1. ШЫЖҒЫРЫЛУҒА ТИІС ШҰЖЫҚ
Біріккен Ұлттар Ұйымы Бас Ассамблеясына бір рет бас сұққанның өзі ғанибет. Тілшілік тірлік барысында жер бетіндегі ең беделді және биік саналатын мінберді де көрдік. Сипадық.
Мұнда кім тұрмаған! Өз елінің, өз ұлысының мүддесін былай қойғанда, тіпті жеке өзінің мықтылығын көрсету үшін қалай-қалай сөйлемеген! Соның бірі Кеңес Одағының көсемі Никита Хрущевтің 1960 жылдың күзіндегі сөзі. «Жақында бір кәсіпорында болдым. Онда зымырандарды тура шұжық сияқты шығарып жатыр», деп соққан сол тұстағы біздің басшымыз.
Екінші дүниежүзілік соғыстың аяқталуы адамзатты тыншыта қоймады. Өйткені, соның нәтижесінде жер шары екі жүйеге жарылды. Бұрынғы бағыттарын сақтаған АҚШ, Англия, Франция, үштен екісі сақталған Германия, Италия, Бенлюкс аймағының үш, Скандинавия түбегінің төрт мемлекеті және басқалары капиталистік жүйені құрады. Кеңес Одағы соғыстың соңына қарай өзі басып алған Шығыс Еуропаны, оның ішінде Германияның үштен бірін Демократиялық Республика атап зорлықпен социалистік қотанға қамады. Бір жақта НАТО, яғни Солтүстік Атлантикалық қорғаныс одағы, екінші жақта онымен соғысқа әзір Варшава шарты пайда болды. Социалистік қосын өз қанатын кеңге жаюға ұмтылды. Азия, Африка аймақтарындағы кейбір елдерде төңкеріс жасап, социализм орнатуға ұмтылды. Әр елдің тентектерін тауып, қолтықтарына су бүрікті. Ливияда – полковник Муамар Каддафи, Кубада – коменданте Фидель Кастро. «Іздегенге – сұраған» дегендей, социалистік қораға аяқ астынан қосылған алақандай Куба алып АҚШ-тың дәл іргесінде тұрды. Таяқ тастасаң тиетін жер. Тура осы Кубаның социалистік республика болып жариялануы екі жүйе арасындағы тартысты шарықтау шегіне жеткізгені белгілі.
Бұл тартыстың ресми аты бар. Оны сол жылдары Нұрмахан Оразбеков сынды қазақ журналистері «қырғи-қабақ соғыс» деп сәтті аударған. Бұл қару жұмсауға дейін жақсылап жарақтану бәсекесі болатын. Өйткені, 40-шы жылдардың соңында Америка Құрама Штаттары мен Кеңес Одағы, одан сәл кейін Ұлыбритания мен Франция, Қытай ядролық қаруға ие болды. Енді сол атом, сутегі бомбаларымен қарсыласқа соққы беру тәсілдері қарастырылды. Бұл орайда 50-ші жылдар соңында Кеңес Одағы төрт бағытты қарастырды. Олар: стратегиялық бомбалағыш ұшақ; континентаралық баллистикалық зымыран; континентаралық қанатты зымыран; континентаралық ұшақ-снаряд.
Америкалықтардың қолында ол кезде 40 шақты зымыран бар еді. Кешікпей жаңа тұрпатты «Атлас» және «Титан» аталатын континентаралық баллистикалық зымырандарға ие болмақшы. Оған Кеңес Одағы лайықты жауап беруі керек. Жауап бастапқыда іспен емес, сөзбен берілді. Кеңес Одағының көсемі Никита Хрущев 1960 жылы күзде Біріккен Ұлттар Ұйымы Бас Ассамблеясында отырып америкалықтарды әлгі «шұжық сияқты тоқтаусыз шығып жатқан ракеталармен» қорқытқан. Шын мәнінде ол кезде Кеңестің зымыран шабуылын жасар шамасы жоқ еді. Стратегиялық мақсаттағы зымыран әскерінің құрылғанына он ай ғана уақыт өткен. Жеті полк әскери кезекшілікке қойылды. Олардың екеуінде «Р-5 М» аталатын зымыран болды. Ұшу қашықтағы 1200 шақырымнан аспайды. Бес полк «Р-12» зымырандарымен қаруланды. Олар 2000 шақырым жерге соққы жасауға жарайды. Бірақ ядролық зарядты көтеріп АҚШ қалаларына дейін жетпейді. Королев жасаған «Р-7 А» зымыраны 8000 шақырымға дейін көк мұхитты көктей ұшуға қабілетті еді. Бірақ, ол бомба тастауға арналмаған. Әрі ұшыру үшін он сағат бұрын әзірлеу керек. Ал жанармай құйылған қалпы небәрі үш сағатқа шыдайды. Демек, ядролық соғыс үшін қолайсыз. Оның үстіне небәрі төртеуі ғана жасалған.
Осындай жағдайда бар үміт келесі конструктор Михаил Янгельдің «Р-16» аталған баллистикалық зымыранына артылды. Ол 13000 шақырымға дейін ұшуы тиіс. Әрі оны ұшуға бірнеше минөтте әзір етуге болады. Хрущев БҰҰ Бас Ассамблеясын бәтеңкемен тоқпақтаған шақта бұл зымыран әлі сынақтан өтпеген. Бірақ, соған жақындап қалған. Енді қалайда ұшырып көріп, сосын желідегі шұжық сияқты шығара бастау керек.
Аталмыш зымыранды жасау небәрі бір жыл бұрын қолға алынған еді. 1959 жылы 13 мамырда КПСС Орталық Комитеті мен СССР Министрлер Советі «М. К.Янгельдің 586-шы Айрықша конструкторлық бюросында екі сатылы континентаралық баллистикалық зымыран жасау туралы» қаулы қабылдады. Оған «Р-16» деген ат берілді. Ал америкалық тізу жүйесіне оны «SS-7» деп жазылған. Үкімет қаулысына сәйкес зымыранның бас конструкторы Михаил Янгель болды, ал зымыранның қозғағышын, ұшыру қондырғысын және басқару жүйесін жасау сол салалардың бас конструкторлары Валентин Глушкоға, Виктор Кузнецовқа және Борис Коноплевқа жүктелді.
Алғашқыда зымыранды Байқоңырда тұрған жер бетіндегі қондырғыдан ұшыру көзделді. Өйткені, сол кездегі билік белгілеген уақыт тым аз еді. Үкіметті де түсіну керек, әлемде қалыптасқан саяси жағдай барысында уақыт ұзақ ырғалып-жырғалуды көтермейтін.
Бұл зымыран бұған дейін Королев бастаған мамандар жасап шыққан зымырандардан өзгеше болуы тиіс. Біріншіден, зымыранның екі сатысы іске кезегімен қосылады. Кеңес Одағында оның алдында жасалған зымыранның екі сатысы бірден істейтін. Келесі айырмашылығы зымыранның жағатын отынында. Королевтің зымырандары оттегі және керосин қоспасымен ұшатын. Ал Янгель зымырандарының отын багына өте улы диметилгидразин деген жаңа қоспа құйылмақ. Кейін оны қысқартып «гептил» деп атады. Қазақ үшін қасіретті сөздің бірі осы болмақ.
Хош, зымыранның ұшардағы салмағы – 140 тонна, ұзындығы – 34 метр. Соққы жасайтын термоядролық зарядының қуаты – 5,0 мегатонна, ұшу қашықтығы – 13 000 шақырым. Кімнің болсын көкесін танытатын қару екені талассыз.
2. БӘЙГЕГЕ ТІГІЛГЕН БАСТАР
Байқоңыр қаласын асықпай араласаңыз ескерткіштер, монументтер, стеллалар көп екенін байқайсыз. Мұндағы тас тұғырлар мөлшері жан басына шаққанда Қазақстан мен Ресейдің қай қаласынан болсын анағұрлым артық.
Бір жерде менмұндалап алғашқы зымыран тұғырда тұр. Кең аллея ортасынан атақты «Союзды» тамашалайсыз. Бір мектептің алдында ғарыштан оралған құлдилау аппараты қойылған. Ғарыш кемелері өз алдына, бір тұста төрт ебелекті ұшақ шыжымға отырғызылған бүркіттей болып қалыпты. Қаланы салғызған Барминнің, кеңестік зымыранның атасы атанған Королевтің, онымен бәсекелес, бәлкім бақталас болып өз зымырандарын ұшырған Янгельдің, Челомейдің, соның бәріне қозғағыш жасаған Глушконың, алғашқы ғарышкер Гагариннің ескерткіштері бар. Кейін маршал Неделинге ескерткіш орнатылды. Біздіңше бірінші ескерткіш сол кісіге қойылса керек еді. Бірақ, құпиялар заманында маршалға ескерткіш тұрғызбақ түгіл, оған қатысты оқиғаның бәрі тас бүркеулі жатты.
1960 жылы 22 ақпанда СССР Министрлер Советі «Р-16» зымыранына қатысты Мемлекеттік комиссия құрамын бекітті. Әлбетте, құпия жағдайда. Оның төриесі болып Қорғаныс министрінің орынбасары, Стратегиялық мақсаттағы ракета әскерлерінің бас қолбасшысы артиллерия маршалы Митрофан Неделин тағайындалды. Бұл комиссияның басты мақсаты жаңа зымыранның ұшу сынағын қабылдап алу еді.
Митрофан Иванович 40 жыл бойы әскери қызметте жүрді. Бірнеше қырғынға қатысты. Алдымен азамат, одан испан, одан фин соғысын бастан өткеріпті. Ұлы Отан соғысында от кешкен. Артиллериялық бригаданың, корпустың командирі болған. Одан бірқатар армиялар мен майдандардың артиллерия қолбасшысы қызметін атқарды. Шығыс Европадағы Балатон көлі маңындағы ұрыс операциясы үшін Совет Одағының Батыры атанды. Соғыстан кейін Ф.Э.Дзержинский атындағы әскери академияны бітірді. 1959 жылы оған артиллерияның бас маршалы атағы берілді. Және енді құрылған стратегиялық мақсаттағы ракета әскерінің бас қолбасшысы болып тағайындалды.
Кейін сарапшылар Мемлекеттік комиссияның төриесі болып маршал Неделиннің тағайындалғанын «осы істегі ең басты қателік» деп тұжырады. Өйткені, маршал емес басқа біреу комиссия төрағасы болғанда оның орынбасарлары мен мүшелері өздерін басқаша ұстар еді. Пікірлерін, күдіктерін бүкпесіз айтар еді. Ал, бас қолбасшыға уәж айтуға, күдік келтіруге ешкімнің дәті бармады. Маршалдың өзі зымыран жанынан кетпей отырғанда, басқалардың ешқайда мойын бұруға, тіпті ойлануға мұршасы болмады. Әркім өз басын бәйгеге тіге отырып, жанталаса жұмыс істеді.
1960 жылғы қыркүйек айының соңында Янгельдің ұшуға тиіс зымыраны Байқоңырға жеткізілді. Сол тұста полигон бастығы болған генерал Константин Герчек ХХ ғасыр соңында, бұл тақырыптағы «құпия» деген таңба алынып тасталған шақта өз естелігін жария етіпті. Сонда «бұйымның» Байқоңырға өте шикі күйде түскенін өкінішпен еске алады. «Қисынға, ақылға салып қарағанда «Р-16-ны» Байқоңырға алып келудің жөні жоқ еді. Оның ірі олқылықтары, шалағайлықтары жетерлік екен. Бірақ ол тұста «жоғары жаққа» зымыранның сынаққа дайын еместігін айта алатын ешкім шықпады. Бәрі «сәтін салса» деп ойлады. Біздер, сынақшылар осындай жағдайды тап болдық және оның кепіліне айналдық. Жоғары биліктің менмендігі апат пен бақытсыздықты жақындата түсті, оны ысырып тастау еш мүмкін болмады».
1960 жылы Байқоңырдың бастығы болған әскери адам 40 жылдан соң осылай мемуар жазыпты.
Әлі ақауы көп, жібі ширатылмаған, айылы тартылмаған зымыран сонымен Байқоңырға әкелінді. Жоғары жақтан дереу оны сынаққа ұшыратын күн белгіленді. 1960 жылдың 23 қазаны. Жексенбі екен. Мәскеуден осындай нұсқау түскен сәтте сынақ алаңында митинг өтеді. Онда бас конструктор Янгель сөйлейді.
Жексенбі күні ұшуы тиіс зымыранды сапарға дайындау үшін 21 қазан жұма күні ертемен зымыранды құрастыру-сынау корпусынан ұшу алаңына алып шықты.
1989 біз осы құрастыру-сынау ғимаратын арнайы барып көргенбіз. Биіктігі шамаман алты-жеті қабат үйге пара-пар ғимарат. Ішкі қабырғасын айналдыра сөрелер мен баспалдақтар көмкеріп тұр. Сол арқылы ортаға тігінен қойылған немесе көлденең жатқызылған зымыранның кез келген тұсына барасыз. Ғимараттың ұзындығы да баршылық. Қазақтың тай шаптырымы болмаса да, бала кездегі бұзау өріске толық жарайтындай. Сыртқы бас қақпасы ортасынан жармаланып, сырылып ашылады. Байқоңырға тұтас емес, ірі-ірі бөлшектер түрінде жеткізілген зымыран толық күйге тура осы жерде келтіріледі. Одан әрі темір жол арқылы самғау алаңына жол тартады. Біз көргенде бірнеше мәрте солай болды.
Хош. Біздің айтып отырғанымыз 1989 жылғы көрініс қой. Ал 1960 жылғы 21 қазанда Янгельдің жаңа зымыраны құрастыру-сынау кешенінен темір жолға артылмай, басқа әдіспен шығарылды. Оның астына резеңке доңғалақты темір арбалар қояды да, бетон жолмен саумалдап отырып 41-ші ұшыру алаңына жеткізеді. Арнайы темір тростар арқылы зымыранды тігінен көтереді. Жан-жағынан қаусырмалар ұстап қалған соң бүйіріндегі арбаларды босатып, төмен түсіріп алады. Енді бірнеше қабатты биік қаусырмаларға түрлі мамандар шығып, зымыранды сынаққа дайындай бастайды.
Алдымен бактарға зымыранның қозғағыштарын істетін отын құйылған. Гептил. Отандық зымыран өндірісінде бұрын пайдаланылмаған аса улы қоспа. Тура 100 тонна құйылыпты. Бірақ, кешікпей сол бактан жерге тамшы тама бастайды. Мемлекеттік комиссия төресі «бұл ақау соншалық елеулі ме, зымыранды уақтылы ұшыруға кедергі емес пе» деп сұрайды. Ұшыру жұмысына жауапты басшылар маршал алдында абыржып «ол соншалықты мән беретін ақау емес» дейді. Маршал сонда тамшы тамып тұрған жерге астау қоюға тапсырма береді. Және астауды төгіп тұруға кезекші солдаттар бөлгізеді. Сөйтіп ол күні дайындау жұмыстары тынымсыз тамшылар астында жүреді.
Ертесінде, яғни, 22 қазанда зымыранды ұшуға әзірлеушілер тағы бірнеше күтпеген жағдайларға тап болған. Алдымен зымыранның автоматты басқару жүйесі ешкім күтпеген команда береді. Зымыран бөліктерін қозғағыштардан оқшаулайтын қалқанша ашылып кеткен. Сосын әлгі басқару жүйесінің өзінде басты тарату шынжыры қарысып қалған. Мемлекеттік комиссия оқшаулау қалқаншаларын ауыстыруға және шынжырды жөндеуге тапсырма береді. Басқару жүйесін жасаған бас конструктор Б. Коноплев «бүкіл жүйені жаңалаудың қажеті жоқ, осы қалпында ұшыруға болады» деп мәлімдейді маршалға. Сонымен екінші күн өтеді.
Сынау жасалуы тиісті 23 қазанда зымыранды тік тұрған қалпында жөндеу мен әзірлеу жұмыстары жалғасқан. Мұның бәрі «Р-16-ның» жанармай толық құйылған күйінде істелді. Бір жаманшылықты сезгендей бас конструктор Янгель маршал Неделинге «жанармайды ағызып алса қауіпсіз болар еді» деп қалады. Бірақ, онда бірнеше апта жоғалмақшы. Ал, АҚШ-пен арадағы жанталасқан жағдайда Кеңес Одағы басшыларына күндер не, сағаттардың өзі ұзақ болып көрінді.
Сонымен зымыранды даярлау 23 қазанда аяқталмады. Қанша жанталасқанмен Үкімет белгілеген сынақ күніне үлгере алмады. Сосын 24 қазанның таңы атты. Тағы күні бойы қарбалас. Бас хатшы Хрущев қайта-қайта қоңырау шалады. Старт алаңы басында жүрген маршал Неделин әр сағат сайын шырылдаған қызыл телефонды көтереді. Ақыры «ақаулардың бәрі жөнделді» деп баяндалады. Енді зымыранның ұшына бір сағаттық әзірлік басталады. Маршал ұшыру алаңынан 3 шақырым жердегі қауіпсіз аймаққа салынған бақылау бекетіне келеді. Бірақ мұнда байыз тауып отыра алмапты. Бес-он минут өтпей жатып, ажал айдағандай қайтадан ұшыру алаңына келген. Маршалдың қайта оралғанын көрген полигон қызметкерлері кресло әкеліп, ұшатын зымыраннан небәрі 15 метр жерге қойыпты. Қазір барып қарасаңыз сол орындық қойылған нүктеде қызыл мәрмәр тас тұр. Онда маршал Митрофан Неделиннің барлық лауазымдары мен атақтары, сосын қаза тапқан күні көрсетілген. 1960 жылғы 24 қазан.
Маршал қайтып келген соң алыстағы бақылау бекетіне кеткен Мемлекеттік комиссия мүшелері мен оларға еріп жүрген топ та қайтадан осында оралды. Өйткені бұдан екі күн бұрын Неделиннің «кім де кім бұл сынақтан қорықса, үйінде отырсын» дегені әркімнің құлағында қалған.
Байқоңырда күн батып қалған, ал Мәскеу уақытымен 18 сағат 05 минутта жарты сағаттық дайындық басталды. Бірақ, ешкім маршалға келіп, стартқа тікелей қатысы жоқ адамдардың енді бұл жерде қалуға болмайтынын ескерте алмады. Тура осы кезде сынақты әзірлеушілер токты тарату бағдарламасын бастапқы сәтке көшіру ісін бастайды. Сол кезде ешкім күтпеген оқиға болды... Зымыранның екінші сатысының қозғағышы өз-өзінен іске қосылып кетті. Екінші сатының соншалық ыстықпен шығарған отты ағыны бірінші саты багының қаптамасын қыздырды да сұрапыл жарылыс гүрс ете қалды. Небәрі алты секундта бүкіл ұшыру алаңы отқа оранды. Биіктігі 34 метрлік зымыранды қоршаған қаусырма сатының әр жерінде жұмыс істеп жатқан адамдар ширатыла, бүктетіле отты жіпке немесе допқа айналып, төмен салбырап немесе ауаға ұшып жатты. Бұл ойдан шығарылған көрініс емес.
Зымыранның ұшу сапарын кинокамераға түсіру үшін Байқоңырға арнайы топ келген. Олар істің нәтижесін лентаға тартып, Мәскеудегі мемлекет басшысына апаруы керек еді. Киношылар стартқа әзір тұрған. Бірақ түсіруді бастамаған. Өйткені, әлі жарты сағаттай уақыт бар еді. Ал зымыранның белінен төмен жалын лап ете қалғанда «сынақ басталды» деп ойлаған оператор дереу камераны қосады. Сөйтіп бұл апаттың барысы бедерленіп қалды. Осы кинотаспа кейін зымыран ұшыру барысында техника қауіпсіздігін сақтау үшін мамандарға арнайы көрсетілетін.
Ұшыру алаңының арнайы темір қашамен қоршалып тасталғаны пайда емес, зиянға шықты. Талайлар сол қоршаудан секіре алмай жалын көмейіне жұтылды. Денесі жанып жатқанның біразы далаға қашып шыққанмен, бәрібір өртеніп өлді. Кейбіреулер оттан қашып бетон құдыққа бас сауғаламақ болады. Бірақ, ол әлгі улы гептилге толы екен, тұншығып қаза табады. Айтпақшы, старт алаңының сол жақ тұсында қалқа қабырға болды. Оның ар жағына арнайы техника қойылған. Қызуы қақ ортасында 3 мың градусқа жеткен жалыннан тірі қалуды ойлаған біраз адам солай қарай қашады. Әттең, қалқа мен аралыққа жаңадан асфальт жайылған екен. Соның битумы қас-қағымда еріп кетеді. Ығып келгендер сол ыстық батпаққа батып өртеніп өлген.
Дереу апат дабылы қағылып, барлық алаңдардағы өрт сөндірушілер мен құтқарушылар осында шақырылды. Денесін күйік шалған, уланған бірақ әлі кеудесінде қыбырлаған жаны бардың бәрі ауруханаларға аттандырылды. Өліктерді жинау мен анықтау басталды. Маршалдың денесін балқып кеткен Алтын Жұлдыз медалі арқылы анықтайды. Ең ірі дененің басқару жүйесінің бас конструкторы Борис Коноплев екені бірден белгілі болыпты. Неделинмен бірге Жалпы машина жасау министрінің орынбасары Гришин, Янгельдің орынбасары Берлин, Социалистік Еңбек Ері Носов және басқасы бар тоқсаннан астам адам қаза тапты. Александр Носов полигон бастығының ғылыми жұмыстар жөніндегі орынбасары еді. Янгельдің өзі темекі тартып алу үшін шылым шегетін орынға кетеді. Полигон бастығының орынбасары генерал-майор Мрыкин темекіні тастамақ болып, «ең соңғы шылымымды шегейінші» деп Янгельдің соңына ілеседі. Сол кезде зымыран жарылып кетті. Соңғы папирос өмірін сақтаған Мрыкин қалған өмірінде «мені құтқарған осы» деп темекі тартып өтіпті деседі. Ал Янгельге телефон соққан Хрущевтің бірінші сөзі: «Сен неге бірге өртеніп кетпегенсің?» болыпты.
3. «ЖУҒАННАН ЕМЕС, СЫҚҚАННАН...»
Қай ел астанасында болмасын ерекше алаңдар бар. Бейжіңде Тяньаньминді көрдік. Лондонда Букингем сарайы алдындағы алаңда сағаттап тұрғанбыз. Ресейдің басты майданы – Қызыл алаңның да аумағы басқалардан кем емес.
Алаңды жиектеп тұрған Кремльдің биік қабырғаларына біраз қайраткердің жерленгені, дұрыстап айтқанда денесінің күлі қойылғаны белгілі. Сол жерден маршал Неделиннің де күлі қойылған тақтаны тауып аласыз.
Оның қалай қаза тапқаны туралы хабар кешігіп жария етілді және ақиқат сорақы түрде бұрмаланды. 1960 жылы 28 қазанда ғана кеңестің орталық газеттеріне елге басшылық жасайтын КПСС Орталық Комитеті, СССР Жоғарғы Советі Президиумы және СССР Министрлер Советі атынан хабарлама шықты. Онда: «1960 жылы 24 қазанда КПСС Орталық Комитеті мүшелігіне кандидат, СССР Жоғарғы Советінің депутаты, СССР Қорғаныс министрінің орынбасары, Стратегиялық мақсаттағы ракета әскерлерінің бас қолбасшысы маршал Митрофан Иванович Неделин авиация апатынан қаза тапты», делінген. Байқоңырда болған жойқын зымыран жарылысы туралы бір ауыз сөз айтылған жоқ.
Апатты естіген Мәскеу сол күні-ақ құпия жағдайда Мемлекеттік комиссия құрды. Оны Леонид Брежнев басқарды. Сәл кейін сол Брежнев ел басқарған шақта бірінен кейін бірі қорғаныс министрі болатын Гречко мен Устинов сияқты әскерилер, Глушко сынды ғалым мен Сербин сияқты Орталық Комитет өкілі бар бұл комиссия сау етіп ертесінде 25 қазанда полигонға келеді. Аэродромнан түсе сала қонақ үйге соқпастан бірден құрастыру-сынау кешеніне жетеді.
Комиссияның бірінші отырысы суыт өтті. Оған «Р-16-ға» қатысы бар және кешегі апаттан тірі қалған басшылар мен мамандар шақырылды. Брежневтің аузынан бірінші болып «біз ешкімді жазаламаймыз» деген сөз шықты. Бұл лепес Бас хатшы Хрущевтің бас конструктор Янгельге: «Сен неге бірге өртеніп кетпегенсің?» дегеніне қарағанда иманды еді. Мемлекеттік комиссия өз кезегінде техникалық комиссия құрды. Өйткені, бәрібір бұл зымыран сынақтан өтіп, сапқа тұруы керек. Техникалық комиссияға СССР Қорғаныс техникасы жөніндегі мемлекеттік комитет төриесі Константин Руднев басшылық етті. Келесі күні-ақ олар апат себептерін толық анықтаған баяндама әзірлеп, Мемлекеттік комиссияға мәлім етті.
«Зымыран апатының кемшілігі Бас конструктор Михаил Янгель тарапынан емес» делінді онда. Жарылысқа соқтырған ақау зымыранды басқару жүйесінен кетті. Оның бас конструкторы Коноплев отта күйіп қаза тапты. Ал нақ кінәлі ұшу алдындағы нұсқауды толық орындамаған оператор көрінеді. Бірақ, Брежнев уәдесінде тұрып, оның атын анықтау мен жазалауға жол берілмеді. «Ең басты қателік зымыранның жанармай қайта құйып алынбаған қалпы жөнделуінде» деп көрсетілді. Бұл орайда «солай болсын» деген ұйғарымды «Р-16» ракетасын сынау жөніндегі бастапқы Мемлекеттік комиссия төриесі Неделин айтқан. Маршал да енді марқұм.
Апаттан кейінгі Брежнев басқарған Мемлекеттік комиссия сол жерде шұғыл шешімдер қабылдайды. Неделиннің денесі, анығында күлі Мәскеудегі Қызыл алаңда жерленетін болды. СССР Жалпы машина жасау министрінің орынбасары Лев Гришиннің мүрдесі де Мәскеуге аттандырылды. Бірақ оны дабыра етпей, ешкімге сездірмей Новодевичьево зиратына қояды. Лауазымы үлкен болса да оның қаза тапқаны туралы ақпарат, көңіл айту ешқандай басылымға берілмеді. Зымыранды сынауға Днепропетровскідегі 586-айрықша конструкторлық бюросынан келген, енді қазақ жерінде күйіп, уланып қаза болған алты маманның денесі Украинаға жөнелтілді. Бірақ ол жерде улатпай-шулатпай жедел жерлеп тастау тапсырылды. Ал, космодромда қызмет еткен полигон бастығының орынбасары Социалистік Еңбек Ері Носов бастаған әскерилердің денесін Ленинск қаласында жерлеу үшін Бауырластар моласы қазылды. Онда «1960 жылы 24 қазанда әскери парызды орындау кезінде қаза тапқандар мәңгілік есте» деген жазуы бар белгі қойылды. Апат құрбандарының толық тізімі кейін Байқоңыр атанған қаладағы Ғарыш мұражайында сақтаулы. Ресми дерек бойынша 92 адам қаза тауып, 125 адам жарақат алды. Бірақ кейін сарапшылар, тіпті шетелдік зерттеушілер «құрбан саны бұдан әлдеқайда көп» дейтін болады. Енді ақиқатты анықтау мүмкін емес. Сондықтан біз ресми есепті қанағат қыламыз.
Маршал қаза тапқанмен зымыранды қатарға қосу жұмысы тоқтамады. Оған ауруханадан жазылып шыққан бас конструктор Янгельдің өзі мұрындық болды. Ол апат сәтінде шылым шегуге кеткенмен, жарылыстан кейін адамдарды құтқармақ болып, өртке алдымен жүгіріпті. Сол жерде улы газ өкпесіне толып, есеңгіреп құлаған. Уланғаны, телефон арқылы Хрущевтің сілкілегені аз болғандай, оны одақтас республика Украина Орталық Комитетінің бірінші хатшысы Николай Подгорный бюроға салады. Өйткені, коммунист ретінде Янгель осы республиканың есебінде тұр. Одан мәселесін Днепропетровск облыстық партия комитеті қарайды. Қазақ мұндайды «жау жағадан алғанда, бөрі – етектен» десек керек. Нәтижесінде бас конструктор инфаркт алып тынды. Бірақ, табиғаты қайсар адам екен, ауруханада жатып зымыран ақауларын қалай жою керектігін толық есептеп шығыпты.
Сол жылдың желтоқсан айында Днепропетровскіде келесі «Р-16» зымыраны зауыттық сынақтан өтті. Янгель оның басқару жүйесін жаңадан, басқаша жасатты. Тағы басқа ұсақ кемшін тұстарын пысықтады. 1961 жылы қақаған қаңтар айында екінші зымыранды өзі Байқоңырға алып келді. 2 ақпан күні зымыран сәтімен ұшып шықты. Ол қуаты бес мегатонна болатын оқбасыны алып ұшуға қабілетін танытты. Рас, сынақ барысында түсуі керек нүктеден сәл ауытқып кетеді. Бірақ бұл келесі жолы түзеуге болатын нәрсе еді. Екінші сынақтан кейін Кеңес Одағы қарсыласқа қандай қашықтықтан болсын қуатты ядролық соққы беретін мүмкіндікке ие болды.
Бұл апатқа қатысты соңғы дерек мынадай. Ресей Федерациясының Президенті Борис Ельцин өз қызметінен кетерінен сәл бұрын 1999 жылы 20 желтоқсанда «Р-16» континентаралық баллистикалық зымыранын бірінші жауынгерлік сынауға қатысқан 99 адамды «Ержүректік» орденімен марапаттау туралы Жарлыққа қол қойған. Тірі жүргені бірер адам екен. Ең шені үлкені – отставкадағы генерал-полковник Константин Герчик. Қатты күйік шалғанда кеңестің ең мықты дәрігерлері терісін тұтасқа жуық қайта қалпына келтіріп берген. Соның өзінде полигон бастығы қызметін тастамаған. Ақыры Зымыран әскерінің бас қолбасшысы қызметіне дейін жеткен. Жасына орай әскери саладан кеткен соң Байқоңыр космодромы ардагерлер кеңесін басқарған.
Сосын... және бір дерек айта кетейік. Осы зымыранды жасаушы, апатқа тікелей куә болушы Михаил Янгель кейін өз ажалынан, алтыншы әлде жетінші инфарктен кейін көз жұмады. Бар қателікті түзеп, зымыранды сәтімен сапқа қойған соң. Демек оның да маршал Неделин сияқты Байқоңырда ескерткіш болып тұруға хақысы бар.
Сосын гептил туралы қосуға болады. Бұл пәле ақыры зымыран ұшырудағы басты жанармайға айналды. Қазақ даласына қапелімде зымыран құлаған сайын «гептил төгілді» деп аттандайтын болдық. Маршал Неделин бастаған жүзге жуық адамның ғана емес, Бетпақдала мен Сарыарқада қырылған миллиондаған киіктің ажалына гептил себепші десек, ешкім бізді өтірікші дей қоймас. Өтіріктің көкесі бұдан жарты ғасыр бұрын айтылған. «Маршал Неделин ұшақ апатынан қаза тапты...».!!!
Қайнар ОЛЖАЙ.
Алматы – Байқоңыр – Мәскеу – Алматы.
Суретте: 1. Байқоңыр қаласындағы Митрофан Неделин ескерткіші.