Қазақстандық компания Қытай нарығын игермек
Қазақстанның Қытайдағы елшілігінің қолдауымен, Шанхай қаласындағы бас консулдығымыздың тікелей қатысуымен ағымдағы жылдың мамыр айында ҚХР-дың Иву қаласында «Астау» импорт және экспорт компаниясы құрылды. Елбасымыздың алға қойған мақсаттарының бірі еліміздің экспорттық әлеуетін арттыру екені баршаға мәлім. Жаңадан құрылып отырған «Астау» компаниясының басты мақсаты – Елбасымыздың жүктеген міндеттемесін іске асыру. «Астау» қазір еліміздің азық-түлік және ауылшаруашылық өнімдерін алып көршіміз Қытайдың нарығына шығаруға бағытталған жұмыстарды белсенді атқаруда.
Бұл орталықты құруда еліміздің Шанхай қаласындағы бас консулы Жошыхан Қыраубаевтың сіңірген еңбегі мол. Мемлекет жүктеген міндеттемелерді абыроймен атқара білетін тәжірибелі дипломат қазақстандық кәсіпкерлерді бір шаңырақ астына біріктіріп, бірлесіп жұмыс істеуге шақырды. Негізінен ішкі нарыққа жұмыс істеп үйренген отандық кәсіпкерлер мен өндірушілерге қытайлық нарық беретін мүмкіндіктерін түсіндіріп, оған шығудың жолдарын айтып берді. Осылайша, бірнеше қазақстандық кәсіпкер бірігіп, Қытайдың ең ірі көтерме сауда орталығы болып саналатын Иву қаласынан «Астау» импорт және экспорт компаниясын құрды. Компанияның тұсаукесері атаулы қалада 13-16 мамыр аралығында «Иву халықаралық импортты тауарлар көрмесінде» өтті. Халықаралық көрмеде жүзден астам шетелдік мемлекеттен келген он мыңдаған тауар түрлері қойылды. Ауқымды шарада Қазақстан экологиялық таза тағам өнімдерін экспорттаушы ел ретінде таныстырылды. Еліміздің байрағындағыдай көк және сары түспен боялған киіз үй пішіндес, ұлттық нақышта безендірілген Қазақстан павильоны алыстан менмұндалап тұрды. Еліміздің мәдениетімен танысып, тағамымыздан дәм татуға ниет етіп келген меймандардың қарасы қалың болды. Олардың арасында Иву қалалық партком хатшысы Шэн Цюпин де бар. Ол қытай халқына экологиялық таза өнім ұсынып отырған көршілес елдің кәсіпкерлеріне, оларды қолдап отырған Қазақстан мемлекетіне, әсіресе Бас консулдыққа ризашылығын білдірді. Біздің азық-түліктердің дәмі мен сапасына да жоғары баға берді. Ұнатқан заттарын шағын қоржынға салып өзімен алып кетті. Бұл көрмеде қазақстандық өнім ең өтімді тауарлардың қатарында болды. Көрмеге әкелінген заттардың біразы алғашқы күні-ақ сатылып кетті. Қытайлықтар қазақстандық бал, ұн, сүт және кондитерлік өнімдеріне ерекше қызығушылық танытты. Көрме нәтижесінде «Астау» компаниясы таныстырған Қазақстан ұлттық павильоны екі сыйлыққа ие болды: «Ең үздік павильон» және «Ең үздік тауар». Еліміздегі «Рахат» компаниясы өндіретін «Қазақстан» шоколады он мыңдаған тауардың ішінен іріктелген, жоғары сұранысқа ие болған ең үздік «ондыққа» кірді. Осылайша Қазақстанның отандық өнімдері қалың жұртқа таныстырылды.
Негізі қазақстандық азық-түлік өнімдері бұрыннан Қытай еліне кіргізіледі. Бірақ олар шекара маңайындағы аудандардан алысқа бармайды. Себебі, шекараның арғы бетінде, Шыңжаң автономиясында қазақ және ұйғыр бауырларымыз бар. Екі арада қатынас жиі болғандықтан олар біздің өнімдерді таниды. Сондықтан бұл аймақта еліміздің азық-түлігіне сұраныс бар. Ал ішкі Қытайға қазақтың ұны мен балы әлі бара қойған жоқ. Себебі, кәсіби осы іспен айналысып, тек осы бағытта арнайы жұмыс жүргізіп жатқан үлкен компаниялар жоқ біздің тараптан. Еліміздің азық-түлік өнімдері тек алыпсатар саудагерлер арқылы ғана шағын көлемде көршіміздің нарығына келеді екен. Ал үлкен компанияларда, өндірістерде үлкен нарыққа шығуға қызығушылық танытатындар бірен-саран көрінеді. Мұның себебі қарапайым екен: зауыттардың өзінің айлық, тоқсандық және жылдық өндіріс пен тапсырыс көлемдері бар. Және олардан үнемі тұрақты түрде сатып алатын клиенттері де бар. Асып қалса Ресей, Беларусь секілді Кеден одағы мемлекеттеріне кетіп жатыр. Яғни, өзіндік тұрақты пайдасы бар. Ішкі нарықпен-ақ саудасын дөңгелетіп отыр. Осы жәйтті ескеріп, зауыттармен келісім жасап, отандық өнімдерімізді Қытай нарығына енгізуге белсенді кірісіп жатқан кәсіпкерлеріміз де жоқтың қасы. Барлығы тек Қытайдан «арзан» тауар мен техника тасып әлек.
Өзіміздің тәжірибемізден байқағанымыз – Қазақстанның экологиялық өнімдері Қытайда ең өтімді тауардың бірі бола алады. Қазір қытайлықтар өздерінің тағам өндірушілеріне сенбейді. Бұл жақта жалған тамақ өте көп. Белгісіз бір ақ ұнтақтан илеп отырып күріш жасайды, картоннан қамыр жасайды, қоқыстан сығылып алынған су майды шөлмекке қайта құйып сатады, тіпті, жұмыртқаның өзін химиялық заттардың көмегімен жасап шығарады. Тамақ атаулының жартысынан көбін жеуге сескенесің мұнда. Жылына он мыңдаған қытайлық осы жалған тағамның салдарынан көз жұмады екен. Жалған тауар жасаумен аты шыққан Қытай қазір шынайы, табиғи дүниеге зәру болып қалды. Экономикасының дамуы қытайлық тұрғындардың әл-ауқатын да жақсартты. Қазір қытай арзан, қытайлық тауарға емес, керісінше, қымбат, сапалы және импортты затқа әуес. Біздің бағасы қымбат емес, сапасы өте жоғары тамақ өнімдерін Қытай нарығы жұта салады.
Атап өткен себептерге байланысты қазір шетелдік тағам өндірушілері Қытай нарығына белсенді кіріп жатыр. Өзімізбен көршілес, одақтас Ресей және Украина кәсіпкерлері де білек түріп кірісті бұл шаруаға. Қазір орыстың «Аленка» шоколадын Қытайдың үлкен қалаларындағы көптеген супермаркеттерінен таба аласыз. Бұл мәселеге ресейлік үкімет те қызу қолдау көрсетіп жатыр екен. Ресейдің Қытайдағы кәсіпкерлер палатасы көмек сұрап келген кәсіпкерлеріне қолдан келетін мүмкіндіктерін аямай демеу көрсетуде. Ресейлік кәсіпкерлерге құқық қорғау, халықаралық саудаға жеңілдіктер алу, түрлі рұқсаттамалар алу секілді Қытай бойынша кез келген мәселені шешіп беретін де осылар екен. Осы секілді көптеген мемлекеттің үкіметі өз кәсіпкерлерінің шетелдік нарыққа шығуына жағдай жасап жатыр.
Өкінішке қарай, біздің Қытайда емін-еркін сауда жасауымызға кедергілер бар. Мәселен, қытайлықтар біздің балға қызығады. Жоғарыда атап өткен көрмеде ең көп сатылған заттың бірі сол бал болды. Бірақ Қытайға дәл осы қазақстандық балды кіргізуге рұқсат жоқ. Ресейдің балы болады, қырғыздың балы болады, тек біздің балды кіргізуге болмайды. Неге? Өйткені, бұрын ешкім арнайы бұл мәселемен белсенді айналыспаған сияқты. Арнайы сұраныс жіберіп, мемлекет немесе үкімет дәрежесінде бұл мәселе ертерек көтерілсе қазір еліміздің балы көптеген қытайлық супермаркеттердің сөрелерінен орын алушы еді. Қазақстанның Қытайдағы елшілігі бұл мәселеге ерекше көңіл бөліп жатыр қазір. Жақын арада елшілік қызметкерлерінің жұмысы жемісті болып, балымыз кедергісіз көрші елге жөнелтіледі деген үміттеміз. Сонымен қатар, біздің жұмысымызға кедергі болатын тағы бір жәйт – логистика мәселесі. Мәселен, біздің тауар Алматыдан Иву қаласына келгенше бір контейнердің құны, яғни жол шығыны 4,5 мың долларға шығады. Ал Испанияның астанасы Мадридтен Қазақстанды басып өтіп, тура біздің жүретін жолмен жүріп, дәл осы Иву қаласына келетін пойызға тиелген бір контейнердің құны 2800-3000 доллар шығады. Неге? Өйткені, бұл мемлекеттер арасында тұрақты жүк тасымалы туралы келісім орнатылған. Сондықтан мемлекеттер тарапынан халықаралық жол тарифтеріне көптеген жеңілдіктер береді. Бізбен сапасы да, бағасы да ұқсас, әрі бізбен шекаралас Ресейдің тауарларын Қытайға жіберу де бізге қарағанда арзан шығады. Себебі, оларда теңіз жолы бар. Теңіз арқылы жүк тасымалының тарифі өте төмен. Ресейдің Владивосток қаласынан Иву қаласына дейін бір контейнердің құны небәрі 800-1000 доллар шығады. Бізде мұхитқа шығатын теңіз жоқ. Тек қана құрлық жолы. Егер мемлекет осы мәселеге көңіл бөліп, арнайы Қытай мен екі арада логистикалық бағыт ашса, Қытайға экспорттаймын деген еліміздің кәсіпкерлеріне біраз жеңілдік болатын еді.
Осы секілді мәселелер шешілсе біздің тауарымыздың құны едәуір арзандап, Қытай нарығындағы бәсекелестерімен жарыста тауардың өтімділігі бойынша біраз ұтар едік. Қазақстандық тауардың әлемнің аты бар брендтерінің қатарынан орын алуына зор мүмкіндіктер ашылар еді. Сонымен қатар, отандық өндірушілер мен кәсіпкерлеріміз шетелдік нарыққа шығуға қызығушылығын арттырса, барлығымыз бір шаңырақ астына бірігіп, бір бағытта жұмыс істесек миллиардтар нарығын бағындыруға әбден болады деген ойдамыз.
Қазір «Астау» компаниясының жұмысы қызу жүріп жатыр. Әзірше отыз шақты қазақстандық тамақ өнімдерін қытайларға таныстыру жұмыстары жүріп жатыр. Сауда жақсы, сұраныс бар. Жуырда компания жұмыс істеп жатқан Иву қаласынан, 24 миллион тұрғыны бар Шанхай қаласынан және қыркүйек айында G20 саммиті өткелі тұрған Ханчжоу қаласынан тек «Қазақстанда жасалған» маркасымен шығарылатын өнімдерді саудалайтын сауда үйлерін ашуды жоспарлап отыр.
Дәурен БАУЫРЖАНҰЛЫ,
журналист