Қазақ елі кемел ойлап, кесімді пікір айтатын кемеңгер тұлғаларға ешқашанда зәру болмаған. Соның ішінде «хан біткеннің қазығы, бұқара жұрттың азығы» болған, иманды ісімен халқының қадір-қасиетін иеленген біртуар тұлғалар ел тарихымен біте қайнап, бірге жасап келеді. Олардың барша жұртқа үлгі етіп қалдырған аталы сөздері, ел үшін тындырған еселі еңбектері ғасырлар бойы үзілмей, бүгінде ұрпақтар игілігіне айналуда. Әр заманның өзіне лайықты туып, қоғамдық ой-сананы заңғар биікке көтеретін тумысы бөлек, талғамы терең, парасат-пайымы биік ұлт мақтанышына айналған ұлы тұлғалар да бізде аз емес. Солардың қатарына өз басым академик Салық Зиманұлын қояр едім.
Абыздай ардақты болған Салық ағамыз – еліміздің Ата Заңы мен мемлекет алдында «түгел биліктің тізгінін ұстаған» Төле бидің, шындықтың шырайын келтіріп, түбіне дейін «қазып айтқан» Қазыбек бидің, ғұмыр бойы «әділдіктен айнымаған» Әйтеке бидің ұстанымындай кемеңгерлік танытқан өз заманының ірі тұлғасы.
Қазақта: «Басында бұлағы бар өзен ұзаққа ағады», деген қанатты сөз бар. Расында, академик Салық Зиманұлы – өз халқының әділ билік жолындағы мыңдаған жылдардан бастау алатын заң төрелігіне, оны ұстанған турашыл, көргені көп, кісілігі кемел би-шешендері мен ұлты үшін еңіреп өткен ел ағаларының өнегесіне сусындап өскен азамат. Бір сәт ол кісінің шыр етіп дүниеге келген кезден бергі ғұмырнамасын ой елегінен өткізіп көрелікші...
Еліміз өз алдына мемлекет болып шаңырақ көтерген жиырмасыншы жылдың басы жаңа заманның қызыл байрағы көтерілген, ел іші ескі мен жаңаның күресіне айналған алмағайып кез еді. Осындай тауқымет тартысында жүріп ержеткен бала Салық жаңа заманның жалына жармасып, кеңестік қоғамның берген білімін, тәлім-тәрбиесін аса зеректікпен бойына сіңірді. Тура сөйлеуден таймайтын, тек ақылға жүгініп, іс істейтін ізденімпаз жас өрен, бала жасынан қиыншылық пен қиянатты да, елді өрелі өмірге үйреткен жақсы істерді де қатар көріп өсті.
Білім алып, өнер қуған, зиялылардың өнегелі ісіне қаныққан, Абай атасы айтқан «болмасаң да ұқсап бақ, бір жақсыны көрсеңіз» деген даналық ойға ұмтылған аға бұлардың бәрін көкірегіне түйіп өсті. Өзінің атын ырымдап қойған Салық Бабажановқа ұқсап, Бақытжан Қаратаев, Жақып Ақбаев, Мұстафа Шоқайдай болуды ойлады. Бірақ өзі пір тұтқан, көзі тірісінде-ақ аттары аңызға айналған ел жақсыларын көпе-көрінеу саяси қуғын-сүргінге ұшыратқан кеңес заманының саяси айла-шарғысын көрген сайын, тек ақыл-парасатқа жүгініп, иманға берік ішкі сеніміне сүйеніп, ұлтына сүйеу болатындай іс бітіруді мақсат тұтты.
Ел іші оқыған, білімді де білікті кадрға тапшы сол заманда Салық Зиманұлы заңгер болуды қалап, саналы түрде өзін-өзі осы жолға дайындады. Оның да өзіндік себебі бар-тын. Халқымыздың: «Елге бай құт емес, би құт», «Қабырғадан қар жауса – атан менен нарға күш, ел шетіне жау келсе – қабырғалы биге күш» деген даналық сөзіне терең бойлаған ол, «Жеті Жарғыдай» халқына алтын ғасыр орнатқан заңды білу, оны шынайылықпен ел мүддесіне жарату сынды қағиданы жүрегіне сіңіріп өсті.
Сәкеңнің өз бетінше ізденіп, білуінше, қазақ үшін еуропаша білім алу аса қат болған ХІХ ғасырдың соңғы ширегінен бері қарай, өзі дүниеге келген ХХ ғасырдың басына дейін әлемге аты әйгілі болған Санкт-Петербург, Мәскеу, Қазан, Том, Саратов, Варшава, Каир сынды ірі қалаларда жоғары білім алған қазақ зиялыларының саны 160-қа жуық екен. Солардың көбі, тек заңгерлік мамандықты қалап, халқына әділ билігімен, құқықтық ағартушылығымен еңбек сіңірген қоғам қайраткерлері, ұлт мақтанышы атанғандар. Мұның да заңгер болуына өзіндік әсері тигенін бала Салық жастайынан ұқса керек.
Міне, үлгі болған сол ағалар жолын өзіне темір қазықтай бағдар еткен Салық Зиманұлы, 90 жасының 70 жылын еліміздің құқықтық жүйесі мен заманауи заң ғылымын жетілдіруге арнапты. Туған елі мен халқына абыздай ардақты болып, ерен еңбек сіңірген Зимановтай заңғар ойлы заңгер өзіміз емес, өзге жұртта да некен-саяқ кезігеді. Жаратқанның осындай біртуар азаматты қазақ етіп жаратып, ұзақ та мағыналы ғұмыр бергені халқымыздың бағы деп ойлаймын.
Адамзаттың тарихында қара әріппен жазылған қаһарлы 41-ші жылы 20 жасар Салық Зиманұлы қан майданға аттанды. Батыр туған халықтың бағланы соғыста да жауынан қаймықпай, Махамбет пен Исатайдай батырлар жортқан Нарын мен Тайсойған жерінің ерлеріндей қанқұйлы жаумен алысты.
Сөйтіп, бар-жоғы 22-23 жасында қан майданның қиян-кескі ұрысындағы ерлігі бағаланып, майор шенінде артиллерия полкінің командирі болды. Ел арасында сый-құрметке кенелді. Соғыс жағдайын жедел бағдарлайтын, әскери тактика мен стратегиялық жоспарды шебер ұйымдастыратын, маңызы зор объектілерді жедел алуда және жауға ұрымтал жерден соққы беруде көрегендік пен тапқырлық танытып, нағыз командирге лайықты ерік пен жігер көрсетті. Әскери қолбасшыларға берілген бір мінездемедегі ол кісі туралы: «... жастығына қарамай, айрықша батыл, ұстамды, кескілескен шайқас үстінде жауапты міндетті өзіне артып, шұғыл шешім қабылдап, қауіпке төтеп береді», деген баға көп жайды аңғартса керек.
Сәкең қанды шайқастарда жау оғынан үш рет жараланса да, майдандағы жауынгерлік жолын үзбей, фашистерге орда болған Берлинге дейін жетіп, ел-жұртына ерлік пен жеңістің туын жоғары көтеріп оралды..
Соғыстан кейінгі бейбіт өмір жылдары Сәкең бірден заңгерлік қызметке кірісуді жөн көрді. Гурьев облысының прокуратурасында тәлімгерліктен өтіп, сонда тергеуші болып бірер жыл істеген соң, 1947 жылы республикалық Бас прокуратураның ерекше тапсырмалар жөніндегі тергеушісі лауазымын иеленеді. Өмірлік мақсаты – заңгерлік білімін жетілдіруді де қолға алып, Қазан қаласындағы Бүкілодақтық заң институтына сырттай оқуға түседі де, оны Алматыдағы филиалы бойынша бітірісімен, Мәскеудегі СССР Ғылым академиясының мемлекет және құқық институтына жолдама алады. Онда заң саласы бойынша кандидаттық диссертациясын үздік корғап шығады.
50-ші жылдардың бас кезінде Қазақ ССР Ғылым академиясының құқық секторының меңгерушісі болғанда, елімізге заңгер мамандардың аса қажет екенін жете сезінген Сәкең, тиісті оқу мекемесіндегі басшылардың мазасын ала жүріп, Алматы қаласынан заң институтын ашуға мұрындық болады. Әрі 1952-1955 жылдары осы заң институтының тұңғыш ректоры болып, оқу орнының қалыптасуына зор еңбек сіңіреді. 30 жасында ең жас ректор атанып, халқына Алаштың арыс ұлдарындай өнеге көрсетті.
Салық Зиманұлының отандық заң ғылымына сіңірген еңбегі, жеткен жетістігі мен алған абырой-атағы, ел мүддесіне жарасын деп халқына берген рухани байлығын бір мақала, бір кітаппен айта салуға мүлдем келмейтін мұхиттың түбіндей тұңғиық нәрсе. 46 жасында-ақ ғылымның биік өлшемі академиктік атағына жеткен Сәкеңнің сүйенері – терең білім, талмай ізденіс, туабітті қабілеттілік болды. Мүмкін, Қаныш Сәтбаев сынды алыптың тәлім-тәрбиесін, қамқорлығын көргендіктен болар, «малым – арымның садағасы, арым – жанымның садағасы» деген қазақы қағиданы бекем ұстанып, ешқашан шындықтан, турашылдықтан таймауды өмірлік принципі еткені.
Әсіресе, ел мүддесі, ұлт тағдыры таразыға түскен ауыр кезеңдерде де шындықты ешуақытта ішіне бүгіп қалған емес. Академик А.Қошанов өзінің естелігінде, Қазақстанға Г.Колбин билік жүргізген кезде, яғни 1987 жылдың көктемінде Академияның Ғалымдар үйінің үлкен залында Орталық Комитеттің аппаратынан келген өкілдер үстемдік еткен насихаттық конференцияға қазақ зиялы қауымының маңдайалды өкілдері де қатысады. Бұл жиынның мақсаты – қазақ халқына тағылған «ұлтшыл» деген жаланы ғылыми тұрғыда дәлелдеп, зиялыларды имендіріп, халқымызды мойынсұндыру еді. Сол жиында зілі ауыр саяси тұқыртудан Салық Зиманұлы еш қаймықпастан, ұлтын қорғап былай деп араша түседі:
«Ленин өзі қатысқан поляк социал-демократтарының съезінде еврейлердің «Бунд» партиясына тағылған ұлтшылдық айыптарды сынға ала тұра, бүкіл халықты ұлтшыл деп қаралауды қазіргі партия басшыларының теориялық дәрменсіздігі, халықтар бірлігіне қағылған қауіпті сына» дегенін мысалға келтіріп, «қазақ халқы алдағы уақытта да өз сағын сындырмай, еңсесін биік ұстайтынын» бүкпесіз айтып салады. Ұтымды сөзге Орталық комитет басшылары жауап бере алмай дәрменсіздік танытады. Бұлтартпас дәлелді коммунистік партияның өз тарихынан келтіргендіктен, қазақтың батыл туған, ар-намысы жалындаған азаматына қарсы еш уәж айтылмайды. Бұл – ұлтымыздың тағдыр-талайы сынға түскен арпалыста оның мәртебесін сақтап қалған кесек айтылған кесімді пікір еді.
Ғылым жолында, әсіресе заң ғылымын терең меңгеруде Салық Зиманұлы үздіксіз алға басумен келе жатқан, қоғамдағы құқықтық жүйеге қатысты үнемі жаңа идея, реформалық мәселелер көтеруден ешқашан жалықпаған, еңбекқор жан. Сәкеңнің осы сала байынша 60-шы жылдарда жарық көрген, докторлық, академиктік дәрежені алуға негіз болған, сол замандағы жоғары оқу орындарына аса қажетті оқу құралдарына айналған «Қазақстанның ХVІІІ-ХІХ ғасырлардағы саяси және қоғамдық құрылымы» және «Советтік Қазақстанның мемлекеттік тарихы және құқығы» деген үш томдық еңбегі әлі күнге дейін маңызы зор сүбелі туындылар. Осы кітапты жастана жатып заңгерлік білімін желтілдірген, заң ғылымын терең зерттеуге араласқан мамандар бүгінде мыңдап саналады.
Салық Зимановтың қазанаттай қайсар қайраткерлігін, игілікті істерін біз бір мақалада айтып тауыса алмаймыз.
Десек те, ол кісінің бойындағы нағыз тұлғаға тән қасиеттерін, заң, тарих ғылымдарында ашқан жаңалықтарын, ел мүддесі үшін көтерген батыл идеялары мен өзекті проблемаларын, әсіресе еліміз егемендігін жариялаған тұста «шау тарттым» деп бүркеніп жатып алмай, тәуелсіз Қазақстанның Тұңғыш Президенті Н.Ә.Назарбаевтың жанынан табылып, мемлекетіміздің келешек келбетін айқындауға тапжылмай үлес қосқан, әлі де үлесін қосып келе жатқан «нар жолында жүк қалдырмайтын» нағыз жампоз азамат.
Тәуелсіздіктің таңы атып, мерейіміз үстем болған жылы Сәкең 70-ке толып, ақсақалдар ауылының ортасынан орын алып, сол кездің өзінде-ақ ел арасында абыздай ардақталған есімі жұртшылыққа кеңінен тараған кез болатын. Еліміздің алдағы жүрер жолы, тағдыры, әлемдік стандартқа сай мемлекеттік мәртебесі, алар орны, саяси-қоғамдық құрылымы, елді кім басқарады деген осы бір көкейкесті ой алаңдатып тұрған өтпелі тұста Салық Зиманұлы ел қамын жеген Едігедей суырылып алға шықты.
Өзінің әлемдік деңгейдегі көзқарасын, білімін сарқа жұмсап, 1990 жылы 25 қазанда қабылданған, еліміздің тарихына алтын әріппен жазылған Қазақ ССР-нің мемлекеттік егемендігі туралы Декларацияның соңғы редакциясын дайындаған комиссияға басшылық жасады. Осы бір аса маңызды тарихи құжат араға біраз уақыт салып барып «Қазақстан Республикасының Тәуелсіздігі туралы» Конституциялық заңға негіз қалады. Сәкең осы заңды мүлтіксіз дайындауға тағы да атсалысқан топтың ең белсенді мүшесі болды.
Ғасырлар бойы халық көксеген тәуелсіздіктің бейбіт жолмен келгенін қайсыбір адамдар оңай көріп, ойларын сан-саққа жүгіртті. Ес білгенінен «дала демократиясынан» тағылым алған Сәкең, ел мен ұлт мүддесі таразы басына ілінген осы кезде бұрынғының ұлы билеріндей біліктілік танытты. Данышпан Абайдың «Бас-басына би болған өңшең қиқым, мінеки, бұзған жоқ пе елдің сиқын» дегенін есінен шығармай, «Біріңді, қазақ, бірің дос, көрмесең істің бәрі бос» деген аталы сөзімен ауызбіршілікке шақырды. Турашылдық пен шындықтың қос тізгінін ұстап, елдік мүддеге нұқсан келтіруге жол бермеді.
Сәкең сол бір тайталас кезді ешбір қиналмай өткізгендей, мамыражай күйде былайша еске алғаны бар:
– «Қазақстан Республикасы Жоғарғы Кеңесінің 12 және 13-ші шақырылымының 1990-1995 жылдардағы депутаты болған кезде көптеген заңдардың қабылдануына белсене араласуыма тура келді. Ата-бабаларымыз ғасырлар бойы іздеген тәуелсіздік қолымызға өзі келіп қонған тұста, одан айырылып қалмаудың заңдық тұғырын мықтап бекітіп алуымыз қажет болды. Осындай ел тағдыры елең-алаң болған шақта, яғни 1977 жылғы қабылданған Қазақ ССР-нің Конституциясына Президенттік басқару нысанын кіргізу туралы ұсынысты енгізу, Президенттің міндеті қандай болады, сайланғаннан кейін қай жерде, кімнің алдында ант береді, осының бәрін сессия ашылғанға дейін пысықтап алдық. Бұл бұрынғы одақтас елдердің бірінен кейін бірі тәуелсіздігін жариялап жатқан кез. Біз әліптің артын бағудамыз, омыраулап оза шапсаң, күйіп кетуің мүмкін.
Сонымен не керек, тарихи күн – 24 сәуір де келіп жетті. Сессия өз жұмысын бастады. Күн тәртібіне Конституцияға Президенттік басқару туралы ұсынысты қойып, дауысқа салып едік, қарша бораған қарсылықтың астында қалдық. «Президенттік басқару кімге керек, ол буржуазиялық бағыттағы елдерге тән емес пе?» деп депутаттар дес берер емес. Біз «кез келген демократиялық жолға түскен ел, ең бірінші Президентін сайлап алады. Ол – мемлекеттің белгісі, әрі кепілі» деп қызылкеңірдек болып пікір таластырдық. Ұсынысымыз өтпеді. Ақыры арнайы комиссия құрып, түстен кейін Қазақ ССР-нің Конституциясына Президенттік басқару нысаны туралы ұсынысты енгіздік-ау.
Ендігі кезекте Президент кім болады деген мәселе тұрды. Қазақстан коммунистік партиясының Пленумы бірінші хатшы Н.Ә.Назарбаевты ұсынды. Кандидатты қолдап, алғаш болып жарыссөзге шыққан қазіргі армия генералы С. Нұрмағамбетов, екінші болып сөз алған Қазақстан комсомолдарының сол кездегі басшысы И. Тасмағамбетов болды. Қысқасы, басым дауыспен Нұрсұлтан Әбішұлы Президент болып сайланды».
Сірә, дана халқымыздың «Хан ақ сұңқар болса, тұғыры би болар», деген тәлімді төрелік сөзі осындай әділ де адал пікірден туған шығар!
Елбасымызға ақжолтай болған сол тартысты күнгі шын ниет, ізгі тілекпен өз қолдауын көрсеткен Салық Зиманұлы сынды депутаттардың ақ пейілі Президентіміздің 20 жылдан астам уақыттан бері туған елі үшін өлшеусіз еңбек сіңіріп, «Ұлт көсемі» деген дарабоз дәрежеге жетуінің, бүкіл әлем алдында биік беделге ие болуының бастауы болғанын кейбір жастар бүгінде біле ме екен?!
Сәкең еліміздің мемлекеттік басқару жүйесіне және құқықтық құрылымына тұғыр болған 1993 жылы және 1995 жылы қабылданған Конституцияға да өзіндік үлесін қосты. Осы ретте Салық Зиманұлының «Құқық қорғау органдарын түбірімен қайта құру» туралы 1993 жылғы 23 қыркүйекте жарияланған еңбегіндегі сот реформасы туралы бағдарлап айтқан мына пікірлері әлі де маңызын жойған жоқ. Бұл біз үшін үнемі тәлім алатын арқау іспетті. Содан қысқаша деректер келтіре кетсем артық болмас.
«Соттар тек қана әділсот төрелігінің органы болуы тиіс. Жоғарғы тұрған соттар төменгі тұрған соттардың мәселесімен айналыспауы, сондай-ақ өзін өзі материалдық-техникалық жабдықтауды, яғни шаруашылық басқару функциясын өзіне алмауы қажет. Бұл – соттардың тәуелсіздігін қамтамасыз етудің ең маңызды мән-жайы» десе, тағы да: «судьялық лауазымға кандидаттарды іріктеу кең көлемді, көп қабатты конкурс негізінде жүргізілуі тиіс. Бұған қоса, әлемдегі құқықтық мемлекеттер ұстанғандай, конкурстық іріктеуден өткен судьялардың негізгі құрамын тағайындау принципі қатаң түрде жүзеге асырылып, Парламентке тек жоғары сатыдағы судьяларды тағайындау құқығы ғана берілсін», деген қағидасы сол уақыттан бері сот билігі мен оның тәуелсіздігін нығайтуда, оны қамтамасыз етуде үлкен маңызға ие болып келеді.
Сәкеңнің еліміздегі құқық қорғау органдарының барлығына бағыт-бағдар берген бұдан басқа келелі пікірлері мен идеялары да ұшан-теңіз. Парламенттің заң шығарудағы ұстанымы, прокуратура, ішкі істер органдары мен Әділет министрлігі сынды құқықтық құрылымдардың міндеттері мен заңнамалық негіздерін замана көшіне лайықты талдап берген ғылыми еңбектері де осы салалар үшін өміршеңдігімен мемлекет мәйегіне айналды.
Салық Зиманұлының еліміздің құқықтану ғылымына өшпестей із қалдырған аса сүбелі тағы бір ерен еңбегі бар. Ол – «Қазақтың ата заңдары» деген, үш тілде жарық көрген он томдық академиялық басылым. Оған Қазақ елінің екі жарым мың жылдан бергі бүкіл әлемдегі жазба мұрағатына түскен, ауызша жеткен ғылыми пікірге қанық би-шешендердің аталы сөзін, кесімді пікірін, ел басқару мен билік айтудағы ұлтымызға тән дәстүрлі құқықтың жол-жорасын, жөн-жобасын, әдет-ғұрпын бір арнаға тоғыстырды. Қысқасы, осы саланы індете зерттеген өз ғалымдарымыз бен әлемдік ізденушілердің зерттеп, зерделеген ғылыми пікірлерін жинақтап, бүгінгі және келешек ұрпаққа өлмейтін мұра жасап берді.
Салық аға бұл еңбегі туралы: «Қазақ әдет-ғұрып құқығының көп томдық басылымын дайындауға Қазақстан Республикасы Президентінің 1998 жылды «Халық бірлігі және Ұлттық тарих жылы» деп жариялауы ұйытқы болды. Мұнда біз қазақ қоғамының тарихындағы шындықты ғана бейнелеуге ұмтылдық. Ғасырлар бойы шаң басқан тарихты қайта тірілте отырып, оны шындық сатысына көтеруді өзімізге міндет санадық... Буржуазиялық және кеңестік тарихнамада дәстүрге айналған «Қазақстан мешеу қалған», «жабайы», «патриархалды-феодалдық» ел деген көзқарастардың тұрлаусыздығын дәлелдеп беру» дейді.
Бүгінде осы көп томдық еңбекті барша студенттер қауымы заңгер ғалымдар, қазақтың дәстүрлі құқығы бойынша ізденетін зерттеушілердің бас алмай оқитын бірден-бір оқу құралына айналды.
Сәкең бұдан екі жыл бұрын 90-ға таянған шағында жас ғалымдардың ойына кіре қоймаған тағы бір кемел істі жүзеге асырды.
2008 жылдың мамыр айының 22-23-де Алматы қаласында «Интеллектуал-Парасат» заң компаниясының жетекшісі, академик Салық Зиманұлының бастауы және Жоғарғы Соттың атсалысуымен «Қазақ билер соты – бірегей сот жүйесі» деген дүниежүзілік халықаралық ғылыми конференция өткізгенін әлемдік заңгерлер қауымы жақсы біледі. Конференцияға 256 ғалым мен ізденушілер қатысты, оның 19-ы шетелдік құқықтанушылардан болды.
Басты мақсат – төрткүл дүниенің түкпірінен жиналған заңгерлерге Қазақ елінің қоғамдық құрылысына, мемлекетті билік ісіне әлімсақтан қызмет көрсеткен билер сотының тарихын, оның мәдени құндылығы тым тереңнен басталатынын айтып беру. Оған қоса, билер ежелгі заманнан бері ел басқаруда мемлекеттік биліктің барлық түрлерін атқарғанын, әділ билік орнатуға үздіксіз үлес қосқан әмбебап қоғам қайраткерлері екеніне әлемдік ғалымдардың көзін жеткізу еді. Әрі бүгінде құқықтық мемлекет ретінде өркениет төріне шыққан, дамыған елдердің заңгерлеріне қазақ билерінің өзіне тән даңғайыр «дала демократиясымен» ежелден-ақ халқына «алтын ғасыр» орнатқан еліміздің құқықтық мәдениетін баршаға паш ету болатын.
Мәселен, ХІХ ғасырдағы көрнекті орыс шығыстанушы ғалым В.В. Григорьевтің: «Қазақ билерінің төрелігіне кезінде өркениет еткен елдер қызыға қарар еді», деген келелі пікірін, әлемдік классикалық заңнамалар мен сот билігінің қайнар көзі атанған Рим, Эллада, Египет, Қытай елдерінің құқықтық жүйелерінен еш кем еместігін меңзеген осы ойды ғылыми тұрғыда түсіндіру болды.
Бұған қоса, қазақ билер сотының мәдени құндылықтары мен оның қазіргі Қазақстандағы ұлттық идеялардың құрамдас бөлігі екенін, қазақтардың көшпелі, жартылай отрықшы қоғамдағы бостандық пен адамгершілік, ақиқат пен әділдік және еларалық ынтымақтастық пен азаматтық жүгіністегі заңдылық принциптерін, «от ауыз, орақ тілді би-шешендер мен қазы-қазилардың заңгер, құқықтанушы және оны түсіндіруші ретіндегі болмысы мен мәртебесін айқындап, жан-жақты ашып көрсетуге негізделді.
Осы халықаралық ғылыми конференцияда Қазақ елінің билер соты ғасырлар бойы барша жұрт алдында кәсіби жағынан әбден шыңдалған, тәуелсіз сот билігі ретінде сақталып келгендігін, «адал би – әділ би» деген принцип бүгінгі сот төрелігін жүзеге асыратын судьялар үшін өмірі мызғымайтын, жадында әрдайым тұмардай сақталып тұратын ғылыми түйін екені бекітілді.
Салық Зиманұлының өмір жолына, болмысына қарап отырып, кемеңгердің ататектен тамыр тартқан, тек ұлы тұлғаларға ғана бұйыратын әлемдік деңгейдегі ойшылдығына, кемел істеріне еріксіз сүйсінесің. Өзі өмір бойы өнеге тұтқан, Алаштың арыстары Әлихан Бөкейханов, Ахмет Байтұрсынов, Міржақып Дулатов, Халел Досмұхамедов сынды көсемдердің халқына қалдырған аманатын жалғастырған, солармен сүйек буынындай бірге біткен дара тұлға дерсің.
Ал өзінің Алла берген жаратылысына азық болған тереңдігін, философиялық ой-санасын, түйсігін қазақ ұлтын ықылым заманнан даналық сөзбен сусындатқан әл-Фараби, Майқы би, Асан Қайғы, Бұқар жырау, Мәшһүр Жүсіп, Абайдай данышпандардың ұлағатты ойларымен байытқанына шүбәсіз көз жеткізесің.
Өзі тәлімгер болып, ғылым қуған кезде Қаныш Сәтбаев, Мұхтар Әуезов, Ғабит Мүсірепов сынды қазақтың маңдайына біткен біртуар азаматтарының батасын алып, Отан алдындағы мақсат-мұратын осы ағаларындай ұлтжандылықпен кіршіксіз атқарған нағыз сұңғыла екенін мойындайсың.
Тұла бойына осылай дарыған ұланғайыр ұлылықты, тек ізгілікпен, асқан ақылдылықпен өз жұртына сіңіріп берді.
Өзінің ешкімге ұқсамас кісілік тұрпатымен, терең ақыл-ойымен, биік парасатымен, қазанаттай қажымас қажырлы еңбегімен, бұрынғының би-шешендеріндей төгілтіп сөйлегенде «тыңдаушысы бордай езілген» шешендігімен, алды кең ақжарқын, кішіпейіл, мінсіз мінезімен ортамызда жүрген әз аға, қадірлі Салық Зиманұлы ел тілеуімен жүз жасасын деп тілейміз.
Мұсабек ӘЛІМБЕКОВ, Қазақстан Республикасы Жоғарғы Сотының Төрағасы.
Астана.