Күні кеше Австрияның сыртқы істер министрі Себастьян Курц жұрт назарын Еуропаны Таяу Шығыс пен Солтүстік Африка өңірлерінен келетін босқындардан сақтап қалудың өзінше бір тәсіліне аударды. Мұнда ол «жасыл құрлық» жағалауына арып-ашып жететін мигранттарды Науру және Папуа-Жаңа Гвинея аралдарына қарай айдап салып отыратын Австралияның саясатынан үлгі алуды ұсынды. Ал аталмыш аралдарда оларға арналған лагерьлер бар. Министрдің пайымынша, ешқандай ырық бермей лықсып келе беретін кезбелер керуенін континентке жолатпай, алыс аралдардың біріне апарып тастап тұрғанда ғана еуропалықтардың көзі ашылады.
«Әлбетте, Австралияның моделін сол қалпында көшіріп, ала салудың қажеті бола қоймас. Алайда, оның қағидаттары біздер үшін әбден жарап жатыр», – дейді Курц өз сөзін өткізе түсу үшін. Дегенмен, мұны Кәрі құрлық жағдайында жүзеге асырудың оншалықты оңай шаруа емес екенін ол жақсы түсінеді. Сондықтан оның қиналғаннан «суға кеткен тал қармайдының» кебін киіп отырғанын бәріміз де болжай аламыз. Өйткені, бұл атырапта көші-қон мәселесі төңірегінде туындап жатқан проблемалар барған сайын өрмекшінің торындай шатты-бұтты шатасып, барынша қиындап барады.
Өзінің шарықтау шегіне 2015 жылы жеткен көші-қон дағдарысы Еуропа одағындағы кең ауқымды проблемалардың біріне айналып отыр. Тіпті соңғы апталарда құрлыққа келген араб және африкалық мигранттар тасқынының біршама азаю тенденциясы көрініп тұрғанына қарамастан, халықаралық аналитиктер мен сарапшылар миграциялық дүмпудің бүгінгі таңдағы барлық аспектілерін талдап, өңірге басқа жүздеген мың мәдени-этностық және діни қауымдастық өкілдері келгеннен кейінгі Еуроодақтың ахуалы мен кескін-келбеті қандай болатынын болжаудан тана қоймады. Ал құрлықтағы қазіргі дүлей дүрбелең дүрлігісі шынында да көкіректі қарс айыратындай. Бұл ахуалды жақында Түркиямен жүргізілген келісімнің өзі жеңілдете қоймайтынын жұрттың бәрі біледі. Анадолы жері босқындар легінің алдына қаншалықты тосқауыл қойып баққанымен, түптің түбінде сол нөпірге шыдас бере алмайтыны байқалып қалды. Олай болса, Анкараға қарап, көңіл алдарқатып отыра бермей, тығырықтан шығар жолдың ишарасын Еуропаның өзі іздестіре бастауы керек. Бірақ Австрия министрінің ұсынысын байыпты байлам санап отырған тағы ешкім жоқ. Осы тұста былтырдан бері босқындар дегенде, барын беруге дайын екенін танытып келген Германия канцлері Ангела Меркельдің қарқыны су сепкендей басылды. Неміс бұқаралық ақпарат құралдары тап осы мәселеде билеуші партияның күйрей жеңілгенін жарыса жазуда. Себебі, бұл жай ғана энтузиазммен шешіле салатын тірнекті тірлік емес. Алман елі босқындарға жасаған меймандостығының зардабын қазір жұрттан бұрын өздері тартып жатыр.
Енді қайтсін! Тек 2015 жылдың ішінде ғана жоғарыда аталған аймақтардан Еуропаға 2 миллионнан астам босқын келіп үлгеріпті. Ал биылғы жылы қаншама кедергілер мен шектеулер қойылып жатқанына қарамастан, 100 мыңнан аса адам бері қарай өтіп кеткен. Жұрт осы күндері құрлыққа жетіп алу үшін теңізде батып кетіп жатқандардың көптігін де қаперге алмайды. Олар тек соңғы аптада ғана 1 100 адамды Жерорта теңізінің обыры жұтып кеткенінен де қаймығатын емес. Мұндағы ахуал күн асқан сайын қиындап бара жатқасын НАТО корабльдері Эгей теңізінің үстін күндіз-түні бақылауға алды. Олар «Еуропадағы жұмақты» аңсап, қалтылдақ қайық үстінде тербеліп келе жатқандардың алдарынан шығып, қайтадан кері қарай тасудың әуресіне түсіп кетті. Македония өзінің Грекиямен шекарасын мықтап жауып, арғы жақтан келгендерді көзден жас ағызатын газбен қарсы алып тұр. Венгрия Сербиямен арадағы шекараға тікенекті сымы бар қорған қалқайтты. Каледегі шатырлы қалашық тұрғындары Британияға қарай жол жүретін кез келген машинаның қорабына жармасып әлек.
Осының бәрін түйсігімен қабылдай білген Ангела Меркель қазіргі көші-қон дағдарысын өзінің Германия канцлері болғалы көрген ең ауыр сынағы екенін амалсыз мойындады. Дәл қазіргі күндері немістің ұлттық ғылыми-зерттеу орталығының қызметкері Оливье Клошар саясаткерлердің соңғы кездері мигранттарға қатысты бар дауыспен білдірген мәлімдемелері іс жүзінде ешқандай нәтиже бермегенін айтты. «Еуропа елдері басшылығы көтеріңкі үнмен уәде берулерін қоятын емес, – дейді ол. – Бірақ олары бүгінгі күннің жағдайына сәйкес келе қоя ма екен? Соңғы жылдардың тарихы бізге бәріне абайлап қарау керек екенін үйретеді. Мысалы, 2000 жылғы маусымда Зебрюге мен Дуврдың арасында жүк машинасында тұншығып өлген 58 қытайлықтың трагедиясын қазір есінде сақтап жүргендер бар ма? Ал сол кезде ол қалай шу көтеріп еді десейші! Бұдан кейін, 2013 жылғы қазанда Лампедузде 400-ден астам адам суға батып кеткенде де, саясаткерлер «Енді мұндайға жол беруге болмайды!» дескен... Бірақ одан да зор оқиғалар бұдан кейін де орын алып жатыр». Осыларды түгел талдап айтып берген білікті маман Еуропаның көші-қон саясатына шұғыл реформа жасау керек деп есептейді. Және оның керектігін үш түрлі себеппен дәлелдейді. Біріншіден, босқынды міндетті түрде өзі баспана сұраған елге қайыра жіберіп тұруды ұстанатын Дублин қаулысын тоқтату керек. Мұндай жүйе енді оң нәтиже бермейді. Германия мұның сириялықтар үшін жасалғанын алға тартады. Келесі негіз 2001 жылы Косоводағы соғыстан кейін өмірге келген директива болуға тиіс. Ол соғыс шарпуы астында қалған немесе ұдайы зорлық-зомбылық жасалып жатқан аймақтардан қашып шыққан адамдарға уақытша босқын мәртебесін беруді көздейді. Осы құжат сириялықтарға, ирактықтар мен эритрейліктерге дөп келеді. Бірақ күні бүгінге дейін қолданылған емес. Енді іске қосатын кез келді. Үшіншіден, Сирия азаматтары үшін виза саясатын ырықтандыру және көрші елдерде тұруға рұқсат ету жолымен көші-қонның ашық арналарын ашу керек. Сол кезде олар ешбір қиындықсыз Ливан, Иордания және Түркия елдеріне келіп тұра алады. Ал мигранттардың барлығы бірдей Еуропа елдеріне ұмтылып отырған жоқ. Бұл үшін Сириямен көрші елдерде қазір 9 миллион сириялық азаматтың тұрып жатқанын айтсақ та жеткілікті. Егер жоғарыдағы мәселе оңды шешілсе, босқындар теңіз үстінен өрлей көтеріліп, Батысқа қарай үдере көшкенін қояр еді.
Бірақ қанша жерден іргелерін бекітіп, қабырғаларын қаттап алып жатқандарымен, Еуропа елдері сырттан келетіндердің көші-қондары үшін арнайы бағдарлама жасауын тоқтатып отырған жоқ. Германия үкіметі мамырдың 24-25-і күндері Берлин түбіндегі резиденциясы – Мезеберг замогында өткізген жабық отырысын мигранттар интеграциясы туралы заң қабылдауға арнады. Онда негізінен босқындардың еңбек рыногындағы жағдайларын жақсартып, шетелдіктердің интеграциялық курстарда оқуларына жол ашуы мәселелері қаралды. Алайда, мұның өзі неміс салық төлеушілерінің қаншалықты қаржыларын қағып алатынын байқаған адам шалқасынан түсе жаздар еді. Германия бұқаралық ақпарат құралдарының мәліметтерінше, ГФР қаржы министрлігі тек 2020 жылы ғана осы мақсат үшін 93,6 миллиард еуро көлемінде ақша шығаруға мәжбүр болады. Мұны министрлік елге 2016 жылы – 600 мың, 2017 жылы – 400 мың, 2018 жылдан бастап 300 мыңнан босқын келеді деген болжамға сәйкес есептеп шыққан. Ал 2015 жылы Германияға 1 миллионға жуық адам келсе, солардың 477 мыңы баспана сұрайтын кепілдеме тапсырған. Сол кезде ГФР үкіметі федералды жерлерге тіркеуге алынған әрбір босқын үшін айына 670 еуро бөліп тұру есебінен қосымша қаржы бөлуге кіріскен. Алайда, көп ұзамай бұл қаржының федералды жерлер шығынының мықтағанда 20 пайызын ғана жаба алатыны белгілі болды. Осыдан кейін шығынның кемінде 50 пайызын жабатын ақша беру мәселесі қойылды. Қазір сондықтан жоғарыдағы соманың жеткілікті боларына да күмән келе бастады...
Дегенмен, ақша билеген капиталистік қоғам көші-қон мәселесінің Еуропа үшін қаншалықты шиеленісті дағдарыс саналып отырғанына қарамастан, одан өзіне пайда табу жағын да ұмыт қалдырып отырған жоқ. Сондықтан мұндағы барлық жайт ең алдымен экономикалық тұрғыдан қарастырылып жатыр. Ондағы басты сұрақ Таяу Шығыс пен Солтүстік Африка жерлеріндегі соғыс оты шарпыған, қирандыға айналған және діни жанжалдардың лаңына ұшыраған миллионнан астам босқын келгеннен кейін кәрі Еуропа қауымдастығының табатын пайдасы қандай немесе бұған керісінше тартатын шығыны нендей, деген төңіректен туады. Осыған орай экономистер бастапқыда босқындарды орналастыру мен көші-қон тәртібін реттеу үшін белгілі бір мөлшерде қаржы жұмсалып кеткенімен, болашақта олардың келуінің өзі экономикалық даму үшін қажетті оң фактор бола алатынын жоққа шығара қоймайды. Мәселен, БҰҰ-ның Экономика және әлеуметтік мәселелер департаментінің өкілі Даун Холланд құрлыққа жан санының көптеп келуі «олардың жергілікті қызмет орындары бөлген жеке ақшалар мен қаржыларды жарата отырып, ақыр соңында сол елдің ұлттық экономикасына оң ықпал жасайтынын көрсетеді», деп атап өтті. «Бұл тарапта жүргізіліп жатқан макроэкономикалық зерттеулердің басым бөлігі мұның позитивті қорытындысы болатынын байқатып отыр», – деді ол. Маманның пікірінше, елде күшті экономикалық дүмпу орын алуына мигранттар айрықша әсер еткен Швецияның тәжірибесі бұған тағы бір дәлел. «Мұны біз қадағалап қарап отырған ішкі жалпы өнімнің көрсеткіші де білдіреді», – дегенді қосты ол бұған. Ол сонымен қатар, бірқатар мемлекеттердің шекаралары шептерін нығыздап жауып жатуы кейін «адамдар мен сауданың емін-еркін қозғалуына жол ашып беретінін», соның салдарынан «кереғар көріністердің орын алуы ықтимал екенін» жасырмады.
Мұндай көзқараспен келіспейтіндер де аз емес. Германиядағы белгілі экономист, Экономикалық зерттеулер институтының бұрынғы басшысы Ханс-Вернер Зинн жақын болашақта босқындар тасқынының ГФР экономикасын көтеруге атсалыса қалатынына үлкен күмәнмен қарайды. «Босқындар әлеуметтік жүйе үшін орасан зор салмақ болғалы тұр. Соғыс жүріп жатқан жерлерден келетін мигранттардың дені білімсіз болып шығады, сол себепті де оларды оқытып-үйрету мемлекет үшін бұдан бұрын келгендер де қымбатқа түседі. Рас, экономикаға арзан жұмыс күштері де керек, алайда, Германия үшін босқынға орын босатып беретін азаматтардың құны бұдан әлдеқайда қымбат. Осылайша теңсіздік көбірек орын алып, әлеуметтік жүйе барынша қымбаттай береді», – деп есептейді ол. «Бәрінен маңыздысы – білім, – деп ойын жалғастырады Зинн. – Білімі төмен адамға ақы да аз төленеді, одан төленетін салық та аз болады. Мұның бәрі, айналып келгенде, бюджетке кері әсер етеді. Кәртамыш мемлекеттің проблемасы мигранттар біліктілігінің төмендігінен бұрынғыдан бетер күшейе түседі». Ал аталмыш институттың қазіргі директоры Клеменс Фюст «көші-қон дағдарысының ақшаны көбірек жаратуға мәжбүр ететінін, осыған байланысты басқа салалардан үнемдеуге тура келетінін» алға тартады. «Билік бізді шатастырып отыр. Біз босқындар тасқынынан жаңа қарыздарға кіріп, әлеуметтік саланың арасалмағын тең ұстай алмай келеміз. Енді көші-қон дағдарысының күшеюінен ақша бұрынғыдан да азая түсетін болады», – деді ол. Ал Көші-қон жөніндегі халықаралық ұйымның өкілі Джоэл Миллман мұндай өзекті мәселенің бар екенімен келісе отырып, оның тап қазіргі күндері пайда бола салмағанын уәж етеді. Оның айтуынша, бұдан 40 жыл бұрын «Германияға итальян-мигранттар әкелінген кезде де тап осындай жағдай туындаған». Олар кейін ортаға сіңіп кетіп, өз балаларына жақсы білім алып бере алған. Ирланд-иммигранттар жөнінде де осыны айтуға болады.
Сарапшылар, сондай-ақ, мигранттардың барлығын бірдей босқын деп қабылдауға болмайтынын да айтады. Мысалы, Дүниежүзілік банктің Еуропа мен Орталық Азия аймақтық бөлімшесінің бас экономисі Ханс Тиммер мигранттар мен босқындар арасындағы принципті айырмашылықтарды атап көрсетеді. Оның айтуынша, соғыс жанжалдары салдарынан жаппай көшуге мәжбүр болған Сирия мен басқа да елдердің тұрғындарының «жаһандану сипатындағы істерге байланысты қозғалысқа түскен экономикалық миграциядан» елеулі айырмашылықтары бар. Дегенмен, осының екеуі де барған жерлеріндегі ахуалды айтарлықтай өзгертіп жіберуге қауқарлы. Соның ішінде радикалды исламның қауіп-қатері бұрынғыдан еселеп арта түсетінін ешкім жоққа шығара алмайды. Ең қиыны, осы қозғалып кеткен көшті тоқтату мүмкін болмайтын түрі бар. Ал оны қандай тіміскі күштердің бұдан бірнеше жыл бұрын Африка құрлығының солтүстігінде «араб көктемі» деген атпен арнаға салып жібергенін бүгінде аса көп еске ала қоймағанымен, жұрттың көбі өте жақсы біледі.
Серік ПІРНАЗАР,
«Егемен Қазақстан»