Елімізде Жер кодексінің енгізілуімен елді мекендер жерімен қатар, ауыл шаруашылығы мақсатындағы жерлерге де меншік құқығы танылды. Құрылыс салу үшін мемлекет жер иелері мен жер пайдаланушылардан жер учаскесін нарықтық бағамен сатып алуға мәжбүр болып отыр. Алайда, мемлекет қажеттері үшін жер учаскелерін сатып алу көп жағдайда жер иелері мен жер пайдаланушылардың құқықтарының бұзылуына негіз болуда.
Қазіргі кезде қоғамда орын алып отырған жер дауларының басым бөлігі қолданыстағы заңдардың орындалмауынан емес, сол жер заңдарында қарастырылған мәселелердің дұрыс шешімін таппауында болып отыр. Сол себепті жер иелері мен жер пайдаланушылардың өздеріне тиесілі жер учаскесін мемлекет қажеттері үшін мәжбүрлеп иеліктен шығару барысында меншік иесі немесе жер пайдаланушы ретінде Конституциямен кепілдік берілген өз құқықтарының толық қорғалуы жергілікті атқарушы органдар мен сот органдарының өз міндеттерін жүйелі түрде, заңға сәйкес жүзеге асыруына байланысты.
Күн тәртібінде тұрған осы және өзге де күрделі мәселелер туралы Алматы қаласындағы Медеу аудандық сотының төрағасы Қалдарбек ДОСЫМБЕТ әңгімелейді.
– Жер учаскелерін мемлекет мұқтажы үшін мәжбүрлеп иеліктен шығару мәселелері Жер кодексінің 84-бабында қарастырылған. Осы баптың 2-тармағында жер учаскелерін мемлекет мұқтажы үшін мәжбүрлеп иеліктен шығару негіздері айқындалған, ал 4-тармағында айтылғандай уақытша жер пайдалануға берілген жер учаскесін мемлекет мұқтажы үшін мәжбүрлеп иеліктен шығару, егер жер пайдаланушы берілген құқықты мемлекеттен сатып алмаған болса, жер пайдалану құқығы сатып алынбай жүзеге асырылады. Сондай-ақ, жер пайдаланушыларға шығындар толық көлемінде өтеледі, олардың қалауы бойынша басқа жер учаскесі берілуі мүмкін деп кепілдік беріледі. Жер учаскелерін мемлекет мұқтажы үшін мәжбүрлеп иеліктен шығару кезіндегі ерекше жағдайларға халықаралық міндеттемелер, қорғаныс қажетіне, ерекше қорғалатын табиғи аумақтарға, сауықтыру, рекреациялық және тарихи-мәдени мақсатқа арнап жер беру және арнайы экономикалық аймақтардың құрылуы мен олардың жұмыс істеуі, пайдалы қазба кен орындарының (кең таралғандарынан басқасы) табылуы және оларды қазу, жол, электр тарату желілерін, байланыс желілерін, магистралды құбырлар, елді мекендердің ортақ пайдаланымдағы инженерлік-коммуникациялық желілерін салу, сондай-ақ мемлекеттік маңызы бар басқа да нысандарды салу және құлау (қирау) қаупі бар апатты және ескірген тұрғын үйлерді бұзу жатады.
Бұл мақсаттарға жету үшін алдымен құзіретті органдардың жер учаскесін мемлекет мұқтаждары үшін мәжбүрлеп иеліктен шығару аясындағы қызметін реттейтін құқықтық тетіктерді одан әрі жетілдіру қажет.
– Қалдарбек Жорабайұлы, өзіңізге белгілі, Жер кодексінде және өзге нормативтік актілерде Конституцияда қолданылып жүрген “мемлекеттік мұқтаждық” термині “мемлекеттік қажеттілік” терминіне ауыстырылған болатын. Бұл өзгерістің негізгі мақсаты неде деп ойласыз?
– Сауалыңыз орынды. Мұндай ауыстыру конституциялық нормаларды саналы түрде айналып өту мақсатында жасалған, себебі, Конституцияда “мемлекеттік мұқтаждық үшін мүлікті мәжбүрлеп иеліктен шығаруға заңнамада көзделген тек айрықша жағдайда, келтірілген шығын толық өтелген жағдайда ғана жол беріледі” деп қарастырылған. Егер Жер кодексінде “мемлекеттік қажеттілік” термині қолданылса, онда жер учаскелерін айрықша жағдайларда ғана алуға болар еді, әрине бұл жағдайлардың қатарына мемлекеттік емес субъектінің қирау, құлау қаупіндегі нысандары бұзу емес, меншік иелерінің үйлері орналасқан жерде жаңа нысан құрылысын бас жоспарға енгізуді жатқызуға болмайды. Бұл жағдайда құрылыс мемлекеттік мұқтаждық немесе мемлекеттің мемлекеттік қызметті атқаруы үшін қажет болып табылмайды, Бұдан басқа, мұндай коммерциялық нысанды мемлекеттік қажеттілік деп тануға да болмайды. Конституциялық кеңестің 2005 жылғы “Қазақстан Республикасының Конституциясының 26-бабының 3-тармағын ресми түсіндіру” туралы қаулысына сәйкес, “мемлекеттік мұқтаждық” және “мемлекеттік қажеттілік” терминдерінің бір-бірінен айырмашылығы бар, бұл тәжірибеде Конституцияның 3-бабында қарастырылған жер учаскелерін мәжбүрлеп иеліктен шығару шарттарын кең мағынада түсіндіруге жағдай жасайды. Нақты қаулыда “мұқтаждық” түсінігі “қажеттілік” түсінігіне қарағанда, тұтынушылықтың жоғарғы деңгейін білдіреді. Бірақ, бұл қаулы және Конституциялық кеңестің қаулылары да орын алған фактілерге құқықтық баға бере алмай отыр. Дегенмен, “мемлекеттік қажеттілік” терминін қолдану Конституцияның 26-бабында көзделген шектеулерді айналып өтіп, Конституцияға қайшы болып табылады.
Жер учаскесін және онда орналасқан жылжымайтын мүлікті мемлекет мұқтажы үшін мәжбүрлеп иеліктен шығарған жағдайда сатып алу бағасына жер учаскесінің немесе оған қүқығының және ондағы жылжымайтын мүліктердің нарықтық құны, сондай-ақ жер учаскесін алып қоюға байланысты меншік иесіне немесе жер пайдаланушыға келтірілген, үшінші жақтың алдындағы міндеттемесін мерзімінен бұрын тоқтату нәтижесінде оларға келтірілген шығындарды қоса, барлық шығындар жатады. Меншік иесі немесе жер пайдаланушы келіскен жағдайда оларға мемлекеттік қажеттілік үшін сатып алынатын жер учаскесінің орнына, жер учаскесінің немесе оған құқығының. сатып алу бағасының құнын есептей отырып, басқа жер учаскесі ұсынылуы мүмкін.
– Сонымен, жер учаскесі мемлекеттік мұқтаждық үшін мәжбүрлеп иеліктен шығарылған кезде жер учаскесін бағалау қалай жүзеге асырылады? Көп көңілінде түйткілге айналған осы жағдайға түсінік бере кетсеңіз?
– Бұл жағдайда анықталатын жер учаскесінің нарықтық құны жер учаскесінің кадастрлық бағалау құнымен бірдей емес, бөлек ұғымдар болып табылады. Жер учаскесінің кадастрлық бағалау құны төлемақының базалық ставкасына түзету коэффициенттері қолданыла отырып анықталатын құны болып табылады. Жер кодексіне сәйкес, төлемақының базалык ставкасы – мемлекет жер учаскесіне жеке меншік құқығын берген кезде немесе уакытша өтеулі жер пайдалану құқығын сатқан кезде оның кадастрлық (бағалау) кұнын айқындауға арналған жер учаскесінің нормативтік бағасы. Нақты жер учаскесінің құны жердің санаттарына және олардың нысанына пайдаланылуына байланысты, яғни алқаптардың түрі мен топырақтардың үлгісі бойынша жер учаскесінің сапалық жай-күйі жер-кадастр карталары, топырақ, геоботаника, топырақ-мелиорация және басқа зерттеулердің материалдары негізінде анықталады. Жер кодексінің 10-бабында жер учаскелері үшін төлемақының бағалық ставкалары және жер учаскесінің кадастрлық (бағалау) құны, 11-бабында жер учаскесі үшін төлемақының базалық ставкаларына түзету коэффициенттері қаралған. Түзету коэффициенттері мен аймақтардың шекаралары аудандық маңызы бар қалаларда, кенттер мен селолық елді мекендерде, аудандық атқарушы органның ұсынысы бойынша аудандық өкілді органның, ал облыстық маңызы бар қалаларда (Астана және Алматы қалаларында) облыстық (Астана және Алматы қалалық) атқарушы органның үсынысы бойынша облыстық (Астана және Алматы қалалық) өкілді органның шешімімен бекітіледі.
– Жер учаскелері құнын, жер учаскесін пайдалану құқығын кімдер белгілеп, жүзеге асырады?
– Жер учаскелерінің құнын (жер учаскесін пайдалану құқығын) белгілеуді жергілікті атқарушы органның басшылығымен, азаматтар мен заңды ұйымдардың өтініші бойынша Жер қатынастары және жерге орналастыру жөніндегі комитеттің аумақтық органдары немесе өндірістік бөлімшелері жүргізеді. Өтініштер жер қатынастары және жерге орналастыру жөніндегі аумақтық комитетке жіберіледі. Өтініште бағаланатын учаскенің бағалау мақсаты, орналасқан жері және көлемі көрсетіледі. Аталған комитет өтініш иесінде жер пайдалану құқығы туралы құжаттардың бар екенін ескереді, бағаланатын учаскенің құқықтық шекарасын және көлемін анықтайды.
– Жасыратыны жоқ, күнделікті өмірде меншік иесі мен жер пайдаланушының мемлекет мұқтажы үшін мәжбүрлеп иеліктен шығарылатын жер учаскесіне берілетін сомамен келіспейтін жағдайлары жиі кездесуде. Мұның оңды шешімін қалай табуға болады деп ойлайсыз?
– Азаматтар немесе меншік иелері мен мемлекеттік емес жер пайдаланушылар жер учаскесі үшін белгілеген сомамен келіспеген жағдайда осы салада туындаған барлық даулар сот тәртібімен шешіледі.
Көптеген меншік иелері мен жер пайдаланушылар мүліктері мемлекет мұқтаждықтары үшін мәжбүрлеп иеліктен алынған жағдайда келтірілген шығынды өтеу кезінде анықталған сомамен келіспеген жағдайлар, тәжірибе көрсетіп отырғандай, расымен де жиі кездеседі. Сол себептен осы саладағы заңдарды, құқық колданушылық тәжірибені жетілдіру мақсатында бағалау қызметін одан әрі жетілдіру қажеттігі туындап отыр. Нақтырақ айтқанда, жер учаскесін және онда орналасқан жылжымайтын мүлікті бағалау бойынша бізге бағаланатын нысан бойынша нақты көрініс бере алатын әдістеме дайындалуы қажет. Сонымен қатар, жер учаскелері мен онда орналасқан жылжымайтын мүлікті мемлекет мұқтаждары үшін мәжбүрлі түрде иеліктен шығарған жағдайда келтірілген шығын сомасын анықтау объективті болуы үшін бағалау қызметіне бір ғана бағалаушы ұйым емес, бірнеше ұйымдарды тартып, олар жасаған есептер негізінде ортақ соманы алу қажет.
Әңгімелескен Бақыт БАЛҒАРИНА.
Алматы.