Мұндай кесек сөзді өнерін тұтасымен өміріне айналдырған жандар ғана айта алса керек. Тұлға табиғатын ашу мақсатында өнер жайлы ой өрбітуін өтініп барғанымызда, кейіпкеріміз суреткерлік бар құпиясын алдымызға жайып салмай, керісінше, шығармашылық әлемін зерделеуге осылайша жаңашыл әрі жауапкершілігі мол жол салып берген.
Міне, сол жүздесуден бастап бізді режиссер Нұрқанат Жақыпбайдың суреткерлік әлемі бір сәт те бейжай қалдырып көрген емес. Шығармашылық әлемінде болып жатқан әрбір жаңалықты қалт жібермей қадағалап, режиссердің өзі жасырған сол жұмбағының шешімін күні бүгінге дейін шешуге талпынып бақтық. Жауабын таптық па, таппадық па, оны уақыттың еншісіне қалдыра тұрып, суреткердің спектакльдері арқылы таныған өз кейіпкеріміздің көркемдік құпиясын зерделеп көрсек...
Сұлулықтан сыр суырған...
Нұрқанат Жақыпбайдың көркемдік әлемі дегенде, ең әуелі ойға сұлулық пен тазалық деген ғаламат қасиеттер оралады. Сұлулық – Нұрқанат Жақыпбай шығармашылығының өзегі десе де болғандай. Қарапайым шешім мен қарабайыр сараптау суреткер табиғатынан алшақ. Қандай жанрда дүние тудырмасын, кез келген шығармасына көркемдік талғам тұрғысынан актерлерге, көрерменіне және ең әуелі өзіне биік талап қояды. Сол талғам үдесінен шығу үшін де талмай, тынбай еңбектенеді. Сол себепті де Нұрқанат Жақыпбай жұмысындағы сезімді селт еткізер сыршылдық пен романтиканың, терең философиялық байыптау мен парықтаудың бай иірімдері бірден өзіне баурап алып, қойылым табиғатына етене бойлатып, ә дегеннен өзіне елітіп әкетеді.
Иә, сахнаның серігі – сұлулық! Сұлулықтан бұра тартқан өнер өміршеңдігінен айрылады. Табиғатын таптаурындылыққа ұрындырады. Мұны біздің бүгінгі әңгіме арқауына айналдырған кейіпкеріміз жақсы түсінеді. Түсініп қана қоймай, әр ісі мен мақсатында шебер пайдаланып та келеді. Сұлулық оның өмірлік кредосына айналғандай...
Біздің режиссер әлемінің көркемдік құпиясымен ең алғашқы таныстығымызға себепкер болған – Т.Ахметжанның «Сұлу мен суретші» ноктюрны. Мұндағы эстетикалық нәзік пернелер, астарлы жұмбақтаулар, сөзден гөрі үнсіздігі, ішкі паузалары басым мизан-сценалар, лирикалық иірім – барлығы-барлығы көрерменін күнделікті күйбеңнің қарбаласынан жырақ әкетіп, тек қана театр сыйлар тылсым әлем- нің қақпасын айқара ашады. Режиссердің әр детальдан сезім мен эстетика іздегені айқын сезіледі. Сондықтан да қойылым тау суындай мөлдірлікке, ақша қардай тазалыққа қол жеткізген.
Сахнадағы айнадай толқып жатқан көлдің мөлдір келбеті – ғашық жанның дірілшіл көңілінің көрінісіндей. Сүйген жүректің кіршіксіз пейілімен, тағатсыз сезімімен жараса да, жарыса да толассыз толқиды. Қойылымның тазалығы сондай, қыбыр етсең, осы бір мөлдір әлемнен ажырап қалатындай, дауысыңды сәл қаттырақ шығарсаң, әсемдікпен маталып, сұлулыққа тұмшаланған мынау аппақ дүниенің күл-паршасы шығып шағылардай бір сағат бойы деміңізді ішіңізге тартып, аялай тамашалайсыз.
Жалпы, режиссер ретінде Нұрқанат Жақыпбайдың өзіне ғана тән қолтаңбасы, суреткерлік сараптауы – оқиғаны символмен сөйлету стилімен ерекшеленеді. Яғни, Нұрқанат Жақыпбай – символист. Режиссер сахнада бар құпиясын ашып тастамайды. Суреткерлік сараптауында жұмбақ, астар, аллегория басым. Сол арқылы өнерді тұрмыстық қарабайырлықтан алшақ әкетіп, көрерменін талғам мен өре биігіне қарай жетелейді. Өзінің жасырған жұмбағын шешуге қызықтырады. Сондықтан да режиссер жұмысы көрерменді жалықтырмайды, керісінше құпиясының сырын білуге өзіне қарай тартады, қызықтырады. Нұрқанат Жақыпбайдың кейіпкерлері көрерменіне ешқашан ақыл айтып, қойылым бойы кеңінен көсіліп отырмайды. Керісінше, соңғы сөзді әр адамның өзіне, жүрек үніне қалдырады. Спектакльден әр көрермен өз арманын, өз ойы мен мұратын, өз түсінік-таным, талғам-пайымына қарай жеке-дара арқалап шығады.
Жаңалықтың жаршысы
Нұрқанат Жақыпбай – ұлттық режиссураға өзіндік қолтаңба, соны сараптауымен енген санаулы суреткерлердің бірі. Режиссердің әу бастағы таңдаған соқпағы да, мақсаты да айқын – сахнадағы қай туындысына да жаңалықпен келу, өзгелерге ұқсамау, өнердің бар мүмкіндігін шегіне дейін пайдалану. Және ол мақсатына барынша адалдық танытып келеді. Н.Жақыпбай үшін сахнадағы ұзын-сонар сөз әрекетінен бұрын, қимыл мен ой әрекетіне басымдық беру зор маңызға ие. Сол себепті де режиссердің кейіпкерлері сылдыр сөзге сараң, көрерменіне орынды-орынсыз ақыл айтудан аулақ, керісінше, қиялға бай, жан дүниесі сыршылдықпен серік, ойланғыш, толғанғыш келеді. Сахнадағы кейіпкер өмірін суреткер сөзден емес, ең бірінші әрекеттен, қимыл эстетикасынан іздейді.
Егер ХХІ ғасырдағы заманауи театр өнері талаптары тұрғысынан қарайтын болсақ, қазір тек қана құрғақ сөзді тірек етіп қойылым қою жаңалық болудан әлдеқашан қалған. Бүгінде театрдың синтетикалық өнер ретіндегі рөлі алға шықты. Көрерменді таңғалдырарлық жаңалық ұсынбасаң, театрға өз еркімен табан тірей қояр жастар көп емес. Себебі, қазіргі ғылыми техниканың қарыштап дамыған ғасырында, сахна арқылы ақыл айтып, пәлсапа соғып отыруды – уақыт та, сахна заңдылығы да көтермейді. Әлемдік театр үрдісінде сахна – шығармашылық қиял-қарымын таразыға тартып, сынға салатын талғам барометріне айналған. Сондықтан да, театрда қарабайыр ойлап, қарапайым тіршілік кешуге титтей де орын жоқ. Қазір тәжірибенің ғасыры. Міне, осы үрдісті өз шығармашылығында үздік пайдаланып жүрген отандық режиссерлердің ішінде Нұрқанат Жақыпбайдың есімі ерекше атап өтуге әбден лайық. Әлемдік театр, режиссура мектебінің озық тәжірибелерін игере отырып, соңғы он жылда қазақ театр үрдісінде соны сүрлеуін, кәсіби мектебін қалыптастырды.
Сахна саңлағы шығармашылығының келесі ерекшелігі, яки алтын қазығы, негізгі ұстанған бағыты – уақыт пен шекараға, ұлт пен ұлыс, қатып қалған дәстүр мен дағдыға бағына бермейді, күллі адамзатқа ортақ адами проблемаларды әр қолға алған еңбегінде ту етіп көтереді. Сол себепті де сахнадан көрермен жүрегіне жол тартар әр спектаклі өлмейтін өмір, өшпейтін тыныс тауып, уақыт алға жылжыған сайын ескірмей, керісінше, өзектілігін өткірлендіре түседі. Көркемдік талабы жоғары, тақырыбы талғампаз, айтар ойы өзекті ондай қойылымдар санатына Нұрқанат Жақыпбай қолтаңбасында тағдыр тапқан Н.Гогольдің «Ревизор», Ш.Айтматовтың «Жан азабы», Д.Саламаттың «Ғайыптағы махаббат сазы», С.Раевтың «Меккеге қарай ұзақ жол», Ш.Айтматов пен Ә.Кекілбайұлының «Шыңғыс хан», П.Мерименің «Кармен», Б.Соқпақбаевтың «...Көзіме бір көрінсең, бала ғашық...», У.Шекспирдің «Асауға тұсау», О.Бөкейдің «Атау кере» сынды бірқатар жұмысын мысалға келтіріп өтуге болады.
Нұрқанат Жақыпбайдың кейіпкерлері көрерменіне ешқашан ақыл айтып, қойылым бойы кеңінен көсіліп отырмайды. Керісінше, соңғы сөзді әр адамның өзіне, жүрек үніне қалдырады. Спектакльден әр көрермен өз арманын, өз ойы мен мұратын, өз түсінік-таным, талғам-пайымына қарай жеке-дара арқалап шығады.
Қайталанбас қолтаңба
Халық театрға жаңашылдық іздеп келеді. Әр режиссер – жекелей ерекшеліктің иесі. Осы өлшем аясынан тарқатар болсақ, ән және пластиканы қатар ұштастыра отырып, өнердегі өз сүрлеуін қалыптастырған режисссер Нұрқанат Жақыпбай режиссурасына тән ерекшеліктің бірі – суреткер қолтаңбасында сахналанған қойылымдардың барлығында дерлік лирика-романтикалық иірімдердің кеңінен қолданылуы дер едік. Болмысынан романтик, сезімтал шығармашылық иесінің кез келген туындысынан көңіл пернелерін қозғарлық нәзік иірімге кезігесіз, суреткер жанын да сол сахналық жұмысы арқылы танығандай боласыз. Режиссердің әрбір сахналық туындысы – оның жан дүние әлемінің айнасы. Сол айнада сырға толы, жұмбаққа бай суреткер жаны бедерленеді.
Нұрқанат Жақыпбай – эстет. Қай қойылымына да ішкі және сыртқы талғампаздықпен келеді. Тұрмыстық қарабайырлық, кейіпкерлердің жербауырлай тіл қатып, отбасы, ошақ қасындағы әңгімені сөз ететіндері жоқтың қасы. Режиссер кейіпкерлерінің барлығы өнер биігінен өктем үн қатады, философиялық пәлсапашыл, терең толғанғыш, ойшыл, арманшыл, спектакльдерін жалғыз мәрте көріп, толыққанды түсініп кететін көрермен некенсаяқ. Әр спектаклі көрерменнен биік өре мен терең талғампаздықты, жан-жақты білімді талап етеді. Сонысымен де Нұрқанат Жақыпбай қойылымдары көп режиссерлік жұмыстан одағайланып, дараланып тұрады.
«Маған спектакль қою үшін газеттегі оймақтай мақала жеткілікті. Жақсы нәрсені аспаннан іздеудің қажеті жоқ. Қазақ газеттерін қарап отырамын, студенттердің өлеңдерін міндетті түрде қиып аламын. Кішкентай эссе-әңгімелерді алып қоямын. Мысалы, қазір репертуарымызда «Махаббат миниатюрасы» деген спектакль бар. Газетте «Махаббат миниатюралары» деген атпен шағын ғана әңгімелер басылды. Сол әңгімелерді ұнаттым да, қиып сақтап қойдым. Балаларға оқытсам ба деп қанша жүрдім. Сөйтіп жүргенде, ол газет сарғаюға айналды. Бірде Мәскеуге фестивальға шақыру алып, жолға шықтық. Алда жол ұзақ. Сол сапарда сәті түсіп, пойыздың ішінде әлгі әңгімені актерлерге оқыттым. Ойымыз бір жерден шықты. Барғанша 3 тәулік, қайтқанша 3 тәулік – 6 күнде спектакль шығардық», дейді режиссер.
Міне, бұл – режиссер Нұрқанат Жақыпбайдың суреткер ретіндегі өзіндік ерекшелігі. Жан-дүниесімен үндес, көңіліне қонған дүние көрді ме, күй талғап, жағдай іздеп, шабыт шақырып сарсаңға түспейді. Өнер тудыратын ұшқын көрді ме, айырылмай, соның соңына жетпейінше тыным таппайды. Біздіңше, режиссер шығармашылығының өмірдің өзіндей шынайы, кіршіксіз туатындығының бар сыры да, құпиясы да осында. Режиссердің келесі ерекшелігі – үнемшілдігі. Шығармашылық иесінің қойылымдарының ешбірінде аста-төк декорацияға, есепсіз жиһаз-мүлікке орын жоқ. Сахна әрекетінің барлығы – кеңістікке, әрекетке, актерлердің үздіксіз қимылына құрылады. Әйгілі Гротовскийлік «кедей театр» аталатын өнер дағдысын қағидасына айналдырған режиссер үшін сахнаның бар байлығы – актерлердің өзінде, солардың әрекетінде. Сондықтан да Нұрқанат Жақыпбайдың қойылымдары үнемі динамикалы, екпінді, әрекетшіл болып келеді. Мұнда өлі тыныштыққа орын жоқ. Режиссердің қай жұмысында да толассыз үзілмейтін әрекет буырқанып, бұрқырап қайнап жатады. Суреткер бар басымдықты, декорацияның міндетін де актерлердің өзіне, әрекетіне жүктейді. Сол себепті де Нұрқанат Жақыпбайдың спектакльдері жансыз, динамикасыз өтпейді. Керісінше, сахнадағы актерлердің әрекетімен бірге қозғалып, өмір сүре береді.
Жастар театрының қойылымдарын жіті бақылар жан, шынымен де, сахна төрінен еліміздің көптеген академиялық театрларына тән сықиған, қозғалмайтын декорацияны емес, жалындаған жастардың жан жадыратар жағымды лебін сезер еді. Режиссердің реформаторлығы да сол – қойылымдарында мүлік емес, бірінші кезекке үнемі актерлердің өзі шығады. Сондықтан да сахна суреткерінің әр қойылымы үздіксіз қозғалысқа түсіп, тірі ағза секілді өнердегі өмірін сүріп жатады.
Нұрқанат Жақыпбайдың қойылымдары үнемі динамикалы, екпінді, әрекетшіл болып келеді. Мұнда өлі тыныштыққа орын жоқ. Режиссердің қай жұмысында да толассыз үзілмейтін әрекет буырқанып, бұрқырап қайнап жатады. Суреткер бар басымдықты, декорацияның міндетін де актерлердің өзіне, әрекетіне жүктейді.
Дара жол
Нұрқанат Жақыпбайдың өнер әлеміне әкелген дара жолы – елорда төрінен бағыты да, бағдары да бөлек жаңа театрдың іргесін қалауы. Жас театрдың шаңырағын көтеріп қана қоймай, ондағы қызмет ететін актерлерді де өз шеберханасында шыңдап шығарды. Театр актерлерінің басым көпшілігі – оның шәкірттері.
Астанадан Жастар театрын ашу жайлы алғаш ұсыныс түскенде бәрін тастап, үйренген ортасын қиып Алматыдан жыраққа қоныс аудару оңай болмады. Әйтсе де, режиссер сандаған жыл жүрек түкпірінде сақтап келген арманына адал болды. Жолында кезіккен қиыншылық пен кедергілерге қарамастан, арманын ұлы мақсат жолына бұра білді. Алғашында баратын жер, табан тірейтін баспанасы жоқ бір қауым ел екі бөлмелі пәтерді қанағат тұтады. Қара басын емес, әуелі шәкірттерінің қамын алдыңғы орынға қойған режиссер пәтерді басы бүтін жас сахнагерлерге босатып беріп, өзі Қалибек Қуанышбаев атындағы академиялық музыкалық драма театрының үшінші қабатындағы кеңістіктің тарлығынан тік кіріп, тік шығатын аядай ғана бөлмені екі жыл тұрақ етеді. «Қиналдық, бірақ қинала жүріп алдағы жарқын күндерден бір сәт те үмітімізді үзбедік. Уақытпен санаспай жұмыс істедік. Бізде сенетін де, арқа сүйеп, иек артатын да ешкім болмады. Сондықтан, өзімізге, екі қол мен жүрегімізге, маңдай терімізге сендік. Түні бойы отырып, таң атқанша костюм тігеміз, киім үлгілерінің эскизін жасаймыз. Басында арнайы суретшісіз, кеңесшісіз жұмыс істедік. Өйткені, оған беретін ақшамыз болған жоқ. Базарға барып арзан бағамен мата, целлофан, жылтыр қағаздарды сатып әкелеміз де, орыс театрының иістеніп кеткен сыз жертөлесінде отырып, түнімен киім тігіп, декорацияны дайындаймыз. Күндіз қойылымға дайындық жүргізіп, кешкісін спектакль ойнап жүрдік. Ас мәзіріндегі басты тамағымыз – нан мен майонез болды. Соны талғажау етуге, қанағат тұтуға тура келді. Қазір мұның бәрі өтірік сияқты көрінеді, бірақ біз осындай жолдан, осы қиындықтардан өттік және ол қиындық бізді кәдімгідей шыңдады», деп сыр тарқатады режиссердің өзі өткен күндер естелігінен.
Есепсіз төгілген маңдай тер, адал еңбектің қай кезде де өтеуі болған. Бүгінде жас театр елорда төрінде жаңа ғимаратқа ие болып, төл театры төрінде Х маусымының тұсауын кесіп жатса – бұл да сол өнерге деген шексіз махаббат пен ешбір өтеусіз еселене төгілген маңдай тер, қажыр-қайраттың, тұғырлы табандылық пен ерік-жігердің жемісі деп білеміз.
Соңғы 10 жыл көлемінде Жастар театрының ұлттық мәдениетіміздің кеңістігіне шығуы сахна өнеріндегі шын мәніндегі жаңалыққа айналды. Бұған дейін бір бағыт, бір бағдарда дамып келе жатқан қазақ театрларының санасына сілкініс жасаған соны серпіліс болды. Қиялдың шегі жоқ көрінеді. Сахнада тек сөз бен ой әрекетінің ғана емес, қимыл мен қиял әрекетінің де үлкен маңызға ие екендігін әр қойылымы арқылы дәлелдеп келе жатқан режиссер еңбегі ақталды. Сең бұзылып, арман ақиқаттың жолына түсті. Небәрі 10 жылдық тарихында халықаралық, республикалық байқаулардан 10 бірдей Гран-при жүлдесін қанжығасына байлауы – жас ұжым өнерінің бағытына бағдар, көркемдік келбетіне таразы. Назерке ЖҰМАБАЙ,
өнертану ғылымдарының магистрі
Астана