Құқық қорғау органдарын реформалау халықтың қауіпсіздігі мен тыныштығын қамтамасыз етіп қана қоймай, сонымен қатар елдің экономикалық дамуы мен әлеуметтік ахуалдың тұрақты қалыптасуына дем беретін маңызды алғышарт болып табылады. Алайда, бұл жағдайда құқық қорғау органдарын қайта құру жеткіліксіз, яғни реформалау барысында, ең алдымен, олардың қызмет ету тиімділігін арттыру қажет. Оны жүзеге асырудың бір бағыты – атқарылған жұмыс тәжірибесін жинақтап талқылау мен ғылыми-теориялық құқықтық тұжырымдамаларды нақты пайдалану арқылы қамтылады. Ал бұл мемлекеттің экономикалық қауіпсіздігін қамтамасыз ететін құқық қорғау органдары үшін жаңа міндеттер жүктейді. Ол қандай міндеттер? Міне, осы және басқа да мәселелер Экономикалық қылмысқа және сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрес агенттігінің Қаржы полициясы академиясында ұйымдастырылған “Құқық қорғау органдарын реформалау барысында оның қызмет тиімділігін арттыру мәселелері мен алда тұрған міндеттер” атты республикалық ғылыми-практикалық конференцияда жан-жақты айтылды.
Конференцияны ашқан Қаржы полициясы академиясының бастығы, полковник М.Бәшімов Мемлекет басшысы елдегі сыбайлас жемқорлықпен күреске ерекше мән беріп отырғанын, соған орай еліміз жемқорлықпен күресте алдыңғы қатарда келе жатқандығын, мұны көрші ел сарапшыларының да растап, біздің экономикалық қарсы барлау қызметіміз оларға қарағанда әлдеқайда тиімдірек екендігін мойындайтындығын айтып өтті. Ал ондай жетістіктер мен жеңістер оңай келіп жатқан жоқ. Бүгінгі академия тындаушылары, яғни ертеңгі күні жемқорлармен нақты күресушілер сол жетістіктер мен жеңістерден не алып, не үйренуі керек? Осы орайда сөз алған Қаржы полициясы төрағасының орынбасары Р. Ыбырайымов, “Нұр Отан” ХДП партиялық бақылау комитетінің төрағасы Б.Рахымбеков, Бас Прокурордың аға көмекшісі Т.Сәрсенбаев, Жоғарғы Сот аппаратының стратегиялық әзірлеу және талдау бөлімінің меңгерушісі Е.Абдурасулов және тағы басқалар құқық қорғау органдарының атқарып жатқан қызметі, оларды реформалау өзектілігі, заңдардағы өзгерістер және бірқатар шешімін таппай жатқан мәселелер туралы өз ойларын ортаға салды.
Еліміз өзінің даму жолында соңғы жылдары өте үлкен өзгерістерді өткеріп, талай асулардан асты. Бұл экономика, саясат, азаматтық қоғамды дамыту секілді барлық салаға қатысты болып отыр. Әрине, уақыт бір орында тоқтап тұрған жоқ, соған орай заңдар өзгеруде, әсіресе, жұмыс тиімділігі азаматтардың билікке деген сеніміне және елдің әлеуметтік тұрақтылығына тікелей әсерін тигізетін мемлекеттік әлеуетті құрылымдарға қойылатын талап деңгейі де өзгеруде. Демек, бұл жағдайда сот және басқа да құқық қорғау органдары қызмет тиімділігін арттыру үшін реформаны айналып өте алмайды. Мәселен, 2001 жылы қаржы полициясына реформалау жүргізіліп, оған агенттік мәртебесі мен экономикалық және қаржы саласындағы қылмыстарды ашу мен тексеру өкілдігі берілді. 2003 жылы ІІМ-нен жемқорлық қылмыстарды анықтау мен тергеу құзыреті ауыстырылды. Ал 2005 жылдан бастап агенттік тікелей Елбасыға бағынатын болды.
Президент Жарлығымен Қаржы полициясы өзге құқық қорғау органдарының қызметін қайталамас үшін тек сыбайлас жемқорлық және экономикалық қызмет саласындағы қылмыстар бойынша ғана қылмыстық істерді тергеуге бағытталды. Штат санын қысқарту арқылы қызметте білікті кадр мамандардың қалуына қол жеткізілді. Сөйтіп, әкімшілік реформаны өткізудегі негізгі мақсат – басқару аппаратының қызмет тиімділігі мен нәтижесін арттыру, кадрларды іріктеу мен өсіруде негізгі өлшем ретінде жоғары кәсіптік шеберлікке жету, патриоттық, алға ұзақ мерзімді өміршең міндеттерді қоя білу қабілеттілігі мен оларды жаңа жағдайда шеше алу дәрежесіне жету міндеті жүзеге асты. Дегенмен, кез келген реформаны жүзеге асыру барысында көптеген проблемалардың туындайтындығы анық, дейді баяндамашылар. Соның бірі қылмыстық процесте татуласу ретінде көрініс табатын медиация институты нені білдіретіндігі әлі толықтай түсіндірілген жоқ. Мәселен, медиаторлардың қылмыстық іс жүргізудегі мәртебесі қандай? Бұл тиісті рұқсаты бар өз алдына әрекет ететін жеке тұлға ма, әлде осындай адамдардың кәсіптік ұйымдасуы ма? Олай болса медиаторлар қандай жолмен қаржыландырылады? Оларды қылмыстық процеске тартудың тетігі қандай? Бір сөзбен айтқанда, сұрақ көп, қазірше жауап жоқ.
Әрине, жемқорлықпен күрес бір күндік шаруа емес. Ол әлі ұзаққа созылары анық. Бірақ, тәжірибе көрсеткендей, оның салдарымен күресіп уақыт оздырғанша, керісінше, сол жемқорлық көріністерін тудыратын себептерді жоюға күш салу қажет. Міне, бұл орайда Елбасы бастаған “Нұр Отан” партиясы сыбайлас жемқорлықпен күресте мемлекеттік органдарға ойдағыдай көмек көрсетіп, қол ұшын беріп келеді. Сонау 1998 жылы ТМД аймағында бірінші болып “Жемқорлықпен күрес туралы” қабылданған заң шешуші рөл атқарғаны белгілі. Алғаш рет “жемқорлық” деген әлеуметтік теріс құбылыс туралы түсінікті анықтап, мәнін ашып берді. Содан бері сыбайластыққа қарсы талай соққы да соғылды. Бірақ бүгінде уақыт талабына сай жемқорлыққа қарсы жаңа заң дайындау қажеттігі туындап отыр. Өйткені, мемлекеттік қызметтегі әрбір лауазымды тұлға қарамағындағы қызметкердің жасаған жемқорлық әрекеті үшін бірінші болып өз еркімен жұмыстан шығуға арыз жазуы тиіс. Бұл заң нормасына айналуы керек, дейді баяндамашы.
Сол сияқты мемлекеттік қаражаттың жұмсалуы мен активтердің пайдалануына қоғамдық бақылау құзыретін енгізу биліктің халық алдындағы нақты есеп беруін қамтамасыз етеді. Заңға қатаң жазалау баптарын енгізумен қатар, адал еңбек етіп, адамгершілік туын асқақтатып жүрген мемлекеттік және азаматтық қызметкерлерді марапаттау жағын да ойластырған орынды болмақ. Ал бюджеттік үдерістің ашықтығына қол жеткізу сол бюджеттік қаражатты жоспарлау мен пайдалану барысына мемлекеттік бақылауды күшейте түседі. Сондай-ақ, жемқорлыққа қарсы тұрудың тағы бір амалы, әр аймақтағы жүзеге асырылатын әрбір индустриялық жобаға қоғамдық бақылау орнату болып табылады.
Конференцияда айтылғандай, мемлекеттік қызметті бәсекелестік ортаға беру сыбайлас жемқорлық көріністерін төмендетуге әсерін тигізеді. Мұны жүзеге асыру үшін, алдымен, жергілікті өзін-өзі басқаруды жетілдіру қажет. Сөйтіп, жергілікті өзін-өзі басқару органдарына біртіндеп тегін көрсетілетін мемлекеттік қызметтер өкілеттілігі ауыстырыла бастағаны жөн. Жемқорлықтың экономикалық негізін әлсірету шенеуніктердің нақты кірісі мен шығысына бақылау орнату арқылы жүзеге асырылуы тиіс. Мұның ішінде пара берудің алдын алу, сол сияқты пара беру мен сыйлықтың, марапаттаудың барлық түрі үшін жауаптылықты арттыра түсу қажет. Бұл жағдайда анықталған жемқорлардың аты-жөні, суреті бұқаралық ақпарат құралдарында үнемі жарияланып тұрса, нұр үстіне нұр болмақ.
Ғылыми конференцияның екінші бөлігінде құқық қорғау органдарын реформалау оны жаңартудың басты өлшемі ретінде қарастырылып, кеден ісін жаңарту және құқық қорғау органдарын жаңартудың құқықтық негізі, сол сияқты құқық қорғау органдарын реформалау барысында қаржы полициясы үшін мамандар даярлау мәселелері бойынша Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университетінің, Заң шығару институтының профессорлары және Қаржы полициясы оқытушы-профессорлық құрамының мамандары баяндама жасады.
Александр ТАСБОЛАТОВ.