Журналист жазбалары
Бір құрбым жерден жеті қоян тапқандай қуанып:
– Мына шырынның керемет қасиеті бар дейді, ішкен адамдардың барлығы ауруларынан жазылып жатыр екен, – деп үйіне бір қорап шырын арқалап келді.
– Иә, бағасы қанша екен, неден жасалған? – деп сұрақтар қоюдамыз.
– Бұл өзі Оңтүстік-Шығыс Азия елдерінде өсетін бір жемістің қабығынан алынады, ащы дәмін жұмсарту үшін өте кішкентайдан алып өзге шырындарға қосады да, содан күнделікті аздап қана ішсе, емдемейтін ауруы жоқ көрінеді. Мұнымен айналысатын компания қазір әлемнің жүздеген еліне шырын таратады. Пайдаланушылар жылдан жылға өсіп жатыр екен дейді.
– Иә, сонда сен мұны қайдан алдың, дәріханада сатып жатыр ма, неге бірден бір жәшігін алғансың? – дейміз біз де шырынға деген қызығушылығымыз артып.
– Қайдағы дәріхана, жұмысқа әкеліп сатты, алып тұруға шартқа отырдым, сендер де кіріңдер, бір рет осылай қымбатқа алсаңдар, екіншісінде жеңілдігі болады екен. Ал соңдарыңнан адам кірсе тіпті жақсы, – дейді құрбым. Сөйтсе, жаңағы көтеріп келген қорабындағы 4 шырынның бағасы 23 мыңның шамасында. Бар-жоғы 0,75 литрден келетін 4 шыны шырынның бағасы осы.
Енді құрбымызға «Сен басыл, кішкене деміңді ал. Өзің ойлашы, егер осы жеміс соншалықты дәру болса, онда бүкіл Оңтүстік-Шығыс Азия елдерінің адамдары ешқашан ауырмас еді, екіншіден, егер ол шынымен керемет болса, онда оған дәрігерлер қауымы, дәріхана бизнесіндегілер неге қызыпайды, неге ол дәріханаларда сатылмайды? Қой, дәл сен айтқандай емес шығар, интернет тұр емес пе, алдымен содан қарайықшы», деп ғаламторды аштық.
Сонымен, ғаламтордан «ХanGo» атты мангустин шырынына іздеу салдық. Ашып қарағанымызда, құрбымыздың көзі шарасынан шықты. Сөйтсе, бұл шырынның құрамына зерттеу жұмыстары 1932 жылдан бері жүргізілмеген дейді. Ал Германияда желілік жүйемен осы шырынды сатқан адамды тұтынушы сотқа беріп, оны жеңіпті және Еуроодақ елдері оны өз аймақтарында таратуға ресми түрде тыйым салғанымен, сол Германияның өзінде шырынды интернет арқылы-ақ тапсырыс беріп үйге алдыруға болады деген және тағы сол тәрізді көптеген материалдарды таптық.
Артынша құрбымның өтініші бойынша шырын таратушымен хабарласып, өніміне қызығушылығымыз туған адамның қалыбын таныттық. Телефонның аржағындағы дауыс өте кішіпейіл. Өзінің кеңес беруге әрқашан дайын екендігін айтып, күн кешкіріп қалғандықтан, мекен-жайын беріп, үйіне шақырды.
Жылы жүзбен, ілтипатпен қарсы алған желілік шырын таратушы төріне шақырып, өнім жайын әңгімелеп кетті. 40 антиоксиданттан тұратын, оның ішінде ксантонға бай шырынның қасиеттерін сипаттайды. Бұл шырын бос радикалдардың орнын толтырады. Ал бос радикалдар дегеніміз – адамды қартайтатын нәрсе, шырын ішкен адамдар ауруларынын жазылып жатыр, деп стақанның түбіне шырын құйып берді.
Енді компания туралы ғаламтордан алынған деректерді алға тартайық. 9 сатылы маркетингтік жүйе құрған компанияның өнімін ниеті бар әрбір адам сата алады екен. Компания 2003 жылы 40 млн. долларға шырын сатса, ол жыл сайын өсіп, 2008 жылы 1,5 млрд. құрап, 2010 жылы 2 млрд. долларға жеткен. АҚШ-та бір бөтелке шырын 37,50 долларға, Еуропада 27,5 еуроға сатылады. Шарт бойынша бір алғанда 4 бөтелкесін бірден алу қажет. Ал дистрибьютерлерге өткізілген өнім бағасының 50 пайызы беріледі. Тапсырысы көбейген сайын оның бонусы да, алатын ақшасы да көбейе түседі. Өз желісін құрған адам ғана ай сайын жеңілдікпен шырын алып тұрады, яғни оны әрі қарай қымбатқа сата алады.
Шырын мангостан, кейде мангустин дейтін жемістен, оның қабығынан және қосымша 8 жемістің – құлпынай, қарақат, алмұрт, алма, жүзім, шие концентратынан жасалады. Жемістің өзінен емес, яғни жинақталған сығындысынан су қосу арқылы, әрине. Және де жемістердің арасалмағы да көрсетілмейді, шырынның жалпы құрамында мангустиннің қанша мөлшері бар екені де ашылмаған. Қораптың сыртында Е 202 (калий сорбаты), Е 211 (натрий бензоаты) консерванттарының барлығы жазылған делінген.
Жеміс қабығында антоциандар, катехиндер, полисахарид, ксантондар бар. Ксантондар дегеніміз – полифенол. Оны қабынуға, микробқа қарсы және саңырауқұлақпен зақымдануға қарсы қолдануға болады. Алайда, компанияның 2006 жылғы мәлімдеуінде жеміс жайында жүргізілген жалғыз ғана зерттеудің 1932 жылы Сингапурде дизентерияға қарсы емге қатысты ғана болғаны айтылған. Ал америкалық қатерлі ісік ауруларын зерттейтін орталық шырынның емдік маңызы жоқтығына тоқталса, Германия компанияны сотқа тартқан. Онда өнеркәсіпті алдаудан қорғайтын қоғам «ХanGoны» шырын деуге де болмайды, өйткені, ол жемістің желінбейтін қабығынан жасалады, деп соттың екі деңгейінде жеңіске жеткен. Және Дюссельдорфтағы тұтынушылар құқығын қорғайтын қоғам «ХanGo» биологиялық активті қосымша ретінде Федералдық бюрода тіркелуі тиіс. Өйткені, оны сатушылар оны жәй ғана шырын деп емес, адамның денсаулығын сауықтыруға пайдасы бар сусын деп жарнамалайды десе, Бавариядағы денсаулық сақтау басқармасы және тағам қауіпсіздігі орталығы оны ешқандай да емдік қасиеті бар деп әспеттеуге болмайды, «ХanGo» жәй ғана шырын деген тоқтамын алға тартады.
Біздің елімізде, Ресейде және Украинада шырын санитарлық-гигиеналық нормаларға сәйкес келетін, құрамында шырыны бар алкогольсіз, газдалмаған сусын деген сертификатпен тіркелген. Бірақ дәрілік, болмаса биологиялық активті қосымша ретінде тіркелмеген.
Хош, сонымен желілік таратушымен әңгімеміздің немен аяқталғанын айтайық. Шырынның емдік қасиеттерін алдында тұрған түрлі түспен керемет безендірілген альбомға қарап әңгімелеп, бейнебір дәрігердей сөйлеп отырған келіншекке сіздің мамандығыңыз кім, мұны қайдан білесіз деп сауал тастадым. Мамандығым товаровед, бұрын сауда саласында істегенмін, ал желілік маркетингпен айналысқаныма біраз болды, деген ол әңгімесін әрі жалғады. Антиоксидант деген не, ксантон дегеннің әсері қандай болады екен десең де тоқтамайды, жаттанды сөздерінен жаңылмайды. Ал сусын бірыңғай сығындылардан тұрады депті ғой, сонда бұл табиғи шырын болмай шықты ғой дегенімізде сіз өзі концентрат пен консервантты айыра білесіз бе деп сатушының дауысы қатая түскен. Ал арасын айырып айтып беріп, одан соң Германиядағы осы «ХanGo» турасындағы даудан не білесіз дегенде, манағы мамыражайлықтан, сыпайылықтан жұрнақ та қалмады. «Сізге өзі не керек?» – деді тіксінген ол. Сіз мына жерге барып сусын сатыпсыз ғой, дегенде: иә, саттым, онда мынадай, мынадай кісілер сатып алды, деп аттарын атағанда, ішінде құрбымның да есімі кетті. Ал жанымда отырған оны таныған да жоқ.
Мен өзімнің журналист екенімді, оның білместіктен біреулердің алдауына түсіп, өзінің де өзгелерге теріс мағлұмат беретіндігін, егер шырын сіз айтқандай болса, онда неге дәріханаларда сатылмайды дегенімде, ол сіздің айтқандарыңызға сенбеймін, ендеше, ол шекарадан, кеденнен қалай өтуде де сұрақ қойды. Мен әрине, тек шырын ретінде өтеді, ал компания оны сіздерге ғажайып дәрумен деп алдап сатқызып жүр дегенімде, сіз не десеңіз, о деңіз, ал мен бетімнен еш қайтпаймын, құрбыңызға ақшасын қайтарып берейін, деді шырын сатушы.
Қарап отырсақ, осындай желілік жүйеден аяқ алып жүре алмайтындай жағдайға жеттік. Көпшілігі күмәнді тауарларын өткізумен халықтың денсаулығына кері әсерін тигізіп жатса, еліміздің экономикасына да олардың зиянын бағамдау үшін пәлендей экономист болудың қажеті шамалы. Рыноктағы шынайы бағасы белгісіз, күмәнді тауарлар халықтың қалтасын қағып, сан түрлі амал-шарғымен жиылған мол қаражат шетел асып кетіп жатыр. Яғни, біздің ақшамыз шетелдің экономикасын көтеруге жұмыс жасап жатыр емес пе?! Әсіресе, әлемде қаржылық-экономикалық дағдарыс тұсында елімізге желілік маркетингтен түскен шығын- дарды есептеп көргендер бар ма екен, сірә?
Шығыс ойшылы Әбу Науас: «Игілікті іске, адал әрекетке жұмсамаған ақшаның бәрі арам. Арам ақша адамды бір қақалдырмай қоймайды», депті. Жалпы, қазіргі күні халық арасына қаржылық пирамида атауымен белгілі оңай олжа табудың алғашқы пысықайларының бірі – шотландық Джон Ло екен. Ол «Миссисипи компаниясы» деген ісімен 1720 жылы Францияны тұралатқан. Ал тегі италиялық америкалық Чарльз Понци 1919 жылдың тамызында испандық бір бизнесменнен халықаралық жауап купонын алады. Купон айналымының қалай жүретінін біліп алған Понци Еуропа елдерінен шыққан купондардың арасындағы айырмалық бағамнан пайда табуға болатынын біліп, «The Securities and Exchange Company» компаниясын құрып, бірнеше инвесторды ақша салуға көндіреді. Ондағысы, трансатлантикалық саудада қарапайым вексельден 50 пайыз пайда табасың, ал 45 күннен соң 100 пайызға дейін ақшаң өседі деп алдау.
Алдау сыры «PostMagazine» журналында басылған мақалада ашылады. Ал қазіргі күнгі Понци мұрасын жалғастырушылар ұстаздарын жолда қалдырардай ақша табудың небір түрлерін ойлап шығаруда. Мәселен, автобус аялдамасына тоқтай қалсаңыз, табан астында байып кететіндей боласыз. Онда хабарландыру жапсыруға болмайды, айыппұл көлемі мұнша деп жазылған тыйымның да ешкімге әсері жоқ. «Жас ерекшелігіне қарамастан, тіпті зейнеткер болсаңыз да, сіз керемет қаражат табуыңызға болады» деген жарнамадан көз тұнады. Арасында байып кетуіңізбен бірге, дене бітіміңіз дұрысталып, денсаулығыңыз да түзеледі дей ме, әйтеуір көшедегі құлақтандыру, одан газеттерге берілген жарнамалар тек жанашырдың бейнесінде көрінеді. Бірақ барлығының астарында көз бояп, алдау мен баюды көздеген ашкөздік жатыр.
Егер адамдарды алдап баю жөнінен диссертация жазу керек болса, еш қиналмауыңызға болады. Оның мысалы сіз қадам басқан сайын алдыңыздан шығады. Егер дәріханаға барсаңыз, сізге бір дәріні бірнеше атауда ұсынуы мүмкін. Құрамдары бірдей, тек атаулары мен шығарушылары өзгеше. Бағасы да әлгідей. Түпкі ниет – сіздің қалтаңызды қағу. Болмаса, құрылыс компанияларын алыңыз. Жуырда Жеңіс даңғылынан орын тепкен «Жеңіс» көп пәтерлі үйіндегі туысымызға қонаққа барып, лифтіде қамалып қалдық. Сөйтсек, 2006 жылы тапсырылуы тиіс бұл тұрғын үйді салушы «Аруана ЛТД» компаниясы тұрғындарға берген уәдесін әлі орындамаған. Шарт бойынша 2006 жылы тапсырылуға тиіс үйдің әлі жыры бітпеген. Ал тұрғындарға компания 2006 жылдан бастап ішкі жөндеу жұмыстарын жүргізіп кіре берулеріңізге болады дегенге алданған адамдар толық тапсырылмаған үйде тұрып келеді. Қаншама азамат үлескер ретінде пәтерлі боламын деп банктен несие алып, енді үй де жоқ, ақша да жоқ, екі ортада қарызға белшелерінен батып, банктің алдында кіріптар болып отырғаны да ащы шындық.
Несін айтамыз, бүгінгінің Остап Бендерлері сіздің қалтаңызды қағу үшін қандай айла-шарғыға бармайды дейсіз. Оңай қаражат табуға кісі құнықпасын, құнықса, обал-сауапқа да қарамайтын көрінеді.
Дінтанушы Қайрат Жолдыбайұлы желілік маркетинг турасында жазған мақаласында былай дейді «...осындай маркетингте оның басында тұрған адамдар пайда тауып, төмендегілер ұтылады. Ал төмендегі адамдарды ақшасынан қағып пайда табу – исламда харам. Толығырақ түсіндірер болсақ, бір-біріне тізбектеле отырып тіркелген бұл желілік маркетинг бір жерде міндетті түрде тоқтайды. Себебі, Алладан басқа ешбір нәрсе мәңгілік емес. Ал енді тоқтаған жағдайда пирамида жолымен қаланған бұл маркетингтің басындағы адамдар ғана салған өз ақшаларын шығарып, пайдаға кенеледі де, төмендегі көптеген адамдар қалтасынан қағылады. Бұған қоса адамдарға бұл жұмыс түсіндірілген уақытта: «Сен мұғалімсің, яки инженерсің, табысың өте төмен, бұл жұмысқа кірсең, арманыңды жүзеге асырып, байлықтың астында қаласың», деп кісіні өзі сүйген мамандығынан, қызметінен, оқуынан суытып, теріс пікір қалыптастырады. Бизнесіңді дамытудың «11 баспалдағы» делінген кітаптың 20-шы бетінде «Кісіні осы жұмысқа тартқан кезде, оған бұл жұмыс пен өзі істеп жүрген жұмысын, яки басқа жұмыстарды салыстыр» делінген. Яғни, бұл жұмыстың көп пайда әкелетіндігін, ал басқа жұмыстардың түкке тұрмайтындығын насихаттайды. Ал енді, елдің бәрі осы маркетингті қуалап кетсе, халыққа қажетті түрлі мамандықтарды, елдің дамуына үлес қосатын қызметтерді кім атқарады?
Араб тілінде өтірікші адамды «кәззап» дейді. Адамдар көбінесе пайда табу үшін өтірік айтады. Мұндай жағдайда адам пайда емес, зиян табады. Пайғамбарымыз (с.ғ.с.): «Пайда табу үшін өтірік ант ішіп, тауарын сатқан һәм саудасына өтірік қосқанның кәсібі құриды», деген емес пе?!
Иә, біз нарықтық қоғам құру үстіндеміз. Ал нарықтық қоғамдағы дүниеге кенелу тек біреудің үстінен пайда табу, айлаңды асырып, алдаумен табылуы тиіс пе?! Жуырда танысымның баласы марқұм әкесінен қалған алтын сағатты ломбардқа өткізіп жіберіпті. Баланың жасы кәмелетке толмағанын біле тұра қымбат затты алған ломбард иесі қымбат сағатқа әшейін бір аз ғана сома беріпті. Ал олардың заң бойынша кәмелетке толмаған балалармен ондай шарт жасауына болмайды. Нанбасаңыз, қалаңыздағы кез келген ломбардқа барып көріңізші. Жағалай жасөспірімдерден қалтафондарын алып, оны арзан бағалап, аз-мұз пұл беріп алдап жатқанына куә боласыз.
Осы біз бетімізді қайда бұрып барамыз. Ойланайықшы, ақшамен бірге иманымызды сатып жібермейікші!
Анар ТӨЛЕУХАНҚЫЗЫ.