— Әсет Өрентайұлы, үдемелі индустриялық-инновациялық даму бағдарламасын жүзеге асырудың бірінші жылының сегіз айы да өте шықты. Олай болса, алғашқы қорытындыларды шығаратын кез де келген сияқты. Оның үстіне, Премьер-Министр Кәрім Мәсімов таяуда өткен Үкімет отырысында бағдарламаның алғашқы нәтижелеріне оң баға бергені де белгілі.
—Ол шынымен де солай. Жұмыстарды бастап кету алаңын мейлінше қысқа мерзімде дайындай отырып, бізге белгілі бір нәтижелерге қол жеткізудің сәті түсті. Индустриялық саясаттың барлық басымдықты салалары мен шешуші бағыттары бойынша жүйелі іс-шаралар әзірленіп, нақты жобалар айқындалды. Ішкі және әлемдік рыноктардағы салыстырмалы түрде алғандағы бос “нишаларды” иемденетіндей инвесторларды тарту үшін преспективалы деген жобалар анықталды.
Осылардың арқасында біз ырғалып-жырғалуға уақыт шығындамастан, биылдың өзінде-ақ белгіленген болжамдық көрсеткіштерді еңсердік. Белгіленген 144 инвестициялық жобаның 72-сі бірінші жартыжылдықта-ақ іске қосылды. Жыл соңына дейін кем дегенде тағы да осынша жобаны іске қосу жоспарланса, қазірдің өзінде бірқатар ірі инвестициялық және инфрақұрылымдық жобаларды жүзеге асыру жұмыстары басталып та кетті.
— Үкімет белгілеген ҮИИДБ-ні жүзеге асыру жоспарындағы міндеттердің бірі—800 миллиард теңгеден астам инвестицияларды игере отырып, 144-тен астам жобаның іске қосылатындығының нақты орындалатынына сенім артуға бола ма?
— Біздің бұдан да гөрі күрделірек міндеттерді шешуге қабілетіміз жетеді. Ең бастысы—ырғақты жұмыстың жолға қойылуы. Жобаларды жүзеге асырудағы, қазақстандық мазмұнды арттыру жөнінен инвесторлармен жұмыстағы, “Жол картасы” және басқа да іс-шараларды жүзеге асырудағы белсенді, жүйелі және Үкіметтің әкімдіктермен, сол сияқты, бизнес-қауымдастықтармен бірлескен жұмысы арқылы ғана біз алға қойған мақсаттарға қол жеткізетін боламыз. Алғашқы нәтижелер шынымен де жақсы. Мысалға макроэкономикалық көрсеткіштерді алайық. Сегіз айдың қорытындысы бойынша өнеркәсіп өнімдерінің физикалық өсу көлемі 110,9 пайыз, ал өңдеу өнеркәсібінде өткен жылдың тиісті кезеңімен салыстырғанда 119,1 пайыз болды. Айтарлықтай өсімдер химия өнеркәсібі өнімдерінде (173%), дайын металл бұйымдарында (159,5%), мәшине жасауда (151,4%), мұнай өңдеуде (121,1%) орын алып отыр.
— Қазақстанның Кеден одағына қосылуына байланысты ҮИИДБ-ні жүзеге асыру жөніндегі жұмыстарда қандай да бір өзгерістердің орын алуы мүмкін бе?
— Мемлекет басшысы экономикалық және индустриялық саясаттың барлық мәселелері жаңа құрылған Кеден одағымен астастырыла қаралатын және келесі интеграциялық саты—Біртұтас экономикалық кеңістікке дайындық жағдайында экономиканың өсуіне ғана қолдау көрсетіп қоймай, сонымен бірге, оның құрылымдық қайта жаңғыруын да жеделдету қажеттігі жөнінде тапсырма берді.
Осыларды, сол сияқты әлемдік экономикадағы ағымдағы тенденцияларды, қаржы рыноктарындағы күрделі жағдайды, жаһандық технологиялық трендтерді және іс жүзінде алда тұрған әлемдік экономиканың жаңа технологиялық қалыпқа көшуін ескере отырып, Қазақстан Президенті алдыға жаңа тәртіпке сәйкес міндеттерді қойып отыр. Атап айтқанда, бүкіл мемлекеттік органдар өз жұмыстарын қайта құру арқылы оны жаңа сапалы деңгейге көтеріп, қойылған мақсаттарға жету үшін үйлесімділік пен шоғырланушылықты барынша қамтамасыз етуге тиіс.
— Басқаша айтқанда, осының бәріне жүйелі көзқарастар қажет қой? Осыған байланысты берілетін кеңестер қандай?
— Жүйелілікке келер болсақ, ол біздің бүкіл жұмысымызға тән болуы тиіс. Біздің кеңестеріміз белгілі бір бөлігі жергілікті жерлерде шешімін тауып жатқан ұйымдастыру мәселелерінің бүтіндей бір кешеніне қатысты болмақ. Ол орталық органдар мен әкімдіктердің іс-қимылдарын үйлестіру, былайша айтқанда, бірлескен іс-шаралар жүйесіндегі “қысылтаяң тұстар”.
Бұл орайда орталық атқару органдарының бизнестің бәсекеге қабілеттілігін қамтамасыз ететін нақтылы қолдау құралдары арқылы бағдарламалардың орындалуына қатысты жұмыстарды күшейте түсуінің маңызы зор. Ол “Қол қойылды, қалғаны әрмен кетсін!” принципімен жазылатын кезекші бағдарлама болмауы керек. Ол орындалу механизмдері мен нәтижелері айқын жазылған сараланған салалық стратегия болуға тиіс.
Өкінішке қарай, ҮИИДБ-де қаралған іс-шаралардың бәрі бірдей салалық бағдарламаларда көрініс таба алған жоқ. Ол кейбір мемлекеттік органдардың келісім алудың барлық процедураларынан өтіп үлгермеуі салдарынан Қаржы министрлігі мен Экономикалық даму және сауда министрлігінің қолдауын ала алмауына байланысты болып отыр. Бірақ, менің ойымша, әлі де мәмілеге келу жолдарын іздестірген дұрыс сияқты. Өйткені тыйым салу– ол жол табудың ең қарапайым тәсілі.
— Сонда бүгінде нақтылы қандай мәселелер ҮИИДБ-нің “жүзеге асыру пулына” ілікпей қалып отыр?
— Мәселен, бюджетте қаржының болмауы салдарынан, химия өнеркәсібін дамыту бағдарламасында біртұтас республикалық сынақ лабораториясын құру, қызметкерлерді жетекші халықаралық компанияларда тәжірибеден өткізу сияқты іс-шаралар қолдау таба алмады. Сол сияқты, химия өнеркәсібін ресурстық қамтамасыз ету жағы, яғни шикізат кен орындарын барлау жұмыстары да қолдау таппады.
Осы жәйттерді ескере келіп, біз болашақта президенттік үдемелі индустриялық-инновациялық даму бағдарламасында қарастырылған барлық іс-шараларға басымдықты тұрғыда қарау орынды деп санаймыз. Олардың бәрінің де бүтіндей алғанда Мемлекет басшысы бекіткен мақсатты экономикалық жетістіктерге жетуге бағытталғанын түсіну қажет. Бұл жерде таза “бухгалтерлік” көзқарас болуға тиіс емес.
— ҮИИДБ бағдарламаларына қатысты бәрі түсінікті сияқты. Ал енді өңірлік даму бағдарламаларының жағдайы қалай болып жатыр?
—Бүгінгі таңда жергілікті атқару органдары өңірлік бағдарламаларды әзірлеуді аяқтап келеді. Бұл бағдарламаларда өңірлер экономикасын дамыту перспективаларының болашағы да, шешуші жобалардың салалық тұрғыда мамандануы да айқын көрініс табуы тиіс. Өңірлік бағдарламаларда еңбек өнімділігін арттыруға, инновацияларды қолдауға, экспортты алға бастыруға, тікелей инвестицияларды тартуға, шағын бизнесті қолдауға бағытталған шаралардың бәрі де өзара байланыстырылуы керек. Және осылардың бәрінің шикізат ресурстарымен, қаржымен, инфрақұрылыммен қамтамасыз етілуі игі.
— Индустрияландыру картасына енгізілген жобаларды жүзеге асыру перспективасы қандай? Оларға қалайша қолдау көрсетілмек?
— Бүгінде Индустрияландыру картасына жалпы сомасы 7,26 триллион теңге болатын 237 жоба енгізілген. Оның сыртында 3 триллион теңгеден асатын жеткілікті әзірленген 88 перспективалы жобалар да бар. Мемлекеттік қолдау шараларының айырмашылықтары да жобаның ауқымына байланысты көрініс тапқан. Біз оларды үш топқа бөлдік.
Ірілері – олар құны 300 миллион долларға дейінгі 39 жоба. Оларға әр жобаның нақты міндеттеріне байланыстырылған мемлекеттік қолдаудың арнайы пакеті қолданылатын болады.
Орташалар – олар құны 20-дан 300 миллион долларға дейінгі жобалар. Мұнда жұмыс істеп тұрған өнеркәсіп кәсіпорындарын модернизациялауға бағытталған, “Өнімділік-2020” бағдарламасында және өзге де экспорт пен инвестицияларды қолдау бағдарламаларында жазылып көрсетілген мемлекеттік қолдаудың жүйелі шаралары қолданылады.
Және соңғысы, шағын жобалар тобы. Оған құны 20 миллион долларға дейінгі жобалар енген. Оларға “Бизнестің жол картасы-2020” бағдарламасы шеңберінде қабылданған қолдау құралдары қолданылады.
Сол сияқты, ұсақ деңгейдегі жобаларға да назар аудару қажет. Олар негізінен өздерін өздері жұмыспен қамтыған тұрғындар саны көп ауылдық жерлерде жүзеге асырылады. Оның өзі индустрияландыру ісінің бұқаралылығын қамтамасыз етуге жағдай жасайды. Бүтіндей алғанда жобалар бойынша жұмыстардың жаман жүріп жатпағанын атап өту қажет, дегенмен олар бірінші басшылардың тұрақты назарында тұруы тиіс. Айталық, 12 жобаны жүзеге асыру мерзімдерінің ауыстырылуы біз үшін күтпеген жәйт болды. Қалай дегенде де, бақылау жасаудың маңызы зор. Оның үстіне, ҮИИДБ алғаш бастау алған кезде-ақ мерзімдердің кешіктірілгені үшін әркімнің жеке басымен жауап беретіндігі айтылған.
—Бұл жобалар қаржымен қаншалықты қамтамасыз етілген?
—ҮИИДБ-нің көптеген жобалары бүгінгі күні қаржыландыру көздерімен толық қамтамасыз етілген. Бұл көп жағдайда Мемлекет басшысының шет мемлекеттер (Франция, Германия, Италия, Түркия, Қытай) басшыларымен уағдаластыққа қол жеткізуінің, Ұлттық қордың, мемлекеттік холдингтердің мүмкіндіктерінің, қазақстандық ірі компаниялар мен қаржы инсти-туттарында бастапқы капитал мен ресурстардың болуының арқасында жүзеге асып отыр.
Сонымен бірге ел экономикасына шетел инвестицияларын тарту әлеуетінің мол екендігін, бұл тұрғыда мүмкіндіктердің бәрінің бірдей пайдаланылмағанын да атап өткім келеді. Алдын-ала жасалған есептеулер ҮИИДБ шеңберінде таяудағы төрт жыл ішінде экономиканың шикізаттық емес секторына кемінде 30 миллиард доллар инвестиция тартуға болатынын көрсетіп отыр. Ол үшін Алматы өңірлік қаржы орталығының, ішкі қор рыноктарының, исламдық қаржыландырудың, халықаралық қаржы институттарының мүмкіндіктері мен басқа да жағдайларды белсенді пайдалану қажет.
Әрине, шетел инвесторларымен жұмыс маңызды бағыттардың бірінен саналады. Өйткені біз олардан қаржы капиталын ғана емес, сонымен қатар озық технологиялар, менеджменттер мен брендтер, өнім өткізу рыноктарын ала аламыз. Біз мұндай жұмыстарды жүргіздік және жүргізе де беретін боламыз. Мәселен, Индустрия және жаңа технологиялар министрлігі “Самұрық-Қазына” қорымен, мемлекеттік органдармен және “KAZNEX ІNVEST” экспорт және инвестициялар жөніндегі ұлттық агенттікпен бірлесіп әлемнің 21 елінің инвесторларымен тығыз жұмыстар жүргізіп, 150-ден астам инвестициялық бастамаларды қарастыруда.
— Сіз осылар жеткілікті болады деп ойлайсыз ба?
— Біз сыртқы займдар рыногындағы ахуалға сындарлы баға бере отырып, Қазақстанның толыққанды инвестициялық хабқа айналуы үшін инвестициялар тартуға, бүтіндей алғанда елде ғана емес, сонымен бірге өңірлер бойынша да үздік инвестициялық ахуал туғызуға қалыптасқан жүйелі жұмыстардың ғана көмегін тигізе алатынын түсінеміз.
Осы мақсатпен біз ҮИИДБ жобаларына инвестициялар тартудың арнайы бағдарламасын әзірледік, ол Мемкомиссияда қаралды. Онда жүйелі деген мәселелердің бір шоғырын шешу және осы негізде бірқатар заңнамалық актілерге инвестиция мәселелері бойынша өзгертулер енгізу қарастырылған.
Бірақ қазіргі сатыда бірқатар әкімшілік-ұйымдастырушылық шаралар қабылдаудың да маңызы зор. Атап айтқанда, инвестициялық “омбудсмен” түрінде қызмет істейтін шетел инвестициялары жөніндегі комиссия құру мәселесі Үкімет деңгейінде қаралуда. Оның басты міндеті—мемлекеттік қызметшілердің өз жұмыстарына деген көзқарастарын түбірінен өзгерту. Мемлекеттік қызметшінің инвесторға қатысты “тәртіп сақшысы” емес екенін түсінудің маңызы зор. Шетел инвесторларына деген сыпайы, оң ниетті көзқарасты әуежайдағы шекара және кеден қызметтерінен бастап, белгілі бір шешімдер шығару ісінде жауапты мекемелердің бәріндегі мемлекеттік құрылымдарда қалыптастыру қажет.
Сол сияқты, үкіметаралық комиссиялар мен Қазақстанның дипломатиялық өкілдіктерінің де қызметтерінің белсенділіктерін арттыра түсу қажет. Бұл орайда үкіметаралық комиссияның әр мүшесі—елші, министр, әкім, ұлттық холдингтер мен компаниялар басшылары үшін шетел инвестицияларын тартудың мақсатты көрсеткіштерін анықтау ұсынылады. Басқаша айтқанда, мұның өзі жыл ішінде ол салаға немесе өңірге нақтылы қанша инвестиция тартуы тиіс екендігі жөніндегі өзіндік бір жоспар іспетті болмақ. Сондай-ақ әрбір әкімдікте Индустрия және жаңа технологиялар министрлігімен үйлесімді түрде шетел инвесторларымен жұмыс жөніндегі өңірлік офис қызметін атқаратын құрылымдық бөлімшелер де болуы керек.
—Мемлекет басшысы Шығыс Қазақстан облысында өткен шекаралық қызметтестік жөніндегі форумда сөйлеген сөзінде инновациялық дамудың ел дамуы үшін стратегиялық тұрғыда қаншалықты маңызды екенін тағы да атап көрсетті. Бұл бағытта нақтылы қандай жұмыстар атқарылуда?
—Ең бастысы, біз негізгі үш міндетті анықтап алдық. Біздің түсінуімізше, инвестиция біртұтас үш мәнге ие. Біріншіден, ол өнеркәсіпті сұраныс пен инновацияларды туындататын негіз ретінде техникалық модернизациялау. Екіншіден, ол өзіміздің ғылыми және технологиялық біліктілігімізді ұлғайту. Үшіншіден, қолайлы инвестициялық орта құру, яғни заңнамалардан бастап ғалымдарды, жаңашылдарды, өнертапқыштарды қолдаудың инфрақұрылымы мен жүйесін құруға дейінгі инновациялық ортаны дамытудың барлық проблемаларын шешу. Тек осындай көзқарастар арқылы ғана ұлттық инновациялық жүйеге жүйелілік пен кешенділік сипат беруге болады.
Бұл бағытта біз көптеген жұмыстар атқардық. Атап айтқанда, биыл тұңғыш рет ғылыми ізденістер үшін коммерциялық тартымдылыққа ие гранттар бағдарламасы іске қосылды. Республикалық бюджеттен 1,7 миллиард теңге бөлінді. Бүгінде ғалымдардан 350 тапсырыс түсіп, олар қазіргі таңда экономикалық, экологиялық және техникалық сараптамалардан өтуде.
Технологиялар трансферті және кәсіпорындарды технологиялық модернизациялаудың ықпалды механизмі ретінде көліктік мәшине жасау және кен-металлургия жабдықтарының конструкторлық бюросы құрылды. “Зиксто” зауытымен бірлесіп хоппер жүк вагондарын, перфораторлар шығару жөніндегі алғашқы жобалар басталып та кетті. Жыл соңына дейін тағы біреуі—мұнай-газ жабдықтары жөніндегі конструкторлық бюро жұмысқа кірісетін болады.
— Инновациялық бағытта Индустрия және жаңа технологиялар министрлігінен өзге мемлекеттік органдардың белсенділігі қандай дәрежеде?
— Өкінішке қарай, инновациялық дамудың мемлекеттік органдардың, әкімдердің, мемлекеттік компаниялар басшыларының бәріне бірдей күнделікті қызметтегі шынайы басымдыққа айнала алмағанын мойындауымыз қажет. Біздің пайымдауымызша, ахуалға тұрақты түрде мониторинг жүргізіліп отыруы тиіс. Инновациялық саясатты жүзеге асыруға қатысты “Орталық—сала–өңір” үлгісі бойынша бақылаудың жалпылай қамтитын жүйесін құру керек.
Өңір басшылары жоғары технологиялы инновациялық өндірістерді өз қорғауларына алып, оларға барынша қолайлы режімдер туғызуы керек. Әрбір жаңашыл, өнертапқыш биліктің ерекше ықыласына бөленуі тиіс. Оның сыртында әр өңірде, әр салада және әрбір басым бағыттар бойынша инновациялар орталықтарын құру мүмкіндіктерін зерттеуге кірісу керек.
Бүкіл әдістемелік қолдауды, үдерістерді үйлестіруді, институттық көмекті біздің министрлік ұсынатын болады. Өз кезегінде әрбір мемлекеттік орган мен ұлттық компанияда инновация мәселелері үшін жауап беретін басшының бірінші орынбасарын белгілеу қажет.
— Бизнес-ахуалды жасқарту үшін нақты қандай жұмыстар атқарылатын болады?
— Соңғы жылдары шағын және орта бизнеске салықтық ауыртпалықтар дәйекті түрде төмендетілуде, әкімшілік кедергілер қысқартылуда. Бірақ біз Кеден одағының құрылуына байланысты біздің еліміз бен жекелеген өңірлер арсында саламатты бәсекелестіктің күшейе түсетінін де түсінуге тиіспіз. Ол дегеніңіз, біздің іскерлік ахуалдың тартымдылығын әрбір критерийлер бойынша тексеріп, неғұрлым оперативті, икемді, бейтарап, тіпті креативті болуымыз керектігін білдіреді.
Президент атап көрсеткендей, кәсіпкерлік қызметті қылмыстық жағдайлардан арылту да маңызды міндеттердің бірі болып табылады. Оны кәсіпкерлік қызметтегі құқықтық ортаны жетілдіру арқылы қамтамасыз етуге болады. Экспортқа бағытталған, жоғары өнімділікті, инновациялық кәсіпорындарды барынша қорғауға алу қажет, өйткені бәсекеге қабілетті экономиканы құрудың “драйверлері” де дәл солар болып табылады. Сол сияқты мемлекеттік басқару органдарының кәсіпкерлік ортада пайда болған проблемалардан бейтарап қалмай, оларды бірлесіп шешу қажеттілігін түсінуі де аса маңызды.
—Үкімет отырысында сөйлеген сөзіңізде сіз үдемелі индустриялық-инновациялық даму бағдарламасын жүзеге асырудың тиімділігін арттыру жөніндегі бірқатар кеңестерді ортаға салдыңыз. Солар туралы егжей-тегжейлі айтып бермейсіз бе?
—Біздің пікірімізше, мемлекеттік органдар жұмысының тиімділігін арттырып, Мемлекет басшысы 2020 жылға дейінгі кезеңге алға қойған міндеттерді шешу үшін биліктің барлық тармақтарын қайта құрып, күш-жігерді шоғырландыру қажет.
ҮИИДБ шешетін міндеттер ауқымды да көп деңгейлі. Жобаны жүзеге асыру қажетті заңдарды қабылдаудан басталып, жекелеген кәсіпорындардың нақты проблемаларын шешумен аяқталады. Қандай да бір баяулаушылық, ең бір кішкентей деген мәселенің өзін уақытынан кешіктіріп шешу тізбекті реакция туындатады, ал оның артында бағдарламаның стратегиялық мақсаттарының орындалмай қалу қаупі тұр. Қазіргі таңда өзара байланысқан мыңдаған іс-шараларды ескеріп отыратын басқарудың заманауи әдіс-тәсілдері қажет. Сондықтан да арнайы орган–Индустрияландыруды басқару орталығын құру ұсынылып отыр. Оның басты мақсаты—бағдарламалар мен жобалардың жүзеге асырылуының барлық сатыларда да тиімді орындалуына бақылау орнату.
— Үкімет отырысында Премьер-Министр Кәрім Мәсімов индустриялық саясатты ұлттық идея деңгейіне дейін көтеру қажет деген мәселе көтерді. ҮИИДБ-ні жүзеге асыру жөніндегі әріптестеріңіз бұған қалай қарайды?
— Сәл бұрынырақ, Премьер-Министрдің тапсырмасы бойынша Президент Әкімшілігімен және “Нұр Отан” ХДП-мен консультациялар өткізілді.
Жобалармен және инвесторлармен жұмыстағы біздің олармен өзара байланыстарымыз жақсы сипатқа ие. Атап айтқанда, “Нұр Отан” ХДП-мен бағдарламаны жариялау мен түсіндіруде көмек көрсетілетіндігі туралы келісімге келдік. Партия өкілдері ҮИИДБ-нің мақсаттары мен міндеттері туралы ақпараттарды әрбір үйге, елдің әрбір тұрғынына дейін жеткізуге ниетті. Біз индустрияландырудың кезекті насихаттық науқан емес екенін, оның шындап қолға алынған және тоқтаусыз атқарылатын іс екенін әркімге де жеткізуге тиіспіз.
—Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Сейфолла ШАЙЫНҒАЗЫ.