Ашылмайтын есіктер
Кезінде сауып ішіп отырған жалғыз сиырын сатып баласын оқытқан апалар, аталар болды. Ол кезде, әлде сиыр қымбат па, әлде оқу арзан ба, оқимын деп жұлқынған бала, сол жалғыз сиырдың ақшасына талай «нәрсе» алатын: бірінші, білім алады, екінші, мынаның білімі бар деп растайтын куәлік (диплом) алады және дипломы бар екенін растайтын ромбик алады. Оны ол дипломын қолына ұстамай жатып-ақ төсіне тағып алады. Міне, көрдіңіз бе, ол кездегі бір сиырдың қанша құнды екенін. Сол сиырдың қазір өзі болмаса да, үрім-бұтағы бар. Бірақ бүгінгінің сиырын «әулетімен» (бұзауымен, бұқасымен) қоса сатсаңыз да ромбик таға алмайсыз. Ал оқу керек! Сіз де құлшынып, жұлқынып тұрсыз.
Міне, осы мұқтаждық пен талпынысты айна-қатесіз біле қойған жоғарғы жақтағы ағалардың басына: «Оқимын дегендерге жалғыз сиырын саттырмайық, бәрібір ол ешнәрсеге жетпейді. Ал мұндай талпыныстағы балалар «шылбыр шіріте» қоймас, бұларға несие берейік» деген ой келеді. Ол ойды ортаға салады, тіптен қағазға түсіріп, заңдастырады.
Сонымен, Білім, Қаржы және Денсаулық сақтау министрліктері «Самұрық-Қазына» акционерлік қоғамымен шартқа отырады, онда екінші деңгейдегі банкілер балаларға ақша береді, ал «Қаржы орталығы» деп аталатын акционерлік қоғам алынған ақшаға кепілдік береді деп көрсетеді.
Бірақ, «ақша топырақ емес, үкімет ақымақ емес» деген мақал тағы бар. «Сонымен, несиені кімге беру керек?» деген сұрақ туындайды. Сұрыптап-сұрыптап келгенде, несие алуға құқығы барларға мыналар жатқызылады: жетім және мүгедек балалар, ата-аналарынан қамқорлық жоқ балалар, көпбалалы, жалғызілікті, жұпыны отбасының балалары, ата-анасы мүгедек немесе зейнеткер балалар.
Дұрыс-ақ! Ал енді, «ата-аналары шөлін сүт қатқан шайға қандырып жатса, балалар, әзірше болса да «пәшти тегін» білім бұлағынан сусындап жүрсе, бұдан артық қамқорлық бар ма?» дейсіз ғой. Ойыңыз дұрыс-ақ. Бірақ іс жүзінде олай болмай тұрған көрінеді.
Мәжіліс депутаты Бекен Әлімжановтың айтуына қарағанда (депутат сөзіне сенбеске болмайды), осыдан үш жыл бұрын «төс қағысып, қол алысып» жасалған шарт «буксует». Несие алуына болатын 40 мыңдай баланың осы күнге дейін 4 мыңға жетер-жетпесі ғана «пәшти тегін» оқып жүрген көрінеді. Ал, қалғандары «өліп-талып» өз қалтасынан төлеп жатса керек.
«Оларға өліп кетсек те өз қалтасынан төлетпейміз» деп ант-су ішкен, мойнына жауапкершілік алған кейбір «ағалар» кеңсесінің есігін кең ашпай отыр» дейді депутат.
Ал депутаттарға барлық жерде есік ашық екенін білеміз. Сондықтан да олар әлгі кеңселердің есіктерін айқара аштырып, өздерімен бірге балаларды да ала кірер деген үміттеміз.
Сағаділда ӘЖІБАЕВ.
Алматы.
Бастықтың есебі
Ауылдың емес өсегі,
Бұл өткен іс кешегі.
Халықты жинап клубқа
Бастықтың өтті есебі.
Сөзін-ай сөзін көшелі,
Шіркіннің, пай-пай, шешені.
Іскерлігін айтып бастықтың
Мақтады: «бәрін шешеді!»
Автодордың Есені:
Пәлен куб асфальт төседі.
Лампышке іліп бағанға,
Жайнатып қойды көшені.
Білімнің сөз ап Асаны,
Баяндама жасады.
Қамқорлықты сезген ұрпақтар,
Әрқашан өрге басады.
Шалдардың шығып біреуі,
Көнеден қозғап шіреді.
Сөзінің сарқып аяғын,
Бастыққа ғұмыр тіледі.
Қоржыны сөздің сөгіліп,
Мақтаулар жатыр төгіліп.
Залдағы кейбір апалар,
Жіберді жылап, егіліп.
Тыңдадым, келді иланғым,
Жайсыздық жайлап қиналдым.
Жиналыс болды кәдімгі
Мысалындай Крылов Иванның.
Қойшыбай ШӘНИЕВ.
Солтүстік Қазақстан облысы.
Бұндай да болады
Екінші дәрежелі сантехник Пықып Асабас ішкені бір бөтелке арақтан асқан соң өмір, заман, тіршілік туралы толғанысқа берілгені сонша, өзі де Кант, Конфуций, Гете сияқты ойшылдардың қатарынан ойып тұрып орын алады.
***
Германиядан келген соғыс ардагерлері біздегі Ұлы Отан соғысы музейін аралап, одан өздерінің документтерін алып риза болды.
***
Үйге келіп, астан-кестеңі шық-қан зат-мүлкімнен үйіме ұры түскен екен деп ойладым. Содан есімді жиып, ертеңгілік өзім шұлығымды іздегенім есіме түсті...
***
Дәрігерлер бір ай бойы жұмысқа шықпай ереуіл жасап, соның «кесірінен» еліміз бойынша өлім-жітім 20 пайызға төмендеді...
***
Келіншегімнің сатып алған көйлегінің түсінің ашықтығы сонша, үңіле қараған адамға ар жағынан бүйрегі де көрініп тұрады...
Шүкіршілік
(Сәуегей сатира)
Дүниеде бар жаратылыс мүлдем жоғалып кетпей, тіршілік иесінің уақыты келгенде өліп барып қайта тірілетініне шүкіршілік.
Бір заманда мен де пенде болып жаратылғанмын. Қауым болып қауымдасып тірлік ететінбіз... Білетінім – тас дәуірі артта қалып, «айналайын темірден алғашқы құрал-сайман сайлап, біз аңнан емес, аң атаулы бізден қашып-пысып жүретін заман болатын.
Ол дәуірге де шүкіршілік. Жазмыш бұйырған жасын жасап, арман-мақсат қойып өмір сүретіндей кезең болмаса да, жарық дүние сыйлаған Жаратушыға риза кейіппен дәм-тұз біткен күні жазмышқа мойын ұсынғанбыз.
Енді, міне, Алла жар болып, «кезегім келіп», тағы да жарық дүниеге келуімнің орайы келіпті... Пенде емеспін бе, жаратылатыным анық, не де болса деп Жаратушыға алдағы ғұмырда «өйте көріңіз, бүйте көріңіз» деп жалбарынып бақтым.
Сондағым, алдымен ғұмыр жасты ұзарта көріңізші дедім. Содан соң, тамақ атаулыны талғамай-ақ бұйыртыңыз, құрт-құмырсқа, шөп-шаламға дейінгілер менің үлесімде болса дедім. Тағы да жаурап-қалтырамайын, негізі – жауым жоққа жуық болып, аш көздердің қанша қармағына ілінсем де оларға нәпақа болудан сақтаса деп тіледім.
Жалбарынғанымды жаратушы қабыл алып... пәлекеттікі, қарға болып жаратыла қалмасым бар ма... Кінә өзімнен! Алдымен адам ете гөр демеген өзім... Адам болмағаныма өкінгенмен, ал өтініш-тілегімді қабыл еткен Жаратушыға айтарым жоқ... Тағам талғамаймын. Тәубе, жейтінім алдымда, жемей кергитінім онан да көп... Мұндағылардың: «Қарға қаңқылдап кетті, күн суытып қар түсетін шығар» дейтіні бекер емес... Көбіне қалғып-мүлгіп тал-теректе отырамын. Керек кезде төменге түсіп талтаңдап жүріп кеп те беремін. Қауіп-қатер аз, етім ана әдірем қапқыр мысық болмаса, мені еріккендерде ермек ете қоймайды. Ойһой, қанат бітіргені қандай ғажап!.. Қауіп-қатерді қапы қалдырады... Бағытым «Балқан тау» болса да бара аламын... Ең ғажабы, ғұмырымның ұзақтығы... Үш жүз жылдай жасайды екенмін!..
Ал, айналама көз салсам... Пенде, яғни адам етіп жаратпағанына тәубе! Кей-кей тірлігіне өрем жете бермес, ал олардың құлқын үшін таң азаннан кеш батқанға дейінгі тепең-тепең тірлігін көріп түңілемін. «Қарға қарғаның көзін шұқымайды». Ал пендең біздің кезіміздегі адамдардай емес, тірлік үшін бірін-бірі өлтіруден тайынбайды. Көбі аш-құрсақ, тағам үшін атыс-шабыс, қылмыс... Қит еткен қылмыс үшін қамалып темір торда отырасың... Табиғатты бітірген. Тау-тасты қопарып, өзен-көлді лайлап, түтінмен тұмшаланып алған... Ері қайсы, әйелі қайсы біліп болмайсың. Бір-екі баламен бітеліп, күн өткен сайын тұқымы құрып құрдымға кетіп жатқан елді мекен... Қайсыбірін айтайын, осындай-осындай оспадарлығына бола аз күнде топан су қаптап тіршілік атаулы тып-типыл болатын көрінеді... Өз басым ондай бола қалғанда, айналайын қанатымның арқасында қалықтап ұшып жан сақтар алып шыңның төбесінен табылармын.
Айтарым, мына замандағы Адамның көрерін пенде басына бермесін... Адам етпей, Қарға етіп жаратқан Жаратушыма құлдық!..
Ерсұлтан МАҒЖАН.
Алматы облысы.
Мақал-мәтелдің мәйегі
«Өсер үйдің иті оттайды».
Байып қалдық,
Қанатты кеңге жайып қалдық,
Өзіміз биікте тұрғасын,
Әлсізді кемсітіп айыптадық.
Итіміз оттады,
Ұмытылды аштық соқпағы.
* * *
«Өшер үйдің келіні ұрлық қылады».
Жұрттың бәрі ұры деп,
Ұрлай білмесең құры деп,
Сөзі өтер қақсады.
Мысалдап айтты басқаны.
Ұры келін ұсталды,
Байлығы тәркіленіп тасталды.
Шаңырақ оты сөнді,
Қайғы бұлты төнді.
Бала мен келін,
Түрмеден табылып тұр,
«Шатыр» іздеп жанашыр,
Ұйқы қашып сабылып жүр.
* * *
«Ғұмырыңды қыстың күнгі кештей ғып,
Қысқартады тойымсыздық, мешкейлік».
Өзін-өзі түсінбейтін жандай боп,
Ақыл тыңдар мына бізде жағдай жоқ.
Тойымсыз ғып жаратқасын пендені,
Жұта беріп, семіреміз жардай боп.
Армандамай басқаны,
Ойлайтыны олжалау мен бас қамы,
Бармын дейтін, баймын дейтін бірің жоқ,
Ақша аздырды дөкейлерді, қасқаны.
Табыл ҚҰЛЫЯС.
Астана.
Өркешті өнер
Сот қылмыскерден жауап алып жатыр.
– Айыпталушы, шегемен орындықты кертуіңізді қойыңыз! Андағы нән шегені қайдан алдыңыз?
– Аяқ астымда жатыр екен...
– Айыпталушы, істікпен қабырғаны түрткілеуіңізді доғарыңыз! Істік қайдан сіздің қолға түсіп жүр?
– Жеңімнен шыға келді...
– Айыпталушы, қолыңыздағы пышақпен күзетшіге айбат шегуіңізді қалай түсінеміз! Ол пәлекетті сізге кім берген?
– Өзім де білмеймін... Алақанымды ашсам, қолымда тұр...
– Айыпталушы! Арамен кісенді кескілеуді доғарыңыз! Ол пәлекеттер сізде қайдан пайда болды дей жалықтым!.. Сонымен бұрынғы сиқыршы-фокусниктің ісін қарауға көшелік... Өй, жаңа ғана алдымда жатқан «Қылмыстық іс» папкім қайда кетті?!. Айыпкер, мына қаптап кеткен қояндар мен тауықтардың көзін құртыңыз! Өй, жаңағы қылмыскердің өзі қайда-ей!?..
Владимир ЧХАН. Аударған Б.ЖҰМАДІЛДИН.
Қожанасыр айтқан екен
Бірде Қожанасыр қараңғыда бір баймен ұшырасып қалыпты.
Бай Қожекеңді мұқатпақ болып:
– Қожеке, сен бе едің? Мен сені ит екен деп қалсам, – депті.
Сонда Қожа:
– А-а, тақсыр, сіз екенсіз ғой. Мен сізді адам екен деп қалсам, – деп жауап беріпті.
Қожанасырдың жұмыссыз жүргенін көрген патша:
– Бүгіннен бастап менің аспаздарымның бастығы бол, – дейді.
– Құп болады, тақсыр! – дейді Қожанасыр.
Бірнеше ай өткен соң, патша оны шақыртады. Қожанасыр домаланып семірген.
– Үйіңіздің есігі сізге көп ұзамай тар бола ма деп қорқамын, – дейді патша.
– Тақсыр, есік уайым бола қоймас, оны кеңейтуге болады ғой, тек мен сізден үлкен үй сұраймын ба деп жүрмін, – депті Қожанасыр.
Мүйісті жүргізетін Берік САДЫР.
Мынаны кесіп...
Сонан соң «табиғатты қорғауды» қолға аламыз...