Сирек кездесетін кітаптар мен қолжазбалар сарайының қасиетті табалдырығынан аттаудың өзіндік шарттары бар. Біздің білуімізше, оған екі ғалымның
бірі тәуекел ете алмайды. Оған тәуекел ету үшін ғалымда ғылым алдындағы парызына адалдық, таудай талап, күндей ыстық қуат болуы шарт. Сарайдың төріндегі ақ сандықты екінің бірі аша алмайды. Өйткені, оны ашу үшін жоғарыда аталғандардан басқа кілт, жай емес, алтын кілт болуы керек. Қазіргі қазақ әдебиеттану ғылымының көрнекті өкілдерінің бірі, филология ғылымдарының докторы, профессор Сәрсенбі Дәуітұлында ғылым алдындағы парызына адалдық та, таудай талап та, күндей ыстық қуат та, сирек кездесетін кітаптар мен қолжазбалар сарайының төріндегі ақ сандықты ашатын алтын кілт те болды. Сәрсенбі Дәуітұлы таудай талаппен, күндей ыстық қуатпен осы қазыналы сарайдың биік табалдырығынан аттап, төріне шықты, алдынан ақ сандық ашылды...
Сирек кездесетін кітаптар мен қолжазбалар қорынан ғалым адамның өз іздегенін табуы оңай емес. Сәрсенбі Дәуітұлына кейде халықтың әдеби-мәдени ескерткіштерінің бірін табу үшін, бір елдің емес, бірнеше елдің кітапханасын, бірнеше елдің қолжазбалар қорын парақтап қарауға тура келді. Шаң басып, сарғайған қағаздардың қалың қабатынан халық әдебиеті мен мәдениетінің баға жетпес қымбат ескерткіші жақұтша жарқ ете қалғанда, қуанған, мәз болған, көңілі көлдей шалқыған сәттері болды. Бірақ қуанып, мәз болып қала бермеді, тағы іздеді, және ізденді.
Қолжазба жәдігерді іздеп табу бар да, оны оқып, қазіргі жазу үлгісіне түсіріп, елдің игілігіне ұсыну бар. Екеуі де адамның асылынан, маманның асығынан ғана табылатын құрыштай берік қасиетті талап етеді. Сәрсенбі Дәуітұлының бойында құрыштай берік қасиет те тұнып тұрды.
Дүниедегі оқудың қиыны – қолжазба жәдігерді оқу. Әр қолжазбаның жазылу кезеңіне, қолжазба авторы тұсындағы жазу тәртіптеріне, әдеби тіл нормасына, оның өзінің жазу машығына байланысты ерекшеліктерді табу мен танудың асу бермес асқар шыңнан асқандай қиындығы профессордың алдынан бір емес, әлденеше рет шықты. Ғалым сол қиындықтардың бәріне әдеттегідей, сыралғы ескі таныстарымен кездескендей қарады, маңдай терін ағызып, көзінің майын тамызып, құрыштай берік төзіммен үн-түнсіз, тапжылмай, қажымай-талмай еңбектенді.
Сәрсенбі Дәуітұлының сирек кездесетін кітаптар мен қолжазбалар қорында өткізген жылдары жемісті болды. Ғалым қол жеткізген табыстардың тобында халық ауыз әдебиетін жинаушылардың қолжазбалары да, байырғы жазба жәдігерлер де мол еді. Оларды жанрлық белгілеріне қарай саралайтын болсақ, дастандар, қиссалар, аңыз-әңгімелер, ертегілер, мысалдар, жазба әдебиет үлгілері, т.б. болып жалғаса береді. Есім хан, Төле би, Абылай хан, Тезек төре және басқа тұлғалар туралы әдеби, ғылыми-көпшілік басылымдар үшін дайындалған қолжазбалар өз алдына бір сала. Алаш арыстарының шығармашылық мұраларын жинап, құрастырып, баспаға дайындау жұмыстарының жөні бір басқа. Осылардың әрқайсысының шегіндегі үлгілердің өзі қисапсыз мол байлық. Осы байлықтың ішінде ғалымның Мәшһүр Жүсіп Көпейдің қолжазба мұрасын іздеп табу, жинастыру, оқу, қазіргі қаріп үлгісіне түсіру, құрастыру, алғысөзі мен түсініктерін жазу, баспаға дайындау, зерттеу, насихаттау бағытында жүргізген жұмыстарының ұлан-байтақ кеңістігіне бүгінде таң болып, таңғалып қарауға болады.
Мәшһүр Жүсіп Көпейдің қолжазба мұрасы «Мес» деп аталды. Сәрсенбі Дәуітұлы сол қазына-байлықты жылдар бойы парақтап, әліппедей оқып жүріп, Мәшһүр Жүсіптің таңдамалы шығармаларының екі томдық жинағын жарыққа шығарды. Бұл халықтың рухани қазынасына, мәдени мұрасына деген дара көзқарастың, сара ұстанымның, іргелі танымның нәтижесі еді.
ХХ ғасырдың соңына қарай халық Алаш арыстарының шығармашылық мұраларымен қайта табыса бастады. Бүкілхалықтық мәні бар осы істің ауыр жүгін алдындағы аға буын өкілдерімен бірге арқаласып Сәрсенбі Дәуітұлы жүрді. Ол Алаш ардақтыларының оттан аман, судан сау қалған, шашырап, шашылған шығармашылық мұраларын жинау, қазіргі жазу үлгісіне көшіру, құрастыру, баспаға дайындау сияқты жұмыстардың салмағын қайыспай көтерісті. Шәкәрім Құдайбердиевтің шығармаларын жинап, құрастырып (М.Жармұхамедовпен бірге), баспаға дайындау, түсініктерін жазу оңайға түскен жоқ.
Ахмет Байтұрсынұлының шығармаларын құрастырып, ғылыми түсініктерін жазған, баспаға дайындаған жауапты шығарушы Сәрсенбі Дәуітұлы Әди Шәріповпен бірге ерен еңбек етті. Ахаңның жарты ғасырдан астам уақыт бойы жабылып жатқан еңбектерін жарыққа алып шыққан жинақ әдебиет пен әдебиеттанудың сол тұстағы жасынан қартына дейінгі өкілдерінің қолынан түспейтін қымбат қазынаға айналды, елдің әдеби-эстетикалық ойының жаңғыруына ықпал етті.
Ғалымның ғылыми-зерттеу жұмыстарының маңызды бір арнасы – поэзия әлемі. Қазақтың үлкен ақыны Әбділда Тәжібаевтың поэзиясынан Қожа Ахмет Ясауи мұрасына дейінгі зерттеу мен зерделеу жұмыстары барысында ғалым қазақ әдебиеттануының ғылыми ойлар қорын жаңа, әлеуметтік маңызы үлкен негіздемелермен, тұжырымдармен байытты. Әсіресе Әбділда Тәжібаевтың ақындық өнері туралы кітабы «Көңіл сазы» деген атпен жарық көрді. Зерттеуші ақын шығармасының ішкі мазмұнына, ырғағына, көңіл сазына тереңдеп, лирикадан эпикалық тынысты, эпикалық қарыштаудан лирикалық һәм драмалық халді сезінді, солардың болмысынан қаһармандық рух пен трагедиялық ахуал сарынын аңғарды. Осы аңғарғандары мен сезінген жайларын талдау мен таразылауда ғалым зерттеушіге тән жүйелі саралау сорабынан шықпай, ақын өнері туралы ақынша ойлады, дәлелді ой мен сырлы суретті әдемі ұштастырып, әсерлі толғады. Зерттеушінің ғылыми ойлау машығындағы осы ерекшелік бірте-бірте оның дара һәм сара методологиялық ұстанымына айналды.
«Хикмет жинақ» кітабын баспаға әзірлеуші шығармашылық топ өздерінің алдына автордың бір сөзінің де мағынасын өзгертпеу туралы талап қойды. Бұл талаптың ауыр салмағының бір жағы Сәрсенбі Дәуітұлына түсті. Алты жыр жинағын шығарған Сәкең ақындықтың пайдасын осы жерде көрді. Талап, еңбек, терең ой шығармашылық топтың жұмыс нәтижелерінің ойдағыдай сапалы болуына қол жеткізді.
Қожа Ахмет Ясауидің «Хикмет жинақ» кітабын саралап, сараптап оқу, оның мәні мен мәнісін пайымдау, аудармасын жасау биігінен қазақ поэзиясының даму жолдарына көз салғанда, Сәрсенбі Дәуітұлы қазақ әдебиеттануында бұған дейін арнайы қарастырылмаған, зерттеу нысаны болмаған өзекті және көкейкесті ғылыми мәселелердің тұтас бір желісін көрді, көкірек көзі ашылғандай күй кешті. Ғалым Ахмет Ясауи мұрасы және қазақ поэзиясы туралы іргелі зерттеуіне осылай келді.
Қожа Ахмет Ясауи шығармашылығын зерттеу үстінде Сәрсенбі Дәуітұлының былай деп толғанғаны бар: «Қожа Ахмет Ясауидің жаны қандай мөлдір еді, көкірегі қандай кең еді... Кіл адалдықтан, дарқан пейілден, аппақ нұрдан айрықша жаратылған жан ғой». Қожа Ахмет Ясауи мұрасын зерттеуге ғалым осы түсінікпен барып, Қожа Ахмет Ясауи туралы зерттеуін ғалым осындай түсінікпен түйді. Бұл сөздерден оның өз болмысын да көруге болатын секілді.
Сәрсенбі Дәуітұлының ғылымдағы жолы жарық. Ол Қазақстанның ғылымы мен білімінің дамуына, қоғамның ақыл-ой қазынасының баюына, елдің ынтымағының жарасуына үлкен үлес қосты.
Сәрсенбі Дәуітұлы бүгінде Дінмұхамед Қонаев атындағы университетте ғылыми-шығармашылық және ұстаздық қызметін абыроймен жалғастыруда. Осы бір еңбекққор, ақпейіл азаматқа шын жүректен құрметімді білдіремін.
Жанғара ДӘДЕБАЕВ,
әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университеті
Абай ғылыми-зерттеу институтының директоры