Күй өнеріндегі алып тұлғаларымыздың бірі – Дина шешей 150 жасқа келіп отыр. Кезінде ұстазы Құрманғазының қасиетті қара домбырасын басқа ізбасарларының бірде біріне табыс етпей, Динаға ұсынуы көп жәйтті аңғартса керек. Құрекеңнің: «Екеуміздің оң қол мен сол қолымызды ауыстырсақ, бізден асқан домбырашы болмас еді» деуі де осы айтқанымызды айқындай түседі. Енді бірде тарихтың тоңынан ұстазы шәкіртінің алдында күйден тосылды деген дерек табылып жатса, ол да таң қаларлық жағдай емес. Өйткені, мұндай жағдайлар ән-күй, айтыс өнерінде, олардың бірқақпай сөздерінде көптеп кездеседі. Мысалы: Тәттімбеттің Малғарадан, Кененнің Ләтипадан, Бала Ораздың Жібектен жеңіле жаздауы осы сөзіміздің бір дәлелі.
«Екі иығына екі кісі мінгендей» деп Ақаң келтіретіндей, Дина шешей табиғатынан алапат күштің иесі болса керек. Әрине, қазақтың дәстүрлі күйшілік өнерінде де тап сондай теңдесі жоқ тегеурінді өнер иесі болды. Халық арасында да айтқанымызға айғақ болардай аңыз әңгімелер де, мысалдар да көптеп кездеседі. Айталық, қораға түскен ұрылардан кек алмақ мақсатында, жалғыз өзі атқа қонған ол, жауларын баудай түсірсе керек. Енді соңғысына ұмтылған сәтте қолаң шашы қобырап иыққа түскенде ғана жәбірлеуші жақ кім екенін танып, айдаған малын қайтарып, ат-шапан айыптарын төлеген көрінеді. Енді бірде құрдасы Сейтек аттың үстінде шалқая түсіп, әзіл-қалжың үстінде, Дина шешейге ұнамсыздау сөздер айтса керек. Шешей қарсыласын атының үстінен жұлып алғандай тізесіне басып, «ойнап сөйлесең де, ойлап сөйле» дегенге келтіреді. Ал Сейтек болса Сахалин аралында айдауда болып, алапат күш-қайраты мен жігерінің арқасында елге аман-есен оралғаны тарихтан белгілі. Профессор Т.Мерғалиевтің «Жаңа дәуір жыршысы» атты монографиялық еңбегінен де жан-жақты мағлұмат табуға болады: еркекше киініп, той-томалақтарда талай күреске шығып, мен деген жігіттерді шаң қаптырғаны да белгілі. Күйшінің әкесі Кенже болса, құйрық жалына қолы тиген асауды құрықсыз табандата тұрғызатын алып күш иесі болған. Сонымен қатар Кенже елге сыйлы еді, Құрманғазы, Төремұрат сынды және т.б. ел азаматтарымен араласқан деген деректер жеткілікті. Дина анамыздың ағыл-тегіл күш-қайрат иесі болуы әкесі Кенжеден дарыған деседі. Қ.Мұхитов «Концерттерде, шешемізді сахнада орындықтың биіктігіндей қылып жайылған 7-8 қабат көрпенің үстіне қолынан демеп, шығарып салушы едік» деп жазады.
Дәстүрлі күй өнерінен шешейдің бәйге берместігіне бұлтартпас белгі – оның үнтаспада, күйтабақта қалдырып кеткен өзінің орындауындағы күйлер үлгісі болып табылады. Күй атасы Құрманғазыдан бастап, ұлы күйшілердің мұралары, халық күйлері, ән мұралары Еуропа үлгісінде жазылып жатқан шығармаларда таланттардың аты тасада қалып, тек шикізат ретінде пайдаланып, талан-таражға түсіп жатқаны туралы А.Жұбановтың кезінде қынжыла айтқаны белгілі. Керісінше, Дина шешейдің бірде-бір күйі осындай талапайға түспеген. Өйткені, оның шығармашылығы мен орындаушылық шеберлігі үйреншікті үлгілерден мүлдем басқа болатын. Ақаң басқарған оркестрдің орындауында да тек «Әсем қоңыр», «Тойбастар», «16 жыл» сияқты күйлері болды. Мұны да Дина шешейдің ұлылығының бір көрінісі деп түсінген жөн.
Осы күнге дейін күйлерінің ауыздыға алдырмай, аяқтыға шалдырмай, орындаушылық өнерде, педагогикалық салада атақ үшін аянып қалмайтын пысықайлардың түрлі айла-амалдарынан аман қалып, өзін тұлғадан бұрын қоятын өзімшіл жандарға ауыздықтатпай келе жатуының терең сыры да осында жатыр. Күй ананың шығармашылығындағы күй шығару, орындаушылық әдіс-тәсілдері дала академиясын толық меңгерген тұлға екенін танытады десек, Дина өнерінің зерттелуі 1937 жылдан, Алматыға келген кезеңінен бастау алады. Ғалымдардың ішінде алғаш болып күйші туралы толымды еңбек жазған белгілі ғалым, композитор, дирижер, академик А.Жұбановты атаймыз десек, ғалымның «Қазақтың халық композиторлары», «Ғасырлар пернесі», «Құрманғазы», «Ән-күй сапары», «Өскен өнер», т.б. еңбектерінен Дина күйші туралы да мағлұмат табамыз. Динаның Мәскеуде, Ташкентте өткен онкүндіктерге қатысқаны туралы музыка сыншылары кеңінен толғап жазса, Ғ.Бисенова Дина туралы көлемді еңбек жазып, кандидаттық диссертациясын қорғады. Сондай-ақ Ө.Байділдаевтың тағылымды радиохабарлары, профессор П.Шегебаевтың ғылыми еңбегі, Қазақстанның халық әртісі, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты, профессор Қ.Ахмедияровтың «Әсем қоңыр» атты, т.б. туындылары атақты күйшінің мұрасын насихаттауға қосылған сүбелі дүниелер. Шәкірттері Ғ.Әлжанов, Р.Омаров, Ә.Өтеғұлов ізін кейінгі толқыннан Б.Қарабалина Р.Ғабдиев, С.Жалмышев, Қ.Ахмедияров, Р.Айдарбаева, О.Дүйсен, Т.Алипбаев, А.Үлкенбаева, т.б. жемісті жалғастыра білді.
Жасыратын несі бар, халық музыкасын насихаттап, зерттеуде, Еуропаның музыкалық үлгісі озық өнер саналып, осының салдарынан дәстүрлі төл мұралар туған жерінде «аборигендердің» музыкасы болып шыға келгенін кезінде көрнекті ғалым, марқұм А.Сейдімбек ағамыз өзінің еңбектерінде қынжыла жазған болатын. Орындаушылық өнерде, тіпті күй саласы мамандарының арасында да Динаның орындаушылық мәнері мен күй шығару тәсілі оғаштау көрінді. Автордың өз орындауындағы күйлерде шикілік бар деп табылып, «тап сол күйінде орындауға келмейді» деген теріс көзқараспен оны орынсыз «дамытып», «редакциялап», «өркениеттік өлшемге» жеткізу керек деген ұғым қалыптасты, ал мұның өзі автордың өз орындауында сақталып, бізге жеткен нұсқаларын таза күйінде сақтап қалуға біраз кедергі келтірді. Бұл індет тек Дина шығармашылығына ғана қатысты демейміз, ол сонау күй атасы Құрманғазыдан бастап, жалпы халық күйшілері шығармашылығы мен орындаушыларының мұралары басына төнген ортақ қауіп. А.Жұбановтың айтуынша, Д.Нұрпейісованың орындау шеберлігіне байланысты қызық жәйттер келтіріледі. Орындаушылық өнерде оң қол мен сол қолдың дыбысқа әсері мол. Бірақ оны күйдің өз дәстүріне сәйкес пайдалана білген жөн. Ал оның сәйкес, сәйкес еместігі қай шығарманы орындауда немесе оны қалай тартуда емес, мұны кімнің тартуына байланысты. Оны музыка тілінде «индивидуальность» дейміз. Халық шығармашылығында сонау Құрманғазы, Дәулеткерей, Тәттімбеттерден бастап, «индивидуальность», яғни тұлға деп Динаны, Әбікенді, Қалилардың өздерін және олардың орындаушылық үлгілерін атар едік. Осылардың ішінде әңгіменің арқауы болып отырған Дина күйшінің өнері өз алдына бір төбе. Бұларды орындаушылық шеберліктің ең шыңына шыққан тұлғалар деп танимыз.
Дина сынды күй алыбының мұрасын дұрыс ұғынып, дәріптеу бүгінгі күнгі басты парыздың бірі деп түйіндеуіміз керек. Қорыта келе Ақаңның сөзімен айтқанда: «... терең қараған кісіге қазақтың аспапты музыкасының тарихында үлкен, әлі үңіле түсуді тілейтін мәселе жатыр». Келешекте сол үңіле түсуді қажет ететін нысананың бірі – Дина шешейдің өнері болмақ.
Орынбай ДҮЙСЕН, Қазақ ұлттық өнер университетінің профессоры.