Елбасы Н.Назарбаев Қазақстан халқына Жолдауы мен «Ғасырлар тоғысында» атты еңбегінде көне мәдени мұраларды жинап қорландыру, зиялы қауымға мемлекеттік тілде әлемдік ғылыми ойлардың, мәдениет пен әдебиеттің үздік жетістіктері негізінде гуманитарлық білім берудің толымды қорын жасауды міндеттеген еді.
Елбасының осы тарихи стратегиялық бағыт-бағдарын іске асыру жолында профессор Ш.Беркімбаева бастаған Қазақ мемлекеттік Қыздар педагогикалық университетінің бір топ ғалымдары 2004 жылдан бері Қазақ тәлімінің 30 ғасырды қамтитын 10 томдығын шығару (редакторы және құрастырушы профессор С.Қалиев) ісімен үздіксіз айналысып келеді. Таяуда Тәлім антологиясының соңғы 9 және 10 томдарын «Сөздік-Словарь» баспасы арқылы шығарып, оқырман көпшілікке ұсынды.
Антологияның әр томы әр дәуірдің мәдени мұраларын сөз етуге арналған. Мәселен, бірінші том «Жыр тағылымдары» деп аталады. Онда ауыз әдебиеті үлгілерінің халықтық тәлім өнегелері мазмұны мен мәніне қарай 41 тармақшаға бөлініп, жыр, тақпақ, толғау, жұмбақ, мақал-мәтел, айтыс түрлерінде берілген. Онда баланың денесін, ақыл-ойын жетілдіру, еңбекке, өнерге баулу, төрт түліктің пайдасы, қоршаған ортаның сырын танып білуге баулу, аңшылық пен қолөнерінің адамға пайдасы, жас ұрпақты мергендікке, батырлыққа, шыншылдыққа, адалдыққа тәрбиелеу т.б. мәселелерге зер салынған.
“Қарасөз тағылымдары” деп аталатын екінші томда халық ертегілерінің мазмұны мен мәнін ашудың жолдары көрсетілген. Бұл томның халық медицинасына арналған бөлімінде ауру-сырқауларды, жануарлар ағзасы мен өсімдіктердің гүлімен, тамырымен емдеудегі халықтық бай тәжірибелер сөз болады.
Үшінші том “Көне жазба мұралар тағылымы” деп аталған. Онда біздің жыл санау дәуірімізден бұрынғы 1-мыңжылдықтағы Заратуштра, Авеста жырлары, Анахарсис, Тұмар, Зарина патшалардың ерлік істері жайындағы аңыздар мен жазба деректер, “V-VIII ғғ. жазба тағылымдар” (Орхон жазуы, Оғұз қаған, Қарлұқ Кемеңгер, “Ырқ біліг” ескерткіштері) – “IX-XIII ғғ. мұсылмандық тағылымдар (Қорқыт ата, Әл-Хорезми, әл-Фараби, Бируни, Әбу Әли ибн Сина, Ж.Баласағұни, М.Қашғари, А.Иүгнеки, А.Иасауи т.б.) туралы мағлұматтар берілген.
Төртінші том “Хандық дәуірдегі (XV-XVIII ғ.ғ.) билер мен ақын-жыраулардың тәлімдік ойларына” арналып, Майқы би, Асан қайғы бастаған қазақтың 30-ға тарта шешен-билері мен ақын-жыраулардың ой-толғаулары ұсынылған.
Бесінші том “Қазақстанның Ресейге бағыну кезіндегі ағартушылық-демократиялық ойлар” деп аталып, оған Шоқан, Ыбырай, Абай, Шәкәрім бастаған 14-15 ағартушы ақын-жазушылар еңбектерінен үзінділер берілген.
“Кеңестік дәуірдегі педагогика ғылымының қалыптасып дамуы” деп аталатын алтыншы томда А.Байтұрсынов, М.Дулатов, Х.Досмұхамедов, Н.Құлжанова, Ж.Аймауытов, М.Жұмабаев, Қ.Жұбанов, М.Әуезов бастаған ағартушы қоғам қайраткерлерінің ғылыми еңбектері, оқулықтары мен оқу-әдістемелік құралдарының мазмұны баяндалған.
Жетінші том “Мерзімді басылымдар тағылымы” деп аталады. Онда “Дала уәлаяты”, “Түркістан уәлаяты”, “Қазақ” газеттері мен “Айқап”, “Мұғалім”, “Абай” журналдарынан бастап, XX ғ. аяғына дейінгі әр жылдарда жарық көрген 100-ге тарта газет-журналдар беттерінде жарияланған оқу-ағарту, мектеп, ұлт мәдениеті жайындағы мақалалардың үзінділері сұрыпталып ұсынылған.
Сегізінші том “Шетел ғалымдарының қазақ тәлімі жөніндегі ойлары” деп аталып, бес бөліммен берілген. 1-бөлімде ежелгі тарихтың атасы Геродоттан бастап, Аммиани Марцеллин, Гильом де Рубрук, Плано Карпини, Марко Пололардың (IX-XIII ғғ.) еңбектерінен үзінділер келтірілген. 2-бөлімде қытай, моңғол, жапон ғалымдары Су-Бихай, Ваң Минжы, Уан Пинхуа, Ваң Хуан, Тың Шымин, Вэй Лэнтоо, Уан Чилун, Цевен Жамерано еңбектерінен үзінділер берілген. 3-бөлімде парсы, араб саяхатшы ғалымдарының (IX-XV ғғ.) көшпенділер мәдениеті жөніндегі жазбалары ұсынылған болса, 4-бөлімде XVIII-XX ғ.ғ. Ресей, батыс Еуропа елдерінің 14-15 саяхатшы ғалымдарының қазақ мәдениеті жөніндегі жазбалары берілген. Ал 5-бөлімде XIX аяғы мен кеңестік дәуір кезіндегі XX ғ. Ресей отаршыларының тоталитарлық саясатын әшкерелейтін АҚШ, Канада, Австралия ғалымдары еңбектерінен үзінділер ұсынылған.
Оныншы томда егемен Қазақстанда қазақ халқымен бірге еңбек етіп, ұлттар достығын күшейтуге тиісті үлес қосып отырған мәдени орталық өкілдерінің бала тәрбиелеу дәстүрлері сөз болған.
Антология томдарын құрастырушы ғалымдар тарихи құжаттар мен архив материалдарының, сондай-ақ шетел тілдерінде жарияланған еңбектердің аудармаларының түпнұсқамен сәйкестігіне, фотосуреттер мен түсініксіз сөздерге түсініктемелер беруге мұқият зер салып, орасан еңбек сіңірген
Мәулен ҚҰДАЙҚҰЛОВ, педагогика ғылымдарының докторы.
Серік НЕГИМОВ, филология ғылымдарының докторы.