Адам қолына еріккеннен қалам алмайды. Ұлт зиялысы, жаратылысынан жорналшы, ойшыл қаламгер Жомарт Әбдіхалық сондайдың сойынан еді. Айтып, жазатыны қиялы мен күмбір кеудесінде мелдектеп тұрғаны өңінен де, көзінен де ұшқынданатын. Ауызекі жеткізсе, бабымен тарамдап, бипаз қамшылап, ұғынықты жұтындырып, әр байламын талғаммен түйіндеп, зерек зейінімен тәнті етер. Ондай әңгіменің құлы болмассың ба?
Әлқисса, жанын шыжғырып жазғанына үңілсек ше? Қай дүниесі де көлеміне қарамастан, табиғи реңкімен, түрленіп, таранып тұрар. Мөлтек сыр, терең пайым арқылы қоғамның , адамның парқы мен нарқын безбендеп берер. Әр сөйлемі қаққан қазықтай. Шымыр, нық. Босбелбеуліктен ада. Ой мен санаға шұғылалы сәуле шашады. Мәселенки, оның “Шарболат сенім” аталатын философиялық-публицистикалық кітабын оқып көріңіз. Тұшымды дүние. Онда бүгінгі қоғам мен адам проблемалары тарихи жаңа мүмкіндіктер мен нақты өмір аясында шебер қиюластырылған.
Одан қалды, Жомарттың әлемдік және қазақстандық философияның қазақ тіліндегі көп томдық жобасының, атап айтқанда, соның алғашқы қарлығашы – ХХ ғасыр бедеріндегі “Ой-қазына антологиясын” парақтап, саралап көріңіз. Айызыңыз қанады. Бұл әлем ойшылдарының мұрасында өзі аудармашы ретінде де ерен қырынан дараланады. Еңбектің ерекшелігі сол, мәдени-рухани өміріміздегі алғашқы да айтулы қадам еді. Әттең, ұзын-сонар мәуелі ойын енді қаузай бастағанда, қолынан қаламы сусып түсті ғой...
Ойшыл адам орман тектес. Сырын оңайлықпен алдырмайтын әлем. Құпиясы болжамсыз. Зәуімде тұңғиығынан шөліңді басқызар-ақ, бірақ шыңырауынан шыңына өрмелеу – алаөкпе қып діңкелетері хақ. Төзу парыз. Құндылыққа құмарту – қапысыз, мінсіз құндақталған ойдың інжу-маржанын сүзбелеумен пара-пар тегеурінді тірлік. Осыған ден қойсаңыз, Жомарттың келесі бір келелі сөз төресі – “101 толғам, 1001 түйін” таза философиялық кітабына аңсарыңыз ауса, қанеки. Өкінбейсіз. Өмілдірікті, өміршең еңбек. Адам, Қоғам, Заман төрелігін тап басып бедерлеген, тарихи тағдыр, өркениет аясындағы болмыс туралы идеялық дәйегі мол, алуан астарлы дүр дүние. Көзмайын таусып еді, өзі қуанышын көре алмай кетті. Өзгенің кәдесіне жараған кәделі еңбек – Жомартқа деген ыссы іңкәрлікті жеңбек!
... Қай заманда да қандай ойшыл, ұлы жазушы да жаны қалаған адамымен хаттасуға бейілді болған. Рабайсыз тірлік, жазу теперіші, өмір өксігі, тұрмыс тауқыметі, т.б. кірбің-кетіктер сол ашық сырласуға, көңіл кірін шайқап кетіруге молынан тұнып жатыр. Бәрінікі кілең аққаптал тірлік емес-ті... Ал, Жомарттың көрнекті жазушы Әзілхан Нұршайықовқа жазған мына хатынан “Адам бағының” терең қыртысты қатпарларына зор аңсармен үңілудің ынтызар көңіл-хошы әуезді һәм әуенді бипаздалыпты.
Қадірлі Әзаға!
Хат пен кітабыңызды алып, өзіңіз туралы түсінік-түйгенімді кеңейте, тиянақтай түстім. Екі алып тұлғамыз – Мұхтар Әуезов пен Сәбит Мұқанов туралы “Екі естелік” – айтса-айтқандай-ақ, барымыз бен нарымызға ізгілік ілтипатпен, адал да айнымас құрметпен қараудың бір айтар ескерткіші екен.
Жақсыда “мін болмайтындай” табынып оның жаңсақ көрініп тұрған тұстарының өзі “жарастылыққа” жорылып жататыны сияқты қабылдау-түсініктер кең пейілді, кешірімді мінезімізді танытқанымен, сырт жұрт кейбір мәселелерге мұрын шүйіре қараудан да ада емес.
Бұл неліктен десем, біздің өз ішіміздегі түсінік-құрметте адалдық, бірізділік жоқ екен. Ал оның болмауы неліктен? Осы жер ең бір шилі тұсымыз...
Әрине, көп нәрсе зердеміздің жеткен жеріне келіп тіреледі. Ой-сананың “биігінде” жүргендей-ақ көрінетін бірқатар “тәуірлеріміздің” ісі мен істеп жүрген қылығында қыруар алшақтық бар. Олар айдалада тұрып-ақ жаныңды кейітеді, жігеріңді жасытады! (Бұлар кімдер дегенде – атын атап, түсін түстеді деп есептеңіз. – Сіз бағамдап жүрген төңіректен онша алыс кетпеспін).
Бұл – әрдайым түйткіл ойға батыратын, көңілдегі бір алаң жай. Шын адамгершілік мейіріммен, ұлы мүдде, үлкен іс тұрғысынан ойлап, бір-бірімізге кешірімді, төзімді болу тәкаппар емес, тәлімгер болу кісілігіміз жетіспей жүр-ау, Әз-аға!?
Мен бір нәрсеге айрықша секеммен қараймын: осы астаналық өмір жағдайында тіршілік кешкен интеллигенция өкілдерінің бірқатарының арасында кісіге арлы жүзбен қарай алмайтын сырдаң, сусыма мінезді пәтуасыздық бар. Бұл да түпке жететін кесел. Әсіресе, творчестволық топқа қосылғандардың көбі – абырой, ар-ұяттан аттап, өте бір келеңсіз жолға түскендер. Олардың шала-жансар өнерпазшылдығын былай қойғанда, Отаншыл да, партияшыл да, патриот та өздері сияқты, бірақ түптеп келгенде, олар мұндай қасиеттің бірде-бірінен жұрдай. Ал кейбіреулерге тақ беріліп, “бақ” келген соң, мүлдем “естен айырылған” ғұмыр кешетіндерін қайтерсіз. Мұны кейбір саяси жетекшілеріміздің де рухани, “азаматтық” көрсоқырлығынан кәміл аңғаруға болады. Сонда “қылмыскер, қаныпезер жүрексіздің халықтық (партиялық) қызыл үстел басында отырып санат шақыруға қандай хақысы бар? Жауызды дер кезінде жазалауға қалың ел қашан да дәрменсіз-ау...
“Уақыт бәрінің бет пердесін ашады” дейді, – әрине, бұл – әлсіздік үміті, шарасыздың шынтағын шайнағаны деп білемін. Тая соғып, тайқып сөйлеп, шындыққа жанасқан боламыз, жармасқан боламыз. Ақиқат дер кезінде тізгін ұстатпайды: құбылған заман, бүлінген адам... адамгершілігіміз де әлжуазданып барады. Осындай заңдылықтардың жігін іздейсің: “Таптым!.. Таптым!..” деп айтар шындықтың да шырқы жетісіп тұрған жоқ, – “қата тимесе бата тиіп, бүйректен сирақ шығар” жайы бар.
Дегенмен, қайта құру өрісі бірсыдырғы үн-әуеннің естілуіне дес беріп тұр. Мұның бәрі іс жүзіндегі ұйымдастыру шараларымен, оның орындалуын қатаң бақылаумен дәйектелмесе, әрине, мұрын астынан шыққан міңгірдің әсер-құны қанша?.. Сөзбұйда саясатымызға айдардан жел есіп тұрғандай “ес танып” қарау сорымызға сор жамамай қайтеді?.. Тайсақтық, жалтақтық, сайып келгенде, қорқақтық неден туындайды?..
Әзаға, осындай топшылау ойларымды емеуріндеп айта отырып, Сіздің “басыңызды қатырғанда” мақсат біреу: ол – мендегі ой ындыны, творчестволық беталысы өмірлік позицияның аңсарынан хабар беру. Осынша “кіжініп” құлындаған дауыс құраққа шыққанда, менің өз тарапымнан рухани дамуымызға қосқан үлес, біткен іс болмай жатқанын ұят болса да және айту.
Енді бұл сырды Сізге анығырақ ашуға тура келді деп ойлаймын. Ұзақ жылдан бері мен “Адам бағы” деген атпен бір идеяның шылауында жүрмін. Бұл көркем дүние емес, бірақ қажет кітап болуға тиіс.
Мен өз тұрғыластарымның (жалпы алғанда ағалардың да, бізден кейінгі ұрпақтың да) бір осалдығын байқаймын: олар жетілген диалектикалық ойлау тәсілінің мүмкіндіктерін өте аз пайдаланады. Сондықтан да көп жағдайда өмірдегі, қоғамдағы қайшылықтардың тінін тауып, терең бойлап іс өрістете алмайды, –ойлау келте болған соң қанша ұзайды. Мол мәлімет, көп дерек, қыруар тарихи, табиғи оқиғалардан хабардар, сол білгендерін жақсы әңгімелеп бере алатын кісілердің өзі арқандаулы ат тәрізді онша алысқа ұзамайды. Көп шырмалады.
Дегенмен, таным процесіндегі “Өмірдің, практиканың...” құдіретті күші біраз жайды ұқтырғаннан кейін барып ілуде бір адамдардың нағыз творчестволық көбірек көзі ашылады, даңғыл сара жолға түседі, сөйтіп олардың әрекетшіл ойы қайткен күнде де іс болып тынбай, тыным таппайды. Мұндай бағы жанғандардың мысалына, бәлкім, Нұрмолда Алдабергенов, Ыбырай Жақаев, Жазылбек Қуанышбаев... тіпті Қалибек Қуанышбаев, Серке Қожамқұлов, Елубай Өмірзақов... тағы-тағы әр саладан осындай ондаған адамдар жатады. Ал біздің жазушы ағайындардан “таза” өмірдің ғана сабағымен сомдалғандарға Сәбең, Ғабиден ақсақал... одан кейінгі лектен, университеттік білім алғаныңызбен, Сізді де осы ерекше топқа жатқызуға болады. Мұндай тұлғалар қай заман, қай жұртта да баршылық.
Енді не керек дейсіз ғой?
Керегі: осындай аздаған шоғыр емес, неғұрлым көп адамды неғұрлым алғашқы өмір кезеңдерінен бастап дұрыс танымға негізделген тіршілік әрекетіне көшуіне көмектесу, олардың азаматтық мінез, бітімді тұлға қалыптастыруына жәрдемдесу.
Бұл еңбектің мақсаты – қайткен күнде де адамның бағын жандыруға қол ұшын беру мұраты.
Сонымен “Адам бағы” – біріншіден, адамзат әулетінің өмір сүру, тіршілік кешу, игілікке жету күресінен, ішінара тарихынан қадау-қадау мәуелі баққа ұласқан бәйтеректерді көзге шалдырса, екіншіден, әр адам үшін бағы жанатын жүйелі таным жолын меңзеу. Бұл – ойлау мүмкіндіктерін ашу арқылы ғана баянды болатын іс.
Ал мұның жаңалық немесе “болмағанды ашып отыр екенсің” деп қарайтын ештеңесі жоқ, – бір сенімім осында. Онда тек өмірдің өз дидарындай айқын шындықтарды жүйелеп тарату, жинақтау, түйіндеу арқылы Адамның тууынан өмірден өтер шағына дейінгі аралықта әртүрлі алдамшы жолға бой алдырып, бөгеліп қалмай, арналы, түпкі нәтижесі айқын – әйтеуір бағы жанбай қоймайтын кең өріске шығу мүмкіндігі желі болып тартылады.
“Адам бағы” деп отырғаным ендігі бір орайда кәдуілгі бақ-орманның бітімі тәріздес адамдар тағдырын елестету. Онда бәрі бар: Еңбек, Өнер, Ғылым, Махаббат, ғадауат... тегіс.
Тұтастай алғанда, қоғам дегеннің өзі – сондай тіршіліктен тұратын адам бағы. Бірақ ондағы жан иесінің әрқайсысы потенциалды түрде гүлдеуге, мәуелі жеміс беруге тиіс болғанымен, олар қыруар кедергі қауіп-қатерге ұрынады. Және мұндағы қуаңшылық, алапат сойқандар табиғат дүлейінен басқаша – Адам-құдірет, адам-хайуан болмысының заңынан туындайды... Соны қалай “бір тарының қауызына сыйғандай” жинақтасам екен деп көп сенделдім.
Қазақ жұртының төл туындыларында өмірдің қыбын аңдау, сырын болжау әр кезде-ақ айтылып отырған. Шағын шеңберде үзік-үзік, нақпа-нақ, дәлме-дәл пайымдалған, ешбір заманда ескірмейтін нақыл, қағида тұжырымдап біздің халқымызда да тіршіліктің (қоғамның) диалектикалық болмысын тап басып отырады. Бірақ жүйелі, қарымы ауқымды қалыпқа түсе қоймаған, әттең.
Тіршілік тарихи кезеңдердегі жағдайларға сәйкес түрліше дидар түзегенімен, сан түрлі пиғыл, үміт, аңсарлардың ықпалында құбылғанымен, адам ең бір сенімді, берік діңгекке табан тіреп, содан бағыт, қуат ала беруі керек. Сол діңгекті кезінде тап баса алмайды екенбіз.
Өмірінің табиғи соңғы ширегіне қарай бағы жанбаған қыруар адамды көріп, кісілер қандай әрі-сәрі, тек “тағдырдың тәлкегімен” ғұмыр кешеді деп жаның ауырады. Қоғамдағы белгілі “Қамыттан” ешкім де құтылмайды, сөйте тұра мәселе – әркім үшін бар мүмкіндікті пайдаланып, бағыт түзеуде. Кім бұған ертерек іліксе, соның шырағы жанады.
Әзаға, өзіңіз айтатын “бағыттың түзу болуы...” адамдардың бағы жануының ең бір берік арқауы. Бұл дүниетанымның өзекті негізден нәр алуына, ауқымдылығына, дәйектілігіне тікелей байланысты. Маркстік-лениндік ілімнің, әсіресе, таным теориясының (диалектикасының) мүмкіндіктерін, мүлдем ескермейтіндер, ал кейбіреулер схема бойынша ескерген болып отырып, шындықты белінен басатыны бұл күнде айдан анық. Қазақи болмыстың “бақсыздығын” дер кезінде неге тап баса алмай жүрміз? Оның бір себебі, – біздің догмашылдығымыз, сыртқы бірдеңелерге мәз болатындығымыз, ойлаудағы тоңмойындығымыз. Бұдан мінез-құлық, іс-әрекетіміз ақсайды. Ғылым қолда, білімді де алғандай алып жатырмыз (процентпен есептесе, тіпті “шырқап” кеткен), бірақ жалпы халық бітіміндегі ой-санамызда кенделік, “қой бастылық” әр жағдайдан-ақ көзге ұрып тұрған жоқ па?!.
Демек, ой қорыту машығымызда, ойлау-түсінігімізде ақау бар және ол біздің ағайындардың басым көпшілігіне тән. Көрсек иек астындағыны ғана көреміз. Содан да қаусап жатырмыз...
Адамды “өмір билейді”, “тұрмыс билейді”, “қоршаған ортасы билейді” деп мойындаймыз, ол рас. Сол билеушілердің қол астында жүріп-ақ жол тапқандар, жөнді жерден шыққандар, сөйтіп Дүние-Көшті дұрыс аяқтап кеткендер қаншама?.. Бұлай ету көп адамдардың қолынан келер еді. Бірақ, өкініштісі сол, олар осы жолды таба алмай дал болады, басын тауға-тасқа соғумен өтеді.
... Адам бағы, шіркін-ай, неге жанбай кетті екен дегенде, менің тапқан бір тиянағым – оларға дұрыс дүниетанымның негізі, бағыт-баяны қалай сайласатынын айтып беру. Қалай шығатынын қайдам?..
Бұл жартылай философиялық еңбек. Қандай іс істесең де адам өмірінің мәнін бірінші кезекке шығару тұрғысынан келу керек. Қазіргі күрделі тіршілікте ол тікелей мәселе болып қойылуы қажет. Өйтпеген күнде... Оңбаймыз!..
Әзаға, мен “Адам бағының” идеясын Сізге толығырақ жеткізе алмай жатырмын, дегенмен ұзын сарыны, ең негізгісі осы. Бір ыңғайда, айтарын айтсам да, өзіңізден жасқанғандай рет бар: “ананы істегім келеді, мынаны көрсем қайтеді” деген сияқты баланың мінезіне сайып жатыр мұның бәрі, екіншіден, біздің қазақ ақыл-ой еңбектерінде адам тіршілігінің мәніне арнайы бағытталып жазылған төл туынды жоқтың қасы. Кейбір профессионал философтар болғанымен, Қазақ жұртының болмысын бағамдауға, әсіресе бұқара қазақ үшін онша еңбек сіңіріп жүрген жоқ. Немесе мұқтаж-мүддемізді талдап, идеологиялық практикаға қосқан теориялық ұсыныстары да шамалы. Олар “академиялық коридорда” канондық заказ-тақырыптарды шиырлауда. Оның өзі үлкен ғылымда анық жайлар...
Мен қазақ жұртындағы ақыл-ой тоқырауының бір себебін мынадан деп білемін: ойлау жүйесін дамытып, жетілдіретін философиялық еңбектердің бәрі орыс тілінде – оны бізден тек санаулылар ғана оқиды: ал ана тілімізде шыққан аздаған әлжуаз, жеңіл-желпі басылымдарға қазақтар, әсіресе, жоғары білімді маман болып кеуде қағып жүргендер ден қойып, сонда бірдеңе бар-ау деп әсте ойламайды әрі шала түсінген соң, жоламайды. Олар жалпы философияның аты аталған жерден үркіп жүреді. Есейген сайын адам неғұрлым дұрыс ойлауға машықтануы керек қой десең, ертоқымын бауырға алып, әптер-тәптері шығып намыстанады. Өмірдегі көзге көрініп тұрған (эмпирикалық, прагматикалық...) қайшылықтар шеңберіндегі мысалдарға тұсалып, одан әрі ой тереңдетуге бара алмайды. Бағыттың айқындығына демеу беретін қорытынды да шығара алмайды...
Тіршілік... Қоғам өмірі – демек, адамдардың ұдайы кешетіні – мәңгілік ауысып (жаңарып), түрленіп отыратын және үздіксіз қайшылықтар қақтығысы. Бүкіл ғұмырында әркімнің қыр желкесінде қылға ілініп тұрған Дамокл қанжары осы. Принципінде бұдан “құтылғысы” келмейтін адам жоқ деп айтуға болады. Бірақ, қалай?..
Шындық мынау: қайшылықтарды тап басып анықтай білуге, бағдарлап отыруға, шама келсе, шешу тенденциясына көшуге шалағаймыз, шорқақпыз... Содан келіп құр “мә, маған – мә, саған” деген келте шешімдер жасаймыз. Міне, терең ойлау пәнінен сауатсыздық. Кейбір қазақша жазғыштарымыз (сыншылар) бұл үлкен пәнді өзінің анық ғылыми дәрежесінде игермеген, олар ең қарапайым категориялардың өзін ұғымдық шеңберінде орынды қолдана алмай шатыстырады, ал философиялық білімі барлар қазақша жазуға, қазақ халқының болмысын түсініп білуге шорқақ.
Жалпы алғанда осындай екіұдайлық біздің табиғи философиялық ойлау қабілетіміздің шыңдалуына өте өкінішті нұқсан келтірді. Жоғымызды жұрттың деңгейінде ойлауға жете алмадық: барымыз – өзімізге жат күй кештік, – міне, тағдыр!
“Орнында бар оңалар” дегенге өте сенеміз бірақ, амал қанша!
Сау-сәлемет болыңыз.
Сәлеммен Жомарт. 14 сәуір, 1988 ж.
Қайсар ӘЛІМ.
АҚМОЛА.
... Байқаған боларсыз, қадірлі оқырман, Жомарт Әбдіхалық хат жебесін еріккеннен ұшырмаған сыңайлы. Толғанысының тұрпаты Әзағаңа “наздың” сипатынан айқын есіп тұрғандай. Автордың азаматтық ұстанымы салмақты әрі өркешті. Сөз әуенінен ұзаққа сілтер шабыс, алмас тұяқ серпіні сезіледі. Табысы ше? Иә, табыс, өзі көз жұмған 2004 жылдан соң, келесі жылдың белесінде оқырман қолына тиген “101 толғам, 1001 түйін” философиялық еңбегімен тиянақталғандай. Аталмыш хатта әңгіме нысанына айналған, болашақ жазылатын “Адам бағының” (кейінгі түпкі атауы – “101 толғам, 1001 түйін” болып тиянақталған сияқты – Қ.Ә.) мәуелі жемісі де, қаламгердің жеңісі де осы дәмді дүниесімен ой кәусарының тұма бұлағы көзін ашыпты. Жомарттың бұл өз оқырманына аманаттаған ақырғы әпсаналық мұрасы, сом сыйы екен-ау. Он алты жыл бойғы ойын кернеп, жүрегін тырнаған ақтық ақық жыры – соңғы демі іспетті. Мазмұны күнібұрын хатпен әспеттеліп, Әзағамен сыр бөлісіп ақылдасқаны, жазылатын дүниесінің жаратылысын мінсіз жөндемдеп алуды күйттеген жөн-жосығы болса керек!