17 Маусым, 2016

Жетістікпен шектелмей, жаңа деңгейге жетейік

407 рет
көрсетілді
18 мин
оқу үшін
Тамара Дуйсенова -4Халық даналығы денсаулықты бірінші байлық деп оған үлкен мән береді. Шынында ол еш күмәні жоқ шын­дық. Осы басты байлығың – денсаулығыңның сақ­шы­сындай медицина қызметкерлерінің жылына бір рет аталып өтетін кәсіби мерекесі қарсаңында елі­міз­дің Денсаулық сақтау және әлеуметтік даму министрі Тамара Дүйсеновамен әңгімелескен едік, сұхбат отандық медицинада қандай өзгерістер бо­ла­­тыны, жақын кезеңде халыққа бұл саладағы қыз­мет көр­­сетудің сапасы қалай артатыны жайында өрбіді. – Тамара Қасымқызы, Астана­да өткен экономи­калық форум­да Мемлекет басшысы: «Еш­қандай мемлекет сауатты, білімді, дені сау және іскер адамдарсыз дами алмайды», деді. Ал ұлт денсаулығын жақсарту үшін қандай істер атқарылуы тиіс? Адам денсаулығының мықты болуы көптеген фак­тор­ларға – өмір сүру салтына, қоршаған ортаның әсері­не, денсаулық сақтау жүйесіне байланысты, тіпті, тәуелді деуге болады. Дүниежүзілік ден­сау­­лық сақ­тау ұйымының (ДДСҰ) зерттеулеріне сүйенсек, соң­ғы жыл­дары ауру түрлерінің дина­ми­ка­сы­ның өзгеруі практикаға жаңа тех­нологиялардың енуіне, меди­­ци­налық қызметтің сапалы көр­сетілуіне тәуелді екен­дігін байқатты. Мемлекет басшысы біздің алдымызға қазақстандық­тардың күтілетін өмір сүру жасын 2015 жылғы 71,8-ден, 2020 жылы 73 жасқа дейін ұзарту қажеттігі туралы міндет қойып отыр. Оны жүзе­ге асыру үшін біз қазіргі демо­графиялық ахуал мен халық­тың денсаулығын терең сараптау­дан өткізген отандық және халық­ара­лық сарапшылардың жұмы­сы­на жүгіндік. Сараптаулар көрсеткендей, халықтың өсімі 2050 жылға дейін 65-тен асқан және 25-ке жетпеген (жұмыс істеуге қабі­летсіз) тұрғындар есебінен көбей­гелі тұр. Сонда аталған топ­тың қарасының ұлғаюы, жұмыс ат­қаруға қабілетті халықтың саны­нан екі есеге артады екен. Ал мұн­дай жағ­дайда медициналық қыз­метке жүгінудің көбейетіні анық, ол өз кезегінде, денсаулық сақтау саласында және еңбек ресурс­тарын сақтауда жаңа көзқарас пен тәсіл­дің қажеттігі туатынын айқындайды. – Адамның жасын ұзарту мін­деті бұрыннан қойылып келеді. Нәтижелеріне тоқта­лсаңыз? – Жалпы, «адамның өмір сүру ұзақ­­тығын арттыру» өте кең ауқым­ды мәселе. Оған жету үшін бар­лық деңгейде, өмірдің сан-сала­сында: экологияда, білімде, әлеу­меттік салада дейсіз бе, өте кең кө­лем­дегі өзгерістер қажет. Ал ден­сау­лық сақтауға келсек, бізде бүгінгі таңда қол жеткізген ай­тар­лықтай жақсы нәтижелер бар. 2005-2010 жылдары денсаулық сақтау саласын дамы­туға арналған мемлекеттік бағдарламаны жүзе­ге асыру мұндағы инфрақұры­лым­­дарды дамытып, кадр­лар­дың білі­к­тілігін арттыруға жағдай жасады. «Саламатты Қазақстан» бағ­дарламасы негізінде денсау­лық сақтау саласының қызметіне нарықтық эконо­ми­каның меха­низм­дері қаланып, осы жылдар ішінде мем­лекеттік бюджеттен қаржыландыру жеті есеге дейін артып, ал әр жеке адамға шаққанда ол алты есеге өсті. Осындай атқарылған жұмыс­тар­дың нәтижесінде, орташа өмір сүру жасы 70-ке жетіп, өлім-жітім  15,3 пайызға, ал ана мен баланың өмір­ден озуы 1,8-ге азайды. Деген­мен, қазақстандықтардың өмір сүру ұзақтығы Экономикалық ын­ты­мақтастық және даму ұйымы (ЭЫДҰ) елдеріндегі азаматтарға қара­ғанда он жылға аз. Соны­мен қатар, жалпы әлемге ор­тақ мәселе инфекциялық емес ауру­лардың санының артуы біздің елімізге де тән болып, адамдардың дүние салуын сара­лағанда оның жартысына жуығы қан айналымы жүйе­сінің (26%) еншісіне, жаңадан пайда болған қатерлі ісіктерге (13%), жарақат алуға (11%), әйел босан­дыру және балалар өліміне (3,6 %) тиесілі болып отыр. Бұл әлеуметтік тұрғыда адамның өмір сүру ұзақ­ты­ғына кері әсерін тигізіп, әрі мүгедектердің қатары­ның өсуіне ықпал етеді. Экономикалық тұрғыдан кел­генде де мұндай жағ­дай жұмысқа қабілетті, бел­сен­ді адамдардың санын кемітіп, жұмыс істеп жүр­ген адам­дарға түсетін салмақты ауырлатады, әрі қаржы­лық жағынан жоғарыда аталған бес топ үшін  кепілді ме­ди­циналық көмекке деген қара­­жат­тың жартысынан астамы бөлінеді деген сөз. Сондықтан саралай келгенде Мемлекеттік жаңа «Денсаулық» бағдарламасында осы бес топтағы ауруларды емдеуге басымдық берілген. – Саладағы проблемалардың шешілуі жайына кеңірек тоқ­талсаңыз. Біріншіден, біз қоғамдық ден­сау­лық сақтау қыз­метін құру­ды жоспарлап отырмыз. Бұл (ЭЫДҰ) елдерінің озық тәжі­ри­бе­лерінің негізінде және Дүние­жүзілік банк пен ДДСҰ сарап­шыларының ұсынымы бойынша қолға алын­бақ. Қоғамдық денсаулық сақ­тау қызметінде са­­ни­тар­лық-эпи­де­мио­логиялық, са­ла­­мат­ты өмір салты және дұ­­рыс тамақ­тану қызметі интег­ра­­ция­ланады да оның аясына: инфекциялық және негізгі ин­фек­циялық емес ауруларды эпидемиологиялық қадағалау мен мони­торингті қамтамасыз ету; сектораралық өзара әрекет­тестікте сауықтыру іс-шараларын кеңейту және үйлес­тіру мен қамтамасыз ету; қоршаған ортаның зияны туралы сауықтыру, дұрыс тамақтану мен саламатты өмір сүруге қатысты іс-шараларға қатысты тұрғындарға ақпарат беру және азаматтардың оларға араласу белсенділігін арттыру. Екіншіден, ауруға алғашқы медициналық-санитарлық көмек деңгейінде басымдық беру және басқаруды қамтамасыз ету. Қазіргі күні денсаулықтарында түрлі дерттері бар, нозологияда 22 кластан тұратын 4 миллионнан астам адам диспансерлік есепте тұр, бұл дегеніміз – халықтың төрттен бірі. Олардың 40 пайызын артериалдық гипертензия, сусамыр немесе қант диабеті  және созыл­малы жүрек ауруы құрай­ды. Осы ретте көңілге үл­кен алаң­даушылық тудыратын мәселе, диспансерлік есепте тұр­ған жан­­дардың инсульт, инфаркт, жүректің ишемия тәрізді аурулар­дан көз жұмуы. Осы жайтты есепке алып алғаш­қы медициналық-сани­тарлық көмек көлемінде Ауруды басқару бағдар­ла­масы енгізіліп, оның аясында дербестендіріліп уақтылы есепке қою, сауықтыру және білік­ті меди­циналық жәрдем беру қам­тамасыз етіледі. Бағдарлама қанат­қақты жоба ретінде Павлодар, Солтүстік Қазақстан об­лыс­тарын­­да қолға алынып, ол қам­ты­­ған диспансерлік есептегі 1200 адам­ның 75 пайызының қан қысы­мы тұрақтанып, созылмалы жүрек ауруы­мен ауыратын па­циент­тердің стационарға жатып ем­делуі екі есеге азайған. – Сонда жақсы нәтижелері бар бұл жоба әрі қарай жалғасын таба ма? Әрине жалғасады. Ағымдағы жылы біз оның кеңістігін ұлғай­тып, жеті өңірге жеткізсек, келешекте ол елімізге тұтас енгізіледі. Бұл бағ­­дарламаның бұрынғы­дан қағи­датты түрде айырмашылы­ғы – па­циент­тің ауруын анықтап оны нау­қас жандардың диспансер­лік регистріне енгізуінде ғана емес, ол – пациентті дербестендіріл­ген есепке алып және онымен әлеу­меттік келісімшартқа оты­р­уында. Екі бөліктен тұратын келісімшарт бойынша пациент қажетті тексеруден белгіленген мерзімде өтіп тұруға, емдеу орнына өзі жүргізген қан құра­мын­дағы қант мөлшері, қан қысы­мы­ның көрсеткіші т.с.с. сынды деректерді жеткізіп тұру­ға мін­детті. Ал алғашқы меди­ци­налық-санитарлық көмек беру­ші (АМСК) мекеме науқасқа дина­ми­калық бақылау жүргізіп, дер уа­қы­тында амбулаторлық дәрілермен қамтамасыз етуді міндетіне алады. –Динамикалық бақылау дегеніміз қалай жүзеге асырылады? Емханаларда таусылмайтын ұзын-сонар кезектің бар екені аян. Кейбір мамандарға жазылудың өзін 2-3 ай күтетін кездер де болады. – Мұнда пациенттерді қабыл­дау науқастың емханаға келуін күтпей әлеуметтік келісім­шартта көрсетілген кесте бойынша жүр­­гізіледі. Оған қоса, пациент қазір­­гідей бір ғана дәрігердің емес, мультитәртіптік команданың қарап-тексеруінен өтеді. Бұл оның арнайы маман дәрігерлерге кіре­мін деп кезекке тұруын, айлап күтетін алдын ала жазылуды қа­жет ет­пейтін болады деген сөз. Және ол аурудың алдын алудың шара­­ларын дер кезінде жүргізуге жол ашады. Сонымен қатар, диспансерлік есепте тұрған жобаға қатысушы үшін амбулаториядан берілетін мемлекеттік кепілдік аясындағы дәрі­лерге рецепт алу да жеңіл­дей­ді. Науқасқа тиесілі дәрілер әлеу­меттік келісімшартта көрсетіледі де, медбике үш ай үшін (50 мың теңгеден аспайтын мөлшерде) бір ғана рецепт толтырады. Рецепт бойынша келісу авто­мат­ты түрде жүзеге асып, ал дәрі­­ханамен арадағы байланыс «ИСЛО» ақпа­рат­тық жүйесі ар­қылы жүреді. Осы жылдың 1 шіл­де­сінен жүйені сынаудан өткізу Астанадан басталады. Бұл жерде пациентпен арадағы ұйымдастыру жұмы­сын учаскелік дәрігер мен медбике жүзеге асыра­тындықтан Дүниежүзілік банктің сарапшыларының қатысуымен төрт оқыту-үйрету сессиялары жоспарланып, соның алғашқысы мамыр айында өткізілді. Жобаға қатысушы алғашқы буы­нның жұмысын және мульти­тәртіпті команданың мүшелерін ынталандыру мақсатында тоқсан сайын қосымша ақы төлеу көздел­ген. Егер пациенттің жағдайы қалыпты болса қосымша ақы 20 пайызға дейін өсетін болады. – Ал жобаға әзірге қатыспай­тын адамдар үшін не істеліп жатыр? АСМК көлемінде сауықтыру шараларын күшейтуден тыс біздің тарапымыздан интеграцияланған моделді енгізу есебінен стационар­лық жәрдемнің сапасын арттыру­ға шаралар жүргізілуде. Стацио­нар­да көмек көрсету өңірлік қағи­­дат бойынша жасалып, күр­делі технологиялық құрал-жаб­дық­­тарды қажет етпейтін меди­ци­на­лық қызмет науқастың тұрғы­лықты жеріне жақын орталық­тарда жүзеге асатын болады. Ал күрделі технология­ның, жоға­ры білікті мамандар­дың ара­­ласуын қажетсінетін қызмет түр­­лері ауданаралық, өңірлік және республикалық деңгейдегі ден­­сау­лық сақтау орындарында жүр­гізіледі. Және бұл қызмет ден­саулық сақ­тау мекемелері арасында аккре­дитация негізінде атқарылады. Ем шараның сапалы, әрі уақыт кеті­ріп көп күттірмей, диагнозды адас­пай қойып, дұрыс емделуін­де па­циент­тің жол бағ­дарының нақ­ты ал­го­ритмі анық көрсетілетін болады. Бүгінгі күні жоғарыда аталып өт­кен бес топ үшін бес Үйлестіру ке­ңесі құрылып, олардың Жол кар­та­сы жасалды, әрқайсысына жауапты республикалық денсау­лық сақтау мекемесі бекітілді. – Жақсы екен. Ал осы Үйлес­тіру кеңестерінің жұмысында қан­­дай да бір оң нәтижелер бар ма? – Әрине бар. Бір мысал кел­­тірейін. Мәселен, инфаркт пен инсультке қатысты интегра­ция­­ланған медициналық жәрдем көр­­се­тудегі үйлестіру кеңесі дис­пан­серлік есепте тұрған ауру­лар­ға алғашқы медициналық-сани­­тарлық көмек берудің уақы­тылы жүргізілмейтінін анықтады. Сарап­тау көрсеткендей бір сағат­тың шамасынан бері төс сүйе­гінің тұсы ауырғанын айтып дәрігерлік көмекке жүгінгендердің саны 48 пайыз, яғни жартысынан төмен бол­ған. Ал екінші деңгейдегі ден­сау­лық сақтау мекемелерінен ауыр­­ғандарына екі сағаттың шамасы болғанда көмек сұрағандар 63 пайызды құраған. Үш сағаттың ішінде қаралғандар болса 54 пайыз көлемінде. Осыдан барып, инсульт, инфаркт сынды дерттерден көз жұматындар саны жоғары. Келесі бір проблема – денсау­лық сақтау орын­дары­ның меди­цина­лық ресурстарының төменгі стан­дарт­тар­дың өзіне жауап бере алмайтындығы. Ал өте өткір мәсе­ленің бірі– инсульт орта­лық­тары­ның жетіспеушілігі. Міне, осындай проблемаларды шешу үшін қазіргі күннің өзінде барлық деңгейдегі медицина қызмет­кер­лерінің біліктілігін көтеретін оқыту курстары ұйым­дастырылды. Басымдық берілген бағыттар бойынша 143 маман курс­қа тартылып, оның ішінде көп­шілігі «жедел миокард инфаркт» ауруына қатысты оқытылуда. Соны­­мен бірге, ауруды емдеу стан­дарт­тары да қайта қаралып, кли­ника­лық хаттамалар және пациент бағ­дары жетілдіріле түсіп, қызмет жұмы­­сына мониторинг жасау мен баға беру бағдарламасы жасалуда. Ағымдағы жылы өңірлерде жедел миокард инфаркт аурулары үшін жабдықталған интенсивті тера­пия палаталарын, жансақтау бөлім­дерін ашу көзделуде. Бұған қоса, республикалық инсульт орта­лығын ашу үшін қажетті норма­тивтік-құқықтық актілер дайындалды. –  Жақында ғана төрт жылдық Онкологиялық көмек­ті дамыту бағдарламасы түйінделді. Оның нәти­же­лері қандай болды? Онкоауруларға қатысты қосым­ша нендей жұмыстар жүргізуді межелеп отырсыздар? – Иә, бағдарлама аяқталды, оның аясында бүкіл ел аумағында Ұлт­тық скрининг бағдарламасы кеңі­нен жүргізіліп, заманауи қа­жетті құрал-жабдықтар сатылып алын­ды, 4 өңірлік онкоор­та­лықтар құры­лып, олар жұмыс­тарын атқа­рып, пациенттер таргентті препарат­тармен түгел­дей қамтамасыз етілді. Онкоауруларды басқару­дың ине­грацияланған моде­лін үйлес­тіру кеңесі Гюстав Русси (Франция) атындағы он­­ко­­логиялық институт­тың жетек­ші­­сі Александр Эггер­монт және Ша­рите (Герма­ния) кли­ни­ка­­сынан профессор Хенцтің қаты­суы­мен осы қызметтің бүгін­гі жағ­дайына сараптау жасады. Алай­да, жоғары маманданған жәр­дем көрсетудегі оң өзгерістер мен сапа­лы көмектің жақсара түсуіне қара­мастан, белгілі бір проблемалар әлі сақталып тұр. Оның бірі – аурудың диагнозын ертерек анықтау. Көпшілігінде өкінішке қарай, адамдар дертті өткізіп алып қаралады. Сол себептен де Ұлттық скрининг бағдар­ла­масының тиімділігі турасында сарапшылар бағасы беріліп, скрининг жүргізу тәртібін қайта қарау жөнінде ұсыныс әзірленді. Ол талқыланып барып, заңнамалық тұрғыда бекітілмек. Тағы бір проблема – диагностика мен емдеу әдісін таңдау мәселесі. ЭЫДҰ елдері стандарттары бо­йын­ша диагностика үш кезеңде жүр­­гізіледі. Алғашқы кезеңде ісік­тің сапасы, екіншіде – емдеу әді­сі­­нің гене­тикасы, үшіншіде – әр жеке нау­қасқа қатысты таргетті тера­­пия­­ны белгілеуде ісіктің биоло­гия­сы анықталады. Ал біздегі зерт­ханалық құрал-жабдықтар тек бірінші мен екінші кезеңдерді ғана жүргізуге мүмкіндік береді. Үшін­ші кезеңді атқаруға қол жет­кізу үшін емдеу әдістерін таң­дау жол­дары қайта қаралып ол өңір­лік ерек­шеліктерді, онкоаурулар құ­ры­­лымын сонымен бірге, диаг­нос­ти­каға қажетті зертханаларды то­лық жаңғыртумен жүзе­ге аспақ. Бұл жұ­мыстар ағым­дағы жылдың екін­ші жарты­жыл­дығы­нан басталады. Туындап отырған ендігі бір проблема ол – терминалды жағдай­дағы пациенттер үшін ЭЫДҰ елдері қолда­натын әдістерді енгізу мәселесі. Жыл аяғына дейін қажетті дәрілердің тізімі жасалып, АМСК әзірлігіне орай оны кезең-кезеңмен енгізетін боламыз. Осы проблемаларды есепке ала отырып, онкоауруларды басқарудың инеграцияланған моделіне үш деңгей – базалық АМСК ұйым­дары, облыстық онкодис­пансерлер мен өңірара­лық онкоорталықтар және рес­пуб­ликалық ҒЗИ енгізілді. Соны­мен қатар, онкоауруларға көмек көрсетудегі стандарттардың өзек­­тілігі бойынша да жұмыстар аяқ­талып қалды. – Жедел жәрдем жұмы­сын­дағы олқылықтар көп айтылады. Бұл орайда не дер едіңіз? – Біз жедел жәрдем көрсетудің интеграцияланған екі кезеңдік моделін құруды жоспарлап отыр­мыз. Ол қалай дейсіз ғой, түсіндірейін. Бірінші – жергі­лікті жерде жедел жәрдем мен сани­тар­лық авиацияның бірік­кен қызметі құрылады. Оған облыс­тық санитарлық авиация, аудандық жедел жәрдем стансасы, қалалық және селолық округ кіреді. Екінші– республикалық қызметке санитарлық авиация, автоматтандырылған GPS жүйесі және телемедициналық қызмет жасай алатын бірыңғай диспечерлік қызмет кіреді. Бұлайша интегра­ция­­ланған қызмет түрін ретке келтіру медициналық көмек көр­сету­дің бірыңғай стандартын енгі­зіп, тұтас ел аумағында бірың­ғай ақ­па­рат жүйесін құруға мүмкіндік береді. Қазіргі уақытта барлық өңір­лерге Алматы, Павлодар қала­ларын­дағы интеграциялық жүйені құру­дағы озық тәжі­рибені таратуда­мыз. Бұл жұмыстар толығымен жүзе­ге асқанда ел аумағында жедел жәр­дем жүйесінің жұмы­сы үйлес­ті­рі­ліп, санавиацияның қажет тұста же­дел жетуі мен телемедицина көме­гімен оқиға орнында жедел жәр­дем дәрігерлеріне керекті кеңес­тер беріледі. Әрине, бұл рет­те пара­медиктер мен осы жүйеде жұ­мыс істейтін маман­дар­ды қайта әзір­леу жұмысы да атқарылатыны айқын. Тағы да айта кететін жайт – барлық үлкен жолдар бойындағы құтқару қызметтерінің жұмысын үйлестіру. Оқиға орын алғанда жедел көмек көрсетуде өзара іс-қимылды үйлестіруді оқиға орнында немесе ауданаралық травматология бөлімдері мен аудандық орталық емханаларға беру ұсынылды. Сонымен қатар, оларды жабдықтау мен орналастыру нормативтерін қайта қарау қажет. Қазір бұл жұмыс ІІМ-мен бірлесе жүруде. Және біз пациенттердің бағ­дарын өзгертеміз, ол жедел жәр­дем бригадасы ауруды жақын жер­дегі ауруханаға емес, пациентке ма­манданған білікті жәрдем көр­сететін медицина мекемесіне жет­кізеді. Бұл орайда біз Канада мен Түр­кияның тәжірибесін назарға алдық. –Жұмыстарыңызға табыс тілейміз. Әңгімеңізге рахмет. Әңгімелескен Анар ТӨЛЕУХАНҚЫЗЫ,  «Егемен Қазақстан»