Көрнекті жазушы, мемлекет және қоғам қайраткері Әбіш Кекілбайұлы көсемсөзі біршама зерделенген. Бұл тақырыптың қоғамдық сұранысы да айрықша. Өйткені Әбекеңді қатарлас, замандас қаламгерлерден ерекшелейтін қасиет – оның сөйлеуде де, жазуда да шешендігі, әркез әдебиеттің қоғамдық жүгін жіті сезінгені, көркем шығармасында – бейнелер жүйесін, көсемсөзінде – ой қисынын тарих тағылымымен табиғи үйлестіргені еді. Президент Қ.Тоқаев айтқандай, «руханият тарихында Әбіш Кекілбайұлы қазақтың болмыс-бітіміне әлемдік кеңістіктен көз салған кемел ойдың иесі» болып қалады.
Осы орайда Әбіш Кекілбайұлының журналистикасы – азаматтық, интеллектуалдық қасиетінің бір қыры. Біз бұл саланың қозғаушы күші – коммуникация десек, әдебиет пен журналистика шығармашылықтың жолы әрі түрі ретінде жазушы публицистикасын толықтыра түскендей.
Талантты Әбіш Кекілбайұлы Қазақ мемлекеттік университетінде оқып жүріп-ақ «Қазақ әдебиеті» газетінде жұмыс істеген. 1962–1965 жылдары жаңа буынға рухани серпін берген «Лениншіл жас» («Жас алаш») газетінде бөлім меңгерушісі болды. Жас Әбіш ҚазМУ филфагының әдебиет бірлестігінде де, сергек оқырман асыға күтетін БАҚ-та да ұлт алдындағы парыз, әдеби-мәдени талғам, талапты қатарластарына азаматтық көмек, шығармашылық ізденіс мәселесіне жауапкершілікпен қарады. Мұның елеулі сәтін классик-жазушы Мұхтар Мағауиннің «Әбіш екеуміз» деп аталатын эссесінен оқуға болады. Бұл – кеңестік «жылымықтан» кейін оянған қазақ жастары болмысы мен қуатының күнделігі іспеттес.
Әбіш Кекілбайұлының әр кезеңдегі таңдаулы көсемсөзі, заманхат ой-пікірі «Дәуірмен бетпе-бет» (1974), «Заманмен сұхбат» (1995), «Азаттықтың ақ таңы» (1998), «Сыр десте» (2009), «Дәуір дауысы» (2016) т.б. жинақтарында тұнып тұр.
Өздеріңізге мәлім, жазушы-қайраткер 1992 жылдың соңынан 1993 жылдың басына дейін аз мерзім «Егемен Қазақстан» газетінің бас редакторы болды. Айтқандайын, осы кезде басылым атауындағы «егеменді» жұрнақсыз «егемен»-ге айналды. Әбекең бұл қызметін Жоғарғы кеңестегі (парламент) Мәдениет, тіл және ұлтаралық қатынастарды дамыту комитеті төрағасы лауазымымен қатар атқарған. Тәуелсіздіктің елең-алаңы. Елдік нәзік те жауапты мәселенің бәрін өркениетті түрде заңмен рәсімдеу қажет. Ол үшін білім мен білік, жүрек пен білек қатар керек. Әбіш Кекілбайұлы осы миссияны абыроймен жүзеге асырды. Бұл уақытта жазушы-қайраткердің әйгілі «Бетерден де бетер бар...» атты публицистикалық толғауы десте-десте жарияланып жатты. Көлемі шартты 3,5 - 4 баспа табаққа жуықтайды. Бұл газет форматына лайықталған еңбек халықты толғандырған өзекті зәруліктер туралы. Толық атауы – «Бетерден де бетер бар деген осы емес пе?» деп амандасқан замандастың сауалына жауап».
«Егеменнің» аға буын қызметкерлерінің естелігінде осы еңбектің кей тұстарын Әбекең редакцияға келіп, ұстазы Мұхтар Әуезовше мәшеңкеші қызға бірден ауызша айтып, қағазға басқызғаны айтылады.
Сонымен бұл қай «Бетер»? Жазушы талдаған «Бетер» – шығыстық өлшеммен қарағанда кеңес өкіметі құлағаннан кейінгі күрделі жағдай мен санадағы, экономикадағы, өмірдегі дағдарыстың себеп-салдары, тығырықтан шығар жол іздеудің амалы, қоғамдық-саяси трансформацияның әлемдік тәжірибесі, этносаралық қарым-қатынас, тіл мен мемлекет құндылығы, мәдени өрлеу мен жаңару, тарих тағылымын меңгеру мен танудағы ұстаным, талғам, кеңестен кейінгі кеңістік ахуалына баға, конституциялық құрылым, билік институттары, нарықтық реформалар ішінде бізге қолайлысы туралы кәдімгі трактат. Иә, публицистикалық, көсемсөздік трактат. Жалпы, халыққа арналған, жұртшылықтың түсінігіне ыңғайланып жазылған еңбек. Мұны Әбіш Кекілбайұлының интеллектуалдық публицистикасы десек те қисынды.
Қаламгер кеңес одағының ыдырауына – «империялық даңғойлықтың күйреуі» деп баға береді. Әбекеңнің «Кеңес одағының екінші дүниежүзілік соғыстағы жеңісті пайдаланып, социализмді күллі планеталық құбылысқа айналдыруға, әлемдік ықпалдастықтың таза әлеуметтік сипаттарын бір жақты желеулетіп, күллі ғаламды таптық мүдделестік тұрғысынан бір ыңғайға икемдеуге тырысқандығы, тағы да әлемдік империя орнатқысы келгендігі оның әлемдік саясат сахнасынан кетуін анағұрлым тездетті» деген ойы кешегі бейдауа жағдай мен бүгінгі аласұрған ахуалды дөп сипаттағандай.
Қоғамдық дамудың қыр-сырын терең түсінген жазушы: «Әуелден де егестікке құрылған қоғам әрбір жаңа бетбұрысты өзін одан әрі жетілдірудің бейбіт қадамына емес, өткен үшін есеп айырысын қалуға қолайлы өштестік сәтіне айналдырмай тұра алмайды» деп науқасқа дәл диагноз қояды.
Бұдан әрі әлеумет қайнауын өз көзімен көріп жүрген қаламгер-қайраткер: «Кәрі-құртаң кетіп, орнына жігерлі жастар келсе, бәрі де бізше ойлап, бізше қиналатын шығар, бәрін де түзететін шығар деп түйдік. Кім біліпті, қайта құру ұранын алғаш көтергендер де іске әуелде тап осындай сеніммен кіріскен шығар. Әйтеуір, ә дегенде олар да жеделдете даму бағытын ұстанды ғой. Бірақ көп ұзамай, түлкі бұлтаң көбейді. Кешегі турашылдық, принципшілдік дегендерін ертеңіне жойымпаздық деп жатты...» деп бір қайырады.
Автор «Иә, Тәуелсіздіктің жолы жіңішке, жұп батпан екен» дей отырып, әлем тәжірибесінде сыналған тығырықтан шығар 10 жолды сараптайды. Соның ішінде Қазақстанға «тарихи жағдайды пайдаланып, өзінің табиғи, әскери, саяси, геосаяси, экономикалық мүмкіндіктерін дәл мөлшерлеп, соған лайық сыртқы ықпалдастыққа ұмтылып, ішкі жарастықты ыждағаттау, ... іште ынтымақ орнатып, сыртқы дүние тарапынан шынайы ықылас ояту» жолы яғни саяси прагматизм жолы қолайлы деп есептейді.
Әбекең бұл еңбегін жазғанда елімізде ұлтымыздың демографиялық көрсеткіші 42 пайыз ғана еді. Сол себепті ол: «Тарихи тәжірибенің айтуынша, мемлекеттік тәуелсіздіктің мықтылығының ең бір сенімді кепілі – халқының этникалық бірөңкейлігі» дей келе, Қазақстанның демографиялық келбетін алабөтен ала-құла еткен тарихи негіздерді байыптайды. Нәзік елдік іс-шараны кешенді, табиғи жүргізудің амалдарын нұсқайды. Геосаясатты да аңғартады. «Еуразияның қақ кіндігіне орналасқан Қазақстанды бүгін таңда қай жағынан да әбден қалыптасып үлгерген орнықты саяси режім қоршап тұрған жоқ» деп тұжырымдайды.
Бұл ой: «Әлемдік ықпалдастыққа тырысу – Қазақстанның сыртқы саясатының басты басымдығы болуға тиісті. Өйткені оның басына төнуі ықтимал жаңа отаршылдықтың ауқымы тым ересен. Сипаты тым айқын. Оны бір тоқтатса – тек әлемдік ықпалдастық қана тоқтата алады. Әлемдік ықпалдастық тек жаңа отаршылдықтан абай болу үшін ғана емес, тәуелсіздігімізді нығайтатын ең басты фактор – дүниежүзілік экономикада лайықты орын ала алатындай болып дамуымыз үшін де өте-мөте қажет» деп қорытындыланады. Байқайсыз ба, дәл бүгінге қаратып айтылғандай.
Біз жоғарыда Әбекең көсемсөзін «трактат» деп бекер атамадық. Осындағы автордың мына пәлсапалық пікірі әлі көкейкесті: «Саясаттағы уақыт – заман да, кеңістік – қоғам. Мүдде – уақыт та, мүмкіндік – кеңістік. Екеуінің арасындағы терең үйлесім ғана істі ілгері бастырады».
Публицистикалық байыптамасында Әбіш Кекілбайұлы 90-жылдар үшін аса ауыр да күрделі мәселе – лайықты демократиялық қоғам, нарықтық экономика, құқықтық мемлекет орнату жайын қарастырады. «Қазіргі күйзелістердің ең басты себебі неде? – деп сұрақ қойған автор ойын былайша тарқатады: – Экономиканың құлдырап кетуінде. Өндірістік тәртіптің бұзылуында. Өнімділіктің төмендеуінде. Бұған кешегі әкімшіл-төрешіл басқару жүйесі мен жоспарлы-бөліспелі тәсіл айыпты деп айту «менің бүгінгі жөтеліп жүргеніме баяғыдағы әкем мен шешем айыпты, егер олар құлантаза сау болса, маған ешқандай ауру жоламас еді» деп түсіндіруімен пара-пар. Кешегі құлан таза денсаулық та күтінбегеннен бұзылуы мүмкін ғой. Егер ата-анаң шыңжу жаратса, денсаулығыңды өзің күтіп, өзің шыңдамайсың ба? Сонда қалай? Кешегі қоңторғай тұрмысымызды, дамыған елдерден көпе-көрнеу артта қалып қойғандығымызды жоспарлы экономикадан, еңбек пен игілік бөлісудің социалистік қағидасынан көрдік. Социализмнің басқа елдерге де бақ орнатып, қарқ қылмағанын тілге тиек еттік. Ал бүгін ше?.. Нарықтық экономика да дұрыс күнкөріс қамтамасыз ете алмай ма? Ендеше, аузымыздың суы құритын басқа мемлекеттер қалай алға шығып кетті? Әлде олардағы адам саны бізден көп пе? Әлде олардың табиғи байлығы бізден асып тұра ма? Басқаларын былай қойғанда, шикізат атаулыдан мақұрым құрдым аралдарды жайлаған жапондар қалай көктеп-көгеріп жатыр? Басқасын былай қойғанда, қазір нарыққа көшпеген кім қалды? Шығыс Еуропаның социалистік елдері елден бұрын көшіп алды. Қытай мен Моңғолия оң жолға түскелі біраз болды. Куба екеш Куба да экономикалық реформа жасау үшін шеттен мамандар шақыра бастады. Сонда кім қалды? Солтүстік Корея ма?.. Ал қалған дүниенің әуелден шалабын шайқай қоймағаны, ең кемі аралас меншік жағдайында өмір сүріп келгендігі белгілі. Ендеше, гәп жібекте емес, жібекті түте алмай жүн етіп алып жүрген өзімізде болмасын...».
Бұл ойға Тәуелсіздіктің 30 жылындағы түрлі «серпінді жобаларды», лентасы қиылып, бір өнім шығармаған өндіріс-кәсіпорындарды қоссақ, ащы ақиқат айқындала түседі. Иә, Әбекең ескерткен, болжаған ақиқат!
Қайраткер-жазушы осында Макс Вебер жілігіне дейін шағып, сақтандырған лай судан балық аулайтын, заң бұзып, көлденең табысқа құныққан «жабайы капитализмге», оның Қазақстандағы тәжірибесіне былайша баға береді: «Біздегі іскерлік бармақ басты, көз қыстылықсыз, алдап соғар айла-шарғысыз, біреуге көл, біреуге шөл алақолдылықсыз өмір сүріп көрген емес. Ол жалпы іскерлік деп істі өрге бастыруды, сол арқылы қоғамға танылуды емес, ұрлап-зорлап мал табуды түсінеді. Сөйтіп, сыпайылап айтқанда «көлеңкелі», расын айтқанда, қылмыскер экономика қалыптасты».
Гуманитар Әбекеңді еске алған инженер, экономист жолдастары «ол физикадан да, математикадан да, жаратылыстану ғылымдарынан да молынан хабардар еді» дейді. Жазушы «Тіл және Тәуелсіздік» атты мақаласында (2006) осы қабілетін өзі меңзеп кетіпті: «Ол кездегі тіл мен әдебиетіміздің оқулықтарын былай қойғанда, математика, физика, география, табиғаттану оқулықтары қазақша қалай-қалай сайраушы еді? Бастауыш, баяндауыш, анықтауыш, пысықтауыш, түбір, жалғау, жұрнақ, үстеу, зат есім, сан есім, сын есім, етістік, көсемше, есімше, шылау, одағай, нүкте, дәйекше, үтір, тырнақша, кеңістік, биіктік, жазықтық, көлбеу, тік бұрыш, сүйір бұрыш, доғал бұрыш, тежеліс, қозғалыс, үйкеліс, үдеу, оттегі, сутегі, көміртегі, қышқыл, сірке су, етқоректі, сүтқоректі, қосмекенді, тікенжапырақты, қылқанжапырақты, т.т. Шіркіндердің сөз саптастары қандай еді? Санаңды кідіртер, тіліңді мүдіртер кедір-бұдырдан атымен ада еді ғой! Оқығаныңда, ойыңды елпілдетіп, ілгері жетелеп, қаралай қызықтырып, құнықтырып, тас бұлақтың суындай қайнап шығып, мөлдірей тұнып, өз-өзінен лақылдай төгіліп, асып-тасып жатушы еді-ау...».
«Бетерден де бетер барда» жазушының осы қабілетін байқаймыз. Әсіресе нарықтық экономиканы талдаған тұста. Ол: «Жағдайды шиеленістіріп тұрған нарыққа көшу емес. Нарыққа парықты көше алмау. Қарадүрсін көшу. Өзгелердің өнегесін малданғанға мәз болып, өзіміздің шын мүмкіндіктерімізбен есептеспеу. Уақыт талабына құлақ асқанмен, нақты кеңістіктегі нақты жағдайға жете мән бермеу. Қандай мемлекет болсын экономиканы жаңғыртқан кезде қоғамның тізгінінен айырылып қалмауды, жедел де икемді жаңа құрылымдар түзуді, сыртқы экономикалық ортамен ықпалдастықты нығайтуды, жаңа бастамаға қолда бар қуат пен мүмкіндіктердің бәрін жұмылдыруды қатты ыждағаттаған» деп жазады да, Германиядан Израильге дейінгі, Сингапурдан Латын Америкасына дейінгі, Шығыс Еуропадан Қытайға дейінгі түрлі тәжірибенің дерегін, тұжырымдамасын бағамдайды. Солардан Қазақстан алса екен деген өнегені көрсетеді. Еңбектің осындай маңызды түйіндемесінде Әбіш Кекілбайұлының адамшылығы, тазалығы байқалып отырады. Ол әрқашан қанағатты және ыждағатты, алдамауды және алданбауды, жамандыққа бармауды және дүниеқоңыз болмауды ескертеді.
«Егемен Қазақстан» газетіндегі қайраткер, жазушы мақаласының асыл мақсаты – саналыларды серпілту, жұртын жігерлендіру. Әбекең мұны халықтық ұғымда былай түйіндейді: «Бетерден де бетер бар деген осы екен деп, қорынатын да, торығатын да кез емес, қолда бардан қалай айырылып қалмау керек деп, ойланып-толғанатын кез».
Жазушының бетердің бетін қайтаруға тырысқан жазбасы, зерттеуі, адамшылық-зиялылық қағидаты, тұжырымдамасы – сол халқының ойланып-толғануына жол сілтейтін темірқазық еді.
Ә.Кекілбайұлы 17.01.1990 жылы «Социалистік Қазақстан» газетінде жарияланған «Тәуекелге парасат болса серік» атты мақаласында: «Әлеуметтік ізгі мұрат жолында әлеуметтік салиқалы әрекет жасалынбаған жерде талай асыл арман адыра қалған» дей отырып, азаматтардың бойындағы мүддесіздік пен бойкүйездік, эгоизм мен авантюризм себебіне үңіледі. Мәселені одақтық және республикалық аяда қарастырады. Былайша айтқанда, сол шақта Әбекең алдағы азаттықтың ақылманы деңгейіне көтерілді. Ол өткеннің көркем бейнесін жасаумен бірге ұлт және әлем тарихын терең білді, даналық ғылымы – пәлсапаны жақсы меңгерді. Мәдениеті мен адамшылығы тең еді. Бостандық таңы атарда ел газетіне берген сұхбатында: «Тарихи сана өткенімізді әділ бағалап, бүгінімізді терең пайымдап, ертеңімізді дұрыс бағдарлауымыз үшін, ал азаматтық сана өз тоятың, өз мерейіңді ғана ойламай, бүгінгі әлеуметің мен ертеңгі әулетіңнің ештеңеден жалы жығылмауын, сағы сынбауын алдын ала қамдастыра білу үшін қажет» деді (5.05.1991).
«Егемен Қазақстан» газетіндегі «Демократия мен Тәуелсіздік одан әрі орныға түссін десек» (26.06.1993), «Арға тартпай – арман тұл, Намыс қумай – мақсат тұл» (30.11.1993), «Жарқын бетбұрыстың жойқын беташары» (12.11.1996), «Береке басы бірлікте» (20.04.1997), «Елдіктің ең басты сипаты» (17.04.2000), «Тәуелсіздік толғауы» (28.04.2000), «Елдікке қызмет еткен – ерлік» (29.06.2010), «Ғасырлар мен мәдениеттер астасқан аймақ» (6.07.2015) т.б. саяси-талдамалы материалдарында қаз-қаз басқан азат Қазақстанның әлемдік және елдік аядағы ізденісін сараласа, «Жыр Сұлтаны туралы сөз» (8.07.1993), «Күй құдырет» (11.09.1993), «Бағзыдан жеткен баба жыр» (29.07.1995), «Ақындықтың асқар шыңы» (20.04.1996), «Ақ ниеттің адал жыршысы» (12.09.1996), «Елдік пен ерлік киесі» (14.03.1997), «Ұстаз ұлағаты» (15.10.1998), «Бәйтерек» (21.01.2000), «Өзегіңді үзе сүй, өз еліңді» (26.03.2002), «Қазақтың Шерханы» (4.10.2002), «Талантты ұрпақтың тағылымды келбеті» (29.11.2002), «Басшы (Н.Оңдасынов)» (15.10.2004), «Қайсарлық» (11.11.2005), «Жайсаң» (11.07.2007), «Кемел» (28.09.2007), «Алтын көпір» (26.12.2007), «Дегдар» (9.01.2008), «Хан Тәңірі етегінде» (24.06.2015) т.б. рухани-портреттік мақалаларында ұлт тұлғалары даналығымен, мұрасымен, өнегесімен идеологиялық ұстындарды қалыптастыру жөн-жобасын қоғам талқысына салады.
Әбіш Кекілбайұлының көсемсөз әлемі сан салалы. Ұлт руханияты тұрғысынан қарағанда, бұл бағыттағы мұрасы – иен байлық. Көрнекті жазушы-қайраткердің публицистикасы осы жанрға қойылатын 6 талаптың да үдесінен шыққан. Атап айтсақ:
1) Когнитивті қызмет. Әлеуметтік құндылықтар жүйесінде оқырманға жаңалық пен ойды, ұсыныс пен тұжырымды қатар жеткізе білуі.
2) Коммуникативті-ақпараттық қызмет. Адам мен қоғам арасын ықпалдастыру, әлеумет сусаған өзекті ақпаратты лайықты ұсыну.
3) Әлеуметтік-жаңғырту қызметі. Қоғамға ой салар көсемсөз немесе елдік мінбер деңгейіндегі ой-толғау.
4) Әлеуметтік-ағарту қызметі. Білім, ғылым, білік, тәжірибе қайнауынан шыққан парасатты ой, пікір талдаулар.
5) Әлеуметтік-көз жеткізу қызметі. Тақырып пен көтерген мәселесінің, көзқарас пен тұжырымының тиянақтылығы.
6) Идеологиялық қызмет. Қоғам мен мемлекет мүддесінің бірлігіне бағытталған идея мен ақыл-ойдың кешенді жүйесі.
Әлбетте, мұның баршасы – Әбекеңнің білім, мәдениет, қайраткерлік, даналық тәжірибесі үйлесімінің жемісі. Оны біріктірген және қоғамға жарқырата көрсеткен – интеллектуалдық әлеуеті.
Америка психолог ғалымы Роберт Стенберг интеллектінің үш түрін айқындаған. Олар: 1) вербальді интеллект (жазу мен сөйлеудегі шешендік, жоғары эрудиция, оқығанды қағып алу); 2) мәселені шешу мүмкіндігі; 3) практикалық интеллект (көздеген мақсатқа қол жеткізу). Бұл әр кәсіптің, әр тұлғаның IQ («айкью»; intelligence quotient яғни ақыл коэффициенті) деңгейін анықтайды. Біз Әбіш Кекілбайұлының көсемсөзін оқи отырып, зерде сапасының жоғары болғанына көз жеткіземіз.
Зиялы қауым бүгін Әбекеңді абыз, дана, кемеңгер ретінде бағалайды. Мұны көзі тірісінде де айтқандар болды. Бірақ азаматтар ол кісінің мақтан мен көтерме сөзді ұнатпайтынын білгендіктен, бұл бағаның түбі берілетінін сезетін. Біз осы қасиетін де публицистикасынан көре аламыз (көзкөргендер, араласқандар өмірдегі қалпынан да байқады). Ғылым даналықтың белгісі ретінде бірінші – даралыққа (индивидуализм) деген сұранысты, екінші – танымдық қызметке деген ұмтылысты атайды (кәсіби ғалым болуы міндет емес). Әбекеңнің ғұмырбаянын, әсіресе жастық бел-белесін, шығармашылығын қарасаңыз, кемеңгерлік баспалдағына, жеңісіне көз жеткізесіз.
Әбіштанушылардың дерегіне қарағанда, «Егемен Қазақстан» газетінде жазушының 160-тан аса мақаласы жарияланыпты. Бұл, әрине, әдебиет абызы, ұлт қайраткері осы басылымды басқарған 3-4 аймен өлшенбейді. Ол Тәуелсіздіктің ақ таңынан бастап, ғұмырының соңына дейін газетіміздің тұғырлы тұлғасы болды. «Егеменнің» әр бас редакторы Әбекеңмен жазушы, ғұлама, азамат, қайраткер ретінде сұхбаттасқанды елдікпен, зиялылықпен астасқан биік абырой санады. Бұл ұстаным, көзқарас басылымының қатардағы журналисіне дейін өнеге болып қалды. «Әбіш Кекілбайұлы редакцияға келгендегі бірінші, екінші, үшінші... сурет», «Әбекеңнің «айналайын!» деген сөзі», «Әбекеңнің түген мақаласы», «Әбекеңе амандаса барғанда», «Әбекеңнің ақ тілегі, батасы», «Әбекеңнің «Дәуір дауысы» секілді естеліктер сағынышпен айтылады. Тіпті қайбір әріптестің қолында түбі мұражайға тапсырылатын «Әбекең сыйлаған қалам», «Әбекең автографпен берген кітап», «Әбекеңнің жұмыс үстелінде тұрған қаламсалғыш» деген жәдігерлік жеткілікті. Біз мұны да айрықша құрмет деп есептейміз. Әбіш ағаның редакцияға келгеннен ұжыммен қоштасқанға дейінгі әрбір ерекше сәтін ықыласпен баяндайтын ардагерлерімізді мақтаныш етеміз.
Дана жазушы Лев Толстойдан «Ғалым кім? Білімдар кім? Ағарған тұлға кім?» деп сұрағанда, ол: «Ғалым – кітаптан оқып-түйгені көп адам, білімдар – заманындағы ілім мен оны игеру тәсілінен өзіне қажетін алған адам, ағарған тұлға – өмірінің мәнін түсінетін адам» деп жауап берген. Әбіш Кекілбайұлы өмірі мен шығармашылығын осы өлшеммен бажайласақ та, ол биік тұғырдан көрінеді.