Қазақ поэзиясында әлдеқашан өзінің болмыс-бітімін жырдан қашаған шайыр бүгін жетпіс деген белесті бағындырып отыр. «Егемен Қазақстан» газетінің қалың оқырманы атынан Иран-Ғайып ақынды мерейтойымен құттықтай отырып, қаламгердің шығармашылығы туралы мақаланы оқырман назарына ұсынамыз.
Дүние дидарында кіммен болса да танысып, ұғысып, тіл табысуға тура келетіндей. Тіршілік жолында, тағдыр дәргейінде ғұмыр кешіп жүргендіктен адам адамға қарамай тұра ма?!
Әдебиетті төңіректегеннен кейін ақынымен де, ақынсымағымен де, жазушысымен де, жазушы болғысы келетіндермен де аралас-құралас боласың. Ондайдың қызығы өз алдына. Неше алуан мінез, сан түрлі өлең, кейде ақылға қонбайтындай көрінетін тосын жағдайлардың куәсі боласың. Ақын, жазушы деп осыларды айтады екен ғой деп ойлайсың. Әлде жұрт солай ойласын деп қасақана істелетін жасанды мінездерді танисың. Табиғаттың өзінде оқта-текте кездесетін сирек құбылыстардай қаламгер мінезі де, тағдыры да анда-мұнда әдебиетте қылаң береді. Сол тағдыр, сол мінез, тұрмыс, жүріс жазатындардың бәріне тиесілі енші сияқты найқалып басып, теңселіп жүрген қатарластарымды көргенде тағдыр маңдайыңа солай жүруді жазбағаннан кейін бәрі бекер екеніне көзің жете түсетіндей. Қасым мен Мұқағали тағдыры өзге ешкімге бұйырмақ емес.
Үлкен ақын-жазушы ағалармен танысып, білісудің өзі қызық. Кей ағалармен апта сайын телефонмен хабарласып, сұхбат, дөңгелек үстелге жауап алып жатсақ та, бетпе-бет кездескен алғашқы күні: «Қай баласың? А-а... Қайда істейсің? М-мм...» деп ыңырана жауап қатады. Мұндайда өзіңнен өзің қарадай қысыласың. Түсіне алмай әлек болып жүрдік. Шынымен ұмытып қала ма? Әлде... Иә, осы «әлде» сияқты. Баяғы жасандылық. Ал кей ағалармен мүлде сөйлесіп көрмегенбіз. Телефон арқылы да. Сонда да танысқан бетте елбең қағып, жадырай күліп, әр қадамыңды бақылап жүрген үлкен екенін сездіріп, кем-кетігіңді айтып, арасында жылы сөзін де аямай арқаңнан қағады. Ондайда жаңағы ағаңды мүлде жақсы көріп, құрметтей түсесің. Анау ағама қарағанда, осы ағамнан сұхбат алған дұрыс-ау деп топшылайсың. Осылай алдыңғы ағаларыңа деген көзқарасың қалыптасып, біреуді себеппен, біреуді себепсіз ұнатып-ұнатпай, өзіңе рухани шекара сызып алады екенсің, Бұл, бәлкім, дұрыс емес те шығар. Айналып келгенде адамның бәрімен тату, бәрімен дос бола алмайтыныңды осындай жағдайлардың өзі түсіндіріп беретіндей. Ұзақтау айтылған әлқиссамыздың төркіні – Иран-Ғайып. Ақын. Жұртта қалыптасқан сөзге сенсек: мінезі қырсық, өзі қисық, сөйлесе қалсаң қыңыр, бірақ өлеңі мықты ақын екен. Ақырып сөйлеуді ұнататын, ақырын сөйлеуді білмейтін адуын екен. Солай дей тұра журналист біткен ол ақыннан сұхбат алуға құмар. Себебі неде? Менің ойымша, жұрт айтқан мінездің бәрі бойында бола тұра, өзі сөйлегенді жақсы көреді. Онда да жұрт айта бермейтін тосын жауаптарға құмар. «Есіңіз дұрыс па?» деп сұрақ қойсаң да жауап береді. Өйткені, ол ешкімге ұқсағысы келмейді. Тек Ақынға ұқсауды, Ақын боп қалуды, Ақын боп ғұмыр кешуді армандайды. Оның өлеңді сындырып жазатын себебі де сол, меніңше. Ерекшелену. Бір кезде олай жазуды көп қаламақы алудың амалы деп айтқандар да болды. Поэзияның әр тармағына ақша төленгендіктен, бөліп жазса, тармақ көп. Соған сәйкес, қаламақы да мол деді. Мен оған сенбеймін. Ол біріншіден, ойға байланысты бөлінеді, екіншіден ерекшеленуге байланысты сындырылады. Бұл өзіңді табу, өзіңді іздеудің бір жолы екенін ұмытпауымыз керек. Қазір сондай өлеңді көрсек, бірден Иран-Ғайыпты еске аламыз. Одан басқа ешкім олай жазбайды.
Ал, Иран-Ғайып жастармен танысқанда бірден үйіне шақырады немесе асханаға сүйрейді. «Кезінде бізге ағаларымыз көмектесіп тұратын» деп қамқор боп жүреді. Бірде Жазушылар одағының алдында бір жас жігітпен кездесіп қалып, қолына ақша ұстатып кетті. Күнде болмаса да, аптасына бір «Қазақ әдебиетіндегі» сүйікті қарындастарын ертіп алып, өзі ортасында гүр-гүр етіп, бұрынғы «Қаламгерге» түсіп бара жатады. Әдебиетшілер үйінде кеш болса, соңғы қатарда отырып, жүргізушімен, я сахнада өлең оқыған ақынмен залды басына көтере «сөйлесіп» отырады (Әдебиетшілер үйінде Жәркен мен Иран-Ғайыптың жұрттың бәріне белгілі, ол екеуінен басқа көп ешкім отыра бермейтін сайлаулы орындары бар). Жаңа өлең жазса болды, Одаққа келген сайын арнайы кіріп, оқып кетеді. Оның кейбіріне мән беріп, кейбірін жүрдім-бардым тыңдаймыз. Газетке өлеңі шығатын күні бір, шыққан күні тағы келіп, шәй-пәй ішеді. Қазір ойлап отырсақ, соның бәрі ақындық мінез, жас дәурендегі базарды аңсау екен. Өткенді сағынған сайын бұрынғы қалған әдеттерді сол күндерді еске түсіру үшін, содан ләззат алу үшін қайталайды.
Бірде тағы жаңа өлеңін оқыды. Өмір мен өлім арасы жайлы еді. Оқып беріп, шығып кеткеннен кейін артынан жүгіріп барып, қайта айтқызып, жазып алдық. Бізге ұнаған бір шумағын айтсақ, ағамыз бой бермейді. «Бұл жерде драматургия бар. Сендер түсінбегенсіңдер ғой. Мен Мәскеуде неше жыл оқыдым осыны» деді. Біз енді осы әңгімесін құлықсыз тыңдадық, оған қарағанда өлеңі ұнап барады. Өмірдегі лакунаны адам немен толтырады? Өмірдің мәнін, жанның тәттілігін адам қалай түсінеді? Әрине, өлімді еске алумен. Ол соншалықты қорқынышты нәрсе де емес. Еске алуды айтамын. Ал ажалдың өзі үлкен белгісіздіктерге жетелейтін тұңғиық түнек қой. Жан түршігеді, жүректі қозғайды. Ал соны бір сәт ұмыту үшін, өткенді сағынасың. Сағынған сайын, жақындайсың. Жақындаған сайын жасарып, дүниенің шаттығын ғана еске алып, жалғандығын ұмытасың. Бірақ өмірдің ылдиы басталған шақта соның бәрі уақытша, алдамшы нәрсе екенін ойлап тағы қамығасың. Ақын жаны осылай алай-дүлей күн кешеді. Гүлнұр Нұрасылова әнін жазған «Қол жетпесім» өлеңі де біз жазып алған өлеңімен мағыналас еді.
Ғұмырды бір сен деп кешемін,
Бүгіннен ертеңге көшемін.
Таланып талқыңа түссем де,
Тағдырымды өзім шешемін.
Гүл-гүлдей жайнап,
Бұлбұлдай сайрап,
Бақытыңның иранбағында.
Алыстан баурап,
Жақыннан арбап,
Айналдың ба алтын сағымға?
Қорғанып бұқпай,
Қарманып ықпай,
Таланымның тарттым қиынын.
Көнергенімше,
Өле-өлгенімше,
Қолжетпесім, құзар биігім.
Өмірді бір сен деп сүремін,
Қайғырып жылаймын, күлемін.
Кеудеме мәңгілік ұяла,
Көкланданып соққан жүрегім.
Сарғайып, сомданып, сақтанып,
Ғаламат өртіңе қақталып.
Бір сүйіп, арманым болмас еді
Келмеске кетсем мен аттанып.
Бұл махаббат туралы ғана өлең емес қой. Тіпті, мен ғашықтық пен махаббаттан гөрі мұнда арман, ынтызарлық, өмірге деген құштарлық басым деп ойлаймын. Ақын неге өлімді көп айта бастады? Бұл қарттықтың да белгісі шығар. Жетпіс деген оңай жас емес. Оған парасатпен жетудің өзі қиын. Бір жағы ойлаймын ақылы бүтін адам өлімді жиі еске алады. Ол бұл дүниенің қызығына батып кетпес үшін. Адамға ақырғы аялдамадан өзге қандай уайым қажет?
Ал,
Дүние...
Ойнадым –
Күлдім:
Мәнің жоғын білдім.
Жыладым –
Сықтадым.
Жалғандығың – ұққаным.
Ал дүниенің жалғандығын ұққан адам Өліммен, Ажалмен сырласпағанда қайтеді? Соны жиі ойламағанда өзге нені ойлайды? Бәлкім, Мұнарды жоқтағаннан бері уайымы шығар. Абайдың «уайымсыздығыңа уайым қыл» дегенін «Мен ішпеген у бар маны» жазған Иран-Ғайып, әлбетте, біледі. Сол пьесасының өзі – зар. «Қорқыттың көрі» – зар. Ақынның көп жағдайда жоқтап, зарлап, ызаланып жыр жазатынын жасымен де, өмірмен де байланыстырып түсінгің келеді-ақ.
* * *
Иран-Ғайып – ақын. Оның драмалық шығармаларының көркемдігі өзге сөздің еншісі. Тұтас ақындық ғұмырында жеткен жетістігін де айта алмаспыз. Бізге ақындығы, содан кейін қарттығы жақын. Кейін көрген, кеш таныған буын ретінде алғашқы өлеңдерін оқысақ та, Иран-Ғайыптың кейінгі ауыр ойлы өлеңдері еңсемізді басып тұрады. Менің білетінім: ол Мұқағалиды жанындай жақсы көреді, қастерлейді. Жас күнінде өлеңмен хат жазысса, Мұқаң өмірден өткен соң неше сан өлең арнады. Бәлкім, Иран-Ғайыптың Мұқағалиға арнаған жырларының өзі бір кітап шығар. Есептеп көру керек.
Мұқағали поэзиясында Майгүл бейнесі поэтикалық фигураға айналса, Иран-Ғайыптың Мұнары оның поэзиясының бір азалы бұрышындай болып күңіреніп тұрып алды. Иран-Ғайыптың өлеңдерінде жасандылық жоқ. «Жоқтан қармап, көр-жерді өлең қылмайды». Оның болмысы сол. Бар кемшілігімен, бар артықшылығымен, ол – ақын.
Тарихта бір өлеңі қалса, оны ақын деп есептеуге болады дейді екен әлем әдебиетшілері. Кімнен не қаларын Құдай біледі. Ақыннан сөз қалады. Сол сөзі кәдеге жараса – бақ.
Жыр жазамын жат көзге
бұрқыраған,
Жарақатым ішімде,
сыртым аман.
Күндіз күліп жүремін
жұртпен бірге,
Түнде сары сүйегім
сырқыраған...,
–деп толғанған ақынның өлең сапары жан ауыртумен өтіп келеді екен. Өлеңге адал ақынның алдағы күні алаңсыз болсын. Тағы бір жайт еске түсті. Иран-Ғайып «Қазақ әдебиеті» газетінде поэзия бөлімінің меңгерушісі болған кезде атақты қарт ақынның өлеңін: «мынауыңыз жарамайды» деп қайтарып беріпті. Ар жағы қандай оқиғамен жалғасқанын білмеймін, әзірге, оның өлеңдері редакциядан қайтпай, газетке жарияланып келеді.
«Мақатаев көшесі» деген өлеңінде өзі айтқандай: «Мұқағали көшесі – сенің көшең», Ираға. Оның әдебиеттегі көшесі – сұлу, көрікті, баулы, миуалы кең көше...
Бағашар Тұрсынбайұлы,
«Егемен Қазақстан»
Алматы