Биылғы жыл еліміз үшін Қазақстанның Ислам Конференциясы Ұйымына төрағалық етуімен, Астанада Бүкіләлемдік ислам экономикалық форумының өтуімен ерекшеленеді. Бұл маңызды оқиғалар біздің елімізге инвестициялық капиталды және исламдық қаржыландыру индустриясына ірі-ірі қатысушыларды тартудың құралы болып табылатын исламдық қаржыландырудың кең өріс алуына жағдай жасайтын болады.
Премьер-Министрдің орынбасары – Индустрия және жаңа технологиялар министрінің кеңесшісі Ерлан БАЙДАУЛЕТ төменде осы мәселелер төңірегінде әңгімелейді.
– Ерлан Әлімжанұлы, Қазақстан үшін исламдық қаржыландырудың тартымдылығы неде? Тіпті мұсылман емес елдердің де өздерінің қаржылық-құқықтық жүйесін исламдық қаржыландыру қағидаттарына сәйкестендіруі неліктен?
– Исламдық қаржылай қызмет көрсетудің жаһандық индустриясы ырғақты дамып келеді. Оның әлемдегі жалпы активтерінің өткен жылы 1 триллион доллардан асып түскені белгілі. Ислам қаржылары активінің басты сапасы оның тұрақтылығы мен шынайы экономиканың активтеріне сәйкестігі, мұнда виртуалды алыпсатарлық капиталға орын жоқ. Былайша айтқанда, исламдық қаржыландыру институттарының барлық операциялары іс жүзінде қосылған құнды кез келген елдің базалық саласының тауарлары мен қызметтеріне айырбастау нәтижесінде жинақтайды, мөлдір және консервативті сипатқа ие, коррупциялық және моральдық кемшіліктерден тыс және іс жүзінде өзінің инвестициялық мазмұнына ие. Мәселен, еурооблигацияларға қарағанда, сукуктің пайлық сертификаттары материалдық активтермен, нақты сектордың нақты жобаларымен және соған сәйкес олардағы тәуекелдермен байланыстырылған, сонымен бірге оларды игеруден түсетін кірістерді немесе шығындарды бөлісуді де қарастырады. Бұл эмитенттер үшін де, сол сияқты осынау шынайы құнды қағаздарды ұстаушылар үшін де тиімді әрі әділ. Әзірге капиталдың оның иелері, операторы және реципиенттері арасындағы қарым-қатынасының мұндай бөлінісі біздің бизнестің менталитетіне сәйкес емес. Сондықтан нақты сектордың индустриялық-инновациялық дамуы тұрғысынан алғанда Қазақстанның басым бөлігінде мемлекеттік бюджеттің және қарапайым қаржы секторының аздаған қатысуымен ғана емес, сонымен бірге исламдық қаржының дамып келе жатқан секторы арқылы да дамуы өте маңызды.
Көптеген адамдардың әлі күнге дейін қаржыландырудың осы көзінің қажеттігіне деген сенімдері аз, өкінішке қарай, бір жылдан астам уақыттан бері жұмыс істеп келе жатқан бірінші исламдық банк әзірге, әсіресе, жеке бизнес үшін кең ауқымды түсінік жұмыстарын жүргізбей отыр. Дегенмен, қоғамда қалыптасқан білім-біліктің әсерінен исламдық қаржылардың саясаттан тыс екендігіне және бүкіл халықтың мүддесі үшін тек қана әлеуметтік-экономикалық мақсаттарды көздейтіндігіне деген түсінік пайда бола түсуде. Атап өту керек, мемлекеттіліктің зайырлылық бастауының бұлжымастығы және инвестициялардың осындай маңызды көзінің бейконфессиялануының маңызды екендігі барған сайын айқындала түсуде. Адал ниетті мұсылмандардың, әсіресе олардың жоғары білімді бөлігінің Қасиетті Құранды оқи отырып несиелік өсімге тыйым салынатындығын мойындауының өзі атап өтуге тұрарлық. Осыған байланысты исламдық банкингті этикалы деп атауға болады, ол кімге де болмасын олардың еркінен тыс ислам құндылықтарын күштеп таңуды мақсат етпейді. Мен этностық мұсылман болып саналмайтын кәсіпкердің, іскерлік мүддені басшылыққа ала отырып, Ислам Даму банкінің табысты заемшысы болғанына және өз бизнесінің айналымын бірнеше есе ұлғайтқанына айқын мысал келтіре аламын.
Отандық қаржы секторының болашағын ойлайтын адамдар, жоғарыдағы айтқандарды ескере келгенде, исламдық қаржылық қызмет рыногының тікелей инвестициялар тарту қажеттілігі жағдайында зор әлеуетке ие екенін назарда ұстауы тиіс. Ел Президентінің өткен жылғы 28 қаңтардағы Қазақстан халқына Жолдауында 2020 жылға дейін Өңірлік исламдық қаржыландыру орталығын құру туралы мәселе қоюы кездейсоқтық емес. Мемлекет басшысының қолдауының арқасында исламдық қаржыландыруды дамыту туралы тұңғыш заң жобасы қабылданды, алғашқы ислам банкін құру жөнінде Біріккен Араб Әмірліктері мен Қазақстан арасында үкіметаралық келісімге қол қойылды. Мемлекет басшысы белгілеп берген исламдық қаржыландыруды дамыту тұрғысындағы стратегиялық көзқарас бізге іс-қимылдар үшін нағыз басшылық болып отыр. Үстіміздегі жылдың 12 сәуірінде бірегей реттеушіні құру туралы шешімнің қабылдануы Ұлт Көшбасшысының әсіресе, қосылған құны жоғары, бәсекелестікке ие өндірістерді дамытуға және Қазақстанның одан әрі әлеуметтік-экономикалық дамуының негізі ретіндегі инфрақұрылымдық бағыттарға кең ауқымды инвестициялар тартуға бағытталған күш-жігер мен жүйелі шараларды шоғырландыру орайындағы көрегендігін бұрынғыдан бетер айқындай түседі.
Исламдық қаржылар тек мұсылман елдерінде ғана емес, сонымен бірге Еуропада, Солтүстік Америкада, Қытай мен Ресейде де белсенді дамып келеді. 1 наурызда исламдық қаржыларды Ресейге және ТМД елдерінде дамыту мен реттеу мәселелеріне арналып Ыстамбұлда өткен дөңгелек үстелде мені оған Бахрейн, Сауд Арабиясы немесе Малайзия өкілдерінің ғана емес, сонымен бірге жетекші еуропалық елдердің реттеушілері мен қаржылық құрылымдарының да қатысуы таңғалдырды. Онда, мәселен, бір ғана Люксембург қор биржасының соңғы екі жыл ішінде сомасы 22 миллиард доллардан асатын 14 корпоративтік сукук шығарғаны туралы айтылды.
Біздің елімізде исламдық қаржыландыру тиісті заңнамалардың қабылдануына байланысты де-юре түрінде жүзеге асты. Дегенмен, осы бағытта қабылданған де-факто күш-жігердің әлі де болса жеткіліксіз және жаһандық экономикада қалыптасқан шынайы жағдайға сәйкес емес екенін мойындауға тура келеді.
– Неліктен сіз қарапайым қаржыландыруға қарағанда исламдық қаржыландыру неғұрлым үйлесімдірек деп ойлайсыз?
– Қарапайым сектор көптеген жағдайда кез келген өндіріске тән тәуекелдерді ескере келе нақты секторды қаржыландыруға ұмтыла бермейді, олар табыстың жоғары нормасына қол жеткізудің неғұрлым жеңілірек жолдарын таңдайды. Мемлекет басшысы деңгейінде ірі коммерциялық банктер басшыларымен бірнеше рет кездесулер өткізіліп, оларда нақты секторды қолдау туралы сөз қозғалғаны баршаға белгілі.
Егер қарапайым банк секторы үшін тәуекелдерден жалтару үлкен рөл ойнаса, исламдық қаржы керісінше, тәуекелдерді бөліседі, өйткені шындығында онсыз рынок жағдайында бәсекелестік те, нақты экономиканы сапалы дамыту да мүмкін емес.
Өкінішке қарай біздің көптеген кәсіпкерлеріміздің менталитеті мен тәжірибесі борыштық зобалаңдармен «байланған». Кәсіпкер түрлі айла-шарғымен несие сомасын, «тиісті сыбағасын» шығарып тастай отырып, алмай жатып, ол бизнестің әлі дамуды бастамағанына қарамастан, келесі төлемдерді қандай жолмен жабатындығы туралы ойлай бастайды. Осылайша жиі-жиі кредиттің мақсатты сипаты бұрмаланып, жобалық қаржыландырудың әркезде де тәуекелді екеніне және әрбір теңгенің құрылымдалуы мен бақылануының маңызды екеніне қарамастан, ресурстар жобадан басқа жаққа кетіп жатады. Қарапайым банктерге табыстың жоғары нормасы жоқ, оның үстіне салалық, әкімшілік, операциялық және басқа да тәуекелдері бар жерлерді қаржыландыру қызықты емес. Өз кезегінде исламдық қаржылар тәуекелдерді әділ бөлісе отырып іскерлік қызметтестік ұсынады, сонымен бірге оларды барынша төмендетудің хеджингтік тәсілдерінен де бас тартпайды, өсімқорлық пайызға негізделген қарапайым қаржылар сияқты «өз ішінде және өзі үшін» өмір сүрмейді. Міне, сондықтан да моральдық-этикалық құрамдастары міндетті болып табылатын қаржыландыруды дамыту арқылы елдің нақты секторындағы саламаттылық ықпал да айтарлықтай өсе түспек.
– Қаржы министрлігінің исламдық сукук құнды қағазын шығаруынан қандай тиімділік күтілуде?
– Сукуктің инвестициялық сертификаттары үдемелі индустриялық-инновациялық даму бағдарламасын жүзеге асыру үшін өте маңызды және үлестік әрі борыштық қаржыландыру элементтерін бірдей үйлестіретін аралас құрал болып табылады. Олар жобалардың тәуекелдерін өздеріне қабылдай отырып, сонымен бірге эмитентке айтарлықтай борыштық ауыртпалық та түсірмейді. Сондықтан осы жылдың екінші жартысында корпоративтік сукуктің қанатқақты шығарылымдарының жүзеге асатынына үміт мол. Бұл тұрғыда Индустрия және жаңа технологиялар министрлігі белгілі бір жұмыстар жүргізуде.
Сукук орта мерзімді қаржыландыруды тарту құралы ретінде әсіресе жеке корпоративтік сектор үшін өте маңызды. Осы рынокқа қазақстандық компанияларды жіберу тұрғысындағы қажетті заңнамалық өзгерістер тиісті заң жобасында көрсетілген. Осы айдың басында ол заң қабылданады деген үміт зор. ҮИИДБ-ні жүзеге асыру үшін корпоративті сукуктің мақсатты спектрін ашу жөнінен біздің үлкен ниетіміз бар.
– Жаңа индустрияландыру бағдарламасын жүзеге асыру үшін елге ұзақ та айтарлықтай арзан қаржылар қажет. Исламдық банктер инвестициялар салуға қаншалықты дайын?
– Банктермен, сақтандыру компаниялармен, инвестициялық қорлармен, активтерді басқару жөніндегі компаниялармен, консалтингтік фирмалармен қоса алғандағы исламдық қаржыландыру секторын жүйелі түрде дамыта отырып, біз, сонымен бірге тікелей инвестициялардың келуі үшін арналар ашудамыз. Біз бірінші кезекте ірі инвесторларға индустрияландыру картасында бекітілген жобаларды ұсынамыз, салалық конференциялар, дөңгелек үстелдер, екі жақты бизнес-форумдар өткізіп, дипломатиялық өкілдіктермен іс-қимылдарға бастамашы болып, мүдделі инвесторлармен тікелей әңгімелер өткіземіз. Ислам Конференциясы Ұйымы елдері тарапынан біздің елімізге деген қызығушылық тұрақты түрде өсіп келеді. Инвесторлар үшін Қазақстан тұрақтылық аралы, қолайлы инвестициялық ахуалы, дана басшылығы бар және ұзақ мерзімді дұрыс саясат ұстанған бауырлас ел болып табылады. Астанада өтетін 7-ші Бүкіләлемдік ислам экономикалық форумына қатысу үшін мұсылман елдерінен бұрын-соңды болмаған делегациялардың келуге тілек білдіруі менің осы сөзімді растай түседі.
– Бүкіләлемдік ислам экономикалық форумын өткізуден Қазақстан Үкіметі не күтеді?
– Бұл біз үшін Қазақстан экономикасының әлеуеті мен еліміздің инвестициялық ахуалын көрсетудің, жаңа байланыстар орнатып елге қосымша шетелдік инвестициялар тартудың тамаша мүмкіндігі. Астанаға 2500-дей шет мемлекеттердің бизнес өкілдері, әлемдік деңгейдегі экономистер мен қаржыгерлер келмекші. Сондықтан Ислам экономикалық форумы – ол бірқатар елдердің экономикалық дамуының озық тәжірибелерімен тағы да бір рет танысу болып табылады.
Шетелдік компаниялар өз бизнестерін біздің елімізде дамытуға мүдделі. Сондықтан инвесторларға кең жол ашу қажет. Ал олардың табыстары, өз кезегінде Қазақстаннан ИКҰ елдеріне экспорттық ағынның қалай өріс алатынын айқындайтын болады.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Сейфолла ШАЙЫНҒАЗЫ.