Биылғы жылы елімізде болған ең маңызды оқиғалардың бірі – 25-27 мамыр аралығында Астана қаласында өткен Дүниежүзі қазақтарының IV құрылтайы. Құрылтайға әлемнің 35 елінен 400-ге жуық ресми өкілдер келді.
Құрылтайды өткізу оңайға түскен жоқ. Толып жатқан қиындықтар болды. Оның бәрін айта берсек, әңгіме тым ұзаққа созылады. Біз ең басты дегендеріне ғана тоқталайық.
Сырт жерлердегі қазақ диаспорасы 40-қа жуық елге шашырап кеткен. Ол елдердің көпшілігі шалғайда, барыс-келісі ұзақ. Сондықтан олармен байланыс жасап, құрылтайға қатынасатындарын анықтап, келіп қайту жолын реттеп, күтіп алу мен шығарып салудың өзі шым-шытырық жұмыс. Оның үстіне, кейбіреулердің құрылтайды өткізуге пендешілікпен әдейі кедергі жасағанын да көрдік.
Осыған қарамастан Қауымдастықтың аз ғана қызметкерлері көп жұмысты ойдағыдай орындап шықты. Бірақ барлық жұмысты тек Қауымдастық атқарды дейтін ұғым тумауы тиіс. Мұндай дүбірлі жиын барша қауым бірлесіп кіріскенде ғана ойдағыдай өтеді. Осы тұрғыдан келгенде, Президент Әкімшілігі мен оның Ішкі саясат бөлімінің, Үкіметіміздің, Мәдениет министрлігі мен Тіл комитетінің, Сыртқы істер министрлігі мен шетелдердегі елшіліктеріміздің, Астана және Алматы қалалары әкімдіктерінің еңбегі ерекше. «Самұрық-Қазына» ұлттық әл-ауқат қоры мен «Қазақстан темір жолы» АҚ-на да алғысымыз айрықша.
«Егемен Қазақстан» газеті, «Хабар», «Қазақстан» телеарналары бастаған бұқаралық ақпарат құралдарына Құрылтайды шынайы жанашырлықпен насихаттағаны үшін ризашылығымызды білдіреміз.
Әйтсе де, Құрылтайды өткізудегі ең басты жанашырымыз да, қолдаушымыз да Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев болғандығын атап айту – парызымыз.
Нұрсұлтан Әбішұлы Құрылтайды өткізу қолға алынған күннен бастап, бұл мәселені үнемі назарында ұстап, айрықша көңіл бөліп отырды. Құрылтайдың салтанатты ашылуының қарсаңында арнайы қабылдап, ұлы жиынның бүкіл дайындығын егжей-тегжейлі нақтылап, қажетті ақыл-кеңесі мен тапсырмаларын да берді.
Елбасының осы қолдауы мен жанашырлығы бізді қанаттандырды, жиынымыздың барынша сапалы өтуіне үлкен ықпалын тигізді.
Кез келген істі ойдағыдай жүзеге асыру үшін, ең алдымен, оның бағыт-бағдарын анықтап алу керек. Біз де ІV Құрылтайды өткізуге кіріскенде, ең алдымен, жұмысты алқалы жиынның тұжырымдамалық жоспарын жасаудан бастадық. Бұл ретте, өткен құрылтайлардағы іс-тәжірибені негізге алдық. Әлем қазақтарының алғашқы басқосуы 1992 жылы Елбасының тікелей қолға алуымен өткені баршаға мәлім. Міне, содан бергі үш Құрылтай жер жүзіндегі бүкіл қазақтың атажұртқа деген ынта-ықыласын, мақтанышы мен сүйіспеншілігін арттырып, олардың тарихи отанына оралуын барынша көбейтуге әсер етті. Жаңа Құрылтай да осы дәстүрді одан әрі жалғастыруы керек еді. Бірақ сонымен бірге, бұрынғы басқосулардан өзіндік ерекшіліктері мен айырмашылықтары да болуға тиіс деп есептедік. Осыған орай, бұл Құрылтайда жастар мәселесіне айрықша көңіл бөлуді дұрыс көрдік. Өйткені, соңғы уақытта шетелдердегі, әсіресе, Еуропадағы жастарымыздың қазақ халқының ежелгі мәдениетінен, салт-дәстүрі мен әдет-ғұрпынан алыстауы анық байқалуда.
Құрылтайға Елбасының өзі қатысатын болғандықтан, алқалы жиында шетелдегі қазақ диаспорасы мен оралмандардың ең мұқтаж мәселелері де жан-жақты айтылуы керек еді. Бұл ретте үш мәселеге айрықша көңіл бөлдік. Оның біріншісі – көші-қон, екіншісі – оқу-білім, үшіншісі – мәдени-рухани және бұқаралық ақпарат құралдары мәселелері.
Құрылтайды өткізу барысында осы жоспар-бағдарлама толығымен жүзеге асты. Алыс-жақыннан келген ағайындардың бәрі Қазақ елінің бүгінгі даму деңгейіне риза екендерін білдіріп, мұның бәрі биыл 20 жыл толғалы отырған Тәуелсіздігіміздің жемісі екенін атап өтті. Сондай-ақ, қонақтар Тәуелсіздіктің іргесін бекітіп, еліміздің атақ-даңқын бүкіл әлемге танытқан Елбасын Президент сайлауындағы жаңа жеңісімен бір ауыздан құттықтап, туған отанды жаңа белестерге бастай беруіне өз тілектестіктерін білдірді.
Құрылтайда жастарға айрықша көңіл бөліну керек деген мақсатымыз да толық орындалды. Яғни, шетелден келген қонақтардың алпыс пайызын жастар құрады. Құрылтай бағдарламасы бойынша арнайы футбол турнирі өткізілді. Кілең қазақтардан тұратын әлемнің 8 командасының жасыл алаңға шығып жарыс өткізуі халқымыздың тарихында бұрын-соңды кездеспеген үлкен оқиға болды.
Елордадағы Президенттік мәдени орталығында қазақ диаспорасы мен оралман жастардың арасында қылқалам шеберлерінің көрмесі ашылып, жыр мүшәйрасы өткізілді. Оған әнші мен бишілер өнерден шашу шашты. Бұл салтанат жастардың думанды ән-би кешімен жалғасты.
Ең бастысы, Құрылтайда диаспора мен оралмандардың бүгінгі таңда күн тәртібінде тұрған бүкіл күрделі мәселелері жан-жақты талқыланып, оларды шешу жөнінде қажетті шешімдер қабылданды.
Бұл ретте әңгімемізді Елбасының Құрылтайда жасаған баяндамасынан бастағанымыз жөн. Баяндамада Президент шетелдегі қазақ диаспорасы мен оралмандарға қолдау көрсетіп, қамқорлық жасаудың тетіктерін нақты айқындап, бұл жөнінде алда тұрған 5 міндетті белгілеп берді.
Ол міндеттің біріншісі – көші-қонға қатысты. Елбасы 20 жыл ішінде көші-қондағы қол жеткізген игі істер мен жетістіктерге жан-жақты талдау жасай келе, қандастарымызды отанға оралту жұмысын одан әрі жүйелеп, оларды ел аумағына тұрақты орнықтырудың саясатын одан әрі жүзеге асыра беру керектігіне тоқталды. Осыған орай, Президент 2008 жылдан бастап көшіп келу квотасының 20 мың отбасына көтерілгенін айта келіп, алдағы уақытта бұған қоса «Нұрлы көш» бағдарламасының 2 кезеңінің қолға алынатынын жеткізді. «Бұл кезеңде қандастарымызды жаңа өндірісті өңірлер мен ауыл шаруашылығына кеңінен тартудың жолдары сараланатын болады. Ол үшін келген мамандарды қажеттілікке байланысты қайта даярлап, қысқа мерзімде оқытумен қамтамасыз етеміз», деді Елбасы.
Бұл мәселенің басын ашып көрсету қажет. Өйтпеген күнде Елбасының «Нұрлы көшке» байланысты қабылдаған бұл шешімі бағдарламаны ұзарту ғана секілді қабылдануы мүмкін. Келген қонқтардың талайы әуелде солай ойлап та қалғандай болды. Осы жөнінде Құрылтайдағы жарыссөзде арнайы қадап айтылғаны өте орынды шықты. Дұрысында «Нұрлы көш» бағдарламасының мерзімі биыл бітетін еді. Елбасымыз қандастарымыздың қамы үшін, елдігіміз үшін осы ауқымды бағдарламаны жалғастыру, оны жаңа деңгейге шығару жөнінде өте маңызды шешім қабылдады. Ендігі жерде «Нұрлы көштің» жаңа белесі үшін қомақты қаржы бөлініп, әкімдіктерге, министрліктерге тиісті тапсырмалар берілетін болады.
Елбасы Құрылтайда «Халықтың көші-қоны туралы» жаңа заңды тездетіп қабылдау мәселесіне де арнайы тоқталды. Соған орай, Президент: «Кеңінен талқыланып, қабылданатын жаңа заң қандастарымыздың жағдайын жақсартуға септігін тигізеді деп есептеймін. Ол қандастарымыздың құжат тапсыруда, тіркеуге тұруда, азаматтық алуда кездесетін түрлі кедергілерді жоюға тиіс», деп атап айтты. Бұл да – өте маңызды мәселе. Жасыратыны жоқ, бүгінге дейін сырт жерлерден жаңа келген оралмандар тұрақты тіркелуге тұра алмай, соның салдарынан не оралман мәртебесіне қол жеткізуге, не жұмыс істеуге мүмкіндіктері болмай әуре сарсаңға түсетін. Елбасының тапсырмасынан кейін жергілікті әкімдіктер мен көші-қон полициясы мекемелері атажұртқа келген ағайындардың тұрақты тіркелуі мен азаматтық алуға құжат өткізуін барынша жеңілдетеді деп сенеміз.
Соңғы кезде көші-қонда жемқорлықтың біраз асқындағаны белгілі. «Халықтың көші қоны» туралы жаңа заң бұл мәселені де реттеуге тиіс.
Құрылтайдағы сөзінде Елбасы көші-қонға қатысты бұдан да басқа біраз мәселені бір жүйеге түсіріп берді. Бұл ретте, әсіресе, Президенттің «Келемін дегеннің бәріне қаражат, үй, жұмыс беріліп, толықтай жағдай жасалынады деп ойламаңыздар. Біздің 20 мың отбасы деп отырғанымыз сондықтан. Ал бірақ өз бетімен көшіп келіп, ағайын болып, отбасымен қосылып, басқа жағдайлармен келсе, әсіресе, жастар оқуға келемін десе, оларға да ешқандай кедергі болмайды» деп ашып айтуының астарында үлкен мәселелер бар. Өкінішке қарай, кейбіреулер Елбасының бұл сөзін оралмандардың келуіне тосқауыл деп есептейтін сыңайлы. Олардың ойынша, көшіп келу туралы ешқандай квота болмауы керек, келген ағайындардың бәріне бірдей ақшалай жәрдем беріліп, басқа да қаржылық-материалдық көмек жасалуға тиіс. Тіпті, жылына 1 миллион оралманнан қабылдап, шетелдегі қазақты 5-6 жыл ішінде түгел көшіріп алайық дейтіндер де бар. Ал шындығында мұның бәрі ешқандай қисынға келмейтін сөз. Өйткені, көші-қон жұмыстары, ең алдымен, әр елдің экономикалық жағдайы мен бюджеттегі қаржысының мөлшеріне сәйкес жүргізіледі. Бұл ретте, оралмандарды тек ақшалай жәрдемақымен ғана емес, сонымен бірге, жұмыспен, баспанамен, зейнетақымен, басқа да әлеуметтік көмектермен, денсаулық сақтау, білім беру мекемелерімен де қамтамасыз ету керектігін естен шығармаған жөн. Осы тұрғыдан келгенде, айналдырған 15 миллион халқы бар Қазақстан сияқты елге бір жылда 1 миллион халықты көшіріп әкелуге қаншама қаражат жұмсау керек екенін есептей беріңіз. Елбасының көшіп келу квотасының мөлшері 20 мың отбасын құрайды деген әңгімесі осыдан туындап отыр. 20 мың отбасы да аз емес; кемінде 100 мың адам, кәдімгідей үлкен 2 ауданның халқы. Елімізге жыл сайын арнайы қаржы бөліп, 100 мың қазақты орналастырып отырсақ та ол өте үлкен жетістік болар еді. Оның сыртында квотадан тыс өз күштерімен келетін ағайындарымыз қаншама!
Осыған орай, мына мәселені де қадап айтқымыз келеді. Біздің оралмандарға жасайтын ең басты жеңілдігіміз – Қазақстан азаматы болмаса да келген бетте оларға Қазақстанның жергілікті тұрғындарымен тең құқық беру. Яғни, олардың Қазақстанға кедергісіз келіп, тұрақты тұрып қалуына толық мүмкіндігі бар. Өзге мемлекеттер шетелдегі өз қандастарына бұл сияқты қамқорлықты ешқашан жасаған емес. Басқаны былай қойғанда, өзімізге жақын өзбек, түркімен, тәжік халықтарының да сан миллиондаған бөлігі тарихи отанынан сырт жерлерде тұрады. Ал атажұрты оларға есіктерін айқара ашып отырған жоқ, керісінше, келулерін шектейді.
Жалпы, көшіп келу квотасы кез келген оралманға емес, ең алдымен, отбасының мүшелері көп, қаржылай көмекке мұқтаж кісілерге ғана берілуге тиіс екендігін де ұмытпаған жөн.
Өкінішке қарай, қазір осы жағдайды ескермей, оралмандар туралы неше түрлі әңгіме, орынсыз сын айтушылар көбейіп барады. Әрине, біз көші-қон жөнінде ешқандай сын айтылмасын демейміз. Керісінше, кемшіліктерді атап көрсетіп, оны түзетудің жолдарын қарастырмасақ, ешқандай жұмыс алға баспайды. Мысалы, соңғы уақытта Қытайдың Үрімші қаласындағы Қазақстанның Паспорттық визалық мекемесінің жұмысына байланысты біраз ащы әңгімелер айтылды. Біз де Қауымдастықтың атынан бірнеше рет республика Сыртқы істер министрлігіне хат жазып, бұл жөніндегі өз пікірімізді білдірдік. Соның нәтижесінде, қазір бұл мекеменің басшылары ауыстырылып, жұмыс жолға қойылды. Мұндай өзекті мәселелерді дер кезінде көтеріп, күн тәртібіне қою – әркімнің де азаматтық парызы. Бірақ сонымен бірге, сын-пікірлердің әрқашан да әділ, шынайы болғаны абзал. Өкінішке қарай, бізде осы жағы жетіспейді.
Мысалы, кейде Қазақстандағы көші-қон жұмыстарының бәрін жоққа шығарып, оралман атаулыны түгелдей жетім баланың күйін кешіп, күнін көре алмай жүргендей етіп сүмірейте көрсету де кездеседі. Біз осындайға қарсымыз. Тағы да қайталап айтуға тура келеді, тәуелсіздік алғаннан бері еліміздегі жүзеге асқан ең маңызды, мақтанып айтуға тұрарлық жұмыстардың бірі – шетелдердегі ағайындарды атажұртқа көшіріп әкелу. Өзімізбен қатар тәуелсіздік алған республикалардың ешқайсысы да тап осындай жұмысты жүзеге асыра алған жоқ. Оған тәуекелдері жетпеді. Ерлікке тең мұндай іске тек Қазақстан Президенті Нұрсұлтан Назарбаев қана барды.
Бір жақсы жері, келген ағайындарымыздың түгелге жуық көпшілігі жұмысын істеп, бала-шағалаларын өсіріп, жергілікті халықтармен бірге күндерін көріп, тып-тыныш өмір сүруде. Бұл Тәуелсіздікке дейін біздің өңіміз түгілі түсімізге де кірмейтін жағдай емес пе еді?! Басқаны былай қойғанда, көршілес жатқан Қытайдағы ағайындармен барыс-келісіміз отыз жылдай мүлдем тоқтап қалғанын неге ұмытамыз?! Иә, осы арада оралмандар көшін құлдыратып жамандайтындардың көздеген мақсаттары не деген сауал еріксіз бас көтереді.
Құрылтайда Елбасының шетелдегі ағайындарға қолдау көрсету жөніндегі алға қойған екінші міндеті – оқу-білім мәселесі. Бұл – ең алдымен, жастарға қатысты. Президент: «Біз әлемдегі барша қазақ жастарының сапалы білім алуына тиісті жағдай жасауымыз керек... Осыған байланысты Білім және ғылым министрлігіне қандастарымызға бөлінетін гранттық квотаны нақтылап, жастармен жүйелі жұмыс жүргізуді тапсырамын», деді. Демек, алдағы уақытта бұл салада да біраз жақсы жаңалықтар болуға тиіс. Осыған орай, біз шетелдердегі қазақ тілінде білім беретін оқу орындарына жүйелі түрде түрлі қолдау ұйымдастыруымыз керек. Мысалы, осыдан біраз жыл бұрын шетелдердегі қазақ мектептеріне оқулықтар мен оқу-әдістемелік құралдар, басқа да қажетті кітаптар жіберіп тұру қолға алынған еді. Енді осы мәселені бүгінгі күн талабына сай қайта қарап, жаңа деңгейге көтеру қажет.
Шетел қазақтарын атажұртқа тартудың, олардың елімізге көбірек келуіне мүмкіндіктер туғызудың ең ұтымды жолдарының бірі – оқуға шақыру. Елбасы Құрылтайда бұл туралы шегелеп тұрып айтты. Әйтсе де, бұл жөнінде ойландыратын мәселелер де жеткілікті. Мысалы, шетелдік қазақ жастары атажұртқа келгеннен кейін құжаттарын куәландыруда біраз қиындықтарға кездеседі.
Сондай-ақ, шетелдік қазақ жастарын арнайы орта білім мен кәсіптік мамандық беретін оқу орындарына қабылдаудың да нақты жүйесін жасау қажет. Мұндай оқу орындары бірінші кезекте Қазақстанның Өзбекстан және Қытаймен шекаралас облыстарында ашылса дейміз. Шетел қазақтарының жас ұрпағын Қазақстандағы дарынды балалар мектебіне шақырып, оқытудың мүмкіндіктерін де қарастырғанымыз жөн.
Елбасының қазақ диаспорасына қамқорлық жасау жөніндегі алға қойған үшінші міндеті – бұқаралық ақпарат құралдарына байланысты болды. Бұл жөнінде Президент: «Біз шеттегі қандастардың Қазақстаннан жан-жақты хабар алып тұруына көмектесеміз», деп байлам жасады. Соған орай Байланыс және ақпарат министрлігіне нақты тапсырмалар да берді. Осы арада шетел қазақтарының Қазақстаннан тарайтын бұқаралық ақпарат құралдарына деген сұраныстары өте жоғары екенін айта кетуіміз керек. Яғни, олар Қазақстанның телерадио хабарларын тыңдап, көруге, қазақша газет-журналдарды алдырып оқуға барынша ынталы. Қазір Қазақстанда шетелдерге хабар тарататын «Каспионет» бағдарламасы ашылып, жұмыс істеуде. Дүниежүзі қазақтары қауымдастығының жанынан шетел қазақтарына арналған «Алтын бесік», «Туған тіл» атты басылымдар да жарық көріп, алыстағы ағайындарға таратылуда. Қауымдастықтың «Атажұрт» баспа орталығынан шетелдегі қазақ қаламгерлерінің шығармалары үзбей жарық көріп келеді. Алдағы уақытта бұл игілікті істер де өз жалғасын тауып, бұрынғыдан да жемісті әрі ауқымды бола түседі деп есептейміз.
Қазіргі кезде шетелдегі қазақтардың мәдени-рухани салада қол жеткізген табыстары айтарлықтай мол. Қазақтар тығыз орналасқан жерлерде қазақ халқының тарихына, мәдениетіне байланысты бай мұралар бар. Елбасының Құрылтайда алға қойған төртінші міндеті осы мәселеге арналды. Бұл ретте, Президент «Мәдени мұра» бағдарламасының жемісті жүзеге асырылып жатқанына ерекше тоқталды. Бірақ бұл жетістіктермен шектеліп қалуға болмайды. Елбасы: «Қандастар тұрып жатқан елдерде ұлттық өнердің кеңінен таралуына жағдай жасауымыз керек», деп атап өтті. Осыған орай, Білім және ғылым, Мәдениет министрліктеріне экспедициялар ұйымдастырып, осындай құнды мұраларды жинақтауды тапсырды. Соған байланысты Қауымдастық атынан бір-екі ұсыныс айта кетсек дейміз.
Көршілес республикаларда қазақтың ұлттық өнер ұжымдары баршылық. Мысалы, Моңғолия мен Өзбекстанда қазақ театры жұмыс істейді. Осы театрларға көмек жасау мәселесі ескерілсе дейміз. Сондай-ақ, Ресейден де бірнеше шағын қазақ театрын ашуға болады. Шетелдегі қазақ мәдени ошақтарын маман кадрлармен қамтамасыз етуді де қолға алған жөн. 1990 жылдардың басында Қытайдан келген бір топ дарынды жастар Алматыдағы Т.Жүргенов атындағы Өнер академиясы мен Құрманғазы атындағы консерваторияға түсіп, білім алған еді. Қазір олардың көпшілігі Қытайдағы қазақ мәдениетін жаңа деңгейге көтеруге үлкен үлес қосып жүр. Алдағы уақытта осындай мәселе де тұрақты түрде жүзеге асуы қажет.
Шетелдегі қазақ диаспорасына мәдени-рухани қолдау көрсетудің бір тиімді жолы – кіші құрылтайлар өткізіп тұру. Соңғы жылдары мұндай құрылтайлар Еуропада тұрақты ұйымдастырылып келеді. Алдағы уақытта бұл басқосуларды Ресей, Моңғолия, Қытай, Өзбекстан және басқа елдерде өткізудің мүмкіндіктерін қарастырудамыз. Дегенмен: «Кіші құрылтайлар керек пе?» деп жүргендер де бар. Астанадағы үлкен Құрылтайда Елбасы бұл жөніндегі өз көзқарасын айқын білдірді. Президент: «Бесіншіден, біз шетелдерде кіші құрылтайлардың тұрақты өткізілуін құптаймыз. Осыған байланысты, бұл құрылтайларға «Самұрық-Қазына» ұлттық әл-ауқат қоры қолдау көрсететін болады», деп нақты айтты.
Құрылтай өтісімен Президент Әкімшілігі Елбасының осы жиында белгілеген міндеттерінің негізінде алдағы уақытта шетелдегі қазақ диаспорасына қолдау көрсетуге байланысты жүзеге асырылуға тиіс іс-шаралардың жоспарын жасап, бекітуге кірісті. Бұл жоспарда қазақ диаспорасы мен оралмандарға қатысты ең өзекті мәселелер қамтылып, бұл салада тиісті министрліктер мен мекемелердің міндеттері нақты көрсетілген. Бұл да Құрылтай жұмысының барынша жемісті болуының айқын дәлелі.
Құрылтайдағы ең маңызды іс-шаралардың бірі – қазақ диаспорасы мен оралмандар мәселесіне арналып 9 министрлік өкілдерінің қатысуымен 7 жерде өткізілген дөңгелек үстел мәжілістері болды. Бұл кездейсоқ емес. Диаспора мен оралмандардың жұмысы еліміздің Ішкі істер, Сыртқы істер, Білім және ғылым, Мәдениет, Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау, Байланыс және ақпарат, Ауыл шаруашылығы, Спорт және туризм, Экономикалық даму және сауда министрліктеріне тікелей қатысты. Соған орай, Қауымдастық шетелдік ағайындар мен оралмандардың өтініш-тілектері негізінде Құрылтай қарсаңында осы министрліктердің әрқайсысына алдын ала 20-30 сұрақтан тұратын жазбаша мәселе қойды. Дөңгелек үстел мәжілістерінде осы сұрақтар жан-жақты талқыланып, алыс-жақыннан келген ағайындар көкейде жүрген бүкіл мәселелерін ортаға салып, іштеріндегі шерін түгел ақтарып, кең отырып әңгіме-дүкен құрды. Алыстағы ағайындарға қатысты барлық мәселені бір кезде алуан қырынан түгел талқыға салған мұндай маңызды жиын бізде бірінші рет өткізілді деп толық сеніммен айта аламыз. Қазір әр министрлік осы мәжілістердің ұсыныс-тілектері бойынша нақты іс-шаралар жоспарын жасап, жүзеге асыруды қолға алуда.
Бүгінгі әңгімемізде Дүниежүзі қазақтары қауымдастығы туралы да бір-екі ауыз сөз айта кеткеніміз жөн. Қауымдастық 1992 жылы Әлем қазақтарының тұңғыш құрылтайында құрылған. Содан бергі кезеңде бұл ұйым өз Жарғысына сәйкес алдына қойған міндет-мақсаттарын ойдағыдай орындап келеді. Қазіргі кезде Қауымдастық еліміздегі сырт жерлердегі қазақ диаспорасымен тұрақты байланыс жасайтын ең негізгі ұйымға айналды. Әйтсе де, ойландыратын мәселелер де бар. Мысалы, қазақ диаспорасы, әсіресе, оралмандар туралы әңгіме қозғалса кейбіреулер бар мәселені Дүниежүзі қазақтары қауымдастығы шешуі керек деп сынап-міней бастайды. Олардың сөзіне қарасаңыз, Қауымдастық өз мүмкіндігі, күш-қуаты мен қаржысы, атқаратын міндеті жөнінен Қазақстандағы ең үлкен министрліктермен терезесі тең, қатар тұрған мекеме сияқты. Әрине, біздің дәрежемізді осынша асыра бағалағандарға «зор рахмет», бірақ, шындап келгенде Қауымдастық – мемлекеттен тікелей қаржы алмайтын, қызметкерлері санаулы, мүмкіндігі шектеулі қоғамдық бірлестік қана. Біз «Қазақстан Республикасының қоғамдық бірлестіктері туралы» Заңының аясында жұмыс істейміз. Демек, кейбір ағайындар (оның ішінде Мәжіліс депутаттары да бар) бізге сын айтар алдында осы Заңды дұрыстап оқып алса, артықтық етпес еді. Өйткені, бұл Заң бойынша Қауымдастық кез келген шаруаны тікелей жүзеге асыратын атқарушы орган емес, тіпті, оның мұндай жұмыстарға араласуға құқы да жоқ.
Қауымдастықтың негізгі міндеті – шетелдегі қазақ диаспорасының мәдени-рухани, оқу-білім, көші-қон жөніндегі мұң-мұқтаждарын, өтініш-тілектерін Қазақстан үкіметіне, басқа да тиісті орындарға жеткізіп, бұл жөнінде қажетті мәселелер көтеріп, олардың шешілуіне қозғау салып отыру. Біз осы бағытта жұмыс істейміз. Бұған нақты мысал келтірейік. Жоғарыда атап көрсеткеніміздей, соңғы жылдары көші-қон саласында жемқорлықтың неше түрі асқындады. Әсіресе, жалған құжат жасап, оралман ретінде ұшан-теңіз қаржы жымқыру кең тарады. Шетелдерге, оның ішінде, әсіресе, Қытайға барып, «Қазақстанға көшіріп аламыз, балаларыңды оқуға түсіреміз» деп жұрттан ақша жинап, ақыр соңында ізін таптырмай кететін алаяқтар да көбейді. Олардың арасында «оралмандардың қамын ойлап, сөзін сөйлейміз» деп белсеніп жүрген жалған жанашырлар да бар. Қауымдастық соңғы жылдары мұндай жолсыздықтарға тосқауыл қою керек деп тынбай мәселе көтеріп келеді. Қазір ІІМ Көші-қон полициясы комитетімен бірлесіп, этникалық көші-қон жөнінде қоғамдық кеңес құрдық. Бұл да көші-қондағы жемқорлықты тыюға өз үлесін қосады деп есептейміз. Мұның бәрі біреулерге ұнамайтыны анық байқалады. Қауымдастықтың қызметін жоққа шығарып, шетелдік ағайындардың атынан жалған хат ұйымдастыру сияқты келеңсіз оқиғалар – осының айқын көрінісі. Бірақ, бұған бола Қауымдастық алдына қойған өз мақсат-міндетінен ешқашан да айнымақ емес. Бізге, ең алдымен, алыстағы ағайындардың ықылас-ниеті, таза пейілі қымбат.
Бұл ретте Елбасының Астанадағы Құрылтайда Қауымдастықтың Төрағасы болып бір ауыздан қайта сайлануы біз үшін үлкен қуаныш әрі аса зор жауапкершілік. Біз болашақта осы жауапкершілікті ойдағыдай атқару үшін бар күш-жігерімізді салып жұмыс істейтін боламыз.
Сөзімізді қорытындылай келе айтарымыз, Елбасы бастап, бүкіл халқымыз қостап, бірлесіп қолға алған Құрылтайымыз ойдағыдай, табысты өтті. Алда осы Құрылтайдың шешімдері мен Елбасы белгілеп берген тапсырмаларды орындау міндеті тұр.
Енді осы міндеттерді жүзеге асыруға көп болып жұмыла кірісуіміз керек.
Талғат МАМАШЕВ, Дүниежүзі қазақтары қауымдастығы Төрағасының бірінші орынбасары.
Жазып алған: Сүлеймен МӘМЕТ.