Ал енді осы басты екі принцип сақталып жүр ме? Бұған ешкім де сақталуда деп айта алмайды. Ол қағидаларды білу үшін педагогика ғылымын терең білу, меңгеру керек екені белгілі. Соны терең білмегендіктен де қателіктерге жол берілуде. А.Құсайынов жоғарыдағы мақаласында бүкіл ғұмырын педагогикаға арнап келе жатқанын айта келе «Орта білім беру жүйесіндегі дағдарыс: шығу жолдары» атты кітапша жазып шығарғанын айтады. Міне, бәрімізге де аса қажетті және басшылыққа алатын құнды дүние осы кітапша болса керек. Енді көтеріліп отырған мәселеге орай өз байлам, ой-толғамдарымызды ортаға салалық.
Мен де педагогикаға өмірімнің бақандай 23 жылын арнаған адаммын. Педагогикадағы еңбек жолымды сонау 1960 жылы жеке бастауыш мектептің мұғалімі және меңгерушісі болып бастағанмын. Екі жыл бастауыш сыныпқа сабақ бердім. Содан соң бес жыл орталау мектепте Қазақ тілі мен әдебиеті пәні мұғалімі болып қызмет атқардым. Арада он жыл журналистік қызметтегі үзілістен кейін педагогикалық жұмысыма қайта оралдым. Арқалық қаласында өзім ұйымдастырған «А.С.Макаренко атындағы балалар мен жасөспірімдер советі» атты мектеп оқушыларының мектептен тыс кезіндегі тәрбиесімен айналысатын әрі қиын балалармен жұмыс жасайтын балалар мекемесінің директоры болып алты жыл арпалыстым. Мақсатым қиын балалармен жұмыс жасаудағы Макаренконың әлемде теңдесі жоқ іс-тәжірибесін Қазақстанда жаңғыртып жүзеге асыру болатын. Оның мүмкін екенін дәлелдеп бердім.
1993 жылдан 2003 жылға дейін Ы.Алтынсарин атындағы Арқалық мемлекеттік педагогикалық институтында он жыл әдебиет кафедрасында ұстаздық еттім. Міне, 1-сыныптан бастап педагогиканың жоғары оқу орнына дейінгі саты-сатыларының бәрінде қызмет атқарып, аянбай еңбек еткенмін. Бұл менің еліміздегі білім беру саласының жарты ғасырлық кезеңіндегі жетістіктері мен кемшіліктерін сараптап, жетік білуіме, соған қарай бастамалар көтеріп, ұсыныстар жасап отыруыма негіз болған.
Бернард Шоу «Ой-идеяларыңды дәлелдеудің ең тиімді тәсілі қайсы?» деген сауалға «Өз идеяларыңды қорғап, айтысып-тартысып әлек болудың қажеті жоқ, ең дұрысы қайтадан айта беру керек» деп жауап беріпті. Мен Шоудың осы ақыл-кеңесін ұстанып келемін.
Бірінші идея-бастамам – мектептерде баяғыдан осы күнге дейін орын алып келе жатқан процент қуып, өтірік 99-100 пайыз үлгерім беруді тоқтатып, шын үлгерімге жету туралы болатын. «Білім негізі – бірінші класта» атты проблемалық мақалам 1967 жылы «Қазақстан мұғалімі» газетінде жарияланған. Сол кездегі білім министрі Кенжәлі Айманов: «Авторға бастамасын жүзеге асыруға жағдай туғызылсын» деп газет шетіне бұрыштама жазып берді. Бұл бастаманы жүзеге асыру үшін облыстық және аудандық оқу бөлімдерінен маған бір мектептің оқу ісінің меңгерушісі қызметін беруді сұрадым. Қатардағы мұғалім болып жүріп, оны іске асыру мүмкін емес еді. Өйткені, 1-кластан оқушыларды тек жақсы, өте жақсы үлгеріммен көшіру үшін бүкіл мұғалімдер ұжымын, ата-аналарды жұмылдыру керек. Бірақ, мектептердегі процент қууды газеттерде әшкерелеп жүрген менен мектеп директорлары қорқып, ондай басшылық жұмысқа алдырмай қойды.
Мен «Білім негізі – бастауышта» деген жалпылама айтылған сөз деп есептеймін. Оны бастауышта мұғалім болған өз тәжірибемнен жақсы білемін. Білім негізі қаланатын бірінші сыныпта жақсы не өте жақсы оқымаған оқушыны одан кейінгі сыныптарда озаттар қатарына қоса алмайсыз. Демек, «Білім негізі – бірінші сыныпта!» Мектептер міне осындай концепциямен жұмыс жасауы керек. Сол мақсатпен 1-сыныпқа ең тәжірибелі мұғалім сабақ беруі керек және оның еңбекақысы да өзгелерінен бір жарым есе көп болса дейміз. Бірінші сыныпты тәжірибесіз әрі оқу орнын жаңа бітіріп келген жас мұғалімге тапсыруға әсте болмайды. Және 1-сынып оқушыларының саны жиырмадан аспауы ләзім.
Білім негізі қаланатын бірінші сыныпқа бар күшті сала отырып, баланы келесі сыныпқа тек қана жақсы, өте жақсы үлгеріммен көшірудің маңызы аса зор. Оқушылардың тәртібі де жақсы болып, алдыңғы сыныптарда қиын балалар проб-
лемасы болмайды. Нәтижесінде бұл бастама білім берудің сапасын арттырып қана қоймай саланы дамытуға да, реформаларды сәтті жүзеге асыруға да ғылыми негіз болады.
Академик Асқарбек Құсайыновпен ол көтерген екінші тәрбие мәселесінде де көзқарасымыз бір екен. Асекең шет елдерде ана тіліндегі тәрбиеге, оның ішінде рухани-адамгершілік және патриоттық тәрбие беруге күш салынатынын айтады. Шет елдердің озық тәжірибелеріне назар аударған дұрыс, бірақ өзіміздің халық тәрбиесіне жете көңіл бөлмей, зерттеп-зерделемей жүрміз. Бұрын қазақтың мектеп оқуы, сауаты болмағанмен, жол оқуы мен тәрбиесі,көңілге тоқуы мықты болған ғой. Әсіресе, әдеп тәрбиесі таңғалар-
лықтай емес пе. Үлкеннің алдын кесіп өтпеу, үлкен тұрғанда кіші сөйлемеу, ене тәрбиесі, қызға қырық үйден тыйым, қонағын Құдайдай сыйлап құрметтеуі, баланы адамгершілік қасиеттерге баулуы бәрі-бәрі өзіміз үлгі аларлық ұлттық тәрбиелік оқу құралындай. Бірақ соларды тәрбиелік оқу құралына айналдыра алмай жүрміз. Басқаның қаңсығын таңсық қылудан арылып, өзіміздің ұлттық құндылықтарымызды, халықтық тәрбиенің озық үлгілерін мектептеріміздің сыртынан сығалатпай есікті айқара ашып ішке кіргізуіміз керек.
Бәрімізді қатты алаңдатып, оқушыларды да, ата-аналарды да қинап жүрген жағдай – пәндердің көптігі. Және жыл сайын жаңа пәндер қосылып жатады. Бұл айтпасқа болмайтын, көпшілікті тоғандырып отырған тақырып. А.Құсайынов шамадан артық (перегрузка) пәндер мен сабақтар кешегі кеңестік кезеңнен, тіпті, сонау патшалы Ресей уақытынан бері бар екенін айта келе, ұлы педагог К.Ушинскийден мынадай мысал келтірген: «Біз балалардың басына әртүрлі ештеңеге де керегі жоқ қоқысты үйіп-төгіп жатырмыз, кейін адам оны өмірде қолданбайды». Міне, осы жай қазір бізде де орын алып отыр. Асекең соның салдарынан орта білім сапасы өрлеудің орнына төмендеп кеткенін зерттеу нәтижелері арқылы дәлелдеп берген. Және білім сапасын қалай көтеруге болатыны туралы ой-ұсыныстарын шетелдік үздік тәжірибелерге сүйене отырып жайып салған.
Ал мен өз түйгендерімді өз тәжірибелеріме сүйене отырып айтпақпын. Жалпы, педагогика консервативтік ғылым саналады. Бұл енді өмірдегі қисынсыздық. Ал шынында педагогика болашақ адамдарын яғни жастарды оқытып тәрбиелейтін болғандықтан ол озық ғылым болуы керек емес пе. Өкінішке қарай, педагогика сонау баяғыдан бері адам психологиясымен, оның табиғатымен, қабілетімен санаспайды. Рас, жас адамға оқу керек, өміріне қажетті білім алу керек. Солай екен деп, шамадан тыс көп пәндерді оқыта беру жөн бе? Әр ыдыстың сыйымдылық мөлшері бар. Егер артық құйсаңыз төгіледі, арбаға жүкті артық артсаңыз ат тарта алмайды, не арба сынады. Адам да солай. Артық оқытқаныңыз бойға дарымайды, сіңбейді, қабылданбайды. Сол артық оқытуға кеткен уақыт пен жұмсалған қаржы босқа шығын болады.
Сананың есте ұстау қабілеті шексіз емес. Ыдыстың сыйымдылығы сияқты артық ақпаратты, артық оқуларды лақтырып тастап, ұмыттырып отырады. Бұл сананың өзін өзі қорғауы. Қазақта оқу өтіп кеткен деген сөз бар. Тегін айтылған сөз емес. Оқи-оқи санасына зақым келген адамдарды көрген соң айтқан. Қиын балалар соның бір көрінісі десе керек. Егер соларға қабілетіне қарай білім бергенде олай болмас еді.
Сананың артық ақпараттар мен сабақтарды қабылдамай лақтырып тастау процесі кезінде керек білімдер қоса кетіп қалып жатады. Ендеше, керекті кетірмей қалай аман сақтап қалу керек? Міне, педагогиканың шешетін түйінді мәселесі осы. Ол үшін алдымен нені оқытып, нені білдіру керек екенін шешіп алу қажет. Бұл адам санасымен санасу арқылы шешілетін мәселе. Нені білудің үш түрі бар. Олар:
бірінші – білуге міндетті,
екінші – білуі керек,
үшінші – білгені жөн.
Міне, әр сыныпқа арналған пәндерді белгілеуде, сол пән оқулықтарын жазуда немесе құрастыруда және соған іріктеліп, сұрыпталып кіргізілетін материалдарды таңдап анықтауда осы үш принцип, яғни үш талап қатаң қадағаланып басшылыққа алынуы тиіс. Оқулыққа материалдарды іріктеп орналастырғанда біріншісіне 60 пайыз, екіншісіне 30, ал үшіншісіне 10 пайыз үлес берген дұрыс болмақ. Оқулықтарда осы шарттар сақтала ма? Жоқ, сақталмайды. Оқушы білуге міндетті тақырыптардан «білгені жөнге» жататын материалдар көп екенін көреміз. Сондықтан екінші, үшінші кезектегі тақырыптарды азайту арқылы оқулықтарды ықшамдауға, сағатын азайтуға, олардан үнемделген сағаттар есебінен осы уақытқа дейін жетімдік көріп жүрген тәлім-тәрбие пәнін енгізіп, оның сағатын аптасына кемі екеуге жеткізу керек.
Бұл үш принцип оқушының сабақ айтқанын бағалауда да керек. Білгені жөн, білмегені айып емеске жататын тақырыпты айта алмағаны үшін оқушыға жаман баға қоюға болмайды. Өз басымнан мынадай сабақ аларлық қызық оқиға өткен.Бір оқушымның әкесі келіп, жап-жақсы оқып жүрген ұлының менің сабағымнан екі алып, үйге жыларман болып келгенін ренішпен айтты. – Алдымен ұлыма оу, сен қазақ емессің бе, қазақ тілінен екі алғаның қалай, деп ренжідім де артынан сол сабақты өзім оқып көрейінші деп қарасам, «етістер» деген тақырып екен. Өздік етіс, өзгелік етіс, ырықсыз етіс... деген сияқты адам миына қонатын нәрсе емес. Ал енді, мұғалім, сен айтшы осы мына етістерді білмегеннен баланың несі кетеді? Оның жалпы оқуы мен біліміне, ой өрісіне, өз тілі – қазақ тілінде еркін сөйлеуіне не зиян келтіреді?
– Ештеңесі де кетпейді, бірақ алған екісі тоқсан аяғында бағасын кемітеді, ой өрісіне еш зияны жоқ, – деп шынымды айттым.
– Ауылымызда жақсы аталып жүрген ұстазсың, білуге міндетті саналмайтын, керегі шамалы сондай «етіс-метістер» үшін балаға екі қойып сағын сындырғаның жөн бе?! – деп мені қатты састырды.
Сөйтіп, ол маған үлкен ой салып кетті. Содан былай бағаны оқушының тақырыпты білуі міндетті және міндетті еместігіне қарай қоятын болдым. Сөйтсем ортаңғы сыныптардың қазақ тілі мен әдебиеті оқулықтарында білуге міндеттілерден үшінші топтағы міндетті емес материалдар көп болып шықты.
Оқулықтарды жазуда және құрастыруда бізде жауапкершілік, ізденіс жетіспейді. Біз сияқты ондаған жылдар мектептің ыстық-суығына түсіп шыққан практик мұғалімдер мен оқытушылардың шырылдап жазған мақала, еңбектеріне, бай тәжірибеге негізделген ұсыныстарына назар аударылмайды. Осы өкінішті. Қорыта келгенде айтарым, біріншіден, оқулықтарды білгені жөн деген, кейін де біле жататын, оны білмегеннен ешкімге еш нұқсан келмейтін материалдардан арылтып, үнемделген сағаттар есебінен, тіпті пәндер есебінен Әл-Фараби бабамыздың өсиетіне сай білімнен бұрын тәрбие беруге күш салуымыз керек.
А.Құсайынов өз сұхбатында аса көкейкесті де ауқымды мәселелерді алға тартып отыр. Оның әрқайсысы жеке талдауға жүк. Бірінші сыныптан бастап үш тілде оқыту жөніндегі пікіріне келсек, ол әлем елдеріндегі жағдайды зерттей келгенде бірде-бір шет елдің мектебінде бірінші сыныпта үш тілде оқытылмайтына көз жеткізген. Ал мен өз көзіммен оқып көрген мәлімет – ЮНЕСКО-ның шешімінде бала бастауыш сыныптарда тек өзінің ана тілінде оқып тәрбие алуы керек деп жазылған. Бұл қағиданы Жапония бұлжытпай сақтайтыны айтылып та, жазылып та жүр. Бұған қосымша сөз қосу артық болар.
Қорыта келгенде, Қазақстан педагогика ғылымдарының басында отырған академик А.Құсайыновтың тікелей басшылығымен орта білімнің ғылыми негізін және ең бас-
ты қағидаларын жасау үшін сол академия қабырғасында педагогикалық қоғамдық кеңес құру дұрыс болмақ. Қаншама озат ойлы аса тәжірибелі практик мұғалімдер өздерінің тамаша бастама, ой-идеяларын өткізе алмай жүр. Соларды қоғамдық кеңеске тартып, олардың педагогикалық іс-тәжірибелерін зерделеп тарату, өмірге енгізу қажет.
Жұма-Назар СОМЖҮРЕК,
ұстаз, жазушы, әдебиет сыншысы