Басқа өңірді қайдам, Қарағанды облысында қара жолдың жыры таусылған емес. Әлбетте, оның себептері әр алуан. Бұрындары жол жөндеу жұмыстарын неге нақ жауын-шашын жиілейтін күз айларына жақын бастайды деп күпті көңіл болатынбыз. Ондағымыз кеше ғана жөндеген жол бірер айдан соң-ақ ойдым-шойдым болып жатқанын жауапты орындар ауа райының қолайсыздығына жабады деген күмәннан еді... Ал, енді, биылғы жазда аспанның түбі тесіліп қалғандай, Арқа халқы жауыннан көз ашпай отыр. Енді осы тамызда Алла тағаланың мейірімі түсіп, жарты ай болсын аптап ыстығымен жарылқамаса, диқан ағайынға оңай соқпасы анық. Бәрін айт та бірін айт, бұл жолы айтпағымыз кеншілер шаһарындағы жол мәселесі еді. Ұлан-байтақ еліміздің қақ ортасында орналасқан әйдік шаһарды айналып өтетін де, төтесі мен көлденеңінен кесіп өтетін де даңғылдар аз емес. Онда да берісі облыстық, әрісі республикалық маңыздағы жолдарға баса мән берілетіні екі бастан анық.
Қарағанды облысы әкімінің бірінші орынбасары Асылбек Дүйсебаев тап осы мәселені мықтап қолға алған. Күн сайын болмаса да, жөндеу жұмыстары қолға алынған аралықтарға оқтын-оқтын ат шалдырып тұратын ол жақында Қызылорда – Павлодар тас жолының кеншілер қаласына кіреберіс тұсына әдейілеп барды.
Іргедегі Ақтас кенті мен Саран қаласына, өзге де облыстық бағыныстағы бірталай елді мекендерге бастайтын бұл жол көпшілікті көптен-ақ шаршатып болған еді. Шілде айында ғана жол қауіпсіздігіне қатысты өткен арнайы жиында Асылбек Дүйсебаев республикалық тас жолдың талқаны шығып жатқан осы кезеңіне қатысты «Қазавтожол» ҰК» АҚ Қарағанды филиалының жауапсыздығын қатты сынға алған болатын. Өйтетін де жөні бар. Өйткені, әкімдік бастаған жергілікті атқарушы органдарға халықтан түсіп жатқан шағымда толас жоқ. Басқасын айтпағанда, облыс орталығынан 20-30 шақырым жердегі елді мекендерден Қарағандыға күн сайын қатынап, нәпақасын тауып жүрген қарапайым халыққа қиын. Кісі көп, таңертеңгі, кешкі мезгілдерде автобусқа әрең-әрең сыйып, бір аяғымен тұратындары аздай, әлгі айтып отырған аралықтан өткенде иін тіресіп тұрған бір-бірімен соғысып, басын, я қасын жарып алып жататын кездер аз емес.
Сол жиында аталған кәсіпорынның Қарағанды филиалының директоры Қанат Шаймин жолды пайдаланушылардан кешірім сұрап, дәл сол тұсты жөндеу жұмыстарын шілде айының басынан қолға алуға уәде берген. Басшы азамат сөзінде тұрған сыңайлы: облыс әкімінің бірінші орынбасары өз көзімен көргендей, жол жөндеу жұмыстары басталып кеткен. Шығыны 207,49 млн. теңге деп бағаланған 8 шақырымдық жолды мердігер ұйым ретінде бекітілген «АрмСтрой» ЖШС жөндей бастады. Мұнда әртүрлі мақсаттағы 29 техника мен 37 адам еңбек етуде. Елді мезі қылған кедір-бұдыр жол тегістеліп, асфальт-бетон төселді. Бұл жұмыстардың бәрі алдағы қазан айында аяқталады деп жоспарланып отыр.
Астана мен Теміртауды жалғайтын төрт жолақты жолдың құрылысы межеленген мерзімінен шамамен екі айдай бұрын аяқталатын түрі бар. Бұл жерде тек бір дүдамал ойдың ұшы шығып тұр. Жоқ, жол құрылысының барысында ешқандай кемшілік жоқ. Мердігер компания барын салып, тақтайдай тегіс әрі кең жолды қыркүйек айының өзінде пайдалануға беруге дайын отыр. Тек күні ертең суық түсіп, жол бойын қатқақ басып, қар жапқанда көлік қозғалысы тағы да қиындай ма деген күмән күшті болып тұр. Бұл күмәнді көлденең тартып отырған – «Қазавтожол» филиалының өкілдері. Қанат Шайминнің айтуынша, қазір бізде күз, қыс, көктем айларында пәленбай шақырым жол бойын заматында тазалай қоюға дайын тұрған заманауи техника жеткіліксіз. Соның кесірінен толассыз ағылған автокөліктердің кептелісі проблема тудыруы ғажап емес. Күре жол екі есе кеңейтілгенімен, оны қалыпты жағдайда ұстап, тазалап отыруға керекті техника саны керек мөлшердің 60 пайызын ғана құрайды. Негізгі қорқыныш осы.
– Біз бұл мәселені компаниямыздың негізгі басшылығына ескерттік, – дейді Қанат Шаймин. – Негізі, мемлекет иелігіне жекеменшікті кірістіргеніміз дұрыс емес. Десек те, басқа амал жоқ. Меніңше жол жағдайын қалыпты ұстауға арналған жабдықтары бар мердігер ұйымдарды ортақ іске тартқанымыз дұрыс. Ондай компаниялар баршылық. Тек солардың арасында конкурс ұйымдастырып, неғұрлым тиімдісін таңдап алу керек.
Бұған қоса, «Қазавтожол» фирмасы Теміртау асып, Жамбыл облысына бастайтын жолды жөндеуге қаражат таппай отыр. Бұл аралықтың да маңызы басқаларынан кем емес. Компания өкілдері осы мақсатқа халықаралық қаржы ұйымдарынан несие сұрап көрсек деген ниетте. Бірқатар банктермен жақын арада тиісті келісімдерге қол қойысу да жоспарланған. Осы орайда, Үкіметке де ұсыныстар айтылды.
Бір қуанарлығы, Қазақстан жолдарын басқарушы компания Жезқазғаннан Қызылорда облысына дейінгі 200 шақырымдай жолды жөндеуге қаражат тауып отыр. Картадан қарасаң, қатар жатқандай көрінетін екі шаһардың арасы талай халықтың төзімін тауысып болғандай еді. Көпшілік бұл төте жолсымақтан гөрі, жарты Қазақстанды айналса да, теміржолмен мыңдаған шақырымды селкілдемей, тыныш басып жеткенді жөн көреді. Осы аралыққа күрделі жөндеу соңғы рет өткен ғасырдың 60-шы жылдары жүргізілген екен! Жол деген аты болмаса, із тауып ілесудің өзі қиынға соға ма деп қорқамыз...
Жөндеймін дегенге жол жетеді. Бірақ солардың жөнделу сапасын айтыңыз. Жалаңаяқ жүрсең де жайлы жолдың жыл өтпей жатып астаң-кестең болып жатқанына куә болған кездеріміз аз емес. Бұл жолы сапа мәселесі қатаң бақылауға алынбақ.
– Мысалға, облыс орталығына жақын Баймырза мен Шоқай елді мекендерінің арасындағы жолдың жөнделісін айтайын, – дейді Қанат Шаймин. – Қабылдау үшін тексере келгенімізде, жөнделді деген жолдың сапасы сын көтермейтін болып шықты. Бірақ оған бюджеттен бір тиын да қосымша ақы төленген жоқ. Мердігер ұйым өз жауапсыздығы үшін сазайын тартып, жолды қайта жөндеуге, асфальтты сапалы етіп жаңадан төсеуге мәжбүр болды.
Автодаңғылдарды күрделі жөндеу жұмыстарының сапасын, жолаушылар көлігі және автожолдар басқармасы да бақандай бес деңгейлі бақылауға алған. Айталық, бұрын мердігер өзі берген кепілдік бойынша, қалалық немесе облыстық маңыздағы жол бойында пайда болған ақауды екі жыл бойы жойып, яки жамап-жасқап отыруға міндетті болса, енді ол міндеттің мерзімі үш жылға дейін ұзартылды. Ал түбегейлі өзгертіліп, толықтай күрделі жөндеуден өткізілген жолдарды салған мердігерлер, тіпті, бес жылға дейін ешқандай жауапкершіліктен қаша алмайды.
– Тапсырыс беруші мен мердігер ұйымның арасында жасалған келісімшартқа сәйкес, мердігерге қаржылық жауапкершілік жүктеледі, – дейді Қарағанды облыстық жолаушылар көлігі және автожолдар басқармасының басшысы Абайділда Санаубаров. – Кепілдік берілген мерзім бойынша оның есепшотында әрдайым жөндеу жұмыстарына кететін барлық қаражаттың кемінде үш пайызы көлемінде қаржы болуы тиіс. Бұл оның сақтандыру полисі есебінде болады. Жан-жақты жабдықталған зертхана, арнайы қабылдау комиссиясы бар. Жөндеу жұмыстары сапалы жүргізілгенін мақұлдап, комиссияның әр мүшесі қол қоймайынша, мердігер мойнына алған нысан мемлекет тарапынан қабылданбайды. Соңғы үш жылда кезінде өз жұмыстарын жауапсыз орындаған мердігерлердің үстінен түскен арыз-шағымдарды қарап, тексеріп жатырмыз. Солардың ішінен қазірде екеуінің шын мәнінде алаяқтар болып шыққаны анықталып, енді мұндай жұмыстарға қатысты тендерлерге қатысу құқынан айырылды. Комиссия жолдарды әдетте көктем айларында тексереді. Жөндеу барысындағы кемшіліктер сол мезгілде айқынырақ байқалатындықтан, мердігердің кепілдік мерзімі аяқталмаған болса, ақау табылған тұсты қайта жөндеу оның өзіне жүктеледі.
Ақыры жол туралы әңгіме қозғаған соң, қала сыртындағы даңғылдармен ғана шектелгеніміз жөн бола қоймас. Отанымыздың маңдайалды өндіріс ошағы саналатын Қарағандының сән-салтанаты еліміздің өзге шаһарларынан артық болмаса да, кем соққан тұсы жоққа тән. Дегенмен, қарағандылықтарды биыл ғана жөнделген көшенің келесі жылы қайта қопарылып жататыны қажытып болған. Сөйтсек, гәптің бәрі істің дұрыс ұйымдастырылмауынан, қаланы дамыту барысын дұрыс жоспарламағаннан деседі. Көше ортасының қазылып жататыны, көбінесе жеңіл-желпі шұқанақтарды жамап-жасқау ғана деп ақталады қала басшылары.
Автожолдардың тез тозып, жарамсыз болып жатуын жауапты орындардың өкілдері өздерінше түсіндіреді.
– Жол төсемдерінің тез бұзылуына негізгі себеп – асфальт-бетон құрамындағы битумның табиғи ескіруі, – дейді Қарағанды облыстық жолаушылар көлігі және автожолдар басқармасының басшысы Абайділда Санаубаров. – Асфальт төсемдерінің мезгілінен бұрын жарылып, шұңқырлардың пайда болатыны да содан.
Әйткенмен, бұл мәселенің де шешімін табуға болады екен. Битумның ескіруін тез сіңгіш «Reclamite» құрамының көмегімен баяулатуға болатын көрінеді. Мұнай майы мен шайырынан тұратын бұл катионды қоспа асфальт-бетон төсемеге 40 сантиметрге дейін бойлап сіңе алады. Биыл бұл құралды мамандар Қарағанды қаласындағы Терешкова көшесінде және Попов көшесі мен 15-ші магистральдың қиылысында сынап көрмек. Одан оң нәтиже шығып жатса, әрине, басқа жолдар бойынша да осы әдіске басымдық беріледі.
Қанша мықты жөндеу жасалса да, жолдың жайын ешуақытта назардан тыс қалдыруға болмайды. Көктем мен күз жауын жеп, қыс айларында көк мұзға айналатын, жаздың аптабында балбырап, ауыр көліктердің астында қамырша иленуге дейін баратын төсемелер неше жерден асфальт-бетон болса да табиғаттың тосын құбылыстары мен әрі-бері жүруден шаршамайтын, тіпті, тіршілік үшін күресте соған мәжбүр адамдардың әрекетіне төтеп беруге қауқарсыз.
Облыста елді мекендерді жалғайтын төте жолдар баршылық. Бірақ олардың көпшілігі көптен жөндеу көрмеген, әйтпесе, елдің өзі жасап алған жабайы жолдар. Жауынсыз жазда көпшілік арнайы көтерме жолдардан гөрі, қара жермен қабысқан жайдақ жолмен құйғытқанды жөн көреді. Өйткені, оларда ой-шұңқыр әлдеқайда аз. Оны өз тәжірибемізден білеміз. Облыс аумағын жиі аралайтын өңір басшылары да хабарсыз емес деп ойлаймыз.
Қайрат ӘБІЛДИНОВ,
«Егемен Қазақстан»
Қарағанды облысы