ән туды ғой. Әннің бір шумағын немісше, біреуін орысша, тағы бір шумағын қазақша орындаған кезде жұрт аса қатты ықыластанып, қол соқты. “Қараңғы түнде тау қалғыпты” жұрт ерекше сезіммен қабылдады. Абайдың әлемдік тұлғаға айналып кеткенін халыққа жеткізудің тағы қандай амалы бар? “Жарқ етпес қара көңілім не қылсаданы” “Я вас любилмен” салыстырдым. Пушкин Абайдан 46 жас үлкен ғой, бірақ ол ұлы ақынның әйгілі романсқа қызығушылығын әсте әлсірете алған жоқ. Ол:
“Я вас любил безмолвно, безнадежно,
То робостью, то ревностью томим;
Я Вас любил так искренно, так нежно,
Как дай вам бог любимой быть другим” деп жазса, Абай:
“Жарқ етпес қара көңілім не қылса да,
Аспанда ай менен күн шағылса да,
Дүниеде сірә, сендей маған жар жоқ,
Саған жар менен артық табылса да” деген кезде зал қол соғып қоя берді. Өстіп салыстырып, лекция концерт секілді өткіздім. Түсінігі таяздар: “Кенжеке, орыс болып кеткенсіз бе?” дейді. Менің бар ойым – өзінің Абайын оқымаған қандасты Пушкинмен бетін бері бұрғызып, құлағына мысқалдап болса да қазақы рухтың нәрін құю емес пе? “Евгений Онегинде” Ленскийді, “Абай” операсында Айдарды орындаған адамға, Абайдың топырағында туып, Пушкиннің елінде оқыған жанға мұндай ұлы тұлғаның жаттығы болады деп кім айтты? Қазақстанның Ресейдегі жылы аясында, өзім білім алған шаһарға араға 25 жыл салып қайта барғаным есімде. Ресейдің Санкт-Петербург, Орынбор, Астрахан, Томск, Омбы, Владимир, Самара, Суздаль сияқты бірталай қалаларында жеке концертімді бердім. Күйсандықта сүйемелдеуші Сахномен бірге барғанбыз. Санкт-Петербургке өзім бітірген оқу орындарының профессорлары келді. Кира Изотова деген кісі сахнаға шығып, сөз сөйледі. Менің тапжылмай екі сағаттан астам ән айтқаныма таң қалған ол: “Мұндай асқан төзімділікті өмірде сирек кездестіресіз. Неткен жаны сірі әнші” деп менің әрі ән орындап, әрі кешті өзімнің жүргізгеніме қайран қалғанын қалай ұмытасың? Осы бағаға мерейім өсіп, шабыттанып оралдым. Олар “Өлсе өлер табиғат, адам өлмес”, “Сұрша қыз”, “Ақбақай” әндерін көшіріп жазып алып қалды. “Не деген кең тынысты әндер” деп қазақтың халық әндеріне ынтық жандар жанымызға келген.
– Шетелге гастрөлдік сапармен жиі шығып тұрасыз ба?
– Пекинге үш рет жолым түсті. Он бес елде болыппын. Республиканың барлық облысында дерлік өнер көрсеттім.
– Сахнада аузын жай жыбырлатып, фонограммамен ән айтатын әншілерден жұрт әбден жалықты. Олардың мұндай жүгенсіз қылығын немен тоқтатуға болады?
– Уақыт талабынан қалып қоймау керек, бірақ ол әнді кім қалай айтса, солай айтуына құқылы деген сөз емес. Мен ешқашан фонограммамен ән салған емеспін, бұл жағынан тыңдаушымның алдында ұятқа қалған жайым жоқ. Қазір небір ыңырсыған, жылауық, бір күндік әндер көбейіп кетті. Осыған тосқауыл қоятын бір механизм керек сияқты.
Кәсіби әнші болу үшін он жыл оқыппын, ал қазір он күнде компьютерге әнді апыл-ғұпыл жазып алады да сахнаға шығады. Халықты алдайды. Және жұрт соған әжептәуір елтіп, еліре жөнеледі. Таң қалатын нәрсе көп өзі. Дарынсыз, гуілдек бір әуендер жайлап алды.
– Өзіңіз көбіне қай жанрда ән айтасыз?
– Операда он бес жыл үзбей ән айттым. Көп партияларды орындадым. Қазір концерттік әнші болып қалыптастым. Операда біреулер бір ізбен барып, сол ізбен қайтып жүргенде қалай қартайғанын өзі де сезбей қалып жатады. Қаншама керемет әншілер операда жүр, бірақ халық біле бермейді. Неге? Өйткені, ән айтып, концертпен шұғылданбайды. Операмен бірге қартаяды. Әнді менсінбей, мұрнын шүйіріп жүргенде қамшының сабындай ғұмырдың “зу” етіп, қалай өтіп те кеткенін аңғармай қалады. Операда ән салған адам, ария да, романс та орындай алады. Орыстың Үлкен театрында өнер көрсететін Н.Басков та еш қысылмай-ақ түрлі сахнада ән шырқап жүр ғой. Онымен бірде осы жайында сырласқаным бар. “Мені опералық әріптестерім осым үшін қатты сынайды” дедім оған. “Түсінігі қатып қалған адамдар ғана солай ойлайды. Сен оларды тыңдама. Заманның талабына қарай өмір сүр” деген оның сөзінде шынында ақиқат жатқанын аңғарасың.
– Репертуарыңызда қанша ән бар?
– Санаған жоқпын. Романс, халық әндері, Абайдың әндері, Сыдық Мұхамеджановтың романс, ариялары, Ілия Жақановтың шығармалары, тағы да басқа осындай жеке композиторлардың еңбектері бойынша әрқайсысынан бір-бір концертімнің өзінен оның шамасын біле беруге болатын шығар. Енді, міне, сол санатқа жаңадан “Абай және Пушкин” қосылды. Итальян әндеріне деген жұрт сүйіспеншілігі тіпті алабөтен.
– Бір концертте түрлі жанрда ән саласыз. Дауысыңыздың бабы солардың бәріне үнемі келе бере ме?
– Ең айтулы опералардың өзінде ариялар 35-40 минөттік, ал мен екі сағаттан асырып тоқтаусыз ән айтуға өзімді әбден қамшылаған адаммын. Әрине, дауыстың күші тамаққа әжептәуір салмақ салады. Ол үшін үздіксіз дайындық, әр нәрсенің мерзімін қатаң қадағалау қажет. Қазір “Қарлығашты” эстрадаға түсіріп орындап жүрген бір топ бар. Соған наразылық ретінде мен А.Жұбановтың классикалық “Қарлығаш” әнін өзімше өрнекпен орындап жүрмін. Оны бұзып айтуға болмайтынын бүгінгі жастардың құлағына құя түскім келеді. Мысалы, “Ахо-оу” деп созылатын жерін тастап кетеді де олар, шолтитып қысқарта салады. Сондай бола ма? Негізінде, “Айттым сәлем, қаламқас”, “Желсіз түнде жарық ай”, “Көзімнің қарасы”, “Алқоңыр”, “Ақбақай” “Жиырма бес”, “Гауһар тас”, “Япур-ай, “Қарлығаш”, осының бәрі жігіт айтатын әндер. Осы жағынан келгенде, біздің кейбір әншілер халық әндерін бұзып, жұрттың санасын аннан, мұннан қосылған дүбәра музыкамен улап жатқандай көрінеді. Жылауық әндерді орындаушылар көбейіп бара жатқанына налимын. Талғам таразы қайда қалып қойды деп ойлайсың. Кімнің қалтасында ақшасы болса, соны компьютер арқылы жаздырып алады да, эфирден бере салады. Осы да жарай ма? Естір құлақ болса, мұны талай мәрте айтқанмын. Фонограмма тоқтатылуы керек. Сонда әлгі сахнада өздерін жұлдызбыз деп санап жүрген жасанды әншілердің бет пердесі сыпырылады, ән айдыны тазарып, тұнық су ағады.
– Өз биігіңізге шықтым деп ойлайсыз ба?
– Мұны айту үшін тағы да осы жерге қалай келгенімді еске алуға тура келеді. Абай атындағы опера және балет театрында кілең бас партияларды орындап жүрген менің әлі он екіде бір сайманы түгел емес Ақмолаға қоныс аударатынымды естіген кей әріптестерім мысқылдай күлген. Ол үшін мүлде өкінбеймін. Қайта келе салып ұлт-аспаптар оркестрін, филармонияны құрғанымызды мақтаныш етемін. Елордада М.Өтемісов атындағы Оқушылар сарайынан бастап, музакадемия залында, Жастар сарайында, Конгресс-Холда, мектеп залдарында ән салдым. Халыққа рухани азық сыйладым. Күні кеше “Қазақстан” орталық концерт залында өткен “Қазақтың 1000 әні” антологиясының тұсаукесерінде “Сазген сазының” сүйемелдеуімен Абайдың “Көзімнің қарасын” шырқап, төбем көкке тигендей әсер алдым. Адамның арманы қусаң жетпес қиядағы қырандай ұшқыр нәрсе ғой. Арманым әлі де көп. Шіркін-ай жетпіске дейін ән салсам арманым болмас еді деген ой тұрады көкейімде. Өзіңіз білесіз, Бибігүл әншіні танымайтын адам жоқ. Өйткені, бұлбұл әуезді әнші кейбіреулер секілді “мен тек опералық әртіспін” деп шалқаймайды. Жер-жерді аралап, өнер көрсетумен жұрттың осыншалық ықылас-пейіліне бөленген. Соны байқаған соң маған да ой келді. “Жоқ, бір өнерге бұлай қатып қалған жарамас” дедім де, мен де басқа жанрларды жаныма жақын тұттым. Міне, бүгін сол таңдауым мені таудай биік мақсатыма жеткізіп отыр. Дегенмен, жетсем деген арман көп. Алда осындағы жаңадан салынған зәулім сарайлардың сахналарында тағы да талай концертімді берсем деймін. “Махаббат. Әйел. Көктем” деген әндер топтамасымен жыл құсындай көктемде үнім осы жерден әуелеп ұшса деп іштей жоспарлап қоямын. Астананы көрген сайын жүрегім атша тулайды. Бүгінгі көркейіп келе жатқан келбетіне қуанамын. Осылай қарай көңілім ылғи тартады да тұрады.
Әңгімелескен Қарашаш ТОҚСАНБАЙ.