Ұлт аспаптары мен күй, ән – қазақтың жаны. Олар ықылым заманнан бері ұлы даланы өзінің тылсым сиқырымен тербеткен. Дастандар мен аңыз-ертегілерде де өзгеше өріліп, өрнегін тапқан. Ұлтымыздың шынайы болмысы мен ішкі әлемімен біте қайнасқан. Сондықтан да дәстүрлі саз өнерінің сиқыры, ең алдымен, көне түркілер заманына жетелегендей әсер береді.
Ал бүгінгідей жаһандану заманында сол ұлттық әуезіміз бен әуенімізді, түптамырлық саз жәдігерлерін көздің қарашығындай сақтап, көнеден тамыр тартатын дәстүрлі аспаптарымыздың құлағында ойнайтын жанды көргенде, оған ерекше құрметпен қарайтынымыз заңдылық. Мультиаспапкер, фольклоршы, этносазгерлік симбиоз үлгісін кеңінен насихаттау арқылы өзгеге рухани азық сыйлап жүрген Еділ ҚҰСАЙЫНОВ, міне, дәл сондай жан.
Біздің кейіпкеріміз тарих қойнауынан жеткен ежелгі саз өнерін қазіргі заманға сай үйлестіріп, өткен күннің сырлы бояуын өшірмей, оны бүгінгі күннің табиғатына сай шебер шендестіріп жүрген, ықылым заманның сәулелі сарынын санаға ұялата білген өнерпаз. Бір сөзбен айтсақ, ол бағзыдағы көшпелі түркілердің өнерін де, өмір салтын да идеал тұтатын азамат.
«Тегіне тартқан», дейді қазақ. Еділ Құсайыновқа дәл осы сөзді айтсақ, жарасатындай. Ол өнер киесі қонған отбасынан шыққан. Әкесі Атыраудағы музыка училищесінің негізін қалаған және сонда 20 жылдай директор болған, Дина Нұрпейісова атындағы ұлт аспаптар оркестрінің бастауында тұрған, сондай-ақ, өткен ғасырдың 50-60-шы жылдары бүгінгі тілмен айтқанда «хитке» айналған, қазірдің өзінде жиі орындалатын «Мереке» күйінің авторы, белгілі күйші – Сейілхан Құсайынов. Ал, анасы танымал қобызшы, еліміздің батыс өңіріндегі қобыз мектебінің негізін қалаған – Раушан Нұрпейісова. Олардың екеуі де Алматыдағы Құрманғазы атындағы консерваторияны бітірген. Ахмет Жұбанов, Фуат Мансұров сынды тұлғалардың шәкірттері болған. Тағы бір атап өтерлігі, оның ата-анасы өздерінің шығармашылық жолдарын Құрманғазы атындағы оркестрде бастапты.
Бір қызығы, қазақтың саз өнерін бар санасы мен бүкіл жан-дүниесімен сезінетін, дала тынысы мен тылсымына табиғаты соншалықты жақын Еділ Сейілханұлының ауылда өспегендігі. Ол – көкорай шалғында асыр салып, көкше белде белуардан шық кешкен қыр баласы емес. Десек те, ол қанша қалада өскенімен де бала кезінен бойына құт болып дарыған қабілеті, ата-ананың тәлім-тәрбиесі арқылы дархан даланың кеңдігін, саз өнерінің тылсымын тереңнен түйсінген.
«Қалада өскендіктен бе, әлде сол кезеңдердің әсері ме, мен әйгілі «Битлзді» тыңдап, сол топтың айтқан әуендеріне айрықша құмартатынмын. Алайда, ұлттық саз иіріміне толы әуендерді әсте есімнен шығармадым. Уақыт өте келе фольклорлық туындыларға деген қызығушылығым арта түсті. Фольклоршы, музыкант, әкемнің досы Болат Сарыбаев менің сазсырнай, шаңқобыз, жетіген сынды кейбір көне аспаптарға деген қызығушылығымды оятты. Болат аға: «Қазақтың ертеден келе жатқан музыкалық аспаптары тек домбыра мен қобыз ғана емес», – деп басқа да аспаптардың ерекшелігін бүге-шігесіне дейін айтып, олардың әрқайсысының өзіне тән иірімдерін түсіндірді», – дейді Еділ. Осылайша, ұлттық музыкаға әуестігі артқан ол ежелгі түркілер сарынын жаңғыртуға шындап бел байлайды. Бәлкім, Алматыдағы консерваторияда оқып жүрген кезінде Еділ Сейілханұлы өзінің тағдыры мен шығармашылық жолын ежелгі аспаптармен байланыстырамын деп әсте ойламаған болар. Бүгінде ол домбыра, қобыздан басқа қазақ аспаптарының 30-дан астам түрін меңгерген. Алайда, сазсырнай, сыбызғы, жетіген, шаңқобыз – ол үшін басты музыкалық аспаптар.
Батыста мультиинструментализм бағыты кеңінен танымал. Бұл ағымды ұстанғандардың арасынан Брайан Джонс, Джон Пол Джонс, Майк Олдфилд, Дан Сване секілді музыканттарды атауға болады. Еділ Құсайынов та осы мультиинструментализмнің өзімізге тән дәстүрлі жолын таңдау арқылы көптің ықыласына бөленіп үлгерген жан. Оған «музыка саласындағы ерекше құбылыс», «оркестр адам», «бір өзі бір оркестр», «белгілі мультиаспапшы» деген бағалаулардың берілуін де осымен байланыстырғанымыз дұрыс болар. «Көп аспапты меңгеру оңай емес. Ол үлкен еңбек пен қыруар ізденісті қажет етеді. Мәселен, мен шаңқобызды үйрену үшін Якутияға бардым. Сыбызғыны башқұрт елінен үйрендім. Ал жетігенді меңгеру үшін хакастардан көп дәріс алдым», – дейді мультиаспапшы.
Еділ Құсайыновты білетін, өнерін сүйсіне тамашалайтын кез келген жан оның бойындағы ерекше бір қасиетті жаңылмай табар еді. Ол – көмеймен ән айтудың кәнігі шебері. Әрине, бізге көне бір замандар тылсымынан жеткендей әсер беретін мұндай әуеннің алғашында көпке таңсық болғаны жасырын емес. Алайда, кез келген өнерге жоғары эстетикалық талғам биігінен қарай білетін жандарға көмеймен ән айтудың түптамыры бағзыдағы бақсылық өнермен тікелей байланысты екені белгілі болар. «Көмей өнерінің бір ерекшелігі, ол атадан балаға мұра ретінде жалғасып келеді. Бұрынғы өткен заманда қазақ бақсылары көмеймен арбау әуендерін айтқан ғой. Сырдарияда жыршылар, жыраулар қазірдің өзінде көмеймен жыр айтады. Ол қазақтың ежелгі көне өнері. Бірақ, бақсылардың көмеймен ән айту тәжірибесінде музыка болғанымен, олардың негізгі мақсаты – ауырған жанды емдеу болатын. Ал мен адамды емдемеймін. Тек музыкалық аспектісін ғана аламын. Яғни, емдеу жағына, бақсылық жағына бармаймын. Десек те, музыканың өзі адамды емдейді емес пе?! Ол да бір өзгеше терапия. Яғни, дәстүрлі музыка сарынын естіген кез келген жан өзіне рухани ләззат алады», – дейді ол.
Еділ Құсайынов көмеймен ән айту өнерін алтайлықтардан, моңғолдардан, тувалықтардан үйреніпті. Сондай-ақ, оның түркі тілдес елдерде көп достары бар екен. Олар кейіпкерімізді көмеймен ән айтудың терең иіріміне бойлатқан. Кәсіби орындаушы болуына да солардың көмегі орасан болған. «Бір халықаралық фестивальде Алтай жұлдызы Болот Байрышевпен жақынырақ таныстым. Кейіннен екеуміз жақсы араласып кеттік. Ол маған көмеймен ән айтудың қыр-сырын үйретті. Басқа да осы бағыттағы орындаушылардан дәріс алдым. Көмеймен ән айту кезінде негізінен қазақтың ескі сөздерін, халық нақылын алып, орындаймын. Көбінесе сөз емес, дыбыс жағын қосамын. Бүгінде якут халықтары, тувалықтар, хакастар да көмеймен ән айтады», – дейді Еділ.
«Сегіз қырлы, бір сырлы» кейіпкеріміздің шынайы болмысын танытатын енді бір қыры – оның композиторлығы. Еділ Сейілханұлының өзге композиторлардан ерекшелігі – өзінің төл туындыларын өзі орындайды. Еліміздегі кейбір кинотуындыларды музыка әуенімен әрлеуі де осы бір қасиетін айқын көрсетіп беретіндей. Режиссер Ермек Тұрсыновтың «Келін» фильмінің өн бойынан өрілетін музыканы жазған да осы Еділ. Оның пікірінше, кинодағы көне аспаптар мен симфониялық оркестрдің қоспасымен шыққан музыкалық әуен өте жақсы әрі сәтті көрініс. Ол сондай-ақ, «Құрақ көрпе», «Аңшы бала» фильмдеріне де арнайы музыка жазыпты. Мәселен, алғашқы фильмдегі музыка фольклорлық жанр мен эстрадалық жанрдың үйлесімінен туса, екіншісінен де көне аспаптар мен эстрада жанрының қоспасын анық байқауға болатын көрінеді. Музыка тылсымына өзгеше түрде елітетін Еділ Құсайынов кезінде «Көшпенділер» фильмінде де екі-үш секөндтік сюжетте шаңқобыз аспабында шебер ойнайтын қазақтың бейнесін сомдапты. Оны мұндай көрініске түсуге режиссер Сергей Бодровтың өзі арнайы шақыртқан екен. Ал жақында Венгрияда түсірілген режиссер И. Вовнянконың «Урано қарақұйыны» киносына түсіпті. Бұл да қазақтың көне аспаптарының құдіретін таныту тұрғысындағы ізгі ойдан туса керек.
Бүгінде ұлтымыздың бірнеше ежелгі аспаптарын жетік меңгерген, көмеймен ән айту шебері, композитор Еділ Құсайыновтың түрлі музыкалық ағымдарды біріктіріп, синтездеп, алыс және жақын шетелге таныстырып, ежелгі түркілер сарыны мен шығыс музыкасын жаңғыртып жүргеніне біраз жылға жуық уақыт өткен. Сол арқылы ол ежелгі ата-бабаларымыздан келе жатқан көне аспаптарды, ұлттық өнерімізді шетелдіктерге дәріптеп келеді. Мәселен, оның екі жеке шығармашылық кешінің бірі АҚШ-тың Вирджиния штатында, екіншісі Жапонияның Токио қаласында өткен. Бүгінгі күнге дейін әлемнің көптеген елдерінде, атап айтқанда, Нью-Йорктегі «Карнеги Холл», Токиодағы «Сантори Холл», Лондондағы «Роял Фестиваль Холл» секілді әлемдік сахналарда өнер көрсеткен Еділ Құсайынов өзінің шығармашылығымен өзге жұрттың тыңдармандарын таңдай қаққызып, талай рет тамсандырған. Мұндай құрмет пен қошемет ең алдымен ұлтымыздың фольклорына, оны әлемдік музыка ағымдарымен шебер үйлестіріп, ұштастырып жүрген қарапайым қазақ баласына деген шынайы ықыластан туған десек, артық айтқандық емес. «Біздің музыкамыз, ешқандай елдің музыкасынан кем соқпайды. Сондықтан, оны әлемдік деңгейде насихаттау керек. Әсіресе фольклор жағынан деңгейіміз жоғары, бірақ түсінетін адам аз. Сондықтан, шетелдің көрермендеріне тыңдату үшін фольклорды джаз-рок тілінде жеткізіп, көне аспаптарды симфониялық оркестрлермен бірге қолданып келемін. Сол арқылы «қазақта осындай аспаптар бар» дегенді танытқым келеді», – дейді мультиаспапшы.
Ол өзін табысты музыкант санайды. Үнемі ізденіс үстінде жүреді. 2008 жылы оның алғашқы «Ілбіс елі» атты жеке альбомы жарық көріп, оған 18 фольклорлық және 9 арт-рок бағытындағы шығармалары енгізілген болатын. Ал бұдан кейінгі жылдары ол осы бір ізденісінен жаңылмай, ұлттық аспаптар мен симфониялық оркестрлерге, ансамбльдерге арнап шығармалар жазған. Бүгінде «Күлтегін» балетіне арнайы музыка жазу үстінде жүр.
Біз өз тарапымыздан өркениет заманына ежелгі көшпенділердің, көненің сарынын жеткізіп жүрген Еділ Құсайыновқа шығармашылық табыс тілейміз.
Ләйла ЕДІЛҚЫЗЫ.
Суретте: Еділ ҚҰСАЙЫНОВ.