Бізде ендеше жазушының өнегеге толы өмірбаянына тоқталып отырмай, бірден оның әдеби-шығармашылық еңбегіне ойысқанды жөн көрдік. Мақсаткер зиялы екендігін өзінің көсемсөздерінде халықтың, заманның, қоғамның көкейкесті мәселелерінің мәнісін ақыл көзімен, ой безбенімен саралап, тарихи әділеттілік жолында, ұлттық құндылықтарды жаңғырту-жаңарту ісінде ерекше құштарлық, айрықша іңкәрлік танытады. Сөз бен істің жарасымды тұтастығын, ел мұратын, «Баба тілім – Бал тілім! «Ана тілім – Алтыным!» деп Сабыр Адай айтқандай, мемлекеттік тілдің мәртебесін, кемел келешегін, өркендетудің өрісті жолын пайымдайды. Бұл орайда «Мылтықсыз майдан немесе Қызылжар үшін күрес» дейтін байыптамасында «Жеріңнің аты – еліңнің хаты» деген халықтың қағидатын барынша ой-толғамдарының беломыртқасына балап, отаршылдық саясаттың зобалаңынан бұрмаланған байырғы ел-жер атауларын қайтару, сөйтіп ұлттық ой-санамызды жарықтандыру, ең негізгі таным-түсініктерімізді тірілтіп тереңдету, Жарасбай Сүлейменовтің көрсетуінше, «елтануға жетелейтін ақ жол» дейді.
Қаламгердің жан-жүрегін, ой дүниесін ұлтжандылық билеп, «Тәуелсіз елдің топонимикасы да тәуелсіз болуы керек», «Тарихи атаудан ажырау – ұлттың тарихына балта шабады» дейтін мақалаларында осы бір ұлт тарихындағы ардақты шаһардың Қызылжар деп аталу тарихына тоқталады. 1925 жылы ресми түрде «Правда» газетінде Петропавлдың «Қызылжар» болғандығы туралы мәлімет болған. Нақтылап айтқанда, 1925 жылдың 25 шілдесінде Ақмола губерниялық атқару комитетінің Президиумы осы қаланы «Қызылжар» деп атау турасында шешім қабылдап, Қазақ Республикасы Атқару комитеті мақұлдаған. Құжаттың түпнұсқасы Мәскеудегі ВЦИК-ке жіберілген. Шынында, автордың дерегіне жүгінсек, академик-жазушы Сәбит Мұқанов «Аққан жұлдыз» романында «Бұл қаланың «Қызылжар» деп аталатын себебі – Есіл өзенінің топырағы қызғылт түсті жарына орнағандықтан екенін білеміз» деп жазған-ды.
Ал археологияның мәліметі бойынша, Солтүстік Мұзды мұхиттың суынан осы бір жар қабақ пайда болған. Сонымен қоса Сәбең 1940 жылдың 7 наурызында жазылған «Письмо жителям Петропавловска!» деген хатында Қызылжар хақында мол деректерді өрбіте отырып, «Қызылжар» романын бастадым дейді.
Сондай-ақ 1935 жылы Мәжит Дәулетбаевтың «Қызылжар» романы жарияланған еді.
Сөз жоқ, қазақ тарихында Қызылжар атауының төркіні тым әріде екендігі мәлім. Қашанда «жақсының ісі – жария!».
Көсемсөзші Ж.Сүлейменов «Шынның жүзі» кітабында заманның сөзін сөйлейді. Мысалы, тұлғатану (Смағұл Сәдуақасов, Жұмабек Тәшенов тұлғасы), руханият (Қожаберген жырау, Шал ақын, Үкілі Ыбырай мұрасы), ұлт тағдыры, баспасөз, білім беру, денсаулық сақтау, ілеспе аударманы дамыту, қос азаматтық, қазақ мектебінің жағдайы, қытай ойыншықтарының залалы, балалар колониясының жайы (олар колония ішінде атасының ауылына демалысқа келгендей, «шыбық басын сындырмайды екен»), Алаш қозғалысы және өзге де мәселелердің мәнісі зерделенеді.
Ел өмірінің жіті бақылаушысы, нені болсын әділет тұрғысынан бағамдайтын «ауыл академигі» (Кәкімбек Салықовтың бағасы) Жарасбай мырза: «Ауыл – қазақ руханиятының, мәдениетінің, дәстүрлі шаруашылықтың қайнар көзі, қазақтың жаны мен жүрегі, ұлттың ұйысуына қажетті құндылықтар шоғырланған жер» – деп толғайды. Және де қазақ ауылдарының азғын-тозғын күйіне күйзелген автор ең болмағанда Ақан серінің ауылын сақтау, дамыту жөн болар еді дейді. Бұдан мынадай пікір өрбітуге болады. Республика көлемінде ұлылар шыққан ауылдарды сақтап қалсақ, иман-әдеп деген осы болар еді-ау! Оның «Ауылдан көшпе, ағайын!» деуінің сыры да осында.
«Шынның жүзінде» қаны сорғалаған қоғам шындығы, заман дерті, қолдан жасаған «тажалдық әрекеттер», халық тағдырын ойыншыққа айналдырушылық, ғасырлық тәжірибелерді жаһандануды сылтау етіп жоққа шығарушылық, ұлтқа, ұрпаққа, болашаққа опасыздық, Ұлы дала игіліктерін ел кәдесіне жаратпаушылық әшкереленеді. Ж.Сүлейменов өз ойын ұлы кемеңгерлердің келісті тұжырымдарымен, тәмсілдерімен тұздықтап отырады. Мысалы, Конфуцийдің: «Өзгеріс желі соққанда ақымақ адам желден қалқан болар қорғаныш тұрғызады, ал ақылды адам жел диірменін тұрғызуға кіріседі» деген даналық сөзін келтіруінде гәп бар. Ойының ар жағында ақылды, тәжірибелі, көреген жандардың бағы жанбады, «Кеселді қулар» (Абай) шегірткедей қаптап кетті дегенді меңзейді.
Ақиқат алдында ары таза, жаны жайсаң Жарасбай Сүлейменов қаламгерлік қабілетімен, көркемдік ойлау шеберлігімен, ел жайлы, қоғам жайлы салиқалы ой өрбітетіндігімен де мәлім. Оның «Көмескі із» повесі мен «Кәсіпкердің өлімі», «Көгілдір мазда», «Мезгілсіз атылған мылтық», «Бір қап ақша», «Ала биенің әлегі», «Қақпан» дейтін әңгімелеріндегі қоғам өмірі, адамдар қарым-қатынасындағы көріксіз көріністер: нақақтан кісі өлтірушілік, жауыздық, ұрлық, парақорлық, нашақорлық, ішмерездік көркем шығармаға тән әдіс-тәсілдермен шынайы сипатталады.
Жазушы Ж.Сүлейменов «Еменнің иір бұтағы» дейтін повесінде нарық заманындағы халық өмірінің, ел тұрмысының хал-ахуалын оқырманның қан тамырларын солқылдата баяндайды. Шығарманың құлақ күйінің өзі нарықтың қаталдығын танытады: «Сыртта боран ұйытқып тұр. Бүгін 4-ші күн. Боран болғанда да, кәдімгі жынды боран аш қасқырдай ұлып, ышқына соғып терезені сабалағанда жаныңды қоярға жер таппайсың. Алқа-қотан отырған ауылды жұтып қойғандай». Осы бір суреттен-ақ қазақ ауылының отынсыз, жарықсыз, мәдениет ошағынсыз, поштасыз қалғанынан хабардарсыз. Бұрынғы дәулет, сәулет, әулет жоқ. Қайшылықтар шаш-етектен: жекешелендіру, мал сату, айырбастау, жұмыссыздық, араққа үйірлік, енжарлық.
Автор «Еменнің иір бұтағы» атты туындысында нарық жағдайындағы ауылдың моральдық-психологиялық және әлеуметтік жағдаяттары шыншылдықпен көрсетіледі.
Ж.Сүлейменовтің әңгімелерінде ел суреттері айқын да қанық бояулармен, барынша көркемдік қуатпен нанымды жырланады. Айталық, «Туған үйдің түтіні» әңгімесінде атажұртқа дейтін ілтипаті мәңгілік сағыныш, қимастық сезім, төтенше құштарлық баяндалады. Ал «Қуырдақта» соғым сою жаппай арақ ішуге, құрғақ бөсуге, дарақылыққа, рабайсыз дабыраға ұласып, иман-әдеп, салт-дәстүрдің бір шарты-омыртқа берудің зым-зия, жым-жылас болғанын шеберлікпен жеткізеді. «Бүкір шал» әңгімесі намыс толғауы іспетті. Әсіресе Жарасбайдың әңгімешілдігі «Аллергияда» әсерлі көрініс тапқан. Әңгіменің арқауы – Айман қонақүйге бас сұққан бетте-ақ мөңкиді, «қызыл көрген күркетауық сияқты көзі шатынап, беті жыбырлап, астан-кестен болады» деп жазады. Қызметтен келген бетте «киім ілгішті бір сүзіп өтеді». Бөтен киім көзіне түссе, әп-сәтте түпкі бөлмеге зып береді. Қазақ боп туса да қонақ келмеген үйге періште жоламайды деген ұғым-түсінік мүлде жоқ. Қонақ келсе басының сақинасы ұстайтынын қызықты етіп көрсетуі – жазушының көркемдік логикасын танытады.
Сонымен қатар «Дауасыз дертте» парақорлық, «Жалғыздық үнінде» замана зары, «Іштегі қазақтарда» бейбауырмалдық, «Айлы түнде» сүйіспеншілік мәнісі көрсетіледі.
Ж.Сүлейменовтің «Дала-бесік» дейтін еңбегінде Алты Алашқа аты мәшһүр көсем қолбасшылар, дүлдүл ділмарлар, сал-серілер өмірі, халыққа қызметі, тағдыр-талайы, даналық өнегесі сирек тарихи-мәдени деректер негізінде баяндалған. Айталық, тарихи-танымдық мәні зор «Сырымбет» эссесінде ұлы оқымысты Шоқан Уәлиханов құбылысын саралау мақсатында Г.Н.Потаниннің, Н.М.Ядринцевтің, Н.М.Анненскийдің, Дала комиссиясының мүшесі, Бас штабтың офицері А.К.Гейнстің, П.П.Семенов-Тянь-Шанскийдің, М.К.Юрасованың, Ф.М.Достоевскийдің, Ә.Марғұланның, С.Мұқановтың бағалы айғақ-деректеріне жүгініп, мың қырлы ерен тұлғаның кесек-жаратылысынан мейірленіп сыр шертеді. Ұлт руханияты тарихында жарқын із қалдырған Қожаберген жырау, Сегіз сері, Шал ақын, Үкілі Ыбырай, Мағжан, қазақ әдебиетінің Эльбрустары Сәбит Мұқанов пен Ғабит Мүсірепов жайлы деректі эсселері мазмұн сыр-сезім байлығымен қызықтырады.
Тоқетері, Ж.Сүлейменовтің шығармашылық еңбегінің негізгі сарыны – солтүстік өңірден шыққан халықтың, рухани кемелденуіне орасан зор үлес қосқан ұлылардың көркем істері мен ұлық ойларымен сусындатып әңгімелеу десек болады.
«Жақсының жүрген жері – абат» дегендей, оның берекелі, көркем істері, көкейкесті ойлары сан алуан қоғамдық қызметінде жарқын көрініс тауып отырады. Мәселен, ол Халықаралық «Қазақ тілі» қоғамы Солтүстік Қазақстан облыстық филиалының жетекшісі, «Шапағат» қорының ұйымдастырушысы болғанында, «Ой толқын», «Ой қамшы» авторлық телебағдарламаларында есесі кеткен қазақтың мұрат-мүддесін, арман-тілегін парасат биігінен толғап жеткізді. Академик Жабайхан Әбділдиннің әр ісіне, сөзіне жауапты оны «парасатты азамат, талантты тұлға» деуі осыдан болса керек. Немесе:
Шындықты іздеп, тынбадың,
Шарболат мінез шыңдадың.
Майысқан жоқсың еш жерде
Ешқашан да шорт сынбадың.
Тіршілік заңын ұғынып,
Тәңірге ғана жүгініп.
Текетіресте тағдырмен
Көрген жоқ тізең бүгіліп –
деп, әділет, шыншылдық, елшілдік тұрғысынан Кәрібай Мұсырманның толғауы дәлме-дәл байсалды сипаттама.
Жазушы, жыршы-манасшы Баянғали Әлімжановтың:
Қазақ деп соққан жүрегі,
Жорғасы сөздің Жарасбай! – деп айтқанындай, Жарасбайдай жайсаң жанның жалынды жүрегі мен жаңашылдыққа бастаған қайырлы қадамдары азат елдің, абат жердің одан әрі жайнап гүлденуіне соны серпін сыйлары хақ.
Серік НЕГИМОВ,
Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, филология ғылымдарының докторы, профессор