Қазақстан экономикасы негізінен шикізат және аграрлы-индустриялық даму бағытын ұстанған. Жаңа индустриялық елдер (ЖИЕ) қатарына дамушы елдердің тек 5 пайызы ғана еніп, ол топқа Оңтүстік Корея, Сингапур, Малайзия, Гонконг, Тайвань, т.б. елдер жатады. Олардың ішінде Сингапур мен Малайзия ғана 20 жылда алдындағы жүзден астам елді басып озып, дамыған елдер қатарына кірді. Бүгін Сингапур дамыған елдердің алғашқы ондығы санатында.
«Қазақстан-2050» Стратегиясы – ол жаңа индустриялық елдер қатарына кіруді міндет еткен бағдарлама, яғни осы жоба сол стратегияны жүйелі, жан-жақты және қарқынды іске асыратын оның идеологиясы. Сондықтан, стратегияны іске асыру, ақпараттанған экономика құру үшін инновациялық экономиканы дамытып, қоғамды әлеуметтік-экономикалық жаңғыртатын тактикалық міндеттері болып табылады.
БҰҰ-ның белгілі бір мемлекетті жаңа индустриялық елдер қатарына кіргізетін талаптарының методикасы төмендегідей: әр адамға шаққандағы ішкі жалпы өнімнің мөлшері; экспортқа шығаратын өнеркәсіп өнімдерінің мөлшері және оның жалпы экспорттағы үлесі; экономиканың орташа жылдық өсу қарқыны; шеттен келетін тікелей инвестициялар көлемі; өңдеу өнеркәсібінің ІЖӨ-дегі үлесі (ол 20 пайыздан жоғары болуы керек).
Жоғарыдағыларды ескеріп, Халықаралық адам институты (ХАИ) әлемдік нарықта бәсекелі жаңа индустриялық стратегия дайындады. Оның негізгі міндеті – үнемдеудің жоғары нормасы мен инвестицияға қол жеткізу, экономиканы экспортқа бағыттау, нарық капиталының ашықтығы, макроэкономикалық тұрақтылық, ұлттық валютаны АҚШ долларына таңу, экономиканың өсуін мемлекет жағынан ынталандыру арқылы оның тұрақты дамуына қол жеткізу және ұлттық экономиканың әлемдік нарықта бәсекелестігін арттыру.
Бұл стратегияны іске асыру үшін қазіргі өнеркәсіпті және инфрақұрылымды, оның ішінде ақпараттық-коммуникация технологиясы саласын жаңғырту арқылы қалыптасқан даму моделін қарқынды даму жолына салу, адам ресурстарының сапасын көтеру және оны дамытуға тұрақты инвестиция тарту, ғылым мен технологияны дамытатын жеке кәсіпкерлікті дамытуға көмек беру, жергілікті халықтың менталитеті негізінде отандық экономиканы басқару моделін дайындау, қаржылық бақылау, экономиканың банк-қаржы саласындағы мерзімі өткен қарыздарды реттеу, капиталдың келуіне мониторинг жасап бақылау орнату арқылы кәсіпорындарды реформалап, бұл саладағы саясатты өзгерту, шағын және орта бизнес пен ұлттық компанияларды дамыту, сапасы халықаралық стандарттарға сай өнім өндіру мен қызмет көрсетуді іске асыру, мемлекет пен жеке сектор арасындағы қарым-қатынастың ашық болуын қамтамасыз ету сынды өте маңызды жұмыстардың тізбегі шығады.
Көп еңбек пен капиталды қажет ететін шикізат экономикасынан, ғылым мен жаңа технологияға бағытталып, ақпарат пен коммуникация жетістіктеріне негізделген жаңа индустриялық саясатқа өту және ақпараттық технология мен инфрақұрылымды дамыту негізінде қалыптасқан инновациялық экономиканың өсу моделі қоғамдық өндірісті түпкілікті өзгертеді. Жаңа бет-бейнесін қалыптастырады. Қоғам, ресурс шығынды және ресурс үнемді технология арасындағы қатаң таңдаудан «ресурсы лимиттенбеген» ақпараттық экономикаға өтеді. Осындай өзгерістер ғана Қазақстанның жаңа индустриялық ел қатарына жақындатады және оның дамыған қоғамға өтуін қамтамасыз етеді.
Ол үшін келесі қадамдарды іске асыру қажет: инновациялық экономикаға өтетін тиісті заңдар мен заңнамалық актілерді қабылдау арқылы экономиканы әртараптандыру; ірі өндіріс аймақтары мен кен орындары жанынан салалық инновациялық кластерлер қалыптастыру. Мысалы, Атырау мұнай өңдеу зауыты жанынан мұнай өңдейтін және сервистік шағын және орта бизнес кластерін құруға болады; трансформацияның немесе өтпелі экономиканың басымды салаларының келесі міндеттерін шешу: біріншіден, біркелкі экономикалық дамуды қамтамасыз ететін шешімді іздеу трансформацияның негізгі міндеті болып табылады. Ол үшін жоғары қосымша құнды өндіріс өнімдерін өндіруді көбейту қажет. Отандық нарық жүйесінің ерекшелігі мен экономиканың өсу моделін трансформация тұрғысынан қайта қарап, екіншіден, сыртқы қарыздар мәселесін шешіп, үшіншіден, экспортқа бағытталған модельдің өсуін іске асыруда жетістіктерге қол жеткізуге ұмтылу өте маңызды. Оған импортты алмастыру, елдің артықшылық жақтарын түпкілікті сараптау, қаржы көздерін толықтыруға жұмылдыру, экспорттық бағдарламаларды қолдау, инвестициялық ахуалды жақсартуға жағдай жасау, ғылыми-технологиялық зерттеу мен жоғары сапалы мамандар дайындайтын салаларда ұзақ мерзімді саясат жүргізу, азық-түлік қауіпсіздігі мен әлеуметтік-саяси тұрақтылықты қамтамасыз ету, т.б. жұмыстар қосылып, дұрыс ырғаққа түсуіне ұмтылудың маңызы айрықша.
Бұл жерде дамуды қамтамасыз ету үшін екі модельді пайдаланған тиімді. Мысалы, экспортқа бағытталған модельді басқа елдерден келетін сондай өнімдерден жоғары сатыдағы кедендік қорғауды қамтамасыз ету мен импортты алмастыру элементтерін үйлестіру болса, төртіншіден, елге, оның үкіметі мен кәсіпкерлігіне деген сенімді әрқашан қолдап отыру. Ондай мақсатқа қол жеткізуді көп жағдайда аймақтардағы кәсіпкерлерге белгілі дәрежеде еркіндік берумен қатар, орталықтандырылған басқару қамтамасыз етеді.
Бесіншіден, телекоммуникациялық және көлік инфрақұрылымын жетілдіру, алтыншы – ірі корпорацияларда қолданылатын алдыңғы қатарлы ғылыми әдістерді пайдалану, болашағы зор бағыттарға тиянақты мониторинг жүргізу, мұқият жоспарлау, жағдайдың өзгеруіне байланысты жоспарды уақтылы өзгертіп, бәсекелестерден бұрын қимылдау. Мысалы, қаржыны технологияның басымды салалары – биотехнология, компьютер өнеркәсібі, арнайы химикаттар шығаратын өндіріс және сервис салаларына салу. Жетінші – Қазақстанды халықаралық инновациялық, зерттеу мен жасау базасына айналдыру және елді «цифрлық технология аймағына» трансформациялайтын операциялық орталыққа айналдыру десек, сегізіншіден, талантты ұрпақ – «Е» буынының өкілдерін тәрбиелеу және интеллектуалдық ұлт қалыптастыру, тоғызыншы – ұлттық мәдениет салаларын дамыту. Қазақстанға келетін туристердің санын екі есеге өсіру, оныншы – ауыл шаруашылығын жоғары рентабельді және экспортқа бағытталған салаға айналдыру, он бірінші – жергілікті халықтың менталитетіне сай экономиканың тиімді моделін қалыптастыру мен көмірсутегі, су және басқа да табиғи ресурстарды консервациялау.
Адам капиталының жағдайына әсер ететін факторлар
Адам капиталын жан-жақты дамыту, елдің тұрақты ілгерілеуін қамтамасыз ету үшін институт (немес ІІН) Қазақстанның үш ұлттық академиясы мен 4 жетекші университетін және құрамында әлемнің 3,5 мың атақты ғалымдары (оның ішінде ТОП-500 және 87 Нобель сыйлығының лауреаттары) істейтін Әлемдік инновациялық қор (әрі қарай WIF) мен әлемдегі ТОП-50 технологиялық компанияларын біріктірді. Форбстың дерегі бойынша, WIF ғалымдары соңғы жарты ғасырда әлемдегі ғылым, технология, инновация және экономикадағы жаңалықтардың 70 пайызын ашқан.
Жоба «Қазақстан-2050» Стратегиясындағы 8 басымды салалардан тұрады (сурет).
Қазақстандағы адам капиталын дамыту бағыттары мен оны іске асыратын ғылыми мекемелер мен компаниялар, міне, осылар.
Жоба білім, ғылым, медицина, рухани-гуманитарлық салалармен қатар, инновацияны енгізу тетіктері, ақпараттық-коммуникациялық (АК) жүйе, агроөнеркәсіп кешені, экономиканы басқарудың жаңа жүйесі сияқты салалардан тұрады. АК мен жоғары технологияларды дамыту инновациялық экономикаға көшуді іске асырудың және жаңа индустриялық қоғамға өтудің нақты қадамдары болып табылады. Экономиканың бәсекелестік басымдығы мен оны жаңғырту мүмкіндігі жиналған және іске асқан адам капиталымен анықталады. Қоғамдағы технологиялық, экономикалық және әлеуметтік жаңғыртудың мүмкіндігі ондағы адамдардың білімі, кәсібилігі және мамандығының деңгейімен анықталады. Жаңа индустриялық қоғамға өту жағдайында индустрияландыру жалғаса береді. Дамыған елдер өнеркәсіп өндірісін дамыта береді және оны жаңа өзгерістерге байланысты жаңғыртып отырады. Ол АК-тың базасы және шарттары болып табылады және негізгі капиталды екінші сатыға ығыстырмай, олар өзара бірін-бірі толықтыру арқылы дамиды.
Шағын және орта бизнес пен технокәсіпкерлікті дамыту
Қазіргі банк жүйесі шағын және орта бизнеске (ШОБ) серік бола алмауда. ШОБ-тың экономикадағы үлесі 22 пайыз (дамыған елдерде 50 пайыздан асады). ШОБ-қа серіктес болып қарайтын қатынас қалыптаспаған, яғни ислам қаржы ұстанымына сай істейтін банктер жоқ болғандықтан, шағын бизнестің ортаға, ал орта бизнестің іріге өтуіне мүмкіндік жасалмаған.
Ислам жүйесіндегі банктің болуы микроқаржыландыруды қамтамасыз ететін қолайлы жүйе және кедейшілікпен күресетін тиімді құрал болар еді. ШОБ құрып кетпес үшін және шағын және орта бизнесті қолдау қорының шенеуніктеріне тәуелді болмау үшін пайызсыз немесе пайызы өте төмен несие беретін банк жүйесі қажет. Экономика саласындағы ислам моделіне сыбайлас жемқорлық, алдау, табысты жасыру, салықтан жалтару және басқа қылмыстық әрекеттер жат. Бұл модельдің қызықтыратын жері – ондағы материалдық пайда мен рухани құндылықтардың үйлесімінде. Ол жүйеде ресурстар табыстың нормасына бағытталу арқылы әлеуеті нарықпен неғұрлым оң бағаланатын экономиканың секторына айналатын ұстанымға негізделгендіктен, тезірек ислам экономикалық моделіне көшу қажет.
Ислам қаржы жүйесі (ИҚЖ) нақты өндіріске инвестициялаумен байланысты болғандықтан, оны қаржы дағдарысы және дефолттан қорғайды. Ал әлемдік қаржы жүйесіндегі негізгі активтердің тек 5 пайыздайы ғана нақты ақшамен (валюта) бекітілгендіктен, ол әртүрлі дағдарыстарға ұшырайды. Бұл жағдайда барлық ақша трансакциясының 95 пайызы таза спекулятивті болғандықтан, ол коммерциялық саудаға жатпайды. ИҚЖ бірінші кезекте қажетті тауар шығаратын және базисті қызмет көрсететін салаларға екпін түсіре отырып, экономиканың барлық саласын біркелкі несиелеуді ұстанады және инвестициялық шешім қабылдағанда, әсіресе, басқа кәсіпорындардың жарғылық капиталына араласқанда басымдықты ұзақ мерзімді қаржыландыруға береді. ИҚЖ экономиканың барлық саласын үйлесімді қамтамасыз ететін және экономиканың маңызды элементі болып табылатын шағын бизнесті дамытуға көп көңіл бөліп, әлеуметтік жауапкершілік және қайырымдылық негізгі орындалуы тиіс мақсаттар ретінде алға шығарылады.
Сонымен қатар, инвестициялық саясаттың үйлесімділігімен өндірісті белсенді қаржыландыру және банк қызметінің тартымдылығы арқасында ислам қаржы жүйесі іштен жаңарып отыра алады. Отандық кәсіпкерлікке ИҚЖ келесі жақтарымен пайдалы: банк жүйесінің пайызсыз моделін жасап, енгізу өз кезегінде шағын бизнесті ортаға және орта бизнестің ірі бизнеске айналуына, яғни бизнесті дамытуға мүмкіндік ашады және ШОБ-тың зкономикалық қатынасқа түсетін басқа субъектілермен серіктес болуына жағдай жасайды; әкімшіліктің бизнеске қысым көрсетуі мен әлеуметтік жауапкершілікке мәжбүрлеуін жойып, бизнестің жұмысына мемлекеттің араласуын шектейді, сыбайлас жемқорлықпен күресу арқылы компанияның ашық болуын қамтамасыз етеді; адалдық, тазалық, ұқыптылық, материалдық пайда мен рухани құндылықтарды ұштастыру сияқты этностық нормаларды және кәсіпкерлік құрылымдарда әлеуметтік, жауапкершілікті қалыптастырып, дамытудың тірегі болады.
Ұлттық компанияларды дамытып, трансұлттық компанияларға айналдыру
Ол үшін Үкімет экономиканың басымды салаларында істейтін ұлттық компанияларға кен орындарын сатып алуда, шетелдік және басқа компаниялардың акцияларын (үлесін) алуда жеңілдік жасайтын шаралар қабылдап, мүмкіндік ашуы және олардың ел ішіндегі және шеттегі халықаралық жобаларға қатысуы үшін белсенді саясат жүргізуі қажет.
Ол салалар әлемдік нарықта өз орындарын тапқан кезде (3-ші кезең) инновациялық технология өз мақсатына жетеді. Ол кезде экспортқа бағытталған жоғары технология өнімдерінің үлесі 45-50 пайызға, ел ішінде қолданылатын отандық технологияның үлесі 70 пайызға дейін көтеріледі. Импортталатын машина, құрал-сайман және технологияның үлесі 40-45 пайызға кемиді.
Бұл жобаның негізгі бөлімдерінің тұсаукесері Қазақстан үкіметі жанындағы салааралық ғылыми-техникалық комиссияда, Парламент Мәжілісндегі «Нұр Отанның» фракциясында, «Нұр Отанның» сарапшылар кеңесінде, Индустрия және даму министрлігі мен Білім және ғылым министрлігі және т.б. ведомстволарда жасалып, қолдау тапты.
Дэвид ХИЛЛ,
PhD, профессор, Әлемдік инновациялық қордың атқарушы директоры (Лондон),
Жанұзақ ӘКІМ,
Халықаралық адам институтының президенті, «Нұр Отан» партиясы Сарапшылар
кеңесінің мүшесі.