БАЛҒАБЕК ҚЫДЫРБЕКҰЛЫ АТЫНДАҒЫ ЖҮЛДЕ
Сатира сарбаздары! Ауызы дуалы, тумысынан сайқымазақ, әзіл-қалжыңды қанжығасына байлап өскен қалжыңбас қалың көпшілік, “Егемен Қазақстан” газеті өзінің “Сөз сойыл” әзіл-сықақ отауында жарияланатын өткір де өтімді, салмақты да сайқымазақ, шалымды да шат-шадыман әзіл-оспақ туындыларға, нақты да нанымды фельетондарға – Балғабек Қыдырбекұлы атындағы жүлдені жалғастырады. Жүлдегерге берілер арнайы диплом, жетпіс бес мың теңге сый-сияпатымыздың бар екенін ескертеміз. Атсалысыңыздар, бақ сынаңыздар.
Жүлде шарттары:
• Жүлдеге сатира-юмор, фельетон, әзіл-оспақтың барлық айдары арқылы берілген материалдар қатыса алады. Көлемі 3 беттен аспауы тиіс.
• Бәйге материалдары – жарияланған сатиралық туындылар ішінен сұрыпталып алынады.
• Жеңімпаз арнайы құрылған сарапшылар ал-қасы арқылы анықталады.
• Жүлде жеңімпазы жыл басында (келесі наурыз айында) анықталып, жарияланады.
__________
Бәрекелді!
«СӨЗ СОЙЫЛДЫҢ СЕРКЕСІ»
«Егемен Қазақстан» газетінде «Сөз сойыл» әзіл-сықақ отауы бойынша белгілі жазушы-сатирик Балғабек Қыдырбекұлы атындағы жүлде үшін сайыс жалғасқан болатын. Міне, бүгін жүлде жеңімпазы анықталды.
Сарапшылар алқасының шешімімен «Сөз сойыл» әзіл-сықақ отауында жыл бойғы жарық көрген мазмұнды да көркем туындылары үздік деп танылған Ермахан Шайхыұлына Балғабек Қыдырбекұлы атындағы жүлде берілді.
ЖҮЛДЕГЕР
Ермахан ШАЙХЫҰЛЫ.
1966 жылы Түркістан қаласында дүниеге келіп, 1993 жылы Әл-Фараби атындағы Қазақ мемлекеттік университетін тәмамдаған. «Қазақ университеті» баспасында редактор, «Түркістан» газетінде бөлім меңгерушісі, ҚазҰУ-дың журналистика факультетінде аға оқытушы қызметтерін атқарған. Қазір «Айқын» газеті бас редакторының орынбасары.
Қазақстан Журналистер және Жазушылар одағының мүшесі. «Ауыз тие отырыңыз», «Бір түрлі кітап», «Қазіргі қазақ сатирасы», «Мынауың жынды екен» атты кітаптардың авторы.
* * *
Жаңа жылға сұрақ:
ЕТ АСА БІЛЕСІЗ БЕ?
«Ет дегенде бет бар ма?!» деген мақалды қазекем сілекейін ағыза отырып, ынта-шынтасымен айтқан. Қазіргі жастар «Ет – етке, сорпа в морду» деп әжептәуір аран ашатын мақалды әзілге айналдырып жүр. Әрбір әзілдің түп төркінінде шындық жататынын ескерсек, еттің етке, сорпаның бетке құйылатыны рас.
Етті қазақ пен қасқырлар өте жақсы көреді. Бірақ екеуінің арасында сәл-пәл айырмашылықтар бар. Қазақ етті қазанға салып, 2-3 сағат буын бұрқырата қайнатып, қамыр салып барып жесе, қасқырлар еттің қанын сорғалата жүріп, жылыдай жегенді ұнатады.
Етті қойдың, сиырдың, жылқының тағы басқа адал жануарлардың етінен асуға болады. Ал Жайықтың бойынан болсаңыз, онда қызыл балықтан да ет аса бересіз. Қазақ аптасына екі-үш рет ет асып жемесе, көңілі көншімейді. Тіпті базбіреулер күнде ет асып жейді десек, шындыққа қиянат жасамаймыз. Әсіресе, Қазақстанның Шығыс, Солтүстік, Батыс облыстарындағы қазақтар бір қойдың етін бір-ақ асса, оңтүстікқазақстандықтар бір қойдың етін соғым етіп, қыс бойы жапырақтап жеп шығады. Сондықтан да болар, Оңтүстік Қазақстанда туған экономистер көп. Соңғы уақытта банкротқа ұшырап жатқан банктер мен фирмалардың басшылары әлгі етті аямай асып жейтін Шығыс, Батыс, Солтүстік Қазақстаннан екендіктері шәк келтірмейді.
Қазақ сүйген қызына өлең арнаса, сүйікті асына мақал шығарады. «Ет жесең тісіңе кіреді, жемесең түсіңе кіреді» дейді. Нағыз пәлсафа.
Сосын қазақтың қарны ішінде емес, мына саусағының ұшында болады екен. Саусағы күймей, қарны тоймайды. Сондықтан қазақты суып қалған тағаммен алдаймын деу – бос әурешілік.
Сол секілді, қазаққа ет асуды үйрету де жұмыртқаның тауыққа ақыл айтуымен бірдей.
Ермахан ШАЙХЫҰЛЫ.
Алматы.
____________________________
ҚОЯН КЕЛЕ ЖАТЫР!
Итке мініп, түйе айдаған,
Алдына есек өңгеріпті.
Бұл не деген ғажайып аң
Артына ешкі бөктеріпті.
Шын қазақ болсаңыздар осы жұмбағымды ойланбай шешіңіздерші, кәнеки?
Әрине, бұл ит аяқты, түйе ерінді, есек құлақты, ешкі құйрықты қоян ғой. Әңгімемізді жұмбақтан бастаған себебіміз, кәдімгі қояныңыз жұмбағы көп аң. Өйткені, оның жыл атын алып жылжып келгенде қысы қатты, жазы жұмсақ, мінезі елең-селең, бітімі ойқы-шойқы, басқан ізі қиқы-жиқы, жүрісі ұйқы-тұйқы, ойыны астан-кестең болатын ежелгі әдеті.
Сүйінші жұртым! Міне, осындай мінез-құлқымен, келбет-кейпімен, болмыс бітімімен қоян, яғни қоян жылы келе жатыр.
Қоян қоңыр қойдай момын аң екені дүние жүзіне аян. Жан-жануар арасында қорқақтар конкурсының алтын жүлдегері, зәре-құтсыздар ғылымдарының кандидаты, су жүректер қоғамының мүшесі. Бірақ «орыс арақтан қорқады, арақ қазақтан қорқады» дегендей, ең қызығы сол қазақтар, (соның ішінде Қытай мен Монғолияда тұратын қазақтар да бар) осы қояннан (анығы қоян жылынан) өлердей қорқады. 1917 жылғы Қазан төңкерісінен қаймықпаған, қужақ Голощекинің «Кіші Октябрінен» ықпаған, қазіргі экономика қысымынан қысылмаған қазекемдер қоянның қысымынан қатты сасады. Тарихқа көз салсақ, оның да себептері бар екен.
Қояныңыз жайшылықта, өмірде момын болғанымен, жыл атын алып, 13 жылда бір соққанда арыстан айбарлы, жолбарыс жоталы, айдаһар тісті болып келеді. Ертедегі қазақтардың ауызша жазылған архивтерінде өте құпия әрі ғажап ғылыми деректер сақталған. Одан қоян жылының ауыр зардаптарын оқысаңыз, ұйықтап жатқанда шошып оянасыз немесе ояу отырсаңыз ұйықтап кетесіз, тамақтанып отырсаңыз өңешіңізден ас түгілі, арақ та өтпейді. Сол құжаттарға түңілсек те үңілсек: 1867-68 жылғы жалпақ елді жайпаған жалпақ қоян жұты, 1879-80 жылғы үрейді алған үлкен қоян жұты, 1891-92 жылғы күшті алған кіші қоян жұты, 1915-16 жылғы жұрттың ақыр-тақырын шығарған тақыр қоян жұты. Астапыралла, осы жұттар миллиондаған мал-жанды жұтып, қазақ елін жұтатып кеткен! Қойекеңнің соңғы соққысы 1963-64 жылы Кеңес өкіметінің керегесін қиратып кете жаздады. Малды аудандардың қоралары қаңырап, малшылар аңырап қалды. 1945 жылы фашистердің күлін көкке, жеңісін желге ұшырған Кеңестің керемет қуатты танкілері малды ауылдарға көмекке келгенімен, қоян жылының қары мен қырына әлі келмей қоясы шығып қалғанын көзіміз көрді. Міне, қоянның күші қайда жатыр! Демек қояннан қорқып қана қоймай, одан сау адам сауысқаннан бетер сақтануы да керек. Сақтанбағандардың бетін қойекең сауыс-сауыс етіп кетуі қиын шаруа емес.
«Сақтансаң – сақтармын» деген сөз бар ғой. Бұл жылы әсіресе жұтқа ұшырап қалатын малды ауылдан гөрі жұтқан сайын жұтына беретін пәтшағар парақорлар ауылы сақ болғаны жөн. Өйткені, қоянның аяғы ұзын болғанымен, қолы қысқа. Сондықтан ол пара алғанды иттің «несінен» де жек көреді! Олай болса жемқорлар мен парақорлар, суыққолды сұмпайы сұғанақтар жыл бойы пара дәметпей омалып отыра тұрғаны өте дұрыс. Есесін одан кейінгі жылдары еселеп қайтарып ала жатар. Дегенмен олар пара беретіндер ауыздарын «ұрып» кетіп, ұлып қалып, жоспарын орындай алмай ұят баспас үшін ұлу жылына келісімшарт жасап қойғаны өте орынды болмақ. Атын атамай-ақ қояйық, бірақ сотекеңдер мен қаржыполдың тегін малтабарлары да «ей, тәйірі, қоян ба?» деп қоқырайып қоянмен қоян-қолтық айқасқа өте қатты бара бермесін. Өйткені, оның қысы ғана емес, сұсы да, мысы да өте басым түсе береді. «Бір жылға қоян терісі де шыдайды» дегендей, аты аталған «алғыштар» бір жылға шыдай тұрсын. Пара алмай-ақ күн көріп жүрген адал адамдарды сол арамдардың қанды көздері көріп, керең құлақтары естіп жүр ғой. Олардың тоңмойыңдары, қолапайсыз қолдары мен бастары темір торды сағынса, өздері білсін, бірақ түбі айтпады демесін.
Қоянның бір қасиеті жыл атын арқаланып қай заманда келсе де ұры-қары сияқты ұрланып келмей, қыр көрсетіп, қырланып, суығын сүйретіп, сұс көрсетіп сұрланып келген. Оның мұндай мұңға батырар мұндарлық әдетін жақсы білетін қазекеңдер баяғыда оған үй-жай, ас-су әзірлеп, аузын алуға қам жасаған. Қойекең құрметіне Қоянды, Қоянжан, Қоянөлмес деп жер-суларға ат беріп, Қоянды жәрмеңкелерін ашып, жатса жастығы, тұрса төсегі, жесе жемі, ойнаса ойыншығы, қуса қуыршағы мен құйыршығы болған. Қоян келген бетте жаңа туған балаларына ел Көжек деп ұлына, Ақкөжек деп қызына ат қойып, алдынан шығарып, аузына түкіртіп, басқан ізіне аунатып әбден риза қылған. Алдаркөседей айлакерді тудырған қазақ та қу емес пе, шөп жейтін қоянға тәтті де дәмді өсімдіктер өсіріп, оған қояншөп, қоянжүзгін, қоянжын, қоянжүн, қоянсүйек деп ат беріп, айдар тағып, осы шөптерден қоянгүл, қоянқұйрық, қоянбеде, қоянжапырақ деген «гүл-пара» жасап ұсынған. «Берген перде бұзады» деген рас екен, Қоян жылы бұған жылы жүз танытып, үш жүзге бірдей жүз шайыспайтын жүз күндік райын да, шырайын да көрсеткен дейді. Бұл рас та болар, өйткені Қазақстан егемендік алғалы 1-2 рет келіп кеткен қоян қасқа тісін ақситқан жоқ.
Қазақпыз. Мұны ұмытпайық. Құдайға құл, БҰҰ-ға мүшеміз. Ғасырлар жылжыған сайын біз де жыбырлап жылжып, өзгеріп келеміз. ХV-XVIII ғасырда Қазақия атанып, дәстүр, салтымыз, әдет-ғұрып, жөн-жосығымыз, «Жеті жарғымыз» бар іргелі ел болдық. Шара бар ма, ХХ ғасырда дінсіз, тілсіз, арақсыз аяқ аттамайтын, ғасыр соңында парасыз баспайтын орыс тілді, қытай киімді, кәріс мінезді халық болуға айнала жаздаппыз. Алайда айнымас ата салтымыз оң жолға салып саналы салтымызды қайта қолға алдық. Олай болса, Қоян жылының да ырым-тыйымдарын, әдет-ғұрпын естілердің есіне сала кетейін.
Қоян өте өсімтал аң. Ол жылына 3-4 рет балалайды. Сондықтан биыл өмірге сәбилер көп келуі әбден мүмкін. Тек келін-кепшіктерді маңдайдан бір теуіп, көжектеріне көже бермей кететін қоянқылықтан сақтасын дейік. Бір ерекше айта кететін жай, екіқабат келіншектер қоян етіне жерік болып қалмасын. Бетін аулақ қылсын, зәуі сайтан оған жерік бола қалса одан көзі тостағандай, құлағы қалқайған, еріні жыртық, бірақ желмен жарысатын желаяқ туады. Реті келсе сол келіндер қоян етін жемегені дұрыс болар еді. Тіпті жегісі келіп өліп бара жатса, туғанға дейін 24 сағат бұрын немесе туғаннан соң 24 сағаттан кейін жеуге рұхсат. Ұмытпай тұрып айта кетейін, ана қоянда айдалада кездескен жетім көжекті бауырына алып емізе беретін мейірімділігі мен балажандық қасиеттер тағы бар. Бұдан қазақы келіндер ғибрат алсын.
Қоян туралы ел ішінде шикі сөз, қисық-қыңыр, мақал-мәтелдер көп-ақ. «Түлкі жүйрік – дыбыс жоқ, қоян жүйрік – тыныс жоқ», «қоянның қарасын көріп қалжасынан түңіл», «қашқан қоян жатқан қоянды ала кетеді», «қоянды қамыс өлтіреді» деген сияқты намысқа тиетін қағытпаларды олардың құлағына жеткізбеген жөн. «Қоян аяғын жеген», «қояндай зытып», «қояндай қорқып», «қояндай бұғып» дегендерді жыл бойы айтуға болмайды, қояннан ұят болады. Қоян дегеніңіз басын бұрмай-ақ, жан-жағын 360 градус көріп отыратын көреген жануар. Сол сияқты ұзын құлағын қайшылап-қайшылап жіберіп, алыс-жақындағы сыбыс пен сыбдырды естіп отыратын «өнері» тағы бар. Менің қоян туралы артық-ауыс, теріс-керіс, қаңқу ой-пікір айта бермеңіздер дегенім сол ғой.
Егер аңшылардың қақпанына не тұзағына байғұс қоян байқамай түсе қалса, оның аузына бір сәбіз тістетіп, босатып жіберсе, сауаптың үлкені сол болады және аңшылардың сол сәттегі тілегі мен батасы періштенің құлағына бірден шалынады.
Ұмытпай тұрып айта кетейін, қоян жылы Наурыз мерекесін ала келеді ғой. Бұл күні ұлттық салт-дәстүрімізге сәйкес «қоян мен тазы», «қоян тобығын жұту» ойындары, «қоян қашты» салттары ұмыт қалмасын. «Жиенқұрыққа» алсаң да осы мерекеге қоян тұмағын, қоян ішік киіп, қоян жүн орамал тартқан өте жарасты іс. Алайда «наурызкөжеге» қоян етін, сүтін қосуға болмайды. Солай бола тұрса да қоянның өті «қояншық» дертіне мың да бір ем!
Айтқандай, ырым бойынша қоян жылы туғандар қоян бауыздамайды, оны ұрмайды, сөкпейді, боқтамайды, қорқытпайды, жаман сөз айтпайды. Түсінде де бұлай етуге болмайды. Бірақ бұл жылы туған сәбилерге Қоянбай, Қоянкүл, Аққоян, Тоққоян, Көжек, Көжекбай деп ат қоюы міндетті түрде. Бұл жақсы ырым әрі қоян жылын сыйлау болып табылады.
Ойбай, қоян келіп қалды!
– Уа, Қойеке, төрге шығыңыз! Наурыз тойына дәл келдіңіз. Не ішесіз, не жейсіз? Қоян сәбізден салат, қоянаяқтан қуырдақ бар. Қоянжұттан коньяк жұтыңыз, қоянбедеден құрғақ шараптан татыңыз! Наурызкөжеден ауыз тиіңіз!
Сейіт КЕНЖЕАХМЕТҰЛЫ.
Арқалық.
_______________________
МЕН ЖАЙЛЫ МӘТЕЛСЫМАҚТАР
Қоян көлеңкесінен қорқады.
* * *
Бөрі байлауға көнбес, қоян айдауға көнбес.
* * *
Қоянның қарғысы қасқырға жетпейді.
* * *
Көкпар тартқандікі, қоян қаққандікі.
* * *
Қоян өзін қойға балайды да,
«Әттең» деп құлағына қарайды.
* * *
Бір жылға қоян терісі де шыдаған.
* * *
Қашқан қоян жатқан қоянды ала кетеді.
* * *
Күштілердің алдында – қоянменен бірдейміз,
Әлсіздердің алдында – қоян емес, пілдейміз.
_______________________________
Мүйісті жүргізген Берік САДЫР.