Музыкатерапевт – музыканы емдік мақсатта қолданудың психотерапевтік әдісі. Яғни, науқасқа музыка тыңдата отырып, оның ырғағына сай физикалық қимыл-қозғалысқа түсіру немесе психологиялық тұрғыда адамның жан сарайын жадырату. Қарапайым ғана түсіндірер болсақ, музыкалық терапияның қадір-қасиеті мен қызметі осындай.
Ал бұл – халықтық ем-дом жасау ісінде адамзат игілігіне жарап келе жатқан қолданыста бар дүние. Тіпті, тарих қойнауына көз жүгіртсек, ежелгі грек философы Пифагор музыканың адам ағзасына, көңіл күйіне қалай әсер ететіні туралы ғылыми анықтама берген. Сондай-ақ, ертедегі қытай, үнді дәрігерлері мен емшілері, философтары мен музыканттары музыканы сырқатты емдеуге пайдаланғаны белгілі. Сол сияқты, қазақтың көнеден келе жатқан ауыз әдебиеті жырлары мен аңыз-әфсаналарында да сиқырлы қобыз, күмбірлеген домбыра мен сызылған сыбызғы үнінен шығатын музыкалық туындылардың адам организміне оң әсер етіп, жалпы психологиялық емдік сипатта шипалық қасиеттері болғандығы белгілі. Ендеше, «музыкатерапевт» деген терминдік атау әр кезеңдерде әрқалай үлгіде айтылып келгенімен, жалпы адамзат баласының тұрмыс-тіршілігінде ажырамас құндылықтарға айналған деуге толық негіз бар.
Десек те біз бүгін тәуелсіздік жылдарындағы музыкатерапевтік қызмет турасында ой өрбітпекпіз. Ендеше, ендігі сөзіміз осы саладағы озық технологияларды қолданысқа енгізе отырып, жаһандық деңгейдегі жаңашылдыққа бет бұрған еліміздің музыкамен емдеу ісінің жай-күйі жайында өрбімек. Ашығын айтсақ, музыкамен емдеу ісінің мамандары Қазақстанда «музыкатерапевт» деген ресми атауға 1995 жылдан кейін иелене бастады десек, қателесе қоймаспыз. Өйткені, тұңғыш рет Алматы қаласында республикалық «Балбұлақ» балаларды оңалту орталығы ашылып, ол жерде церебралды сал сырқатына ұшыраған балаларды емдейтін орталыққа «музыкатерапевт» мамандығы керек-ақ болатын. Осылайша, бұл салада көш ілгері кеткен әлемнің озық тәжірибелерін осы орталықта кеңінен қолданысқа енгізу көзделді. Кейіннен, 2007 жылы Елбасы Жарлығымен Астанада Ұлттық медициналық холдинг құрылып, бүгінде ол «UMC» корпоративтік қоры «Балаларды оңалтудың ұлттық орталығы» ретінде қызмет көрсетіп келеді.
Бұл орталықтың негізгі қызметі – жүйке, тірек-қозғалысы жүйесінің патологиясы бар балалар мен жасөспірімдерге оңалту көмегін көрсету болып табылады. Сондықтан да денсаулық сақтау саласындағы оңалту қызметіне заманауи жаңа технологиялардың трансфертін енгізу басымдыққа алынған. Ерекше атап өтерлігі, орталық екі жыл бұрын JCI (Joint Commission International) Бірлескен халықаралық комиссияның аккредиттеуінен табысты өтті. Осылайша, біз сөз еткелі отырған орталық медициналық ұйымдардағы қызметтің сапасы мен қауіпсіздігінің әлемдегі ең беделді және объективті мойындалған «Алтын стандарт» деген атауға ие болған. Мұндай оқиға медициналық қызмет көрсетудің халықаралық нарығында Қазақстан медицинаның ғаламдық шыңына ұмтылуы ретінде бағаланады. Себебі, орталық оңалту ісінде медициналық, педагогикалық және әлеуметтік саладағы үш бағытта қызмет көрсетудің тоқайласқан, негізгі жиынтық нүктесі. Яғни, мұнда келген әрбір мүмкіндігі шектеулі бала емделумен қатар, білім ала отырып, қоғамға бейімделу үдерісін бойына сіңіреді деген сөз.
– Соның ішінде ерекше атап айтқым келетіні, Қазақстанда мүлде жоқ мамандық түрі – музыкатерапия аясында еңбек терапиясы мен вокалдық терапия және логоритмика сынды мамандық иелері қызмет көрсетеді. Ал енді біздің «Алтын стандартты» иеленуіміз, орталықтың ғана емес, тұтас Қазақстан халқының жетістігі және Елбасымыз атап өткен дамыған 30 елдің қатарына кіру мақсатына жетудегі негізгі қадамдардың бірі болып саналады, – деді «Балаларды оңалтудың ұлттық орталығы» филиалындағы Әлеуметтік-педагогикалық оңалту орталығының басшысы Гүлшат Сұлтанова.
Ал музыкатерапевтік қызметтің қыр-сырымен етене танысу мақсатында осы мекеменің маманы Мақсат Исмағұловпен әңгімелесу арқылы мұндай маман иесі атануға музыкалық білім жеткіліксіз болатындығын ұқтық. «Арқалықтағы Н.Құлжанова атындағы Торғай гуманитарлық колледжінде музыкалық бағытта алған біліміммен музыкатерапевт атануым мүмкін болмады, – деді ол ә дегеннен-ақ. – Бұл жерге музыкатерапевт ретінде қызметке тұруым үшін бірқатар шетелдік мамандардың семинар-курстарынан өтіп, сертификат алуыма тура келді. Себебі, біздің елімізде арнайы «музыкатерапевт» деген дәрежемен маман даярланбайды. Музыкалық біліміңді белгілі бір салалармен, соның ішінде медицина, физиология-анатомия, психология ғылымдарымен тәжірибелік тұрғыда шебер ұштастырғаннан кейін ғана осы жұмысқа орналасуға мүмкіндігің бар. Өйткені, біз әрбір баланың диагнозына қанық бола отырып, оның мүмкіндігін ескеріп, музыка пәнін өтеміз. Дұрысы, баланы белгілі бір деңгейде ән, әуен ырғағына икемдеп, қимыл-қозғалысқа түсіру арқылы емдейміз. Атап айтсақ, дене мүшелері мен тыныс алу жолдары, ет-жақ сүйектері мен бұлшық еттерінің жұмыс істеу қабілетін жақсартуда осы музыкатерапевтердің еңбегі ұшан-теңіз.
Жаңашыл бағыттағы жас маманның түсіндіруінен түйгеніміз, музыкатерапевтік қызметтің ар жағында біз білмейтін, нәзік иірімге толы оның түрлері де аз емес көрінеді. Рефлективтік терапия (баланың есту, тыңдау, сезіну қабілетін дамыту), аспаптық терапия (қол, саусақтың қимылындағы моториканы дамыту), данс-терапия (тепе-теңдік қимыл-қозғалысты дамытуға бағытталған), дыбыстық терапия (тілінің мүкісі бар балалар үшін), вокалды терапия (балалардың аспаппен үндесе ән айтуда дыбыс шығару мен тыныс алу тәртібін үйретуге арналған) сынды мүгедек жанның мүмкіндігін ашуға және оны барынша дамытуға негізделгенін біреу білсе, біреу білмес.
Негізінен ән айту дыбыстау мүшелеріне ғана емес, есту мүшелерінің жұмысына да тәуелді. Сондықтан да ән айту кезінде есту мүшелерінің дұрыс қалпын сақтау, ән шырқаудың дағдысын игеру мен дыбыстау жүйесін оңалтуға тиімді көмек береді. Ал ол үшін алдымен дұрыс тыныс алып үйрену қажет. Егер бала тиімді тыныс алып үйренсе, онда ән айтумен қатар дұрыс сөйлеу мүмкіндігі де қалыптасады.
Бүгінде бұл салада «музыкатерапевт-реабилитолог» термині кеңінен қолданысқа ене бастады. Ал латынның «реабилитация» сөзі «rehabilitas» – адамның зақымдалған қабілетін қалпына келтіру дегенді білдіреді. Осы сөздің медициналық-педагогикалық тұрғыдағы қазіргі мәні – мүмкіндіктері шектелген балаларды әлеуметтік ортаға бейімдеп, олардың психо-физиологиялық мүмкіндіктеріне сәйкес қоғамдық өмірге, еңбекке араластыру арқылы кемтарлық салдарын жеңілдету. Мұндай балалардың музыканы есту деңгейі мен есте сақтауы және музыка ырғағын сезіну қабілеті төмен болатындығын ескеріп, олармен музыкалық тәрбие жұмысының дұрыс ұйымдастырылуы қамтамасыз етілуі қажет. Сондай-ақ, дәріс жүйелі және мақсатты түрде өткізіліп, әрбір баланың мүмкіншіліктері мен даму ерекшеліктері терең зерттеліп, зерделенуі керек. Мәселен, вокалдық терапияда балалар алғаш ән айтып үйренеді немесе жақсы көретін әндердің қайырмасын айтады. Міне, осы орайда логопедтермен жұмыс жүргізілсе, құба-құп. Өйткені, бала тек ән айтуды үйреніп қана қоймайды, осыған ұмтылу арқылы өкпенің, қан айналымының жұмысын жақсартып, дене-бітімінің түзелуіне оң септігін тигізеді.
Орталықта ұзақ жылдардан бері еңбек етіп келе жатқан тәжірибелі музыкатерапевтердің бірі Жанар Садықова ән айтқанда дыбыстау мүшелерінің бұлшық еттері шымыр да серпінді болуы керектігін ескертеді. Себебі, түзету жұмыстарында жаттығуды сауатты әрі сапалы атқарудың маңызы зор.
– Көп ретте ата-аналар баланы музыка терапиясына алып келіп тұрып «Менің баламның дауысы, есту түйсігі жоқ» деп жатады. Ол мүлдем дұрыс емес. Барлық адамда дауыс пен есту түйсігі болады. Бірақ, ондай қабілет біреуде жақсы дамыса, енді біреуде әлсіз. Бұларды дамыту үшін жүйелі жұмыстар жүргізіледі, сол кезде біз оң нәтижеге жете аламыз,– дейді ол.
Жалпы, ән айту – өте күрделі үдеріс екені белгілі. Десек те оның дағдысын дұрыс игеру оңалтуға тиімді көмек береді. Өйткені, дәріс барысында баланың сөйлеу тілін жетілдіруге, әндік дем алуға, дауыс диапазонын кеңейтуге, интонациясын жетілдіруге, ырғақты сезіну қабілеттеріне арналған жаттығулар жүргізіледі. Музыка терапиясында ем-шара қабылдайтын балалардың диагнозына байланысты жиі қолданылатын тәсілдерді жетік меңгерген мамандардың бірі – «Ана мен бала ұлттық ғылыми орталығы» филиалында тәрбиеші болып қызмет ететін Ләйлә Өтегенова. Ол осы салада ұзақ жылдардан бері жұмыс істеп келе жатқан тәжірибелі маман.
– «Қалыпты жағдайдағы мектеп, балабақшалармен салыстырғанда емдеу ісімен қатар, білім, тәрбие беру үдерісі мұндай орталықтарда психологиялық тұрғыдан күрделі жағдайда жүргізілетіні айтпаса да түсінікті болар, – дейді ол.
Ал енді осылайша салаланған жұмыстарды жұмылған жұдырықтай етер бір мамандық – музыкатерапевтік қызметке қоғам тарапынан сұраныс қаншалықты деген мәселеге келсек, нәтижесін тағдыр тауқыметіне ұшыраған жандар мен олардың ет жақындары ғана таратып айта алса керек. Мәселен, тұңғышы туабітті церебралды сал ауруына ұшыраған Гүлжанар Иманбердиеваның (аты-жөні өзгертіліп алынды – авт.) осы орталыққа келіп ем қабылдағаннан кейін ертеңге деген сенімі нығайған. «Мүгедек болса да ол – менің перзентім. Шынымды айтсам, өле-өлгенше ұлымды арқалап бағармын-ау, бірақ қатарына қоса алмаспын деген тоқтамға келгенмін. Кейде мұндай бала менен басқа кімге керек деп іштен тынатынмын. Соған табандылықпен төзіп, өмір сүруге бел байлаған едім. Өстіп жүргенде ойламаған жерден осы орталыққа келдік. Үмітім қайта жанғандай. Баламның белсенді қимыл-қозғалысына қарап, оның өмір сүруге деген құлшынысы оянғанын байқадым. Әсіресе, музыкатерапевт сынды мамандар мені және ұлымның өміріне орасан зор өзгеріс енгізіп, күш-қуат, жігер сыйлады», – дейді өзі жайлы мәліметтің құпия сақталуын қалаған жас ана.
Біз қазіргі қоғамда мұндай мысалдарды көптеп кездестіреміз. Оның бәрін айту шарт емес те шығар. Бірақ, тақырыпқа тұздық болсын деп біреуіне тоқталған едік. Соның өзінен түйгеніміз, заманауи бағыттағы жаңашыл мамандық – музыка терапия кәсібін нәсіп еткендер бізге сөзсіз керек-ақ. Олай деуімізге мұндай дерт соңғы жылдары Қазақстанда ғана емес, әлем бойынша белең алып келеді. «Балаларды оңалтудың ұлттық орталығының» менеджер-кеңесшісі Мейрамгүл Сайполдамен болған әңгіме осындай ой түюге жетелейді.
– Жалпы, кеңес заманында мұндай дертке (балалардың церебралды сал ауруы, ДЦП)» ұшыраған балалар болса да, көп жағдайда ол туралы ашық айтылмаған шығар деп ойлаймын. Бұл мәселеге қатысты нақты статистикалық дерек пен оның себебін дөп басып айту қиынның қиыны. Ақиқаты сол – дерт меңдеп, сырқат балалар саны жыл өткен сайын еселенуде. Оған экологиялық жағдай мен климаттың өзгеруі, адамзат баласының қорек етер азық-түлік өнімдері сапасының төмендеуі, адамдардың денсаулықты күтіп ұстауға атүсті қарауы секілді мәселелер әлемдік тәжірибеде көп айтылады, – дейді маман.
Нұрлыбек ДОСЫБАЙ,
«Егемен Қазақстан»