Қазақстанда теңдессіз жобалардың бірі – мал шаруашылығындағы ірі көлемді селекцияны іске асыру басталды
Ақылбек КҮРІШБАЕВ, Ауыл шаруашылығы министрі.
Соңғы жылдары бірқатар көрсеткіштер бойынша еліміздің ауыл шаруашылығы сенімді экономикалық өсімге қол жеткізді, оған әлемді шарпыған экономикалық дағдарыстың өзі кедергі бола алған жоқ. Бұл мемлекет тарапынан жасаған ерекше қамқорлықтың арқасында мүмкін болды. Алайда, агроөнеркәсіптік кешеннің әлі де болса әлеуеті жетерлік, оны халық игілігіне жаратуға Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаев бағыт көрсетіп берді. Президент биылғы Жолдауында салаға бірқатар нақты тапсырмалар берді. Президенттің тапсырмасына сәйкес 2014 жылға қарай азық-түлік тауарлары бойынша ішкі рыноктың 80%-дан астамын отандық тамақ өнімдері құрауы тиіс.
Осыған байланысты ауыл шаруашылығының шешуші салаларының бірі – мал шаруашылығына баса назар аударылуда. Нақ осы салада жақын жылдары серпіліс жасау қажет, бұл алдымызға Мемлекет басшысы қойған міндеттерді барынша толықтай шешуге мүмкіндік береді.
Қазақстан үшін мал шаруашылығы дәстүрлі сала және тарихи тамыры тереңде жатыр. Барлығымыздың есімізде, Қазақстанда миллиондаған бас мал болған және мал шаруашылығы өнімдерін, әсіресе, ет өндіру бойынша еліміз Еуразия континентінде көшбасшы дәрежесіне жеткен. Жайылымдардың кеңдігі мен табиғи жағынан әралуандығы малдың әр түрлерін өсіру үшін әрқашан үлкен мүмкіндік берді.
Мал шаруашылығы саласы соңғы жетпіс жылда мал басының ауытқуымен сипатталды, 1941-91 жылдар кезеңінде мал басы жедел өсті, ал 1991-1997 жылдар аралығында бірден азайып кетті. Сонымен қатар, агроөнеркәсіптік кешенді мемлекеттік және институттық қолдаудың арқасында 2002 жылы мал шаруа-шылығы өз мүмкіндігін қалпына келтіре бастады және қазір жыл сайынғы мал басының өсу қарқыны 4-5 %-ды құрайды.
Дегенмен, соңғы жылдары шаруашылық жүргізудің бірыңғай әдістері өзін-өзі ақтамағанына көзіміз жетіп келеді. Сондықтан сала мен мал басын қаржыландыруды бірнеше рет арттырғанымен, мал шаруашылығында түбірлі өзгеріс байқалмады. Мал шаруашылығы өнімдері өндірісінің жалпы өсімі әдеттегідей мал басының көбеюі арқасында жүреді.
Экстенсивті табиғи даму жолы дамып келе жатқан экономика үшін әбден қонымды екені сөзсіз. Сондай-ақ, мал басын көбейту мемлекет пен бизнестен қаражатты көптеп тартып малды күту мен оның инфрақұрылымын қолдауды қажет ететіндігін ұмытпауымыз керек. Бүгінгі мал шаруашылығының төменгі өнімділігін мынадай мысалдан көруге болады. Асыл тұқымды мал шаруашылығын қаржыландыру көлемі 2002 жылмен салыстырғанда, 2009 жылы 3 есеге артып, осы кезең аралығында малдың өнімділік көрсеткіштерінің өсу қарқыны бұрынғыдай төмен деңгейде қалды.
Мал шаруашылығы жағдайын талдай отырып, табынның төмен өнімділігінің үш негізгі себебін анықтадық. Біріншіден, белгілі бір нәтижеге жету үшін мақсатты селекциялық жұмыстың жоқтығы. Екіншіден, малды қайта түлетудің жүйесіздігі. Үшіншіден, тиісті жем-шөп қорының болмауы. Бұл мал шаруашылығы өнімін едәуір аз алуға әкеп соғады.
Аталған мәселелерді кешенді түрде шешу үшін экономикалық ықпалды және малдың өнімділігін арттыру бағдарымен мал шаруашылығының барлық даму бағытын дұрыс арнаға салып, оны дамыта алатын мамандар тобын таңдау қажет. Осылайша, біз ірі көлемді селекцияға келдік. “Ірі көлемді селекция” термині біз үшін таңсық емес. 1980-90 жылдары кеңестік селекционерлер Қазақ КСР-інде малдың сапасын жетілдіру мақсатында кешенді және қарқынды жұмыс бастаған еді, алайда, өкінішке орай, бұл жұмыс соңына дейін жеткен жоқ.
Дегенмен, ірі көлемді селекция жүргізу қажет, өйткені барлық елдер өзінің табын өнімділігінің жоғары нәтижесіне мал шаруашылығын дамыту арқылы қол жеткізіп отыр, ол үшін көшбасшы елдердің үздік инновациялық жетістіктерін алып, олардың тәжірибелерін өзіміздің жағдайымызға сәйкестендіріп бейімдеуіміз тиіс.
Біріншіден, бізге әрбір малды ерекше бақылауда ұстауға және оның жағдайының дамуын қадағалауға мүмкіндік беретіндей есепті ретке келтіру және ақпараттық-сараптамалық жүйе құру қажет. Ағымдағы жылы енгізі-летін ақпараттық-сараптамалық жүйе бір жағынан республика көлемінде асыл тұқымды малдың деректер банкін құруды, ал екінші жағынан шаруашылық субъектісі деңгейінде селекциялық үдерістерді басқаруда сөзсіз қолайлылықты қамтамасыз етеді.
Селекциялық жұмысты бірден түбірімен өзгертіп жіберуге болмайды. Оны кезең-кезеңмен жоспарлы түрде жүргізу қажет. Осыған орай Ауыл шаруашылығы министрлігі “ҚазАгроИнновация” акционерлік қоғамы жанынан жақында құрылған Мал шаруашылығы және ветеринария ғылыми-зерттеу орталығына ірі көлемді селекция аясында селекциялық үдерісті үйлестіру қызметін жүктеді.
Орталық жетекші ғалымдар – селекционерлермен бірге, республиканың шаруашылық субъектілерінің өндірістік қызметі мен асыл тұқымды жұмыстарына кешенді талдау жасады, оның нәтижесінде ірі ауқымды селекцияның принциптерінің өзектілігіне және қажеттілігіне көз жеткіздік. Біздің шешімімізді шаруашылық субъектілерінің барлық басшылары қолдады. Қазіргі уақытта шамамен 500 шаруалар ІКС-тің қамқорлығымен жұмыс жасауға тілек білдірді және орталықпен селекциялық үдерісті ғылыми қолдау туралы шарт жасасты.
Ірі көлемді селекция жақын жылдарда асыл тұқымды қызметте қазіргі бар көзқарастарды және табынды өз төлінен өсіру идеологиясын өзгертеді. Оның басты міндеті халықаралық стандарттарға көшу болып табылады, бұл біз білетін классикалық зоотехникалық ғылымнан елеулі түрде ерекшеленеді.
Мысалы, бүгін біз “асыл тұқымды” мәртебесін белгілі бір шаруаға береміз және бұл оның ішіндегі барлық жануарлар асыл тұқымды екендігін білдіреді. Баршамызға түсінікті болу үшін алдымен бізге дамыған мал шаруашылығы бар елдердегі сияқты “асыл тұқымды мал” мағынасын енгізу қажет. Егер мал өнімділік деңгейі бойынша талаптарға, желілік параметрлерге сай келсе, сонда ғана бұл мал қай жерде болғанына қарамастан, асыл тұқымды деп саналады және табынды өз төлінен өсіру жобасында қолданылады. Мал әрдайым капитал саласында өзгеше құн ретінде қарастырылатын болса, онда оларды ұстау және көбейту тиісті деңгейде субсидияланады. Сонда шаруалар өздерінде асыл тұқымды мәртебесі бар малдар көп болуына ынталанады. Мұнан басқа, асыл тұқымды малдарда оларды рынокта сату кезінде ерекше құндылық болады.
Асыл тұқымды малдың сапасын объективті бағалау үшін бізге, сондай-ақ, тұқым сапасына тәуелсіз сараптамалық бағалау принциптерін енгізу қажет. Біздің 4 маманымыз Германияда тереңдетілген дайындықта өтті, оған шарт жасалды, олар қайтып келген соң ІКС мүшелеріне білім беру базасында жұмыс істейді. Бұл жұмыс шетелдік ғылыми орталықтардың әдістемелік бақылауымен жүзеге асырылады. Жануарларды тұқымдық бағалаудың тәуелсіз институтын құру өз кезегінде асыл тұқымды малды өткізу кезінде шаруашылықтарды субсидиялау туралы қабылданған шешімдердің жоғары дәрежедегі объективтілігін қамтамасыз етеді.
Классикалық кеңес жүйесінде малдың сапасын дәстүрлі бағалау жүйесі әлдеқашан ескірген. Мал шаруашылығы дамыған елдерде малдың санын арттыруда маңызды рөлге ие барлық параметрлерді ескеруге мүмкіндік беретін малды кешенді индекстік бағалау қолданылады. Мысалы, тұяқтары мен аяқтарының мықтылығы, желіндерінің үлкендігі және т.б. Бізде малдың сапасын бағалаудың мұндай түрі жоқ, сондықтан да тұқымының сапасы тексерілген асыл тұқымды бұқаларды әкелуге мәжбүрміз.
Алдағы жылдарда ірі көлемді селекция бірнеше бағыттар бойынша бір уақытта жүретін болады. Біріншіден, биыл біз төлінің сапасы бойынша бағаланған 7 асыл тұқымды бұқа сатып алатын боламыз. Одан дайындалған ұрық өнімдері шаруашылықтардың қажеттілігін қамтамасыз етеді. Айта кетерлігі, бүгінгі таңда Қазақстан бұрынғы Кеңес республикаларының ішінде қазіргі заманғы криоконсервация технологиясын пайдаланушы жалғыз ел. Криоконсервация кезінде тұқымдық материалды сақтау мерзімі шектелмеген.
Екіншіден, осы бұқалардан тұқымдық материалды алу аталық бұқалардың физикалық мүмкіндігіне байланысты бәрібір шектеулі, сондықтан, “Мал шаруашылығындағы ірі көлемді селекция” бағдарламасына қатысушы шаруашылық жүргізуші субъектілердің қажеттілігін қанағаттандыру үшін біз бір уақытта тұқым сатып алуды да жүзеге асыратын боламыз.
Үшіншіден, эмбриондарды телу технологиясы негізінде асыл тұқымды мал басын жеделдетіп көбейту бойынша жұмыстар жалғасатын болады. Қазіргі уақытта, “Зинченко” және “Родина” жетекші асыл тұқымды шаруашылықтарында Қазақстан табиғатына бейімделген Канададан әкелінген сиыр-донорлармен жұмыстар жүргізілуде. Енді біз, телу (трансплантация) технологиясын жетілдіру бойынша жұмыстар жасаймыз, нәтижесінде мүдделі шаруашылықтар үшін эмбриондардың құны арзан, технология қолжетімді болады.
Мәселен, былтыр 8 шаруашылықтың күшімен ғылыми ұйымдар барлығы 660 эмбрионды ұрықтандырды. Есептеулер осылайша алынған бұзаулардың импортталған бұзаулардан біршама арзан екенін көрсетті. Сонымен бірге, олар сырттан әкелінген бұзауларға қарағанда, біздің табиғи-климаттық жағдайымызға бейімді келеді, генетикалық әлеуеті бойынша олардан кем түспейді. Өзіміздің өнімділігі жоғары малымыз көбейіп, қолжетімді болғанда, біз шетелден бағасы қымбат тұқымдық материалды сатып алудан бас тартамыз. Алайда, біз бұдан толықтай бас тарта алмаймыз, өйткені селекция әрдайым асыл тұқымды малмен және генетикалық материалдармен алмасып отыруды қажет етеді.
Ірі көлемді селекция шеңберінде селекциялық қызметті жоспарлау әдістерін жетілдіру де көзделіп отыр. Баршамызға белгілі, асыл тұқымды мал шаруашылығы туралы заңға сәйкес шаруашылық жүргізуші субъектілер асыл тұқымды шаруашылық мәртебесін алу үшін ғалымдармен бірге әзірленген бес жыл мерзімге арналған асыл тұқымдық жұмыс жоспарын ұсыну тиіс. Басқаша айтқанда, шаруашылық жүргізуші субъект заңнамаға сәйкес жоспар негізінде жалпыға бірдей қабылданған нормаларға және ғылыми негізделген көзқарастарға сәйкес асыл тұқымдық жұмыстарды жүргізуге тиіс.
Сонымен бірге, ағымдағы жағдайды талдау көрсеткендей, көптеген басшылар мұндай жоспарларға салғырт қарайды. Осыған байланысты ірі көлемді селекция шеңберінде селекциялық, асыл тұқымдық жұмыстардың жоспарын әзірлеуге, сондай-ақ сараптауға қойылатын бірыңғай талаптар әзірленеді. Осылайша, оларды іске асыруды бақылау механизмі күшейтілетін болады.
Мал шаруашылығын дамытуда жем-шөп базасын күшейту ерекше маңызға ие. Біздің ғалымдар жем-шөп өндірісін дамыту бағдарламасының жобасын әзірледі, мұнда өңірлердің ерекшелігі ескерілді және азық дақылының өндірілген жеріне байланысты жем-шөп бірліктерін ұстаудың есептері шығарылды, өңірлердің табиғи климаттық ерекшеліктерін ескере отырып, жайылым алаңдарының құрылымы бойынша ұсынымдар дайындалды. Сонымен қатар, жем-шөп дақылдарын өсіруді субсидиялау саясаты айқындалды, бұл барлық шаруашылықтар үшін жем-шөп өндірісін тиімді және қарқынды етуге мүмкіндік береді. Бұдан әрі біздің ғалымдармыз ірі көлемді селекцияны іске асыру шеңберінде селекциялық үдерістерді қамтамасыз етумен қоса, жануарларды азықтандыру бойынша практикалық қызмет көрсететін болады.
Айта кетерлігі, кеңестік кезеңнен кейінгі елдер ішінде Ресейде, Беларуссияда және Украинада асылдандыру ісі қарқынды дамуда. Бізбен көрші елдер Өзбекстанда, Қырғызстанда, Тәжікстанда және Түркіменстанда селекциялау жұмысы жаңаша қарқын алған жоқ. Бірақ олар осындай жұмыстарды жүргізудің маңыздылығын сезіне бастады. Біз ерте бастадық және Қазақстан асыл тұқымды мал шаруашылығы рыногында осы елдерден ілгері тұруға қабілетті. Ірі көлемді селекцияны іске асыру жануарларды бірегейлендіру және сою пункттерін салумен қатар жүреді, өйткені бұл компоненттер бір-бірімен тығыз байланысты және бір нәтижеге бағытталған. Ол нәтиже – мал шаруашылығын жүргізудің алдыңғы қатарлы әдістерін енгізу.
Ел Президенті айтқандай, Қазақстанда ең төмен еңбек өнімділігі ауыл шаруашылығында және ол 3 мың долларды құрайды, ал дамыған елдерде бұл көрсеткіш 50-70 мың долларды құрайды. Алдағы перспективада аталған көрсеткіш АӨК-тің және оның ішінде мал шаруашылығы саласының даму жағдайын бағалау үшін басты өлшем болады.
Елбасы Жолдауында Нерудің “Табыс кім батыл қимылдаса, соның үлесіне жиі түседі” деген сөзін келтірді. Біз ауыр да күрделі жұмыс бастап отырмыз. Ол еліміздің мал шаруашылығы саласындағы жағдайды қысқа мерзімде түбірімен өзгертуі тиіс. Бұдан басқа жол жоқ, сондықтан біз бұл жолда жетістікке жететінімізге сенімдіміз.
АЛМАТЫЛЫҚ ҮЛЕСКЕРЛЕРДІҢ ҮМІТТЕРІ ҮЛКЕН
Дағдарыс салқынына ұрынғандар бірінші кезекте құрылыс компаниялары екендігі бүгінде екінің біріне аян. Осыған қарамастан, үлескерлерді баспаналы етудің түрлі жолдары қарастырылып, мемлекет бұл мәселені шешу үшін аз қаражат бөліп жатқан жоқ. Дегенмен, нәтижесі қалай? Осы жәйтке орай, сәрсенбі күні Премьер-Министрдің бірінші орынбасары Өмірзақ Шөкеев Алматыда кеңес өткізді.
Айнаш ЕСАЛИ.
Басқосуға Алматы қаласының әкімі Ахметжан Есімов, Құрылыс және тұрғын үй-коммуналдық шаруашылық істері агенттігінің төрағасы Серік Нокин, “Тұрғын үй құрылыс жинақ банкі” АҚ төрайымы Нұрбибі Наурызбаева және “Самұрық-Қазына” жылжымайтын мүлік қоры” АҚ және үлескерлерден үлес алған құрылыс компанияларының жетекшілері қатысып, оң ахуалдар жөнінде ақпарлар берді.
Ең бастысы, Вице-премьер үстіміздегі жылы Алматыда 16 тұрғын үйдің құрылысы аяқталып, 4625 үлескер баспаналы болатындығын мәлімдеді. Үкімет басшысының орынбасары өткен жылы Алматыда 25 тұрғын үйдің құрылысы аяқталып, 4306 үлескердің мәселесі шешілгенін еске салды. Жалпы, бүгінде Алматыда үйлі болудан үмітті 8189 үлескер бар. Өткен жылы олардың қатары 12 441 болатын және осыншама адамның қаражаты құйылған 64 құрылыс нысаны бар еді. Егер екі жыл бұрын қалада 16 138 үлескердің қаржысына салынуға тиісті 132 нысан болса, қазір олардың 33 нысаны ғана қалған. Жоғарыда атап өткендей, үстіміздегі жылы 16 тұрғын үй пайдалауға берілетін болса, келер жылы 17 нысанның құрылысы аяқталып, үлескерлер туралы “жыр” да тәмәм болуы керек.
Қалай десек те, құрылыс саласындағы ахуал түзеле бастады. Мәселен, Алматы қаласы экономика және бюджетті жоспарлау басқармасының мәліметі бойынша, биыл қаладағы құрылыс қарқыны өткен жылдың осы мерзімімен салыстырғанда 45,7 пайызға өскен.
Қала әкімі Ахметжан Есімов мемлекеттің тікелей қолдауымен құрылыс саласында, оның ішінде үлескерлерге қатысты жағдай тұрақталып, әрбір құрылыс нысанымен белсенді жұмыс жүргізіліп жатқандығын алға тартты.
Қазір Алматыда үлескерлерге қатысты ахуал төмендегідей. 2 623 үлескердің қаражаты салынған “Ахсель кент” және “Айнер сити” тұрғын үй кешендерінің құрылысы “Самұрық-Қазына” АҚ арқылы аяқталмақ. 178 үлескер көзін тігіп отырған “Жайлы-3” және “Бес тұлға” тұрғын үй кешендерін аяқтауға “Самұрық-Қазына” жылжымайтын мүлік қоры” АҚ араласқалы отыр. 2 291 үлескер қарап отырған 7 тұрғын үй кешені Стрессті активтер қоры арқылы қаржыландырылмақ. Сол сияқты биыл “Глобал билдинг контракт” ЖШС жүргізіп жатқан “Үш төбе” кешенінің құрылысына 20 миллиард теңге көлемінде алғашқы транш бөлінген. Оған қоса “Тау самалы” тұрғын үй кешені Стрессті активтер қоры арқылы 10 миллиард теңгеге тікелей қаржыландырылуда. Аталмыш кешеннің құжаттары “БТА” АҚ-тан Стрессті активтер қорына қарай көшіп жатқаны мәлім болды.
Жоғарыдағы нысандардан бөлек, құрылысшылардың өз күшімен 15 тұрғын үй кешені салынып жатыр. Бұл нысандардағы үлескерлер 1928 адамды құрайды. Оның биыл 12-сі бітіп, 1691 адам қоныс тойын тойлауы тиіс.
Дегенмен, қалада құрылысы қаңтарылып тұрған үлескерлік нысандар да бар. Қазір “Тристар” (“Қазтранскомсервис” ЖШС) мен “Жайлы-2” (“Серт” АҚ) тұрғын үй кешендерінің жұмысы тоқтап тұр. “Серт” АҚ үлескерлердің салған қаражатын кері қайтарып беруге шешім қабылдаса, алдағы уақытта мәселе тудырып тұрған екі нысанның да жанашырлары табылмақ.
Жиында талқыланған тағы бір маңызды мәселе – кейбір тұрғын үй кешендерінің құрылысын Тұрғын үй құрылыс жинақ банкі арқылы қаржыландыру жүйесі болды. Қала әкімдігі бұл жүйе арқылы “Әйгерім”, “Жетісу-3”, “Меркурград-2” тұрғын үйлерінің құрылысын мәреге жеткізуді көздеп отыр.
Барлық тараптар тоғысқан басқосуда Тұрғын үй құрылыс жинақ банкі ұсынып отырған жүйенің жай-жапсары жан-жақты айтылды.
– Жаңа жүйенің артықшылығы – аталмыш жүйе баспана алудың тиімділігі мен құрылыс үдерісінің сапасын арттыруды көздейді. Бағдарламаға сәйкес, тұрғын үйлердің тапсырыс берушілері ретінде – Астана, Алматы қалалары мен облыс әкімдіктері белгіленді. Бұл жүйе банкті республикалық бюджетпен несиелендіруді көздемейді. Қаржы көздері республикалық бюджеттен жергілікті атқарушы органдарға беріледі, – деп түсіндірді аталмыш банк төрайымы.
Бүгінгі таңда аталмыш жүйеге қатысуға әлеуеті бар 17 100 адам бар болса оның 3 мыңнан астамы алматылықтар, яғни олар Тұрғын үй құрылыс жинақ банкі АҚ-пен келісім-шартқа отырып үлгерген.
Сондай-ақ, жиын барысында Алматы қаласының әкімі Ахметжан Есімов “Сайран”, “Үш төбе”, “Тау самалы”, “Ахсель кент” шағын аудандарындағы нысандардың құрылысы Батыс жылу тарату кешенін қайта жарақтаумен, сумен қамтамасыз ету, кәріз жүйесінің магистралды-инженерлік желілерінің құрылысымен тығыз байланыста екендігіне назар аударды. Осыған байланысты қала басшылығы бір-біріне тығыз байланысты мәселені шешу үшін жоғары жақтан магистралды-инженерлік жүйелерді дамытуды қаржыландыруды жылдамдатуды сұрап отыр.
Алматы.
ҚАЗАҚСТАН-ӨЗБЕКСТАН: ЫНТЫМАҚТАСТЫҚ ЖОЛЫМЕН
Бақыт БАЛҒАРИНА.
Алматыда екі жақты ынтымақтастық жөніндегі Қазақстан-Өзбекстан үкіметаралық комиссияның кезекті 11-ші мәжілісі болып өтті. Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаевтың Өзбекстанға ресми сапары алдында ұйымдастырылған мәжілісте негізінен өзара сауда-саттықты кеңейте отырып, ауыл және су шаруашылығындағы және көлік пен гуманитарлық салалардағы байланыстарды одан әрі нығайту мәселелері кеңінен сөз болды. Ынтымақтастық жөніндегі қазақстандық-өзбекстандық комиссияға Премьер-Министрдің бірінші орынбасары Өмірзақ Шөкеев және Өзбекстан Республикасы Премьер-министрінің орынбасары Рустам Азимов басшылық жасады.
Үкіметаралық комиссияның кезекті мәжілісіне қатысушылар Қазақстан мен Өзбекстан мемлекеттері арасындағы 2007-2016 жылдардағы экономикалық ынтымақтастықтың орындалу барысы және өзара ынтымақтастық нәтижелерін кеңінен талқылап, өзара ой бөлісті. Сонымен қатар, көршілес орналасқан мемлекеттер арасындағы қарым-қатынастар мен байланыстарды тереңдете түсу қажеттігі де атап көрсетілді.
Үкіметаралық комиссияның 11-ші мәжілісінде Премьер-Министрдің бірінші орынбасары Өмірзақ Шөкеев “Қазақстанның Орталық Азиядағы маңызды стратегиялық әріптесі – Өзбекстанмен өзара ынтымақтастық қарым-қатынастың маңыздылығын атап көрсетті.
– Екі мемлекет арасындағы сауда-экономика салаларындағы ынтымақтастықты келешекте одан әрі жетілдіре түсу бүгінгі күннің басты талаптарының бірі. Әрине, сонымен қатар, мәдени-гуманитарлық және өзге де салаларда тығыз қарым-қатынастарды орнықтырудың қажеттілігі мол. Мұның жаңа келісімдер жасауға да көмегі көп, – дейді Өмірзақ Шөкеев. Өз кезегінде Өзбекстан Премьер-министрінің орынбасары Рустам Азимов оңтүстік астанадағы жылы жүздесу үшін Қазақстан Республикасы Үкіметіне өз алғысын білдірді.
Рустам Азимовтың пікірінше, мемлекет басшыларының саммиті әріптес елдер ынтымақтастығын нығайтатын, оған игі ықпал ететін маңызы зор оқиға. Өзбекстандық вице-премьердің есептеуінше, халқы туыстас екі мемлекеттің ортасында ешқандай күрделілік жоқ, арадағы экономикалық және өзге де байланыстар дамуында тұрақтылық қалыптасуда.
Өзбекстандық вице-премьер айтқандай, соңғы уақытта іскерлік орта байланыстарында белсенділік арта түсуде. Оған нақты мысалдар да жеткілікті. Бүгінде біздің республикамызда өзбек капиталының қатысуымен үш жүзге жуық сауда және құрылыс компаниялары жұмыс істейді. Сарапшылардың бағалауынша, өзара сауда байланыстарын одан әрі дамытуды қамтамасыз ету қажет. Өйткені, мұның өзі екі елдің әлеуетіне, күш-қуатына толықтай сәйкес келмейтіндей.
Өткен жылдың қорытындысы бойынша, екіжақты сауда айналымы 1,2 миллиард долларды құрады. Мұның өзі, түптеп келгенде алдыңғы 2008 жылдың көрсеткішінен әлдеқайда төмен. Ал, енді Өзбекстаннан Қазақстанға келетін инвестицияның барлық көлемі 3,7 миллионды құрады. Біздің отандық компаниялар болса оңтүстіктегі көршілердің экономикасына 134,4 миллион доллар инвестиция салған.
Сөз реті келгенде атап айтарлығы, ғылым мен білім саласында да жаңа жобалар қолға алынбақ. Ташкентте Әл-Фараби атындағы ҚазМУ-дың филиалын және қазақ тілінде білім беретін мектеп ашу ұйғарылуда. Мәдени-гуманитарлық салаларда да жағымды жобалар қолға алынбақ. 2010-2011 жылдары Қазақстан мен Өзбекстан мемлекеттері үкіметтері арасындағы бағдарлама жобасы бойынша Ташкентте қазақтың ұлы ақыны Абай Құнанбаевтың ескерткіші құрылысына арналған жер учаскесін бөлу туралы мәселенің шешімін тездету жайы да қозғалды.
Алматы.
УӘДЕ ҮДЕСІ
Венера ТҮГЕЛБАЙ.
Елбасы Жолдауын еліміз дамуын жан жүрегімен қабылдайтын, оған өздері тікелей атсалысатын азаматтардың қуана қабылдағанына сенімдімін. Өйткені, жыл сайын болашақ ұрпақ пен бүгінгі дамудың бағытын айқындап көрсететін Елбасы жолдауларында ел шаруасының барлық қырлары байқасталып, таразыға салынады. Халықты ынталандырып серпін беретін, алға қарай талпынысын арттыратын құжат екендігіне бұл жолы да бір мәрте көз жеткізгендейміз.
Мәселен, 2004 жылы, яғни осыдан 6 жыл бұрын Президенттің “Бәсекеге қабілетті Қазақстан үшін, бәсекеге қабілетті экономика үшін, бәсекеге қабілетті халық үшін” атты ел халқына Жолдауы негізінде халықтың қалың жігінің тұрғын үйге қолжетімділігін қамтамасыз ететін тұрғын үй құрылысын дамыту проблемаларын шешу үшін “Тұрғын үй құрылысын дамытудың 2005-2007 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы” әзірленген-тін. Әзірленген жобаның іске асырылуы барысында 11 млн.шаршы метрден астам тұрғын үй іске қосылды. Президент аталмыш Жолдауында үш жылдың ішінде 160 мың отбасы, яғни жарты миллионнан астам қазақстандық жаңа қоныстанушылар атанады деген болатын. Жобаны жетілдіру нәтижесінде 2008 жылы мемлекеттік қызметкерлерге және бюджеттік саланың еңбеккерлеріне тұрғын үй құрылысының жинақ жүйелері арқылы жылдық мөлшері 4 пайыздан аспайтын алдын ала тұрғын үй займдарын беруге қол жетті. Оған қоса жылжымайтын мүлік және тұрғын үй құрылысында басталған мәселелерден тұрғын үй құрылысы үлескерлерінің құқықтарын қорғау Үкіметке міндеттелді. Тұрғын үй құрылысына және үлескерлер проблемаларын шешуге қолдау білдіруге 545 миллиард теңге жұмсалды. Осы жылғы қаңтар-желтоқсан аралығында жалпы ауданы 6832,4 мың шаршы метр тұрғын үйлер пайдалануға берілді. Бұл 2007 жылдың көрсеткішінен 2,3 пайызға көп болды. Ал 2009 жылы салынған тұрғын үйдің едәуір бөлігі – 4819,8 мың шаршы метрі жеке салушылар күшімен тұрғызылса, сонымен бірге 2792,6 мың шаршы метр тұрғын алаң пайдалануға берілді. Бұған алдыңғы жылдары жеке меншік тұрғын үй құрылысын дамытуды ынталандыру мақсатында жер телімдерін беру және тіркеу мәселелерін мейлінше жеңілдетудің пайдасы тиген секілді.
Қызмет бабымен биыл көптеген “сақалды құрылыстардың” қолданысқа беріліп, мыңдаған үлескерлердің қуанышқа кенелгендеріне ортақтасудың сәті түсті. Сондағы байқағаным – барлығының жанарында бір-ақ нәрсе. Ол – алғыс. Көңілдеріндегі көрікті ойды төгіп тастамаса да, алғысты сезімдерін жанарларымен білдірген қуанышты сәттер. Жылдың ортасынан басталған бұл қуаныш әлі күнге жалғасын табуда. Қақаған суыққа қарамастан, үйді тапсыруға келген әкімнің алдынан алақайлап шыққан ақ жаулықты аналарды көргенде, олардың қуанышын өзің сезінгендей боласың. Мемлекет қамқорлығын сезінген қуаныш иелерінің алданбай, мәселенің осылай “хеппи энд”-пен аяқталғанына риза болатыны өз алдына, бұл кезде өзің де хабарды халыққа жеткізуге асығып, қолыңдағы қаламың еріксіз билейді.
29 қаңтар күні Елбасының миллиондаған қазақстандықтардың алдына шығып, тікелей эфирде өз Жолдауын жариялағаны мәлім. Жолдауды ел тұрғындарының тайлы-таяғы қалмай, бәрі де тыңдады. Өйткені, онда аудиторияның кәрі-жасын ойландыратын ортақ нәрсе – бүгініміз бен ертеңіміз не болмақ деген сұраққа жауап берілген болатын. Меніңше, көпшілігі өзін толғандыратын жәйттерге жауап тапқан секілді. Мен де өзім үшін көптеген жаңа ақпараттарға ие болдым деп айта аламын. Мысалы, өткен “он жылда 350 мың отбасы тұрғын үйге ие болған”. Әр отбасында орташа есеппен 5 жаннан бар деп есептесек, бұл 1,5 млн-ға жуықтай адамның баспаналы болғандығын білдіреді. Мемлекеттік бағдарлама арқылы баспаналы болуға мүмкіндік берілуде. Бір сөзбен айтсақ, қол қусырып отырмай, тырбанып еңбек еткенге мемлекет сенім білдіріп, қанатының астына алды. Ал мемлекетке сенбей, орта жолдан тайқып кеткендер де болды. Олар мемлекетке сенім білдірмегендіктерінің нәтижесінде далада қалды. Біткен іске бәрі сыншы, нүктесі қойылған кезде үйге таласу мәселесі де бой көрсетіп жатты. “Дайын асқа тік қасық болмай”, ерінбей еңбектенгендер ғана табысқа жетеді.
Мемлекетке сену, мемлекетті алға жетелейтін Ел басшысына сену – осы елде түтін түтетіп, өмір сүріп жатқандықтан әрқайсымыздың парызымыз. Егер сенбестік көрсетіп, алға қойылған мақсаттар мен міндеттерге немқұрайды қарап, қол сілтесек, бұдан тек өзіміз ғана ұтыламыз.
Газетіміздің көптеген сандарында үлескерлерге үй берілгендігі туралы хабарлар жиі шығып тұрғанын көзі қарақты оқырман білетін болар. Оған қоса көптеген балабақшалар мен басқа да құрылыстар пайдалануға беріліп жатты. Лайым, жақсы хабарлар легі толастамасын!