• RUB:
    4.82
  • USD:
    443.35
  • EUR:
    475.54
Басты сайтқа өту
Әлем 26 Ақпан, 2019

Оспан халифаның Құраны

956 рет
көрсетілді

Жуықта жолымыз түсіп Ташкент шаһарына бардық. Әуелі қазақ тарихында бүтін билікке қолы жеткен данагөй абыз Төле бидің басына барып, марқұмға аят-дұға бағыштадық. Одан кейін қаладағы Әмір Темір музейіне ат басын бұрдық. Киіз үй пішіндес үш қабат ғимараттың тұлабойы жәдігерге тұнып тұр. Осылардың ішінде көзімізге оттай басылғаны – Оспан халифаның Құраны.

Бұл жәдігер жайлы біз­дің де бұған дейін шамалы мәліметіміз бар еді. Яки, мұ­сыл­ман әлемінің үшінші халифасы Оспан Аффан тұсында ислам діні жарты әлемге тарады. Сөйтіп араб емес ха­лықтарға Құранды дұрыс оқыту үшін қырағат қажет болды. Сол себепті, бірінші халифа Әбу Бәкірдің кезінде хатқа түсіріліп, екінші халифа Омардың қызы Хафсаның қолында сақтаулы тұрған жал­ғыз Құран жеті нұсқамен (қырағат) көбейтіліп, мұсыл­ман діні жеткен жерлерге жіберілген. Бұл кітаптар тарихта «Оспан Құраны» деген ат­пен қалды. Музейде тұрған жәдігер осы. 

Біз музей қызметкеріне «бұл Құран Орталық Азия­ға қалай келді?» деген таң­данысқа толы сұрағымызды қойып үл­гердік. Ол айтады: «1402 жылы Әмір Темір Ос­ман­лы империясының сұл­таны Баязидті талқандап, қай­та­рында Басра қала­сындағы орталық медреседе сақтаулы тұрған осы кітапты Са­мар­қанға алып келген екен. 1868 жылы қала орыс отар­лау­шы­ларының қо­лына өт­кен тұста, шіркеу қыз­мет­керлері қасиетті кітап­ты қолға түсіреді (ресми де­­­ректе 100 рубльге сатып алған делінген). Кітап ақы­­­ры Түр­кістан өлкесінің гене­рал-губернаторы фон Кауф­ман­ның қолына тиеді. Ол кітап­ты Санкт-Петер­бург­тегі Империал қоғамдық кітап­ханасына жолдайды. Қазан төңкерісінен кейін Құран РСФСР Халық комиссарлары кеңесінің төрағасы Лениннің шешімімен Бүкілресейлік мұсылман кеңесіне жібе­ріледі. Одан кейін 1941 жы­лы кітап Ташкентте Өзбек-с­та­н халқының тарихи мұ­ра­­жайына беріліп, мұнда 1989 жылға дейін тұрыпты. Кітап­тың түпнұсқасы қазір рес­публиканың діни басқар­масы орналасқан Барақ хан медре­сесінде сақталуда».

Осы орайда қазақ қалам­гері Әнес Сарайдың да жоға­рыдағы қасиетті кітап жай­лы былай деп жазғаны бар екен: «1918 жылы батыс алаш­ордашылардың Қара­төбе съезі ашылды. Халел Досмұхамедов баяндама жасап, әскер құру жайлы шешімге келіп, ол үшін әр түтін 100 сом ақша қоссын дейді. Халық екіге жарылып, дау өршіген тұс­та, Жанша Досмұхамедов ақы­рып ортаға шығады. Жә­кеңнің Мәскеуде өткен Ресей мұсылмандарының съезіне қатысып келген беті екен, ол кісі елдік мәселеге қа­тыс­­ты бүй депті: «Мен иісі мұсыл­манның басын қос­қан съезге барып келдім. Жи­ын бітіп, далаға шықсам ойпырым-ай, ақ боранмен бірге алапат атыс басталып ке­тіпті. Алды-артымнан оқ борап жүргізбеді. Көшеде келе жатып қаладағы атақты музейге біреулер басып кір­ді дегенді ести сала со­лай жү­гірдім. Келсем музей іші қыр­ғын атыс, осындағы Осман халифаның Құранын жаң­бырдай жауған оқтың арасынан аман алып шығып, мұсылман комитетіне әкеп тап­сырып келіп отырмын» депті дейді.

Демек, Ташкент төрінде тұрған Құранның аман-есен сақталып, бүгінге жетуіне қа­зақ арысының да еңбегі бар сияқты.

Бекен ҚАЙРАТҰЛЫ, 

«Egemen Qazaqstan»