Онда тестегі баллға емес, білім сапасына басымдық беріледі
Қазір білім санмен емес, сапамен өлшенетін уақыт. Сапалы білім саналы ұрпақты қалыптастырып қана қоймайды, кейінгілерге үлгі-өнеге болады. Оқу сапасын бағалау ісі елімізде соңғы жылдары өзгерді. Ескі сүрлеуден шығып, заман талабына сай мектеп бітірушілердің 11 жылғы оқу үлгерімін тест таразысында өлшеу өз нәтижесін беріп келеді.
Ұлттық бірыңғай тестілеу (ҰБТ) елімізде 2004 жылдан бері бір ереже бойынша өткізіліп келеді. Биылғы жылы өткізілетін ҰБТ-ға дайындық қызу жүргізілу үстінде. Осы әзірлік барысында өткен жылдар тәжірибесі сарапталды. Кемшіліктерді жою жолдары қарастырылып, тәртіп бұзушылықтың алдын алу шаралары ойластырылып жатыр. Биылғы жылы 128 мыңнан астам мектеп бітірушілер ҰБТ-ға қатысуға тілек білдіріп отыр. Бұл жалпы мектеп бітірушілердің 80 пайызы деуге болады. «Білім туралы» Заңның 28-ші бабына сәйкес талапкер жоғары оқу орнына мектеп бітіретін жылы түсуге тілек білдірген жағдайда ҰБТ-ға қатысуға міндетті.
Осы арада көңіл бөлініп отырған мына бір мәселені айта кетсем деймін. Ол Елбасының Жарлығымен бекітілген 2011-2020 жылдарға арналған Қазақстан Республикасында білім беруді дамытудың мемлекеттік бағдарламасы жөнінде түсіндіру жұмыстары жүйелі жүргізіліп жатқан еді. Әрбір облыс әкімі мен Білім және ғылым министрлігі арасында бағдарламаның мақсатты индикаторлары мен көрсеткіштеріне жету жөнінде келісім жасалып, оған қол қойылуда. Бұл келісімге 5 индикатор және 20-дан артық көрсеткіштер енгізілген. Олардың арасында біз жоғарыда айтқан Бірыңғай ұлттық тестілеу де бар. Бірақ онда «ҰБТ орташа балы» деген көрсеткіш жоқ. Біз әрқашан Президент бекіткен бағдарламаға сай жұмыс істеумен қатар, білім беру сапасын көтеруді басшылыққа аламыз. Бұл елдің келешегі саналатын жас ұрпақтың өркениет көшінен қалмай, білім білігімен оқ бойы алда жүруіне мүмкіндік береді.
Енді ҰБТ-ның басты ұйымдастырушылары кімдер дегенге жауап беретін болсақ, ол мемлекеттік комиссия, министрлік өкілдері, Ұлттық тестілеу орталығы (ҰТО) филиалдарының қызметкерлері болып табылады. Осы арада қадап айтар бір мәселе, өткен жылы заңдылықтан аттап, негізгі технологияны бұзып, жоғары балл алу мақсатында талапкерлерге көмек көрсетуге әрекет еткендер байқалған еді. Көбінесе мұндай жағдайлар – ҰБТ нәтижесі арқылы мұғалімнің, мектептің, білім саласын басқару органдарының, аудан және облыс деңгейіндегі қызметкерлердің абырой-беделін көтеруге ұмтылғандардың ісінен туындағаны жасырын емес. Тіпті «ҰБТ кезінде алынған орташа балл» көрсеткіші барлық мүмкін болатын рейтингтер үшін бағалау тәсіліне айналғанын да жоққа шығара алмаймыз. Мұндай жат қылықтарға ендігі жерде орын берілмейді. Сондықтан да биыл тестілеуді ұйымдастыру мен өткізуге тікелей қатысы бар азаматтарға осы жағын қатаң тапсырып, ақпараттық-түсіндірме жұмыстарын жүргізуді жүктеп отырмыз.
Мемлекет басшысы ағымдағы жылдың 17 сәуірінде, Үкіметтің кеңейтілген отырысындағы сөйлеген сөзінде ҰБТ кезіндегі орташа балмен білім сапасын бағалауға болмайтынын және ол ерекше көрсеткіш емес екендігін айтты. ҰБТ-ға қатысы бар әр азамат осы тапсырманы бұлжытпай орындауы тиіс.
Жалпы, мектеп бітіруші түлектер мен олардың ата-аналары биылғы тестілеу кезінде қандай өзгерістер, нендей жеңілдіктер болады дегенді асыға күтіп отырғаны анық. Иә, ағымдағы жылы тестілеуді өткізудің реттеуші нормативті құжаттарына аздаған өзгерістер енгізілгенін де айта кетуді парыз санаймыз. Атап айтқанда, мемлекеттік комиссия мен министрлік өкілдерінің функцияларына түзетулер енгізілді: бірінші, мемлекеттік комиссияға ҰБТ-ны өткізу кезінде қоғамдық тәртіпті, сондай-ақ тестілеуге оқушыларды әкелуді талапқа сай ұйымдастыру, сынақ тапсыратын орынға кіргізу барысында металіздегіштерді қолдану функциясын беру, екінші сынақ тапсыру кезінде тәртіп бұзған бітірушілерді аудиториядан шығару функциясын мемлекеттік комиссиядан министрлік өкіліне беру, тағы басқа.
Бірыңғай ұлттық тестіні ұйымдастыру жұмыстары қазір талапқа сай жүргізілуде. Елімізде ҰБТ тапсыруға арнайы жабдықталған 154 пункт бар десек, олардың 49-ы жоғары оқу орындарының ғимаратында, 105-і ауыл мектептерінде орналастырылған. Қазіргі кезде барлық ҰБТ өткізу пункттерінің (ҰБТӨП) тестілеуге дайындықтары тексерілуде. Осы тексеру барысында сынақты ұйымдастыру мен өткізу жұмыстарының жүйелі жүріп жатқандығы, аудиториялық қорлардың қанағаттанарлық жағдайда екендігі, бітірушілер мен олардың ата-аналарының және мұғалімдер арасында ҰБТ жөнінде ақпараттық-түсіндірме жұмыстарының өткізіліп жатқандығы, ақпараттық тақталар мен бұқаралық ақпарат құралдарында мақалалар жариялана бастағаны анықталды. Барлық ҰТО (ұлттық тест орталықтары) филиалдары қажетті техникалармен жабдықталған. Кемшіліктер анықталған жерлерде оны тез арада жою шаралары жан-жақты қарастырылуда. Жоғарыда айтқан, ақпараттық-түсіндірме жұмыстары кезінде жергілікті жерлердегі басқару органдарының өкілдерімен, мемлекеттік комиссия мүшелерімен, білім бөлімдерінің қызметкерлерімен және мектеп мұғалімдерімен тиянақты пікір алысулар болды. Ондай семинарға әр облыстан 100-500 тыңдаушы қатысты. Мұндай басқосулар кей облыстардың аудандарында да өтті.
Үлкен сынаққа қатысы бар министрлік өкілдері үшін де арнайы семинар ұйымдастырылды. Семинарларға 600-ге жуық адам қатысты. Онда ҰБТ-ның ерекшеліктері, емтихан кезінде туындайтын мәселелерге басты назар аударылды. Семинар соңында олар алған ақпараттары бойынша тест тапсырды.
Мектеп бітірушілерді ҰБТ технологиясымен таныстыру жұмыстары да, байқау сынақтары да өз деңгейінде жүргізілді деуге негіз бар. Олар ҰТО филиалдары арқылы бірінші тоқсанда 306705 дана байқау сынағының кітапшалары, одан кейінгі кезеңде 176256 оқу әдістемелік құралдары арқылы тест тапсырудың талаптарымен танысты. Өткізілген байқау сынақтары оқушылардың сұранысына қарай болады.
Байқау сынақтары өткізіліп келе жатқанмен оның кейбір тұстарында ойласатын жерлер баршылық. Әсіресе, сынақ тапсырудың әдістемесі әлі қалыптасып болған жоқ. Жақсы әдістеме болған жағдайда ҰБТ-ға дайындықты сапалы жүргізуге болады. Қазіргі кезде тест тапсыруға талпынып жүргендердің дұрыс жауап осы деген үмітпен кейбір жауаптарды жинауға әуестеніп алғанын байқауға болады. Шындығына келгенде, бұл сенімді ақтамайтын тірлік екенін бірден айта кетсем деймін. Кейбір мектептерде тестілеу апта сайын өтеді. Бірақ оның бәрі дайындық сапасын жоғарылата бермейтіні де рас. Сондықтан, осы мәселелерді мүдделі ұйымдар, тәжірибелі ұстаздар, мұғалімдер білімін жетілдіру институттары бірлесіп, байқау сынағын өткізудің әдістемесін жасап, оның тиімді жолдарын ұсынса, оқушыларға жеңіл болар еді. Мұны айтудағы себеп, мектептерде өткен тестіден жоғары балл алып жүрген кейбір түлектердің ҰБТ-дағы көрсеткіші әлдеқайда төмен шығып, бұл қалай деген күдікті ойда қалып жүретінін білеміз. Бір сөзбен айтқанда, сынақ тапсырудың әдістемесі арқылы білім сапасын көтеруге болады десек, оның тиімді жол-жобасын алдағы уақытта талапкерлерге ұсынғанымыз ләзім.
Осы арада ҰБТ-да пайдаланылатын тест тапсырмаларын кімдер әзірлейді деген сұраққа да жауап бере кеткеніміз жөн секілді. Сұрақтарды негізінен мектепте оқушыларға тәрбие беріп, білім үйретіп жүрген білікті ұстаздар қауымы жасайды. Қазір сондай іріктелген мамандар саны 300-ге жуықтады. Олар әр жылы тест сұрақтарын жетілдіріп отырады. Тек қана жетілдіріп қоймайды, бірнеше рет сараптаудан өткізеді. Әсіресе, сұрақтардың мектеп бағдарламасына сай болуын қадағалайды.
Тест сұрақтары мемлекеттік құпия болып саналады. Оны бұзғандар заң талабы бойынша жауапқа тартылады. Сондықтан да барлық атқарылатын жұмыстар мемлекеттік құпияларды сақтау ережесіне сәйкес жүргізіледі. Емтихан материалдарын құпия ұстау және оның шашау шықпауын қамтамасыз ету бірінші кезекте тұр. Емтихан материалдарын тест өткізілетін пункттерге жөнелту жұмыстарымен тек қана рұқсаты бар адамдар ғана айналысуға құқылы. Тестке қажет дүниелер қойылған кабинеттер үздіксіз жазып отыратын бейнебақылағыштармен жабдықталған. Сервер, компьютерлік техникалар орналасқан бөлмелер де дабыл қаққыш құралдармен жарақталған.
Осындай жұмыстардың бәрі білім беруді дамытудың мемлекеттік бағдарламасы аясында жүзеге асуда. Бағдарламада болашақта тестілеу жүйесінің даму бағыттары көрсетілген. Оқушылардың білім алуын сырттай бағалау жүйесі дүниежүзілік тәжірибені есепке ала отырып дамытылуда. Ұлттық тестілеу бастауыш, негізгі және бейіндік мектептерді бітіргеннен соң өткізіледі: бірінші, бастауыш мектептерде – таңдау арқылы, оқушылардың білім деңгейін анықтау, екінші, негізгі мектептерде (10 сыныптан кейін) – әрі қарай оқу бағытын белгілеу, үшінші, бейіндік мектептерде – алған білімі мен іскерлігін дәйектеу көзделген.
Талапкерлер қандай сабақтардан тест тапсырамыз дегенді асыға күтіп отырғаны сөзсіз. Биыл 5 пәннен сынақ өтеді. Ол – ана тілі (оқыту тілі), математика, Қазақстан тарихы, мемлекеттік тілде оқытпайтын мектептер үшін – қазақ тілі, қазақ тілінде оқытатын мектептер үшін – орыс тілі және жоғары оқу орнына түсу кезінде таңдаған болашақ мамандығына байланысты таңдау пәні.
«Білім туралы» Заңның 9-бабының 4-тармағына сәйкес орта білім туралы аттестат алу үшін мемлекеттік тіл мен орыс тілі ҰБТ бағдарламасына енгізілген міндетті пәндер болып табылады. Сынақ нәтижелері 125 балдық жүйе, жалпы орта білім туралы аттестат алу үшін бес балдық көрсеткіш бағамен бағаланады. Балдарды бағаға ауыстыруды министрлік белгілеген кестеге сәйкес мемлекеттік комиссия жүргізеді.
Емтихан тапсырған бітірушілерге: ҰБТ-ның 3 міндетті (оқыту тілі, Қазақстан тарихы, математика) және 1 таңдау пәндері бойынша сертификат, жалпы орта білім туралы аттестат беріледі. Мектеп бітірушілер үшін мемлекеттік грант конкурсына қатысу және республикамыздың жоғары оқу орындарына ақылы негізде оқуға түсудің шекті деңгейі 50 балл («Жалпы медицина» мамандығы үшін – 55 балл). Бірден айта кетелік, ҰБТ-ны қайта тапсыруға рұқсат берілмейді.
Тестілеудің өту мерзіміне келетін болсақ, ол 4 маусымнан басталады. Егер мектеп бітірушілер тест тапсыру пунктінен алыста тұратын болса, оны тиісті орындар дер кезінде жеткізуге міндетті. Оқушыларға қолайлы жағдай жасап, тамақтандыру жұмысы да соларға жүктелген. Сол секілді, балалардың қауіпсіздігін сақтау, ішкі орган қызметкерлерінің міндеті болып саналады.
Мектеп бітіруші ҰБТ-ға өзімен бірге жеке басын куәландыру куәлігін, рұқсаттамасын, қара немесе қара көк пастасы бар қаламсап және қарындаш, ал «Химия» пәнін таңдаған жағдайда Менделеев және тұздардың ерітіндісі кестесін алып келуге болады.
Мектеп бітіруші тестілеу кезінде өзін тәртіпті ұстауы және ҰБТ-ны ұйымдастыру және өткізу жөніндегі нұсқаулықты сақтауы қажет. Мектеп бітірушіге бір орыннан екінші орынға ауысып отыруға, емтихан материалдарын басқа бітірушімен ауыстыруға, көшіріп жазуға, шпаргалкаларды, оқулықтарды және басқа да әдістемелік әдебиеттерді, ұтқыр байланыс құралдарын (ұялы телефондар) аудиторияға кіргізуге және қолдануға рұқсат етілмейді. Мектеп бітіруші тестілеу кезінде өзін-өзі ұстау ережесін бұзған жағдайда министрлік өкілі оны аудиториядан шығарып жіберуге, тест нәтижелерін жарамсыз деп табуға құқылы.
«Мемлекеттік құпиялар туралы» Қазақстан Республикасының Заңына сәйкес дұрыс жауаптар коды мемлекеттік құпиялар қатарына жатқызылатынын жоғарыда айттым.
Тест тапсырмаларын бағалау кезінде бірыңғай талаптарды сақтау және даулы мәселелерді шешу, ҰБТ-ға қатысушылардың құқықтарын қорғау мақсатында апелляциялық комиссия жұмыс істейді. Бітірушілердің талабына орай соңғы шешімді республикалық дәрежедегі сол комиссия қабылдайтын болады.
ҰБТ-ның өткізілу барысын бақылауды қамтамасыз ету үшін әрбір облыс, Астана және Алматы қалаларында штабтар құрылады. Олардың жұмысын үйлестіру үшін Білім және ғылым министрлігінің жанынан республикалық штаб жұмыс істейтін болады.
Сөз түйініне қарай, ҰБТ-дан кейін өтетін кешенді тестілеу туралы да аз-кем айта кеткеніміз жөн болар. Кешенді тестілеуге бұрын мектеп бітіргендер, жалпы білім беретін пәндер бойынша ағымдағы жылғы халықаралық олимпиадалардың қатысушылары, ҰБТ-ға қатыспаған, шетелде оқушылардың халықаралық алмасу желісі бойынша білім алушылар, өзбек, ұйғыр, тәжік тілдерінде жалпы орта білім беретін оқу орындарының бітірушілері, республикалық музыка мектеп-интернаттарының түлектері, бастауыш және орта кәсіптік білім беру ұйымдарын аяқтағандар қатысады. Өзбек, ұйғыр және тәжік тілдерінде оқытатын жалпы білім беретін мектептердің бітірушілері өз қалауы бойынша мемлекеттік немесе орыс тілдерінде сынақ тапсыруы мүмкін.
Биылғы тестілеудің басты ерекшелігі не дегенге келетін болсақ, білім көрсеткіші балмен емес, сапамен өлшенетін болады.
Мақтағали БЕКТЕМЕСОВ, Білім және ғылым министрлігі Білім және ғылым саласындағы бақылау комитетінің төраға міндетін атқарушы.