Бауыржан бауырымызға рахмет! Әзілхан ағамыздың тілімен айтқанда, «қазақ журналистері армиясының қазіргі серкелері» туралы «Алтын Алаш» баспасынан жарық көрген «11-ші қаламұш» кітабы үшін. Топырағың торқа болғыр, ұстазымыз Темірбек Қожакеевтің рухын қайта тірілтіп, жадымызда жаңғыртуының өзі не тұрады! Университет қабырғасынан оқу бітіріп кеткелі арада қаншама уақыт өтті. Өмірдің өткелдерінен, қызметтің көп белдерінен астық деп ойлаймыз өзімізді. Журналистика майданында одан кейін де қалам-мылтығымызға оқ-дәрі салып берген ұлағатты ұстаздарымыз аз емес еді. Алайда әлі күнге дейін түске осыдан отыз жылдай бұрын білім алған алтын ұямыздың жиі кіретіні несі? Темкең сатирадан сабақ өтіп жатыр екен дейміз. Қолында – «Сатиралық жанрлар» кітабы. Дәл осы кітабы біз оқу бітіріп кететін жылы жарық көрген. Оны курстағы ақын қызымыз Үмітхан Алтаеваның жалғыз өзі мәшеңкеге басып тапсырған. Жазып отырып, ол кітапты түгел жаттап алған шығар деп ойлағанбыз.
Қожакеев: «Өтемағанбетова! «Карикатура» дегеніміз не?» деп көзілдірігінің үстімен үлкен көздерін аудара сауал тастайды. Рәзия торға түскен торғайдай тыпырлайды. Жауап таппай, жаны шығып кете жаздайды. Тығырықтан бір жарық сәуле тауып, әупіріммен сытылып шыққанына таң қалып жатырмыз. «Лениншіл жас» газетінің бас редакторы, марқұм Сейдахмет Бердіқұлов сынақ комиссиясының төрағасы. Жылы жүзімен мейірін төге қарайды. «Әр студент осылай өз сұрағына толық жауап берсе, соның өзі жеткілікті», деп жауапқа қанағаттанғанын сездіреді. Қожакеев үсті-үстіне сұрақты төпеп жатыр. Ол қанағаттанбайды. Маңдайдан шып-шып тер шығады. Темкеңнің сынағынан қиналып жатып оянып кетесің. Уһ! Ұстазымыз өмірдің дауылдары мен жауындарында сынып кетпеуіміз үшін шыңдаған екен-ау сонда. Балауса шақта басылып қалмағанымыз үшін бәріміз Темкеңе қарыздармыз. Сол қарызды қашан өтер екенбіз деген ой мазалап жүргенде Бауыржанның кітабы жарқ ете қалмасы бар ма? Ұстаз алдындағы борышты қалай өтеудің тамаша үлгісін көрсете білген Бауыржанға сол үшін алғыс жаудырып қойғанымыз абзал.
Арнайы курстан мемлекеттік сынақ тапсыратын күні біздің курстың жігіттері әскери борышын өтеуге қысқа мерзімдік дайындыққа кетті. Түнімен шырқалған қоштасу әні бесінші жатақхананы орнынан көшіріп жібере жаздады. Сынақта – кіл қыздар. Кітаптың бетін ашпай келіп емтихан тапсырмақ. Сынақ комиссиясының төрағасы – Сейдахмет Бердіқұлов, мүшелері – Тауман Амандосов, Темірбек Қожакеев бастаған журналистиканың жілігін шаққан ағалар. «Қыздар – келешек аналар», – деді Сейдахмет аға сынақ қорытындысында сөйлеген сөзінде. – Сондықтан әрқайсыңызды үйлеріңізде ата-аналарыңыз үмітпен күтіп отыр ғой деген оймен кейбіріңізге кешіріммен қарауымызға тура келді.
Бердіқұлов бейнесі біздің санамызда сол қыз балаға деген құрметімен мәңгі қалды. Ауылға аттанып бара жатқан қазақ қыздарының тағдырына ағалық қамқорлықпен үн қатқан осынау жылылық Бауыржанның кітабын оқып отырған кезде жанымызды жадыратып, кеудені көктемнің керімсал лебі желпіп өтті. Алатаудай асқар шыңға баланған екі алыптан кейін баспасөздегі үшінші құбылыс, өзіміздің Ераға (Ержұман Смайыл) жайында мөлтектей сыр мөлдірей төгіліпті. «Кәтепті қара нар» деп аталатын бөлімде ағаның Сейдахмет Бердіқұлов, Шерхан Мұртаза, Әбіш Кекілбаев, Нұрлан Оразалин, Уәлихан Қалижан сияқты танымал тұлғалар сенім артқан жан екені, редакцияның бүкіл қара жұмысын өз мойнымен көтеріп, басылым бастауына адал қызмет еткені айшықты әңгімеленеді. Жақында ғана құрметті зейнет демалысына шыққан Ерағаң қара шаңырақтың шырақшысы сынды еді. Газетке жан-тәнімен дәл осылай адал қызмет етіп кету кейінгі буын үшін әрдайым үлгі болып қала берсе екен дейсің. Жастардың көбіне қамқор әкедей Ерағаң жайындағы ойларымызды келешекте әйтеуір бір жазбаққа бел буып жүргенімізде Бауыржанның журналиске тән жеделдікпен сол идеяны іс жүзіне асырып жібергені қайран қалдырды. Бұл естелік әуелі басылымда жарық көргенде үтір, нүктесіне дейін қалдырмай бәріміз тамсана оқығанбыз. Газет мақаласы дегеніміз сол күні оқылып, оқылған жерінде қалып қоятын дүние десек, ал кейін қолымызға әріптестің кітабы тигенде рухани құндылығымызға сиясы өшпейтін, ескірмес естелік келіп қосылды деп қуандық.
Белгілі қаламгер Жарылқап Бейсенбайұлын «ұлт ұғымын ұлғайтқан тұлға» деп атайды. Мұны бастаған адам аяғына дейін қолынан тастамай бір деммен оқып шығатынына иманымыз кәміл. Өзіміз үлгі етіп өскен ағалардың табиғатына дәл табылған теңеулер мен жазу-сызу машығына байланысты кейбір қызықты жәйттерді алға тосқанда осының бәрін Бауыржан қалай, қайда жүріп түгел зерттеп үлгерген деп таңданбасқа лажыңды қалдырмайды. «... Шоқан болып тау-тас кезді. Жаңбырдың астында қалды. Шоқан болып күнделік жүргізді. Ғалым аялдаған елді мекендердің бүгінін бейнеледі. Шоқан жүз жиырма жыл бұрын тоқтаған Лепсі мен Іле өзендерінің жағасында тұрып толғанды. Қарқара асып, Ыстықкөлге бет түзеді. Өз тұсында саяхатшы офицер Шоқанды өбектеген қырғыз жұртының ұрпақтары жолқапшық арқалаған бүгінгі журналисті де жанына жақын тартты...» деген жолдарды оқығанда қашан көрсең ел мен жер аралап жүретін, өмір айшықтарын боямасыз суреттеуге құштар қағылез журналист бейнесі көз-айнаңызға қалқып шыға келері хақ. Бір кәсіптің иелері туралы жазғанда бір ойдың екіншісінде қайталануы заңды құбылыс десек, автор әр қалам иесінің бойынан өзіне ғана тән қасиетті таба біліп жазуға талпынған. Кітаптың жеңіл оқылып, оның кім туралы жазылғанын кейіпкердің аты-жөні аталмаса да оқырманның оңай тауып алып отыратыны сондықтан.
Өмір жолы, ой-байламы тақтайдай тегіс сызықтың бойынан не былай, не олай ауытқып кетпейтін, таптаурын тағдырлар жайында жазу жалықтырып жібереді. Бауыржанның мына дүниесін оқып отырғанда жалықпайтын себебің, журналистикада бірінің аты аңызға айналса, енді бірінің есімі көпшілік жиылған ортада құрметпен аталып, әріптестерінен әйтеуір бір қыры ерекшелігімен көзге түсіп тұратын жандар жайында сыр шертілген. Газетіміздің вице-президенті– бас редактор Жанболат Аупбаевтың ақ парақтағы алғашқы ізі сурет салудан басталғанын біріміз білсек, көбіміз білмейді екенбіз. Жанболат ағамыздың журналистикаға өлең жазып барып келгенін де Бауыржанның кітабынан оқыдық. Студент шақтарында «Лениншіл жасқа» оны іздеп барған сәттерін баяндауы қызғылықты. «Ол кісіні Аупбаевтың дәл өзі деп кім ойлаған?» деп қашанда қарапайым да кішіпейіл қалпынан айнымаған ағаның шынайы келбетін кескіндеп, ойын: «Аупбаевтың ақ парағына қаламның сиясынан басқа ештеңенің дағы түскен емес», деген жолдармен тиянақтайды. Кітапты оқып отырғанда байқағанымыз – мұны «Лениншіл жастың» тарихнамасы ма екен деп қалуыңыз ғажап емес. Әр кезеңде осы басылымда қызмет істеген адамдардың өмірі мен шығармашылық қырлары туралы баяндаулар қосыла келе газеттің тарихы құралмағанда, не құралады? «Аралдың ақжал толқынының» кейіпкері, балықшының баласы Қуаныш Жиенбай да осы басылымда бөлім басқарған. «Жалғыз желкен», «Теңіздегі бір тамшы», «Паромшының портреті», «Құлан жанарындағы ғұмыр», «Бір машина ақ кірпіш», «Жер сілкінісінен бір жұма бұрын», «Ән салуға әлі ерте»... осылай жалғасып кете баратынын» жазады оның қаламынан туған дүниелердің. Көркем шығармаға ат қоя білудің өзі үлкен шеберлік. Жазушының осы қырына тоқталып өткен автор: «Табанынан су кеткен Аралдың жүйкесі жұқарған жұртының шынайы бейнесін шығармаларына мөр қып басты», деп туған жерді туындысына тұғыр етіп алған қаламгердің тақырыбын талғамға сай талдайды. Кітапқа енген белгілі журналистер Сапарбай Парманқұлов пен Қайнар Олжай да «Лениншіл жастың» көгінде жасындай жарқылдапты. Аты аңызға айналған фототілші Дендербай Егізов пен Сырдың арқалы ақыны Шаһизада Әбдікәрімов жайында жазылған естелікті ел-жұрттың елемеуі тағы мүмкін емес.
Өмірден ерте озған әріптестердің аттарын өшірмей, мұрасын халқымен қауыштыруға мұрындық болып отыру көзі тірілердің еншісіндегі іс деп білеміз. Әмір әріптесіміздің әруағы риза болып жатқан шығар, «Лениншіл жас» пен «Егемен Қазақстанның» Ақтөбедегі меншікті тілшісі болып қызмет атқарған Әмір Оралбайдың бейнесін «Өмірге құштар Әмір» деп аталатын естелік қайта тірілтіп, журналистика тарихына есімін жазды.
«Гипоталамуста» «Білім және еңбек», «Жалын» журналдарында, «Социалистік Қазақстан», «Өркен», «Қазақ әдебиеті», «Ана тілі» газеттері сияқты бірталай мектепте шыңдалған Мақсат Тәж-Мұраттың өнегесі өсіп келе жатқан жас өркенге үлгі болсын деген ой жатыр. Қаламының дүмін кешегі Алаш ардақтыларының рухани оғымен толтырған Нұртөре Жүсіппен қатар оқып, қара нанды бөле жесек те бізден гөрі оны Бауыржанның көбірек білетінін «Қандауыр-қаламынан» байыптадық. Қазақ журналистикасының ортаңғы буынынан Талғат Батырхан, Қыдырбек Рысбек, Миуа Байназар, Нұржамал Байсақалова, Мұратбек Тоқтағазы, Қайрат Мұсақұлов, Әлімжан Сабыржанұлы есімдері еленіпті. Кітапқа енбей қалған белгілі қаламгерлер қаншама. Естеліктердің ең соңы бұл болмаса керек. Бастысы, сүрлеу салынды. Енді осы ізбен, Бауыржанның бастамасын әрмен қарай жалғастырып әкетер әрекет керек, әлеумет.
Бір әріптес: «Журналистикада буындар сабақтастығы үзіліп қалды» деп ойда-жоқта мұң шағып, журналистиканы бітіріп жатқан бүгінгі кейбір жастардың алдыңғы буын өкілдерінің баспасөзде жарық көрген дүниелерін оқымақ түгілі аты-жөндерін де білмей жататынына қапаланған. Бұрын біз Шерхан Мұртаза, Камал Смайыл, Марат Қабанбай, Фариза Оңғарсынова, Ақселеу Сейдімбек, Қойшығара Салғараұлы, Жұматай Сабыржанұлы, Нуридден Муфтах, Аян Нысаналин сияқты белгілі қаламгерлердің газет-журналдардағы мақалаларын жібермей оқушы едік қой. Бүгінде алдыңғы буын ағалар мен апаларды жата-жастана оқитын сол дәстүр үзіліп қалған сияқты. Өз беттерімен олардың ештеңе ізденіп жазып жатқанын тағы байқамайсың.
Әрине, Қожакеевтің тұсындағы журналистика мен қазіргі журналистиканы салыстыруға мүлде келе қоймас. Ол заманда еліміздегі екі жоғары оқу орнында ғана журналистер даярланса, қазір облыс орталықтарының барлығында дерлік оқытылады. Журналистердің жаңбырдан кейінгі саңырауқұлақтай қаптап кету себебі сондықтан. Осының өзі бұл мәселені өте мұқият зерделейтін кездің жеткенін көрсетеді. Журналистика мұғалімдік мамандық тәрізді болмауы керек, барлық жердегі жоғары оқу орындарында даярлана беретін.
Журналистикаға үш қайнаса сорпасы қосылмайтын кездейсоқ біреулердің бір таланттың көз жасына қалып, түбі әйтеуір сүйретіліп бітіріп шығу фактілері ол кезде де аз кездеспейтін. Ал қазір өңірлерді бітірген сол мамандардың құмға сіңген судай қайда жұмыс істеп жатқанын адам білмейді. Жә, біздің айтпағымыз тіптен бұл мәселе емес еді. Бауыржан Омарұлының «11-ші қаламұшы» майталман журналистердің бір шоғырының шығармашылық келбетін бір кітапқа тоғыстырған үлкен еңбек болып қалғанында дау жоқ, дей тұрғанмен, бұл кейінгі ұрпақ өздерінен бұрын салынған соқпақтың рухани дәнін кеуделеріне егіп өссін деген ниеттегі әрмен қарай тағы да жалғасын таба беретін жоба екендігіне сенімдіміз. Журналистер туралы жазылған тұңғыш кітапты тұшына оқып шықтық.
Ал Бауыржанның тілін айтсаңызшы! Ағып тұр-ау, ағып тұр. Ғажап стилистің қолынан шыққан бұл тамаша туынды қандай биік бағаға да лайықты.
Қарашаш ТОҚСАНБАЙ.