Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаев үстіміздегі жылдың 25 қаңтарында билік тармақтары арасында өкілеттіктерді қайта бөлу жөніндегі Үндеуін жариялай отырып, соған сәйкес қолға алынған конституциялық реформалардың жобасын жалпыхалықтық талқылауға ұсыну туралы шешім қабылдаған-ды. Осылайша, «Қазақстан Республикасының Конституциясына өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заң жобасын халық белгіленген бір ай көлемінде кеңінен талқылады.
Енді, міне, бұл талқылауға берілген мерзім күні кеше аяқталды. Осы орайда бүгін біз Парламент Мәжілісі Халықаралық істер, қорғаныс және қауіпсіздік комитетінің төрағасы Мәулен Әшімбаевпен жолығып, әңгімелескен едік.
– Мәулен Сағатханұлы, халық еліміздегі конституциялық реформаларға қатысты заң жобасын бір ай бойы кеңінен талқылады. Сіздің пікіріңізше, бұл талқылау қандай деңгейде өтті және ол күтілген нәтиже береді деп ойлайсыз ба?
– Мемлекет басшысы тарапынан күн тәртібіне қойылып, жалпыхалықтық талқылауға ұсынылған бұл реформа үлкен стратегиялық мәнге ие. Оның еліміздің бүгіні мен келешегі үшін аса маңызды екенін халық ә дегеннен түсінді. Сондықтан, Елбасы Үндеуінде негізгі қағидалары, мақсат-міндеттері нақтыланған, Конституцияға енгізілуі ықтимал өзгерістер мен толықтырулар қамтылған бұл жобаны талқылау барысында қоғамымыз жоғары деңгейде белсенділік көрсетті. Ал халық белсенділік танытып, қызу қолдау білдірген іс нәтижелі болады емес пе...
– Халықпен кездескен сәттеріңізде көпшілік тарапынан қандай жағдаяттар тұрғысында көбірек сөз болды?
– Елмен етене әңгімелесу кезінде жиналған қауым көңілге қонымды, Елбасының саясатымен үндес мәселелерді көбірек қозғады. Әрине, оның барлығын тізіп шығу мүмкін емес. Дегенмен, халықты жиірек толғандыратын бірді-екілі жайтты айта кетейін.
Тәуелсіздік жылдарында қол жеткізілген табыстарымыздың барлығы президенттік билікпен, Елбасымен тікелей байланысты екенін алға тартқан жұртшылық қолға алынған бұл реформаларды жүзеге асыру президенттік тегеурінді билікті әлсіретіп жібермей ме деп алаңдаушылық білдірумен болды. Біз өз кезегімізде оларға бұл реформаларды президенттік билікті әлсіретеді деп қабылдамау керектігін, керісінше, оның Президентке халықтың, елдің болашағына қатысты үлкен стратегиялық мәселелермен шұғылдануға мүмкіндік беретінін түсіндірдік. Сондай-ақ, Мемлекет басшысының билік тармақтары арасындағы үйлесімді жұмысты қамтамасыз етіп отыратын жоғарғы арбитр рөлін атқаратынын жеткіздік.
– Жұмыс тобына Парламенттің рөлін, Үкіметтің және жергілікті билік органдарының жауапкершілігін күшейту, құқық қорғау қызметін және сот жүйесін жетілдіру, сондай-ақ, меншік құқығы мәселелері бойынша үш мыңдай өтініш келіп түскен екен. Енді іс барысы қалай өрбиді?
– Жұмыс тобының мүшелері өздеріне түскен барлық ұсыныстарды жинақтап, қорытып, мұқият қарастырады, жүйелейді. Содан кейін БАҚ-та жарияланған «Қазақстан Республикасының Конституциясына өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заңның жобасы жалпыхалықтық талқылау қорытындылары бойынша жетілдіріліп, толықтырылып, Президенттің қарауына ұсынылады. Егер, Елбасы оны қолдап жатса, жоба Парламентке жолданады.
– Осы арада мемлекеттік басқару жүйесін реформалау мәселелерінің ішкі иірімдеріне, бүгінгі кезеңнің сұраныстарына тұспалдас келетін мазмұнына аз-кем тоқтала кетсеңіз.
– Еліміздегі бұл бастамалар дер кезінде күн тәртібіне шығарылып отыр. Мұндағы негізгі мақсат – мемлекетіміздің басқару жүйесінің тиімділігін арттыру. Бүгінде жұмыс істеп жатқан саяси жүйеміз өз қызметін 1995 жылы қабылданған Конституцияның негізінде атқарып келеді. Содан бері 22 жыл өтіпті. Осы аралықта әлемде де, елімізде де көп өзгеріс болды. Соның барлығын ескере келіп, Елбасы мемлекеттік басқару жүйесін жаңғырту керектігін алға тартуда.
Өздеріңіз білесіздер, 25 жылдың ішінде Қазақстан реформаларды жүзеге асыруда «Алдымен – экономика, содан кейін саясат» қағидасын ұстанды. Осы қағидат негізінде көп шаруа жүзеге асырылды. Экономикада, әлеуметтік салада, басқа да бағыттарда жақсы, жағымды өзгерістер орын алды, маңызды реформалар жүзеге асты. Ендігі уақытта «Алдымен – экономика, одан кейін саясат» қағидасынан «Экономика мен саяси реформаларды қатар алып жүру» деген ұстанымға ойысып жатырмыз. Сондықтан, қазіргі таңда Елбасы Жолдауында айтылған экономикалық жаңғыруға қатысты реформалар мен біз сөз етіп отырған конституциялық реформалар қатарластырыла қолға алынып отыр.
Осы арада халық тарапынан «Бұл реформалар не үшін жасалып жатыр?» деген мазмұнда сұрақ туындауда. Халықпен кездесу кездерінде мұндай мазмұндағы сауалдар сан мәрте қойылды. Бірінші кезекте бұл реформаларды жүзеге асырудың арқасында Қазақстандағы жағдайды одан әрі жақсартуға, халықтың әлеуметтік-экономикалық жағдайын одан әрі көтеруге мүмкіндіктер туатын болады.
Барлық реформалардың негізгі мақсаты халықтың экономикалық-әлеуметтік жағдайын көтеру екенін естен шығармауымыз керек.
– Осы мақсаттарға қол жеткізу үшін қандай нақты міндеттерді атқаруымыз керек, қандай тетіктерді пайдаланғанымыз жөн?
– Біріншіден, билік тармақтары арасындағы теңгерімді қалыптастыруымыз керек. Мәселен, Парламент пен Үкімет және сот билігі өз өкілеттіктері аясында, теңгерімді жағдайда жұмыс істер болса, бұл жақсылыққа бастайды. Ал бұлардың біреуі күшейіп кетсе, қиын. Мысалы, Парламент рөлі тым күшейтіліп, Үкіметке жұмыс істетпей жатса, бұл дамуға кері әсерін тигізеді. Тек, бұл арада Үкімет жұмысы нашарласа, соған байланысты Парламенттің тиісті шаралар қабылдауына мүмкіндіктері болуы керек.
Тағы бір айта кетер жайт, Үкіметтің кейбір бағдарламаларды жүзеге асыруға қатысты өзіндік бірқатар өкілеттігі болуы керек.
Жалпы, Парламенттің рөлін күшейту, өкілеттіктерін кеңейту деген сөз, ол – Парламентті ресурстық тұрғыдан қамтамасыз ету дегенді де білдіреді. Түсіндіре сөйлер болсам, біз көп заңға бастамашы болып жүрміз. Бұл оңайшылықпен іске асатын жұмыс емес. Оны жан-жақты сараптау керек. Барлық заңдарды қарап шығу керек. Сондай-ақ, халықаралық заңдарды да жіті қарамай болмайды. Сондықтан, Парламенттің жанында заң жобаларын қарап, қате тұстарын түзеп, күзеп отыратын ғылыми институттар, сараптамалық орталықтар болуы қажет. Мәселен, Үкімет жанында ғылыми-зерттеу институттары жұмыс істейді. Осындай мүмкіндік Парламентте де болғаны абзал.
Парламент көп мәселеде Үкіметке тәуелді. Заң жобасын жасасақ, Үкіметпен келісіп, Үкіметтің қорытындысын алуымыз керек. Үкімет келіспей жатса, оны айналымға алып шығу қиын болады. Сондықтан, осындай мәселелерді реттеу арқылы заң шығарушы билікке мүмкіндіктер берілгені дұрыс. Заңдарды шығаруға, көмектесіп отыратын әлгі институттар осындайда керек. Міне, билік тармақтары арасындағы теңгерім деген мәселе осыларды да қамтиды.
Екіншіден, Үкіметтің, Парламенттің жұмысындағы ашықтықты қамтамасыз ету маңызды. Соңғы жылдың ішінде Елбасының тапсырмасына сәйкес, Парламенттің ашықтығын қамтамасыз етуге ұмтылып жатырмыз. Мәселен, біздің жұмыс топтарымызға әртүрлі үкіметтік емес ұйымдардың өкілдері, Парламентке кірмеген партиялардың өкілдері келіп, өздерінің ұсыныстарын бере алады. Бірақ біз мұны бүгінгі тың реформалар аясында жаңа деңгейге көтеруіміз керек. Үкімет те осы бағытты ұстануы тиіс. Үкіметтің, министрліктердің отырыстарына азаматтық қоғам ұйымдарының өкілдері келіп, пікірлерін айтып, ұсыныстарын жеткізе алуы қажет. Маңызды шешімдер қабылданатын кезеңде азаматтық қоғамның соған қатысты сараптамасы, ұсыныстары ескерілуі тиіс. Осылайша, азаматтық қоғам өкілдерінің шешімдердің дұрыс қабылдануына септігін, үлесін тигізетіндей мүмкіндіктер болғаны жөн. Осындай тетіктер қалыптастыру қажет.
Үшіншіден, Елбасы Үндеуінде айтылғандай, парламенттік сайлауда жеңген партияның Үкіметті жасақтауға тікелей мүмкіндігі болуы керек. Бұл орайда Үкіметті жасақтаудың нақты тетіктері анықталуы тиіс. Ол заңға егжей-тегжейлі жазылғаны абзал. Әрине, бұл Үкіметті түгел жасақтауға қатысу керек деген сөзді білдірмейді. Өйткені, сыртқы саясат, ұлттық қауіпсіздік, қорғаныс салаларындағы ведомстволар Президенттің құзыретінде болады. Бұл жерде әлеуметтік-экономкалық саладағы министрлерді тағайындауда Парламенттің рөліне қатысты тетіктерді анықтау қажет.
Осы тұста ерекше тоқтала кетер бір жайт, Парламент Мәжілісін сайлау болған кезде саяси партиялар өздерінің сайлауалды бағдарламаларымен бәсекеге түседі. Осындай саяси науқан кезінде халық өзіне қай партияның бағдарламасы ұнаса, соған дауыс береді. Сол партия шын мәнінде саяси додада жеңіп, Парламентке келіп жатса, ол Үкіметті жасақтауда шешуші рөлге ие болады. Ал жаңадан жасақталған Үкімет өзін қалыптастырған әлгі партияның бағдарламасын жүзеге асыруы тиіс. Сөйтіп, біз енді халыққа тек қана заң шығарушы билікті ғана емес, атқарушы билікті де қалыптастыруға мүмкіндік береміз. Конституция бойынша, биліктің қайнар көзі – халық. Халық заң шығарушы билікті өзі тікелей таңдай отырып, өздері сайлаған депутаттар арқылы Үкіметті де жасақтауға әсер ететін болады. Осылайша, халық атқарушы билікті де, заң шығарушы билікті де өзі қалыптастырады.
Бұдан кейін, Үкімет жеңген партияның бағдарламасының орындалуы бойынша Парламентке, депутаттар халықтың алдында есеп береді. Егер осы жүйе дұрыс орнығып жатса, бұл халықтың көкейіндегісінің, пікірлерінің ескерілуіне, мәселелерінің шешілуіне ықпал етеді. Өйткені, партия бағдарламасы халық ұсынысы негізінде қабылданады. Бұл, айналып келгенде, халықтың әл-ауқатын жақсартуға жұмыс істейді. Міне, біз осы бағытты ұстануымыз керек. Сол үшін, жеңген партияның Үкіметті жасақтаудағы тетіктерін анықтап, нақтылау қажет.
– Конституцияға аталған реформаларға қатысты өзгерістер мен толықтырулар енгізілген соң бәрі де әп-сәтте жүйеленіп, желісін тауып шыға келеді деп санайтын азаматтар да жоқ емес...
– Ел ішіне барып, халықпен кездескенде дәл сіз айтқандай ойлайтын азаматтарды да жолықтырдық...
Конституцияға өзгерістер енгізілген соң түйін бірден тарқатылып кете қоймайды. Бұл істе науқаншылыққа салынуға әсте болмайды. Саяси реформалар ұзақ мерзімді қажет етеді.
Конституцияға өзгерістер енгізілген соң, қажет деп табылған заңнамаларды қайта қарау мәселесі туындайды. Оларға өзгерістер мен толықтырулар енгізу ісі алдымыздан шығатыны сөзсіз. Сондай-ақ, Конституцияда негізгі мәселелер ғана қамтылатынын ескере сөйлесек, жаңа заңдар қабылдануы мүмкін. Бұған қоса, олардың орындалуын қамтамасыз ету қажет. Бұл да саяси реформалар аясында атқарылатын жұмыстар. Заңдарды қарап, «оның тетіктері жұмыс істеп жатыр ма?», «кейбір тұстарын өзгерту керек пе» дегендей сұрақтар туындамай қоймайды. Мұның барлығы көп уақытты алады. Сондықтан, еліміздегі бүгінгі саяси реформаларды аз ғана уақыттың ішінде жүзеге асырыла қояды деп есептемеуіміз керек. Қоғам болып, халық болып реформалардың жүзеге асырылу барысын, аяқ алысын сараптап, талдау ісі де қаперден шықпауы қажет. Әлі де жетілдіре түсуді қажетсінетін тұстар кездесіп жатса, оны терең зерделеген жөн.
– Жалпы, осы реформалардың сәтті жүзеге асуы үшін қажетті қандай негізгі шарттарды айтар едіңіз?
– Жоғарыда айтып өткенімдей, саяси реформалар мен экономикалық реформаларды қатар алып жүретін кезеңге келіп жатырмыз. Осы реформалардың нәтижесінде елімізде демократиялық қағидаларға берік сүйенген мемлекеттік басқару жүйесі қалыптасады деп сенеміз.
Бұл жүйенің дұрыс жұмыс істеп кетуінің бірнеше шарты бар. Олардың негізгісі – осы реформаларды жалпы қоғамымыздың барынша қолдауы. Бұл жерде Парламент, Үкімет, әкімдіктер, министрліктер ашық түрде жұмыс істеу керек. Әкімдіктердің, мемлекеттік органдар жанындағы қоғамдық кеңестердің жұмысын жандандыру маңызды. Азаматтық қоғам институттары, белсенді азаматтар өздерінің пікірлерін айтып, мемлекеттік органдармен бірге жұмыс істеуге ұмтылыс білдірсе, қанеки. Бұл орайда азаматтық қоғамның, үкіметтік емес ұйымдардың, қоғамдық қозғалыстар мен партиялардың белсенді іс-қимылы үлкен маңызға ие.
Сонымен қатар, реформалардың сәтті жүзеге асуы үшін елімізде мықты саяси партиялар болуы керек. Олар бәсекеге қабілетті, қоғамға ықпалды болғаны маңызды. Сол үшін қазақстандық партиялар жаңа биікке көтеріліп, жаңғыруы тиіс. Бұл – реформалар үшін қажетті шарттың бірі.
Қорыта айтқанда, еліміздің басқару жүйесін одан әрі жаңғырту, жетілдіру, сол арқылы мемлекетімізді дамытып, халқымыздың әл-ауқатын көтеру мақсатында қолға алынып отырған бұл реформаларды жүзеге асыруға баршамыз жұмыла атсалыссақ, халқымыз оның жемісін көретініне сенім мол.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен
Жолдыбай БАЗАР, «Егемен Қазақстан»