Шетелге шыққандар ондағы көлік жолдарын айтып аузының суы құрып келеді. Төрт аяғын тең басқан, су төгілмес жорғадай жайлы дейді. Автокөліктердің ішінде отырып ішкен шынаяқтағы кофең үлкен жылдамдықта бір шайқалмайды-ау деп таңдай қағады.
Әрине, Қазақстан ондай жолдармен мақтана алмайды. Әзірге. Жуырда Сайрам ауданына бір кәсіпкерлердің шақыруымен неміс мамандары келген екен. Ұзын жолдың бойымен ерсілі-қарсылы зулаған мәшинелердің кейбірі жанасардай болып өткенде олар қорыққандарынан көздерін жұмып алыпты. Германияда жол аралық қорғаулар бар, қарама-қарсы келе жатқан мәшинелер келесі бетке өте алмайды. Қауіпсіз.
Бірақ, бізде де ауызды қу шөппен сүртетіндей жағдай жоқ. Оншақты жыл бұрынғы ойдым-ойдым жолдар көңілден ұмыт болып барады. Оңтүстікте жолды сапалы салуды үйренді. Асфальт зауыттары бар. Битум шығаратын зауыт іске қосылып жатыр. Керекті қиыршық тастар да облыс аумағынан табылады.
Жылда қыруар қаржы шығарып, қырық шұрық тесікті жылда жамауды қойып, сапалы асфальт жолдары салына бастады. Осы орайда біз облыстық жолаушылар көлігі және автомобиль жолдары басқармасының бастығы Әбілсейіт РАБАЕВҚА жолығып, бірнеше сауал қойған едік.
– Әбілсейіт Байсейітұлы, төрт құбыласынан да көлік құйылып жататын Оңтүстіктің автомобиль жолдары қазір қандай деңгейде? Республикалық жолдардың жағдайы белгілі, ал облыс және ауданаралық жолдарды жөндеуге биыл қанша қаражат қарастырылды?
– Оңтүстік Қазақстан облысы бойынша жалпы пайдаланымдағы автомобиль жолдарының ұзындығы 5208,8 шақырым құрайды. Оның 4422,8 шақырымы, яғни 85 пайызы облыстық маңызы бар жолдар.
Қолда бар жергілікті маңызы бар автомобиль жолдарының сақталуы мен техникалық жай-күйін жақсартуды қамтамасыз ету үшін республикалық және жергілікті бюджеттер қаражатының үлестік қатысуы негізінде бұзылған жол учаскелерін жөндеу мен қалпына келтіру шаралары қарастырылған.
Облыстық мәслихаттың 2007 жылғы 13 желтоқсандағы № 3/25-ІV шешімімен бекітілген “Оңтүстік Қазақстан облысының автомобиль жолдарын дамытудың 2008-2010 жылдарға арналған бағдарламасына” сәйкес, 2010 жылға облыстық және аудандық маңызы бар автомобиль жолдары мен Шымкент қаласы көшелерін дамытуға бюджеттен 6 128,7 млн. теңге бөлінген. Осыны таратып айтар болсақ, 1 641,9 млн.теңгесі республикалық, 4 486,8 млн. теңгесі облыстық бюджеттен бөлінді.
“Жол картасы” аясында, 2010 жылы облыс аумағындағы, барлығы 130 нысан бойынша, жалпы ұзындығы 585 шақырым жолдарды жөндеуге бюджеттерден ағымдағы және нысаналы трансфертпен 5 189,8 млн.теңге қаржы қаралып отыр. Оның 3 262,4 млн. теңгесі республикалық, 1 927,4 млн. теңгесі облыстық бюджеттен бөлінуде. Осы бөлінген қаражат есебінен 282,7 шақырым жергілікті маңызы бар автомобиль жолдары және 302,3 шақырым қала (ауылдық елді мекендер) көшелерін жөндеуден өткізіп, ретке келтіру көзделуде.
“Жол картасы” бойынша облыстағы жергілікті маңызы бар автомобиль жолдарында жоспар бойынша барлығы 585 шақырым жол мен елді мекендер көшелеріне және 1 көпірге жол-құрылыс жұмыстарын жүргізу қарастырылған.
“Жол картасы” жобасында қаралған бағдарламаларды жүзеге асыру барысында жаңадан жұмыс орындары ашылып, 5674 адамды жұмыс орнымен қамтамасыз еттік.
– Дұрыс екен. Облыстың бұрынғы басшысы Нұрғали Әшімов “Оңтүстіктің ең басты байлығы халқы” дегенді көп айтып еді.
– Расында, Оңтүстіктің бағы қазба байлықтардан гөрі халқы екендігі даусыз. Осынша адамдарға мінсіз қызмет көрсетуде көліктердің жағдайын бақыламасқа болмайды.
Облыс тұрғындарына жолаушылар көлігімен қызмет көрсету қызметін 66 жеке тұлғадағы тасымалдаушылар жүзеге асырады. Облыс аумағында 33 автовокзалдар мен автобекеттер тізілімге енгізілген. Оның ішінде 5 автовокзал мен 1 автобекет Шымкент қаласында орналасқан. 2010 жылдың басынан бері Түркістан қаласында “Алтын Орда”, Мақтаарал ауданында “Жетісай” автобекеттері іске қосылып, облыстағы автовокзалдар мен автобекеттер тізіміне енгізілді. Облыс аумағындағы реестрге енген 33 автовокзалдар мен автобекеттердің заңнама талаптарына сәйкестігі 2010 жылғы 1 наурыздан 15 сәуірге дейін комиссия арқылы зерттелді. Зерттеу нәтижесі бойынша 1 автовокзал және 2 автобекет тізімнен шығарылды.
2010 жылға конкурстар өткізу кестесі әзірленіп, облыс әкімінің орынбасарымен бекітілді. Бекітілген кестеге сәйкес 3 ашық конкурс өткізілді. Облыс тұрғындарының өтініштеріне сәйкес, жаңадан 1 бағыт ашылды. Барлық түзілген келісім-шарттар зерттеліп, келісімнің жаңа үлгісі дайындалып, жаңа келісімдер осы үлгіге сәйкес жасалуда. Ескі келісім-шарттарға өзгерістер енгізу бойынша келісім жобасы дайындалып, аталған жобада басқада мәселелермен қатар келісім-шарт талаптарын бұзған тасымалдаушыға айыппұл салу мәселесі қаралды. Басқармамен түзілген келісім-шарттардың орындалуы үнемі бақылауда. Бүгінгі күнге келісім-шарт талаптарының бұзылуына жол берген фирмаларды сот арқылы жеңіп, арадағы келісімді бұздық.
Атап айтар болсақ, облыстағы жолаушылар көлігі кәсіпорындарының жолаушылар тасымалдаумен айналысатын автокөліктер мен жүргізушілері туралы мәліметтер базасы жаңартылды. Оңтүстік Қазақстан облысының облысішілік және ауданішілік бағыттарының тізімі жасалып аяқталды.
Облыс әкімінің 2010 жылғы 19 ақпандағы “Жергілікті атқарушы органдар жұмысын жақсарту мәселелері туралы” №1-45Ө өкіміне сәйкес, жұмысшы топтар құрамында 15 аудан мен қала әкімдіктерінің бүкіл көлік саласы бойынша жұмысы зерттеліп, қорытындысы бойынша тиісті анықтамалар толтырылды.
– Көліктердің шамадан тыс көптігі, ойлы-қырлы жолдарда көру мүмкіндігінің төмендігі жол апаттарын көбейтіп жіберді. Шымкент-Түркістан бағытындағы жол шеттерінде жол апатынан қаза тапқандарға ескерткіш-тақталар көбейіп, елдің үрейін ұшыруда. Жол қауіпсіздігін қадағалауда басқарма тарапынан қандай шаралар қарастырып жатыр?
– Жол-көлік оқиғаларының көбейіп, арты ауыр қайғыға душар етіп жатқаны, әрине, бәрімізді алаңдатады. Жол апаттарының себеп-салдарын зерделеп қарасаң, қайғылы оқиғалар көбіне жүргізушінің өз жолынан шығып, алдындағы көлікті басып озуынан болып жатады. Ақаулы көліктермен жолға шығатындар да азаймай тұр.
Біз өз тарапымыздан жасалуға тиісті шараларды мейлінше жүзеге асырып жатырмыз. “Оңтүстік Қазақстан облысында жол қауіпсіздігін қамтамасыз етудің 2007-2009 жылдарға арналған өңірлік бағдарламасының” мерзімінің аяқталуына байланысты бағдарлама бойынша тиісті құжаттар дайындалып, аталған бағдарлама облыстық мәслихаттың сессиясында 2010 жылдың наурыз айында қаралды.
Облыс әкімінің орынбасары Б.Әлиев 2010 жылғы 5 ақпанда бекіткен “Жолаушылар тасымалдаумен ретсіз айналысатын көліктердің жұмысын зерттеу мақсатында өткізілетін рейдтік іс-шаралар” кестесіне сәйкес, ақпан айында Шымкент, Түркістан қалаларында және Мақтаарал, Сарыағаш аудандарында жергілікті әкімдік, ішкі істер басқармасы, Жамбыл, Қызылорда және Оңтүстік Қазақстан облыстары бойынша Шымкент қаласындағы (Оңтүстік) өңіраралық көліктік бақылау инспекциясы қызметкерлерімен бірлесіп рейдтік іс-шаралар өткізілді. Заң бұзушылыққа жол берген автобус жүргізушілеріне жол полициясы мен инспекция қызметкерлері тарапынан 7 әкімшілік шаралар көрілді. Сонымен қатар, наурыз айында “Шақпақ” бекетінде автобустарға 5 рет мониторинг жүргізілді. Мониторинг барысында 362 автобус зерттеліп, оның ішінде 133 автобустың заңсыз тасымалдаумен айналысқаны анықталды. Қорытындысы бойынша, 2010 жылғы 26 наурызда облыс әкімдігінің мәжілісінде Оңтүстік Қазақстан облысында жол қозғалысы қауіпсіздігінің жағдайы туралы мәселе қаралды.
Қаулыда көрсетілген тапсырмаларды орындау мақсатында бірлескен бір айлық іс-шаралар жоспары дайындалып, облыс әкімінің орынбасарымен бекітілді. Іс-шаралар жоспары бойынша жол полициясы тарапынан жүргізушілерге 111 әкімшілік-құқық бұзушылық туралы хаттама толтырылды.
Шымкент қаласының бағыттарында қызмет көрсететін қоғамдық көліктердің техникалық жай-күйін жол жүру ережесіне, стандарттарға сәйкестендіру және техникалық байқауды өткізетін жауапты тұлғалардың жауапкершілігін арттыру мақсатында, қоғамдық жолаушылар автокөліктерін мемлекеттік техникалық байқаудан Шымкент қаласында бір орталықтан өткізу туралы ОҚО ішкі істер департаментіне ұсыныс жолданып, ұсыныс қолдау тапты. ІІД жол полициясы басқармасының диагностикалық орталығынан құру туралы шешім қабылданып, бүгінде орталық өз қызметін атқарып жатыр.
Жүргізушілер дайындау мектептерінің жұмыстарын зерттеуге және олардың заңнама талаптарына сәйкестігін анықтауға облыстық ведомствоаралық комиссия құруға ұсыныс ОҚО ішкі істер департаментіне жолданып, осы мақсатта жұмыстар басталуда.
Басқарма қызметкерлері тарапынан қаланың қоғамдық жолаушылар тасымалдау жұмысына күндізгі және кешкі уақыттарда мониторинг жүргізіліп, біршама кемшіліктер анықталды. Атап айтқанда, кешкі уақыттағы кестелер орындалмайтыны, бағыттарда артық шағын автобустар жүретіні байқалып, бұл туралы облыс әкімінің орынбасарына және Шымкент қаласының әкіміне шара көруге ұсыныс берілді. Өкінішке қарай, бұл кемшіліктер әліге дейін жалғасуда.
Шу-Талас экологиялық департаментінің қызметкерлерімен бірге наурыз-мамыр айларында қаладағы 34 көлік компаниясының 681 автокөлігі тексеріліп, 135 автобустың ақаулары анықталып, заңды тұлғаларға және автокөлік жүргізушілеріне айыппұлдар салынды.
Қала әкімінің шешімімен құзырлы органдар және қоғамдық ұйымдар өкілдерінен жұмыс тобы құрылды. Бүгінгі күнге жұмыс тобы Шымкент қаласындағы барлық тасымалдаушы көліктердің техникалық жағдайын, өндірістік-техникалық базасының жай-күйін және тасымалдау жұмыстарын ұйымдастыру құжаттарын көліктік бақылау инспекциясы, жол полициясы, қала әкімдігі және басқарма қызметкерлерімен бірлесіп зерттеп бітіріп, өз ұсыныстарын берді.
– Жолаушылар тасымалдауда бірқатар мекемелермен бірігіп, нақты жұмыстар жасап жатыр екенсіздер. Осыдан екі-үш жыл бұрын облысішілік темір жол бағытында кейбір пойыздардың тоқтап қалғандығына жұрт алаңдаушылық білдіріп еді. Қаржы жетпегендіктен, шығынды ақтамағандықтан солай болды. Қазір қалай?
– Әлеуметтік маңызы бар ауданаралық, қалааралық қатынастар бойынша “Түлкібас-Шымкент-Сарыағаш” және “Түркістан-Шымкент” облысішілік темір жол бағыттарының шығындарын субсидиялауға 2010 жылға облыстық бюджеттен 72 млн. 427 мың теңге қаралды. Бекітілген қаржыландыру жоспарына сәйкес, облыстық бюджеттен жыл басынан бері 30 175,0 мың теңге бөлінді, ал тасымалдаушының шығындары 2010 жылдың 5 айында атқарған жұмыстардың актісі бойынша 40973 мың теңге болып, 5 айдың ішіндегі 10 798,0 мың теңге кредиторлық қарыз болып табылды. Осыған байланысты, әлеуметтік маңызы бар ауданаралық, облысішілік темір жол мен жолаушылар тасымалын субсидиялауға 22 267,0 мың теңгені бюджеттен қосымша қарау туралы облыстық экономика және бюджеттік жоспарлау басқармасына ұсыныс берілді.
Бюджетке салмақ түсіріп жатса да халықтың керегі үшін мұндай шығындарға баруға болады. Өйткені, игіліктердің бәрі адам үшін жасалады.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Бақтияр ТАЙЖАН, Оңтүстік Қазақстан облысы.