• RUB:
    5.16
  • USD:
    479.23
  • EUR:
    534.96
Басты сайтқа өту
Экономика 30 Сәуір, 2021

Бағаны тежейміз деп бизнесті тұқыртады

163 рет
көрсетілді

Монополияға қарсы орган кәсіпкерлердің қызметіне шамадан тыс көп араласады. Қазақстан кәсіпкерлерінің құқықтарын қорғау жөніндегі уәкіл Рустам Жүрсінов осылай дейді. Бизнес-омбудсменнің бұлайша ой қорытуына бизнес өкілдерінен түскен өтініштер түрткі болған.

Бар мәселе әлеуметтік маңы­зы бар азық-түлік тауарлары бағасының көте­рі­луінде болып тұр. Бізде бұл санатқа 19 тауар жа­тады.

Рустам Жүрсіновтің айтуын­ша, әлеуметтік маңызы бар азық-түлік тауарлары бағасы­ның көтерілуіне қарсы күресте моно­полияға қарсы ведомство тара­пынан бөлшек сауда желі­леріне қатаң шаралар қолда­нады.

– Бағаны реттеудің мұндай тетігі өткен ғасырдың 80-ші жыл­дарында қол­данылған және тиімсіздігін көрсеткен. Со­ның салдарынан дүкен сөре­лері қаңырап бос қалып, елде әлеу­меттік-экономикалық күй­реу басталды. Демек біз өт­кеннен сабақ алмаған екенбіз. Қазір нарықтық экономика дәуір­леп тұр. Демек бағаны да нарықтың өзі реттеуі керек. Әрине, бағаның негізсіз өсуі аза­маттардың қалтасына салмақ салары сөзсіз. Бірақ бағаны шамадан тыс реттеу кезінде әлеуметтік-экономикалық кө­мек тапшылығы пайда болады. Өйткені бөлшек сауда әлеуметтік маңызы бар азық-түлік тауарларынан мүлдем бас тартады. Мәселенің көкесі сол кезде туындайды, – дейді Қазақ­стан кәсіпкерлерінің құқық­тарын қорғау жөніндегі уәкіл.

Шынында да, шамадан тыс шектеу қойыла берсе, бөлшек сауда өкілдері үшін әлеуметтік маңызы бар азық-түлік тауарларын сату экономикалық тұрғыдан тиімсіз. Оның үстіне тауар құны шекті бағадан асып кетсе, саудагер қатаң жазаланады.

Бизнес-омбудсменнің де­регін­ше, дамыған елдерде та­уар­ды сау­да желілері арқылы сату бөлшек сауданың шамамен 80 пайызын құ­райды. Бұл көрсеткіш Ресейде 69 пайызға, Беларусьте 61 пайызға тең. Ал Қазақстанның көрсеткіші 31 пайызға зорға жететін көрінеді.

– Демек мемлекет өзі ұсын­ған шаралар арқылы әлеуметтік маңызы бар азық-түлік тауарларына шекті бағаларды сақтау бөлшек сауданың бәсекеге қабілеттілігін шектейді. Өз ба­сым бағаны тек нарықтық әдістермен реттеуге болатынына сенімдімін. Дәл осы үшін монополияға қарсы органдар жұмыс істейді. Бөлшек сауданы әкімшілік жауапкершілікке тарту дұрыс емес. Супермаркет желілері әлеуметтік маңызы бар азық-түлік тауарлары баға­сының төмен болуына өздері мүдделі. Сондықтан олар атал­ған санаттағы тауарлар баға­сының негізсіз өсуіне жол бермеу бойынша контрагенттермен өз бетінше жұмыс жүргізеді. Сондықтан баға мониторингінің пысықталған тетігін пайдалана отырып, монополияға қарсы комплаенс құралдарын енгізу тәсілін әзірлеу қажет, – дейді Р.Жүрсінов.

Белгілі болғандай, мұн­дай мони­торингтің қағидат­тары ын­тымақ­тастық, сенім, заңды­лық, ашық­тық, кеңей­тіл­ген ақпарат­тық өзара іс-қимыл болуы тиіс. Моно­полияға қарсы комплаенстің сыртқы актісін келісе отырып, кәсіпкерлер монополияға қар­сы органмен келісім жасайды. Яғни тауар нарығындағы «ойын ереже­лерін» белгілейді. Оларды сақ­та­ған жағдайда кәсіпкерлер жауапкер­шілікке тартылмайды.

Бұл ретте бизнес-омбудсмен әлеу­меттік маңызы бар азық-түлік тауарла­рына қатысты үстемеақы бекітуді ұсы­­нып отыр. Бұл тасымалдау, сақтау және тағы да басқа шығындарды өтеу­ге тиіс.

– Бизнес қабылдаған міндет­теме­лерді бақылауды 2020 жылы заңна­малық түрде енгізілген баға мони­торингі тетігі арқылы тұрақты негізде жүзеге асыруға болады. Атал­ған те­тік мо­нополияға қарсы орган­­ның қыз­мет­керлеріне шот-фак­туралар, жүк құжаттары секілді растайтын материал­дарды ұсына отырып, әлеуметтік ма­ңызы бар азық-түлік тауарларын бөлшек саудада өткізу, сатып алу бағалары туралы ақпаратты қолжетімді етеді деген болжам бар. Деректермен, құжаттармен алмасу құралы Салық кодексінің ережелерінде қамтылған, – дейді бизнес-омбудсмен. 

Бұл ретте, Қазақстан кәсіп­кер­лерінің құқықтарын қорғау жөніндегі уәкіл Бәсекелестікті қорғау және дамы­ту агенттігіне монополияға қарсы органның базасында мүдделі ұйым­дардың қызметкерлерін тарта отырып, талдау орталығын құру туралы ұсыныс жасаған екен. Р.Жүрсіновтің пікірінше, орта­лықтың қызметі тауарлардың бағасына талдау жүргізуге, нарық­та жағымсыз көріністердің пайда болу себептерін анықтау­ға бағытталуы керек. Бұл мемл­екеттік органдар тарапынан жазалау шараларын қолданбай-ақ әлеуметтік маңызы бар азық-түлік тауарларының бағасын реттеуге мүм­кіндік береді деген сенім береді.