Замана зиялылар зердесінде ___________________________________
Кемеңгер Абайдың көрегендік өлшемімен айтсақ, биік жартасқа жылжып жылан да, қалықтап ұшып қыран да шығады. Егер құдіретті де кестелі сөз өнері – әдебиет әлемін сол құздағы жартасқа теңер болсақ, соның биігіне өзінің қолтаңбасымен, өз ақиқат, шындығымен, азаматтық үні, ұлттық ділімен шыға білген жазушының бірі “Қазақ әдебиеті” газетінің бас редакторы Жұмабай ШАШТАЙҰЛЫ дер едік. Таяуда қаламгермен заман, қоғам, шығармашылық орта туралы сұхбаттасудың сәті түскен-ді.
– Жұмеке, бүгінде сіз басқарып отырған “Қазақ әдебиеті” газеті басқаша реңк алып, әдебиеттің шаруасымен қоса басылымда адами құндылықтар, психологиялық иірімдер, жазушылықтың өлшемдері сияқты ұғымдардың көбірек те кеңірек қамтылып жатқаны байқалады. Сізге дейін де әдебиеттің нарқасқалары отырған киелі орынның әсерін қалай сезіндіңіз? Жалпы, жазушылар өз басылымын қаншалықты қадір тұтады деп ойлайсыз?
–“Қазақ әдебиетіне” бас редактор болып келуім алғашында ерекше жауапкершілік жүктеді. Бірақ, кейін келе, бір таңғалғаным, әр нәрсені кие тұтатын, қасиетті санап, қадірлейтін сезімдер кейбір жағдайларда жоғалып кеткендей әсер етті. Бұл мен үшін өте қауіпті құбылыс болды. Әдебиеттен гөрі ағайынгершіліктің немесе жеке топтар деп айтуға болатын шығар, мүдделестіктің ыңғайына, жетегіне еріп кеткендей, соның сойылын соғатындай жағдай байқалды. Мысалы, мен “Қазақ әдебиетінің” Шерхан Мұртазаның дәуірлеген кезеңінде істеген жоқпын. Қисыны кетіп, сәні тая бастаған уақытта келгенмен, соның өзінде мұнда соны құлшыныстар болатын. Ахат Жақсыбаевтың болмысынан тазалық байқалатын, бірақ заманның қиындығына қарай газеттер үздік-создық шығып, қаржы түспей, соның жүйкеге тиюі жанды қинап жатқан кез еді. Соның өзінде “Қазақ әдебиетінде” бұрыннан істеген қызметкерлер анадай жерде үстелдің бетіне жабылған, болмаса төселген газетті көрсе: “Бұларың не?” деп қатты назаланатын. Ондай қарсыласу сезімі менде де болған. Қазір де бар. Жазушылар өз газетін қасиет тұта ма, тұтпай ма дегенге келгенде, кейінгі кезде басылымды өте ыңғайсыз жерден көріп қалатын жағдайға душар болдық. Демек, әдебиетке кездейсоқ адамдардың келгенінің кесірінен, газетті кие тұтпайтын адамдардың қатары көбейіп кеткен. Немесе бір топтардың ниет-пиғылының жамандығы. Мен өзімді топтардан, мүдделестіктен аулақпын деп есептеймін, әрі ол жағынан арым таза деп санаймын. Бірақ, баяғыдағыдай кие тұтатын адамдардың таза сезімдерінің жоғалғанына қарап, қазіргі заманда құндылықтардың тез құбылатынына қайран қалдым. Осының кесірінен, аудандық газетте жүргенімде “судың ішінде жүріп, су таппай қалған адам жайында” шыққан фельетондағыдай, әдебиеттің ішінде жүріп, әдебиет жайында әңгіме айтылмайтынына таңғалдым.
Жалпы, әдебиет деген өте киелі нәрсе. Десек те, әрбір оқылған кітаптан алған әсер мен сәтті-сәтсіз нәрсеге шынайы қуанып не өкінетін адамдардың қатары сиреп бара жатыр. Сонан соң ішкі сырын ашпайтын томаға-тұйық, өте “жұмбақ” жазушылардың қарасы көбейіп келе жатқан сияқты. Оқыса да ішінде жатады, қуану дегендері ілуде біреуінде кездеседі.
– Бәлкім бұл ұрпақ алмасу кезіндегі құбылыстың уақытша көрінісі шығар...
– Жастармен көп араласа алмаймыз, бірақ, мен олардың ортасында болуға құмар едім. Қазір редакцияда өңкей жастар жұмыс істейді. Мен бұл қыз-жігіттерге қашанда: “Шіркін, сендерді “Егемен Қазақстанға” жіберіп, бір ай тәжірибеден өткізіп алса ғой”, – деп отырамын. Олай айтатын себебім, жастардың ең бір осал жері десем де болады, тәртіптің, ішкі жүйенің жоқтығы. “ЕҚ” қалай болған күнде де қасиетті газет, ол тарапында біреулердің, тіпті, бас газет дегенге қызғаныш жасайтынын білемін. Менде бас газет дегенде мынандай түсінік бар. Қазір Қазақстан журналистикасындағы жалпы тәртіпті, ұлттық дәстүрді, бүкіл зиялылар тоқайласқан жердегі қалыптасқан жүйені алып қалған – тек қана осы газет. Оған сонау 80-жылдардың ортасындағы үш жыл қызмет істеген кезімде көзім жеткен. Қазір мұнда бұрынғы партиялық тәртіптің жақсы ықпалы бар болуымен бірге ежелгі кәсіби журналистиканың көзін көргендердің дәстүрін, үлкенге ізет, ақсақалдық мектепті осы газет жалғастырып отыр. Ал біз осы күнде мұны бүлдіріп алғандаймыз. Жастарыңызда кеудемсоқтық басым. Олар қымсынбайтын, қысылмайтын жағдайға жеткен. Қазіргі кіші буын қате көрмейді. Қате жіберсе де, оған қызармайды. Түзеп отырсаң, сенің міндетің санайды. Ал енді осы мәселе қалай ушығып, қалай өріс алып кетті, оны ешкім ойламайды. Мен өзі қазақстандық БАҚ-та тек “Жұлдыз” журналында істемеген шығармын. Мәселен, қазір радиодағы жастар дауысты жоғары қояды да, сауаттылыққа, айтудың әдебіне, жазудың қатесіне, ойдың жүйесіне, сөз дұрыстығына көңіл бөлмейді. Бұл телеарналарға да қатысты. “СҚ-да” істеген кезімізде үлкен кісілер мақаланы түзеген уақытта жаным ауырып, қиналатынмын. Және олар өте консерватор деп ойлайтынмын. Бақсақ, осының бәрі, жоғарыда айтқандай, белгілі бір тәртіпке әкелетін жол екен. Жалпы, біздер журналистиканың қара жұмыс екендігін және оның өте интеллектуальды, өте парасатты, зиялылық дүние екенін ұмытып кеттік. Баяғыда орыстың бір атақты журналисі: “Известия” сарғыш тартып барады”, деген еді. Сол айтқан сөз рас па деп ойлаймын. Шынында, қазір өзінің сарғыштық бояуынан арылып, шынайылыққа келген газеттің бірі осы – “Известия”. Ал бізде бірден бір сарғыш тартпаған газет – “Егемен”, қашанда қарапайым, бірқалыпты, сабырлы, сабат, сарабдал.
– Бұл пікіріңізді кей оқырманымыз осы газетке сұхбат берген соң біздің басылымға сіз көпшік тастап отыр деп ойлап қалмас па екен...
– Қалай ойласа, олай ойласын. Мәселен, сол жастарға, кішкене атағы шықса өздерін кәдімгідей үлкен дәрежеге жеткендей сезінетіндердің жастық максимализмін тыйып тастайтын Ержұман Смайылдың бет-жүзіңе қарамайтын “ЕҚ”-дағы “айқайы” керек пе деп қаламын. “Қазақстан” телерадиокорпорациясында істегенде бастығымыз Ғалым Доскен “толмаған Толстойлар мен шала Шекспирлерге”: “Сендер не, аспаннан жұлдыз ұстап алдыңдар ма? Болмаса жұлдызға ілініп қалдыңдар ма?” дейтін. Қазір, шынында, жұлдызға ілініп қалу деген оп-оңай.
– Сіздің ұғымыңызда шығарма дегеніміз не, оның бағалануы қаншалықты деңгейде деп ойлайсыз?
–Шығарма – тағдыр. Ол – Құдайдың қолындағы іс. Солай бола тұрса да, оны әкелеміз де қолдан өзіміз ұйымдастырамыз. Менің кісілікті, мәдениетті нәрселерге қөзқарасым басқаша. Мәселен, өзің жазған шығармаңды айтып, мақтату деген не? Қазір осындай дағды қалыптасты. Бір кездері әркім оқыған туындыны “мынау керемет жақсы дүние екен” деп өздері айтып, жар салатын. Қазір сол шынайылықтан айырылдық. Шынайылықтың жоқтығының кесірінен бүгінде өте нашар шығарманың иесі де, жақсы шығарманың иесі де теңесіп кетті. Жақсы дүниелердің бағалануы, мойындалуы қиындап тұр. Қазіргі жазушының дүниесінде “образ ашылған” дегенді жастар қабылдамауы мүмкін. Бұл ең бір таңғаларлық нәрсе. Адам қандай шығарма жазса да, міндетті түрде образ ашуы керек емес пе. Бейне сомдалып шықпаса, ол – жай ғана публицистика. Меніңше, кез келген әдеби дүниеде бейненің елесі, кісіліктің көлеңкесі жүруі ләзім. Қазір соның бірі де жоқ шығарманы мақтатады. Яғни, әдебиеттің коррупцияға айналуы – өте қауіпті. Қазір ұзақ шығармалар оқылмайды деп сәуегейсиді. Неге оқылмайды, ол жақсы жазылса. Баяғыда бір мультфильм көргенмін, балапан инкубатордан шыға салып, өмірбаяндық роман жазуға кіріседі. Сонда қалай, адам өмірді көрмей, оның талқысынан өтпей, рухани тәжірибе жинамай жатып бір нәрсе айтады. Өкінішке қарай, сондай айтқыштардың қатары көбейіп келеді. Бұл бір жағынан, бізде тегеурінді, үлкен сыншылардың жоқтығын анық байқатады. Осы саланың талантты өкілі Тұрсынжан Шапайға: “Сен неге осы мәселелерді реттеп, әркімді өз орнына қойып беретін жағдайға келтірмейсің?” деп айтқаным бар. Ол бұл маған өте қауіпті ғой деп айтпаса да, соны ишаралап жеткізгендей болды. Сонан кейін мен оны түсіндім. Жалпы шындық айту өте қиын.
– Жоғарыдағы бір сөз арасында талғам деп қалдыңыз. Сол талғамның жоқтығы кімге байланысты? Талғамсыздыққа жастар емес, мықты қаламгерлердің ұрынып қалуын қалай түсіндіресіз?
–Талғам да тағдыр. Ол да адамның ар-ұятына да байланысты нәрсе. Бірақ, оның өте нәзік нәрсе екеніне қазір көзім жеткендей. Өйткені, кез келген өзін жазушымын деп есептейтін, кезінде әжептәуір шығарма жазған адам келе-келе талғамсыздыққа қалай ұрынып қалатынын байқамай қалады екен. Жалпы, талғамды да тот басатын сияқты. Ал оның жоқтығы ұяттың жоқтығына әкеледі. Нашар десең: “Неге нашар?” дейді. Көркемдік заңдылықтарға бағынбайтын, өзін ақтамайтын кейбір дүниелерді оқып айтсаң, әдейі жасап отыр деп, дұшпан көреді. Бүгінде шығармашылық сала жарнама мен коммерцияға кетіп қалды. Қазір “өлең де өлең, шөп те өлең, шөңге де өлеңнің” заманы. Осы мәселені газетімізде көтергенде Қадыр Мырза-Әли былай деп еді: “Қазір телефон шырылдаса жүрегім суылдайды. Жас інішектер “мен туралы жылы сөз айтып беріңіз дей ме” деп. Міне, солай. Ол кісі шындықты айтып отыр. Қазір бізде жүрегі суылдамайтын адамдар көбейген. “Берген перде бұзады” деген әңгіме бар. Інілік ілтипаттарды сондай шаруаларға ауыстырып жібердік. Бұл бұл ма, бүгінде “танымасын сыйламас” деген нәрсе әдеби ортада берік орын алған. Өйткені, сені танымаса, оқымайды. Ал әдеби ортада таныстық емес, ең негізгі нәрсе адамды қолтаңбасы арқылы айырып, талантты көріп, оған жылы сөзін қиып, әдебиетке жетелеп әкеліп, ұстаздық қамқорлығын көрсетіп баулып, үлкен жолға салып жіберу емес пе? Сонда шыңдағы шынардай талант өсіп шықпай ма? Тұманбай ағаның “ақыныңа мейірімді бол туған ел” дегені сияқты, қиындықпен келетін өнер адамдарына өте мейірімді болу керек. Егер адамзаттың әдебиетке деген ынтызарлығы суыса, онда оның тұйыққа тірелгені. Ал интернет, теледидарыңыз, тағы басқаңыз жазушының қағаз-қаламмен отырып жазған бір көркем дүниесіне ешқашан татымайды және орнын баса алмайды.
– Жазушылар одағында 700-ден астам мүше бар. Бірақ солардың 70-80 пайызы қоғамдағы болып жатқан қандай да бір оқиғаларға, іс-шараларға қатысты ойларын білдіруден қашқақтайды. Егер бір нәрсе айту керек болса, айналдырған оншақты “дежурный” қаламгерлеріміз бар, соларды қинаймыз. “Бұл ағаларымыздан басқа мынадай да жазушы әріптесіміз бар еді ғой”, деп хабарлассаң: “Мені қайтесің, басқалар айтсын”, “қинамай-ақ қойсаңшы біз пақырды” деп шығарып салады. Ал қаламгер деген қауым ұлттың ар-намысын оятатын ерекше күш емес пе еді...
– Осы мәселеге жауап берер алдында, Жұбан аға Молдағалиевтың сөзі еске түседі. Ол кісінің кезінде Димекеңе қаратып: “Қонаевқа да ренжідім”, – деген сөзі бар. Соны анық білемін. Сол уақытта Молдағалиевқа ол сөз жарасты. Өйткені, атақты Желтоқсан оқиғасында Колбинге қасқайып тұрып қарсы сөз айтқан адамның “Қонаевқа ренжідім” деуі, азамат ақынның оған дейінгі де бүкіл жаратылысын, бар болмысын және басын кессе де батылдыққа бара алатын адам екендігін байқатқан еді. Ал біз үйде отырып Абайша айтқанда, “бәйге атындай аңқылдап кетеміз” де, адамның, ұлттың тағдырына қатысты жағдайларға келген кезде суырылып шыға алмаймыз. Тағы да сол ұлы ақын сияқты “мұнан менің қай жерім аяулы” дейтін адамның шықпауы бізді қатты алаңдатуға тиіс. Түсінесіз бе, қазір осының бәрі ұятқа саналмайды.
– Өзіңіз білесіз, Елбасы жазушылардың басын қосып, бүгінгі күннің мықты шығармасын жазыңдар деп өтініш жасады. Бірақ, ондай дүниелер әлі күнге жоқ. Сонда қоғамдық тапсырыс дегендердің шығармашылыққа жүрмегені ме?..
– Дүние жүзінде соңғы жүз жылда ең мықты шығарма қайсы деген сауал жүргізгенде, “Соғыс және бейбітшілік” бірінші орынға шыққан екен. Толстой өзі 1828 жылы туғанмен, бұл шығарманы жазуға 28 жылдан кейін келген. Яғни, біраз өмір сүріп, оның алдында бірнеше шығарма жазып барып “Соғыс және бейбітшілікке” отырған. Сөйтіп, тарихи кезеңнің бір көркем шындығын жасаған. Бірақ, сол кездегі әдебиетшілер оны кезінде мойындамаған, түсіне алмаған жағдай да болды. Өте сәтті шығарма өте кездейсоқ та тууы мүмкін. Ол Алланың жіберетін ерекшелігі. Біз кейде ондай дүниені байқамай қалуымыз да ғажап емес. Болмаса біреудің жазып қойған дүниесі бар шығар, ол жарық көрмей жатқан шығар, бәрі де ықтимал ғой. Адам Мекебаев ағамыздың “Қазақ әдебиетінде” жұмыс істеп жүрген кезінде жазушылық өнер жайында былай деп айтқаны бар: “Қазақтарға не кінә, бізде жазушылық өнері әлі қалыптасып үлгерген жоқ. Онымен қанша отырудың, қанша уақыт жұмыс істеу керектігін бойымызға сіңірген жоқпыз. Ол жүз жылдап қалыптасатын нәрсе. Ал біздің прозамыздың жарық көргеніне қанша жыл болды. Соның өзінде біз соншалықты үлкен талап қоямыз”, – деп. Ол кісінің айтқаны рас. Мысалы, мен де керемет емес шығармын. Жазуға келгенде шешем айтатын: “Әліңді білмей, әлек болмасаңшы”, – деп. Қараңызшы, баласын талпындырудың орнына қандай сөз айтқан. Себебі, ата-анамның түсінігі де, айналасының түсінігі де басқаша еді. Мәселен, басқалардың балалары мал тауып, табыс әкелді. Ал мен ешқандай табыс таба алмадым. Баланың да табыс таппаған соң қадірі болмайды. Осы жағынан келгенде, ата-ана дейтін жарықтықтар, өзін көрсеткісі келетін балаларды кейде түсінбей қалады. Яғни, ата-ана да көреген болғаны ләзім.
Қазір бізде жарнаманың заманы. Бүгінде ата-аналар балаларының сондай ерекше қасиетін байқай қалса, ертең ақша табады деген көзбен қарайды. Осы “Қазақ әдебиеті” газетінде қарапайым психолог мұғалім: “Бізде жақсы оқы дейді де, ал жақсы адам бол деп айтпайды”, – дегенді жазды. Міне, әңгіме. Ал бүкіл әдебиеттің міндеті – адамды тәрбиелеу, адамның образын ашу болса, қазір біз жақсы мен жаманды айырудың қай жағында тұрмыз? Менің қайран қалғаным, соңғы дағдарыста адамзатқа адамгершілік керек екендігі білініп қалды. Бұл – ең басты мәселе. “Жалпы дүниені не нәрсе құтқарады?” деген кезде Достоевский: “Сұлулық”, – деді. Ғылыми коммунизмнің негізін салушылар: “Адамды адам еткен – еңбек”, – деді. Ал қазір бізді тек адамгершілік, қанағат пен иман ғана құтқара алады.
– Сіз жаңа жазушылық қасиет Алладан дариды дедіңіз. Ол рас. Бірақ, оған ата-ананың, тамырыңызда аққан қанның, тек пен негіздің қатысы бар деп ойламайсыз ба?
– Әрине, қатысы бар. Әке-шешемнің тату-тәтті тұрған, екеуінің ықыласы жақсы сәттерде үйімізде бір керемет бақытты ахуал орнайтын. Әкем қалжыңбас, өте қу тілді еді. Баламыз ғой, таңертең әкей тартқан домбыраның үнімен оянатынбыз. Содан күйге елітіп жататынбыз. Шешем самаурынын көтеріп келеді. Қой жотадағы өріске беттеп бара жатады. Қария домбыра тартып отырып: “Балам, қойды қарап қойшы”, – дейді. Қарап келеміз де “жатыр”, – дейміз. “Біреудің қойымен қосылып кеткен жоқ па?”, – деп сұрайды. “Жоқ”, – дейміз. Шайды ішіп болған соң: “Балам, қойды тағы бір көздеп келші”, – дейтін де, қайтадан домбырасын қолға алатын. Әкейдің репертуары өте бай еді. “Кімнің күйі?” – десең: “Құлмамбеттікі, Майкөттікі, Жамбылдікі”, – деп отыратын, жарықтық. Сонда ол кісінің соншалықты шабытты кезін байқамаппыз. Біздер Құрманғазының күйімен тәрбиеленгендіктен, әкемді күйші деп емес, әуесқой деп ойлайтынбыз. Дүйсебай бауырым консерваторияға оқуға түсіп, әжептәуір күйші, кейін жап-жақсы сазгерге айналды. Содан бір күні Нұрғисамен таныстық. Сөйтсек, жақын ағайынымыз екен. Біздің шал қайтыс болғанда: “Әкем ғой бұл кісі, әкем қайтыс болды”, –деп жылады. Тіпті, аудандық партия комитетінің бірінші хатшысына телефон соғып: “Менің әкем қайтыс болды”, – дегенін естідім. Оған кезінде мән бергеніміз жоқ. Кейінірек Нұрғиса ағамен жолығып қалдым. Әңгімелесе келе: “Шіркін, сенің әкеңнің музыканттығын қатты сағынамын. Ол кісінің саусағы нағыз күйшінің саусағы еді”, – деді. Қарияның саусағы жуан, ішекті басқан кезде дыбыс қатты шығатындай жағдайы бар екен. Көрдіңіз бе, соған дейін байқаған ғой. Сонда ғана әкемнің мықты күйші екендігін Нұрғисадан білдім. Оған дейін мойындаған жоқпын. Сөйтсем, Нұрағаңды Дүйсебай ертіп келеді екен, ұзақ күнге күй тартқызып тыңдайды екен. Әкейдің тартқан күйлерін Дүйсебай жазып алды ма, алмады ма білмеймін. Қазір Дүйсебай тартады, бірақ әкем тартқандай емес.
Шешем өте қиялшыл, әңгімешіл адам болғанмен, менен жазушы шығады деп ойлаған емес. Ынталандыру бәйгесін алғаныма да қуанбаған сияқты. Бірде “Лениншіл жасқа” әңгімем шықты. Ойымда ешнәрсе жоқ, ауылға келсем, шешем маған басқаша көзқараспен қарап қалыпты. Таңғалдым. “Сен мына әңгімені қайдан білесің, балам-ау?” – деді. Сондағы шаттанғанымды айтпаңыз, шешемнің алдында жазушы екенімді бірінші рет сезіндім. Әкем ондай эмоция білдірмейтін. Мен шешем мойындаған соң ғана жазушы болған шығармын деп ойлаймын. Ол кезде отыздан асқан кезім. Сол замандағы реалистік тәрбиенің жаман жері, құлақ қоймағанның кесірінен шешемнің әңгімелерінің көбісін ала алмай қалдым. Егер Шыңғыс Айтматов сияқты талант болсам, сол кісінің әңгімесін дайын сюжет етер едім. Анаға байланысты бір нәрсе айтқым келеді. Менің үлкен ағам Қырғызбай ұста, қол өнері жағынан өте шебер, онан кейінгі ағам Тоқтасын суретші, екеуі де қайтыс болып кетті. Дүйсебай композитор, кенжеміз Ермек әнші. Енді қараңыз, әкемнің басқа әйелдерінен туған балалары бар, олардың бір де біреуі өнерге, шығармашылыққа жақын болмады. Соған қарағанда қабілет, дарын мәселесінде шешенің де үлкен үлесі бар ма деп пайымдаймын. Рымғали Нұрғалиев марқұм біздің үйге келгенде: “Сендерден әйтеуір бірдеңе шығады. Бірақ бәрің жабылып, біреуді шығарсаңдар жетеді”, – деп айтатын. Сол сөзді жиі еске аламын.
Сұхбаттасқан Гүлзейнеп СӘДІРҚЫЗЫ.
Алматы.