Өркениетті ұлт ең алдымен тарихымен, мәдениетімен, ұлтын ұлықтаған ұлы тұлғаларымен әлемдік мәдениеттің алтын қорына қосқан үлкенді-кішілі үлесімен мақтанады. Сөйтіп тек өзінің төл мәдениеті арқылы ғана басқаға танылады», деген Тұңғыш Президент – Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың салиқалы сөзін негізге алсақ, төл мәдениетімізді һәм ұлттық өнерімізді ұлықтауда әсіресе «қыздың мөлдір көз жасындай сұлу өнер» – театрдың алар орны айрықша. Өйткені театр – ұлттың айнасы, ұлттық рухтың жаршысы.
Театр тірегі – драматургия
Бүгінде Тәуелсіздік биігінен көз тігіп, 30 жылдағы жеткен жетістігіміз бен бағындырған белестерімізге баға беретін болсақ, әсте театр өнерінің дамуы мен аяқ алысынан, бүгінге жеткен жолы мен жай-күйінен айналып өте алмасақ керек. Өйткені театр сахнасы арқылы көрерменіне жол тартар әр қойылым белгілі бір деңгейде қоғам келбетін ашып көрсетіп, замана тынысын сездіреді. Ендеше, ел егемендігін алған осы 30 жылда театр репертуары қалай түрленді? Сахна арқылы қоғам шындығын ашық айтып, төл өнеріміз ар-қылы ұлтымызды өзімізге һәм өзгеге таныта алып жүрміз бе? Осы мәселеге тоқталып көрсек.
Драматургия – театрдың тірегі. Сахнаға шығатын драмалық шығармалар қаншалықты сапалы болған сайын театрлардың көркемдік келбеті де соған сай қалыптасары дәлелдеуді қажет етпейтін аксиома. Сондықтан да болар қай заман, қай кезеңде де драматургия тапшылығына қатысты түйткіл тым жиі көтеріліп, әрдайым өзекті мәселелер қатарынан түскен емес. Өйткені театр – идеология, театр – мызғымас тәрбие ордасы.
Ұлтымыздың өткені мен бүгінін, халқымыздың сан қатпарлы тарихын, жалпы адамзат мәселесін жырлау – драматургия мен театрдың негізгі міндеті екені сөзсіз. Және де бұл міндет – бүгінде бүкіл қазақ драматургтері мен режиссерлері, актерлер мен көрермендер жабылып көтеретін ортақ жүк болып қала бермек.
«Кез келген халықтың мәдени-рухани саладағы басты байлықтарының бірі – театр өнері. Бұл бүгінгі тәуелсіз Қазақстандағы театрларға да тікелей қатысты. Яғни өткен ғасырдың жиырмасыншы жылдарынан бастау алатын қазақ ұлттық театр өнері содан бергі кезеңде қалыптасу мен дамудың ұзақ жолынан өтіп, өркениетті елдердегі сахна саңлақтарымен терезесі тең тұратындай дәрежеге жетті. Театрларымыздың мұндай биікке көтерілуіне ұлттық драматургия өкілдерінің, яғни қазақ қаламгерлерінің қосқан үлесі ұшан-теңіз. Бұл ретте Мұхтар Әуезов, Ғабит Мүсірепов сынды ұлы тұлғалардың есімі бірінші кезекте ойға оралады. Қазақ театр өнері осы қаламгерлеріміздің көркемдік дәрежесі жоғары драматургиялық шығармаларының арқасында ғана шеберлік шыңына көтеріліп, көрермен қауымның ризашылығына бөленді...», – дейді драматург Сұлтанәлі Балғабаев.
Рас, ең алғаш қазақ театр сахнасы төріне шыққан «Еңлік-Кебек», «Арқалық батыр», «Қарагөз», «Ақан сері-Ақтоқты» сияқты бүгінде ұлттық драматургиямыздың жауһарына айналған драмалық туындыларды өмірге әкелген ұлы қаламгерлер еңбегіне қашанда бас иеміз. Аталған туындылар күні бүгінге дейін өзінің бастапқы міндетінен титтей де айныған жоқ. М.Әуезов, Ғ.Мүсіреповтер салған сол сара жолды жалғап, қазақ драматургиясының туын одан әрі де биікте желбіреткен Т.Ахтанов, Ә.Тәжібаев, Қ.Мұхамеджанов, С.Жүнісов, А.Сүлейменов, О.Бөкей, Д.Исабеков, Қ.Аманжолов, Ә.Тарази, Қ.Ысқақ, Иран-Ғайып сынды драматургтер еңбегінің де бүгінгі ұлттық театрларымыздың бет-бейнесінің қалыптасуы жолындағы міндеті зор.
Ал заманауи драматургия дегенде ойымызға не оралады? Тәуелсіздіктің алғашқы жылдарымен салыстырғанда театрдың соңғы 30 жыл тарихындағы деңгейі қандай? Өнерде өсу бар ма? Әлде театр тұралап тұр ма? Тәуелсіздік жылдары қалыптастырған театрлардың жаңалығы неде?
Тәуелсіздік тудырған бейнелер
Әр театрдың шығармашылық келбетін, бағыт-бағдарын анықтайтын – ол сөзсіз репертуар. Репертуардың жанрлық жағынан, тақырып тұрғысынан түрлі болуы, қай уақыттың, қай елдің драматургінің шығармасы болсын бүгінгі күннің мәселелерімен үндесіп жатуы – көрерменді қызықтырады әрі ойландырады. Соның ішінде заманауи тақырыпты, бүгінгі замандастарды, өмірдегі әлеуметтік мәселелерді сахнаға шығару қазіргі ұлттық театрымыздың зәру болып отырған мәселелерінің бірі.
Рас, Тәуелсіздік алғаннан кейінгі кезең қазақ театрларына да, драматургтері мен режиссерлеріне, тіпті көрермендеріне жаңа міндеттер жүктегені сөзсіз. Өйткені еркін ойлы көрермен талғамындағы қойылымдардың бәсі де, болмысы да бөлек болуға тиіс. Ол – заман талабы. Осы орайда: «Жаңа заман тынысы өнерге деген көзқарасты түбегейлі болмаса да, едәуір өзгертті – театр өнері жаңа ахуалда өмір кешуге бейімделуіне тура келді. Мемлекеттің өнерге таза идеологиялық құрал тұрғысынан қарауы бәсеңсіген, яғни бұрынғыша толығымен өз қамқорлығына алудан бас тартқан бұл шақта өнердің өнерлік мұратын ұстану оңай шаруалардан еместігін өмірдің өзі көрсетіп отыр», деген әдебиеттанушы Әлия Бөпежанова пікірі ойымызды толықтай қуаттайды.
Тәуелсіздік жылдарындағы театрлардың ең үлкен жетістігі – тарихи тақырыптар мен тұлғалар бейнесінің сахнада жаңаша түлеуі дер едік. Қазақ драматургиясында ұлттық тарихымыздағы ақтаңдақ болып келген тақырыптар көркем шындықпен кестеленген туындыларға айналып көпшілік назарына ұсыныла бастады. Атап айтсақ, дербес ел болып танылып, ұлт болып сақталуымызға асқан қайраткерлікпен, көреген көсемдікпен өмірін арнап, еңбек еткен хандарымыз бен батырларымыздың, билеріміз бен сұлтандарымыздың, ғұлама ғалымдар мен қоғам қайраткерлерінің, Алаш арыстарының бейнесі сахнада обьективті бағаланып, жаңа қырынан көріне бастады. Тәуелсіздікке дейін тиым салынған тарихи тақырыптар театр төрінде жаңа тынысқа ие болды. Көрермен Керей мен Жәнібек, Абылай мен Кенесары, хан Әбілқайыр мен ханым Бопай, Исатай мен Махамбет бастаған батырлардың бейнесін, ұлтшыл жанын, өр рухын тарихи шындық бедерінде сараптауға мүмкіндік алды. Драматург Шахимарден жазған «Томирис» тарихи драмасындағы Томирис бейнесі де көпшілік көкейінен мызғымас орын алды. Сол секілді Әлихан Бөкейхан, Ахмет Байтұрсынұлы, Мағжан Жұмабаев, Сәкен Сейфуллин, Мұстафа Шоқай бастаған Алаш арыстарының да көркем бейнесі сахнаға шығып, ұрпағымен көркемдік әлем биігінде қауышты. Ұлт кемеңгері – Абай бейнесін ашуға, тануға бағытталған келелі қадамдар ұлы ақынның 175 жылдық мерейтойы қарсаңында жемісті нәтижесін берді деп айта аламыз. Әбіш Кекілбайұлының «Абылай ханынан» бастап, Дулат Исабековтің Мағжан Жұмабаев өміріне арналған «Жүз жылдық жалғыздық», Шахимарденнің «Қазақтар», «Томирис», Рахымжан Отарбаевтың «Бейбарыс сұлтан», «Бас», «Мұстафа Шоқай», «Әміре», Роза Мұқанованың «Мәңгілік бала бейне», «Бопай ханым», Думан Рамазанның «Абылай ханның арманы», «Кенесары – Күнімжан», Қанат Жүнісовтің «Сәкен сұңқар», Нартай Сауданбекұлының «Әлиханның аманаты» болып жалғасып кете беретін кесек драматургиясы – шын мәнінде қазақ театрларының Тәуелсіздік сыйлаған жетістігі деп ауыз толтырып айтуға толықтай негіз бар.
Мәселен, елордадағы бір ғана Қ.Қуанышбаев атындағы академиялық Қазақ музыкалық драма театрының тәуелсіздік жылдарынан бергі репертуарына назар аударар болсақ, ұжым дені тарихи тұлғалар бейнесін жаңаша қырынан ашуға зер салғанына көз жеткізуге болады. Абылай хан, Кенесары, Әміре, Мұқағали, Дина, Құнанбай, Бопай ханым болып тізбектеліп кете беретін тұғырлы тұлғалардың театр сахнасындағы тағылымды қойылымы да ұлт тәуелсіздігінің ұлағатты тарихымен тікелей байланысты. Тарихи туындылардан бөлек, заманауи өзекті тақырыптарды қозғайтын Сая Қасымбектің «Лифт», Қолғанат Мұраттың «Қиянат», Айдана Аламанның «Жүрегімнің иесі» сынды қойылымдары да замандастар бейнесін сахна төріне шығара алуымен құнды деп есептейміз.
Іргелі ізденіс іздері
Сол секілді театр репертуарларына шолу жасағанда бізді қуантқан тағы бір жайт – жас режиссерлердің классикалық шығармаларды бүгінгі заманға сай оқуға деген талпынысы, сол арқылы кезіндегі кеңестік цензураның әсерінен астары ашылмай қалған ащы шындықты сахнаға шығаруға деген батыл талпыныстары да көңілге құрмет орнықтырады. Ондай ізденімпаз сұңғыла жастардың көшін тәуелсіздіктің төл құрдасы Фархат Молдағали бастаған талантты жас режиссерлер абыроймен бастап жүр. Мәселен, Фархат сараптаған Мұхтар Әуезовтің «Қарагөз» трагедиясы немесе Ілияс Жансүгірұлының «Құлагер» поэтикалық қойылымын шын мәнінде қазақ театр қоржынына қосылған қомақты олжа һәм классиканы заманауи сөйлетудің жарқын үлгісі деп сеніммен айта аламыз. Ол қатарды сонымен қатар Жұлдызбек Жұманбай, Дина Жұмабаева бастаған талантты режиссерлер жұмысы да жемісті жалғайды. Бұл да болса тәуелсіздігіміздің театрларға сыйлаған шарапаты, жетістігі деп сеніммен айтуға толықтай негіз бар.
Тәуелсіздік тартуы
Өркениетті елдердің барлығы өздерінің мәдени-рухани саладағы жетістіктерін ең алдымен, ұлттық театрының шыққан биігі мен көтерілген деңгейі арқылы өлшейді десек, тәуелсіздік алған жылдардан бастап-ақ Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың тікелей бастамасымен елдің әлеуметтік-экономикалық саласымен қатар театрлардың да кеңінен қанат жаюына теңдей көңіл бөлінді. Ел егемендігін алған алғашқы аумалы-төкпелі, аптықпалы-соқтықпалы кезеңнің өзінде қазақ театрлары қамқорлықтан тыс қалған емес. Керісінде еліміздің түкпір-түкпірінде жаңа театрлар бой көтеріп, жаңашыл қойылымдардың сахнаға шығуына кең жол ашылды. Ресми мәліметке жүгінетін болсақ, тәуелсіздік алғаннан бері елімізде 15-тен аса жаңа театр ғимараты бой түзепті. Оның ішінде архитектурасы, сәні мен салтанаты һәм техникалық жабдықталуы жөнінен әлемдік үздік опера театрларынан асып кетпесе кем түспейтін елорда төріндегі айшықты «Астана Опера» мен «Астана Балет» театрлары да бар.
Ел астанасы Арқа төріне қоныс аударғаннан бері Қазақстанның Тұңғыш Президент – Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев қазақтың кіндік қаласының тек саяси ахуалын ғана емес, бас шаһардың мәдени келбетін кемелдендіруге де тікелей атсалысып, күні бүгінге дейін жанашыр болып келеді. Оның айқын дәлелі – елорда төрінде бой көтерген мәдениет, өнер ошақтарының барлығына дерлік қолдау білдіріп, кеңінен қанат жаюына даңғыл жол салып беруі. Уақыт ағзам алақанында бедерленген 23 жыл тарихында бір ғана елорданың төрінде 65 мәдениет мекемесінің, атап айтсақ, жеті сарай мен концерт залы, бес музей, жеті театр, 20 кітапхана мен алты кинотеатрдан бөлек, жеке көркемсурет галереяларының құрылысы жанданып, қарқынды жұмыс істеуі мемлекет тарапынан көрсетіліп келе жатқан қолдаудың жемісті нәтижесі болса керек.
Мәселен, өткен жылы Елбасы өзі арнайы қатысып тұсауын кескен тәуелсіздіктің құрдасы – Қ.Қуанышбаев атындағы академиялық Қазақ музыкалық драма театрының әсем ғимараты да бөлек әңгіменің арқауы. Әлі есте, еңселі ғимаратты ашып беріп тұрып Тұңғыш Президенттің: «Бұрыннан, астанамыз Арқаға көшкеннен бері ойлап жүруші едім. Елордамызда қазақтың ең үлкен драма театры болуы керек деп. Өзі де менің ойлағанымдай болып әдемі салынған екен. Сіздерге де үлкен қуаныш әкелген шығар деп ойлаймын. Осы орданың ішінде жақсы-жақсы әртістеріміз тәрбиеленіп шығатын болсын. Үздік шығармалар орындалатын болсын. Баршаңызға осы орданың ішінде табыс тілеймін, бақыт тілеймін. Дауыстарың шырқап, өнерлерің тасып елге қызмет етіңдер!» деп ақ батасын беруінің өзі Елбасы Нұрсұлтан Әбішұлының ұлттық өнерге деген үлкен жанашырлығын һәм жанкүйерлігін айқын аңғартса керек. Мұндай естен кетпес қуанышты сәт әр театрдың тарихында тасқа басқандай қашалып жазылып қалған. Өйткені ел егемендігін алғаннан бергі республикада ашылған әрбір театр – бұл сөзсіз Тәуелсіздік тартуы.