Сонымен, сайлау науқаны қыза бастады. Саяси партиялар белсенді іске кірісіп жатыр. Өмір сүру сапасына оң әсерін тигізуге тиісті заманауи заңдар шығарады деп үміттенетін Мәжілістің сайлауына еліміз ентелей көз тігіп отыр. Әрқашан да одан заман талабына жауап беретін сапалы заңдар, тың бастамалар күтеді.
Депутат болудың өзі біздің елімізде зор құрмет, үлкен сый. Халық ондай адамға жарылып жол, жарқылдап қол беріп жатады. Бір сөзбен айтқанда, депутат – халықтың алақанға салып аялайтын, барын төгіп бағалайтын халық қалаулысы. Сол құрметті ақтау үшін депутат та қолдан келген көмегін халықтан аямағаны дұрыс. Оның қолында орталық биліктен бастап, барлық жергілікті атқарушы билік орындарына әсер ете алатын тетіктер бар. Соның ең өтімдісі – халық мүддесін қорғап, жоқ-жітігін толтыруды қолдап, билікке депутаттық сауал жолдау. Сауалдағы орынды талаптар, заңды тілектер сырғытпа жауаппен қайтарылып, орындалмай жатса, Парламенттің биік мінберіне мәселе етіп шығарып, атқарушы биліктің сол саласындағы ең жоғары лауазымды тұлғасын палатаның жалпы отырысында жауап беруін талап етуге дейін құзыреті жетеді.
Енді Парламент Мәжілісінің 2004 жылғы үшінші сайланымынан бастап оның жұмысын белсенді көрсетіп жүрген журналистің бірі ретінде сол уақыттан бергі қызметтеріне тоқтала кеткіміз келіп отыр.
Үшінші сайланым 2004 жылғы қыркүйек айында жүзеге асты. Бұл өте тартысты, ел назарын тұтасымен өзіне еріксіз аударған саяси науқан болды. Сайлауға барлығы 12 саяси партия қатысып, олардың ішінде 4-уі екі сайлау блогына бірікті. Азаматтық партия мен аграрлық партия өз блогының үздік атауын тапқан адамға қомақты жүлде тағайындағаны да есте. Ақырында оларға «АИСТ» деген атауды тапқан адам жүлде алған еді. Бұл жылы Мәжілістің депутаттық орны 77 болатын, соның 67-сі бір мандатты аумақтық сайлау округтерінен, 10-ы партиялық тізіліммен сайланды. Айта кететін жайт, бұл ең соңғы бір мандатты сайлау еді. Келесі сайланымдардың бәрі 2007 жылы Конституцияға енгізілген өзгерістерге сәйкес партиялық тізіммен сайланатын болды.
Осы сайланымда халқымыздың нелер бір ығай мен сығай адамдары депутаттыққа өткен-тін. Олар заң жобасын талқылау барысында барынша біліктілік танытып, қарапайым жұрт біле бермейтін, тіпті, заң жобасын әзірлегендер де ескермеген дүниелерді ортаға салып, қызу пікірталасқа түсетін.
Осы сайланымда Аяш аталарының тегін алған сирек фамилиялы екі депутат та болды. Біреуінің аяғы «ов»-пен, екіншісінікі «ев»-пен аяқталатын. Екеуі де белсенді, әсіресе, Райымбек Аяшов жер қойнауын игеру мәселелері туралы жетік біледі. Оларды жиі ауыстырып алып жүретін едік. Осы құрамда ақтөбелік инженер Марал Итеғұловтың болғаны да есімізде. Өте білімді, Мәскеудің энергетика институтын бітірген, ұстанған позициясынан таймайтын табанды әрі батыл депутат-тын. «Эйр-Астана» әуе компаниясының қызметі туралы бірнеше депутаттық сауал жолдап, ақыры компанияның қызмет көрсету жұмыстарын жақсартуға біршама қол жеткізген. Төртінші шақырылымда ол «Нұр Отан» партиясының тізімімен қайта сайланды.
Үшінші сайланымда Президенттің ұсынысымен Мәжіліс Төрағасы болып Орал Мұхамеджанов сайланған еді. Өте білімді, кез келген мәселені кеңінен толғайтын ұстамды, алды да кең азамат еді марқұм, палатаны да біліктілікпен басқара білді. Бір сөзбен қорытындылайтын болсақ, осы сайланым өмірдің барлық қырларын талдауда да біліктілік көрсетумен қатар, демократиялық мұраттарды жоғары қойып, белсенді жұмыс істеді. Өкініштісі сол, ол екі жарым жылдай ғана қызмет етті, өйткені, 2007 жылдың мамыр айында Конституцияға өзгерістер енгізіліп, ендігі жерде Мәжіліске депутаттар тек партиялық тізіммен сайланатыны бекітілген болатын. Осы және басқа себептерді басшылыққа алған 50-ге жуық депутат Президенттің атына үндеу қабылдап, өздерін таратуды өтінді. Сөйтіп, Мәжіліс мерзімінен бұрын таратылды.
Төртінші сайланым 2007 жылдың 18 тамызында болды. Конституцияға енгізілген өзгерістерге сәйкес, Мәжіліс депутаттарының саны бұл жолы 107-ге жеткізілген. Оның 9-ы Қазақстан халқы Ассамблеясынан сайланатыны да Конституцияда белгіленген. Жоғарыда айтқанымыздай, бұл жолы бір мандатты сайлау округі жоқ, депуттардың бәрі (98) жалпыұлттық сайлау округтері бойынша партиялық тізіммен сайланды. Сайлауға жеті саяси партия қатысқан еді, алайда, соның ішінен 7 пайыздық дауыс үлесіне тең болып белгіленген табалдырықты жалғыз-ақ «Нұр Отан» партиясы еңсере алды. Сөйтіп, Мәжілістің орынтағында бір-ақ партияның өкілдері отырды. 20 тамызда ҚХА өзіне тиесілі 9 депутатын сайлады.
Құрамында ел мен жердің мүддесін білгірлікпен қорғап, заң жобаларын біліктілікпен жетілдіріп жатқан белсенді депутаттар болғанымен, бір партиялық Парламентте бұрынғыдай қызу пікірталастар, ұтымды ұсыныстар өрбімеді. Оның үстіне, ашықтық, демократия қағидаттары да ішінара бұрмаланып, көзге ерсілеу көрініп тұратын.
Палата Төрағасы Аслан Мусин бұрынғы төрағаның кезіндегі демократиялық ашықтықты азайтты. Депутаттарға қатаң ескертулер жасайтынын да көзіміз көрді. БАҚ-пен жұмыс та бұрынғыдай емес, саябырсып қалды. Мысалы, журналистерге депутаттық сауалды алудың өзі үлкен проблемаға айналған еді. Бәлкім, осының да салдары болған шығар, әйтеуір ол бұл қызметте көп істемей, басқа жұмысқа ауысып кетті. Орнына бұрынғы төраға Орал Мұхамеджанов қайта сайланып, Парламент жұмысы қайтадан біршама ашық, демократиялық жолмен жандана түсті.
Төртінші сайланым да төрт жылдан сәл ғана артық қызмет етіп, Президенттің 2011 жылдың 16 қарашасындағы Жарлығымен өз жұмысын мерзімінен бір жыл бұрын тоқтатты. Бұл Жарлықтың шығуына да депутаттардың өз ұсынысы себеп болды. Ондағы негізгі уәж де қаржы-экономикалық дағдарыстың жаңа толқынының алдында Парламентті жаңадан жасақтап алуға сайды. Бұл уәждің де жаны бар еді, дегенмен, ең басты себеп, біздіңше, Парламенттің бір-ақ партиядан тұрғандығы болған секілді. Осы тарапта бізді әлемдік салмағы бар демократиялық ұйымдар мен қайраткерлер сынап та алатын. Сондықтан үндеудің өзінде де: «Қолданыстағы заңнамаға сәйкес, сайлау қорытындысына қарамастан, келесі Парламент кемінде екі саяси партиядан жасақталады. Осыған байланысты көппартиялы Парламентті жасақтауға мүмкіндік беретін осы демократиялық тетікті көп кешіктірмей іске асырған жөн. Бұл қадам Қазақстанның көппартиялық және саяси плюрализм идеяларына адалдығы нышанын білдіреді» деп жазылған еді.
Кеше ғана таратылған бесінші сайланған Мәжіліс 2012 жылдың басынан жұмысқа кіріскен. 7 пайыздық табалдырықты бұл жолы үш партия еңсерді, соның ішінде «Нұр Отан» сайлаушылардың 80,9 пайыз, «Ақ жол» – 7,47 пайыз, Қазақстанның коммунистік халық партиясы (ҚКХП) 7,19 пайыз дауысын алды. Соның нәтижесінде нұротандықтар – 83, ақжолдықтар – 8, коммунистер 7 депутаттық орынға ие болды. 9 депутат ҚХА-дан сайланды. Сөйтіп, Парламент демократиялық қағидаттарға сай болып жасақталды.
Бірден айту керек, Мәжіліс бұрынғыдай емес, бірден жанданып, белсенді жұмыс істей бастады. «Нұр Отан» партиясының депутаттық фракциясы қашандағыдай белсенділік танытты. «Ақ жол» партиясы қазақстандық бизнестің мүддесін жан-тәнімен қорғап, өндірісшілерді қолдау жолында орынды ұсыныстар беріп отырды. Өткір пікірсайыстар да көбіне А.Перуашев бастаған солардың тарапынан шығып жатты. ҚКХП халықтың, шаруаның, жұмысшының мүддесін қорғау жолында белсенділік көрсетті.
Ал осындай білікті де белсенді депутаттардың Мәжілісте көп болғаны Парламенттің тиімділігін арттырары сөзсіз. Біздің болжам бойынша, биылғы Мәжіліске төрт саяси партияның өкілдері өтетін секілді. Олар: «Нұр Отан», «Ақ жол», «Ауыл» және ҚКХП. «Ауылдан» басқалары халыққа әбден танылған партиялар. Әсіресе «Нұр Отанның» беделі зор. Халық оған Президенттің партиясы деп қарап, Елбасына деген сеніммен өз дауыстарын беретіні күмәнсіз.
«Ақ жол» да өз электоратының мұң-мұқтажын шешуге белсене араласып, батыл саяси күш екендігін көрсете білді. Пленарлық отырыстардағы жарыссөздер мен пікірсайыстарда осы партияның дауысы кейде басқа партиялардан қаттырақ шығып кетіп жататын. Үкімет әзірлеген кейбір «бір қайнауы ішіндегі» заң жобалары ақжолдықтар тарапынан сынға ұшырайтын. Олар ашықтық, сөз бостандығы сияқты демократиялық қағидаттарды да еркін пайдаланатын, БАҚ-тарға да жиі шығып, өздерінің ұстанымдарын ашық білдіретін. Біздіңше, бұл жолы «Ақжол» 8-9 пайыздық дауыс үлесін алуы мүмкін.
«Ауыл» партиясының мүмкіндігі де айтарлықтай екені аңғарылады. Бүгінгі күнге дейін белсенділігі таныла қоймаған партияның басына бүгін қазақстандық саяси истеблишментке кіретін тұлғалардың өкілдері келді. Үкіметті сынау арқылы ұпай жинауды көздеген бұрынғы басшылықты енді билікпен бірге еңбек етіп, оның ауылдағы ісіне жәрдемдесейік, жоқ-жітігін бірлесіп түгендейік, сөйтіп, жалпыхалықтық істің нәтижелі болуына атсалысайық деген бүгінгі басшылық ауыл электораты тарапынан тиісті дауыс жинайтыны сөзсіз.
ҚКХП-ның қарымы да 7 пайыздық табалдырықтан асуға жететін сияқты. Өйткені, олар өткен сайланымда өздерінің қалыптасқан саяси күш екендігін көрсетті. Араларында халықтық іске белсене кірісе алатын қайраткерлер бар екендігі де байқалды. Билікті сын тезіне салып, халықтың сөзін айта білген батылдығы да талай құлақтарды елең еткізді. Сондықтан бұл партияның тағы да парламенттік саяси күш болары сөзсіз.
Ал басқа саяси күштердің мүмкіндіктері әлдеқайда төмен, төрт-бес жылда бір оянып, саяси партия екендерін сайлау науқанының қарсаңында ғана еске түсіретін олардың сөзіне халық бәрібір ермейді. Қанша жерден өтімді сындар айтылса да халық даналығы түптеп келгенде елдің тыныштығы, экономиканың тұрақтылығы, өз әл-ауқатының артуы үшін дауыс береді.
Сөз жоқ, негізгі саяси күш «Нұр Отан» болатыны анық.
Жаңа Мәжілісте халықтың барлық әлеуметтік топтарының үндері бұрынғыдан жарқынырақ естілері сөзсіз. Ең бастысы, төменгі палатаға білікті, кәсіби адамдар келеді деп сенеміз. Кезектен тыс сайлау өткізудегі басты мақсаттардың бірі де осы емес пе еді. Және де бұл барша қазақстандықтардың демократиялық құндылықтарды өмірімізге сабырмен, салиқалылықпен енгізу жолындағы үлкен табысы болмақ.
Жақсыбай САМРАТ,
«Егемен Қазақстан».