Театр • 22 Маусым, 2017

Қайта құлпырған «Қыз Жібек»

548 рет
көрсетілді
8 мин
оқу үшін

Әдебиеттің ғана емес, ұлттық драматургияның көшбасшысы, жазушы-драматург Ғабит Мүсіреповтің әр шығармасы уақыт сұранысымен қайта сахналанған сайын ол қазақ театр өнерінде айтулы оқиға ретінде қабылданып қана қоймай, көрермен жаңа қойылымнан тың реңк, соны жаңалық іздеуді дағдыға айналдырған.

Қайта құлпырған «Қыз Жібек»

Ал дәстүр қашан да қайта түлеуімен қасиетті. М.Әуезов атындағы Қазақ мемлекеттік академиялық драма театры 91-маусымдағы жұмысын драматургтің «Қыз Жібегімен» түйіндегенде, біздің көкейімізде ең алдымен «режиссер ескі шығармадан жаңа спектакль жасай алды ма?» деген сұрақ тұрды. Өйткені, режиссер өткеннің дүниесін қолға алды ма, ендеше ол сөзсіз бүгінгі күнге лайық мағына іздеуі тиіс. Классиканың басқа шарты жоқ. 
Қоюшы-режиссер жас бол­ғанымен, бұған дейін «Қас-қағым», «Лир патша» қойы­лымдарын сәтті сах­налаған Елік Нұрсұлтан сю­жеті жалпы жұртқа жақ­сы таныс «Қыз Жібекті» музыкалық драма үлгісінде ұсынғанын спектакльдің бас­ты жаңалығына балаған болар едік. Тіпті түсініктірек тәпсірлесек, «ұлттық мюзиклге» көбірек ұқсаған. Қазақ театрларының сахнасында әнмен, өлеңмен жазылған пье­салардың қойылуы таңсық емес. Бірінен соң бірі үздіксіз шырқалған әндерден көрермен екі жарым сағатқа жуық эстрадамен орындалған дәстүрлі ән кешінде отырғандай әсер алғанын несін жасырайық. Мұншама бай би сахнасын да бұл театрдың сахнасы бұ­рын-соңды көрмеген болар. Жібек пен Төлегеннің ара­сындағы махаббат ел бірлігі мен тұтастығы идея­­­­­сымен қатар өріліп, халықтың ой-ар­маны мен аңсары танылатын, бояуы жарқын қойылымда ұлттың өмірімен тығыз байланысты дәстүрлер – бата сөз, қарғыс, жоқтау, зар, көңіл айту, қоштасу жақсы көрініс тапқан. Үнемі жаңашылдыққа, тың ізденістерге бой ұрып жүретін Е.Нұрсұлтанның салттың бәрін бір пьесаға сыйғызып, сұлу қыз, көркем жігіттерді лек-легімен билетіп,  Жібек пен Төлегенді, Бекежан мен Жібекті спектакль аяқталғанша әнмен айтыстырып қойғанын, қандай «формаға» салатынымызды білмей, әрі-сәрі күймен қол соғып тұрғанымызда, түйінін театр директоры Ерлан Біләл шешіп берді. «Бұл біздің ЭКСПО-2017 көрмесіне арнайы қойған спектакліміз» дегеннен кейін ғана дереу «е, енді түсінікті болды» деп Елікті табан астында ақтап алуға тырыстық. 
Жібектің рөліндегі Салтанат Бақаева мен Төлеген болып ойнаған Алмас Шаяхметовтің көптеген өзге әріптестерінен ерекшелігі, екеуінің де вокал­дық шеберлігі жоғары. Музы­калық драма Салтанат пен Алмастың және Шегенің рө­ліндегі М.Тағановтың әншілік қарымын көрсетуге бағытталған болса, ол мақсат толығымен орындалған. С.Бақаеваның орындауындағы Жібек нәзік, жұмсақ мінезді, сезімтал, лирикалық кейіпкер. Кинодағы көпшіліктің көңілінде қалып қойған өршіл, өжет мінезді Жібекке мүлде кереғар бейне. 
Бірақ қанша талпын­ға­нымызбен, спектакльден Тө­легенді таба алмадық. Егер Төлегеннің образы ашылмаса, онда спектакль де жоқ деген сөз. «Қыз Жібектің» жаны Е.Дайыров, К.Шаяхметова, Б.Әб­ділманов секілді екі-үш актер мен театр жастарының дені жұмылдырылған көпшілік сахнасының хореографиясы мен вокалының арқасында  ғана аман қалған секілді. 
Төлегеннің рөлі А.Шаяхме­товтің табиғатына тән емес, тым жеңілтек. Характері жоқ, жалған көңіл күй эмоциясына көбірек беріледі де, керісінше, Жібекті алғаш көрген кезде немесе онымен қоштасып, еліне аттанар сәттегі сахналарда психологиялық иірімдері жоқтың қасы. Сүйіктісімен алғаш жолығысып тұр немесе, міне, қоштасқалы тұр, бірақ ол жан дүниесін қуаңшылық жайлап алғандай, ішкі қуатын қоспайды. Осы Алмастың әр жаңа қойылымдағы рөлдерінде сахнадан шарқ ұрып кімді, нені іздейтінін білмейміз. Жүгіріп сахнаның ана бұрышына барады, одан аласұрып мына бұрышқа келеді. Бітпейтін алашапқын жүгіріс әйтеуір. Жау шапқандай сөйлейтіні өз алдына, асығыс-үсігіс сөй­леген сөзінің бірде-бірі бесінші қатарда отырған біздің құлағымызға жетпеді. Айтып жатқаны «сөз­дің күшін көркемдігінен із­деген» Мүсіреповтің сөзі ме, бас­қаның сөзі ме, ажыратып ала алмайсың. Төлегеннен кейін оның әкесі Базарбай – Бо­лат Әбділмановқа кезек тигенде, құлағымыз рақаттанып қалады. Ол да ұлының ата жауы Сырлыбайдың қызын алуға қарсылығын білдіріп бастырмалата, шаппа-шап жауаптасып, шапшаңдата сөйлеп жатыр, бірақ дәл Төлегендей тұтықпайды. Әр сөзі анық, байыпты. Мінезі мығым. Сесті. Ұлының көңілі қайдағы бір шүйкебас үшін ауған  ежелгі дұшпанына ен жайлаған жылқысын санап беріп, ата салтынан айнығысы жоқ. Бірақ сүйекке түскен қанды кек бүгін-ертең жойылмақ емес. Қан керек пе – қан, берді әне, теріс батасын.
Шағын болса да, Шегенің бейнесі қызық шыққан. Сөзі аз, образ, негізінен, шарықтата салатын әнге құрылған. М.Та­ғановқа бап қосылған Жі­бектің жеңілтек, еркекшора құрбысы Дүрияның жарасымды әзілдері пьесадағы қозғалтқыш құралдардың бірі. Тек тәп-тәуір талантты актриса Зарина Кәрменова онсыз да қызықтырып әкетер қылығы бар құрбыны еркетотайлау етіп көрсетемін деп бояуын қалыңырақ жағып жібергені байқалды. Әйтпесе, Заринаның кішкентай рөлін ірілендіріп көрсету үшін көп ізденгені, еңбектенгені көрініп тұр. 
Спектакльдегі барлық оқи-ғ­а­ның ұйытқысы, пьесаның беломыртқа бейнесі, ол әри­не, Бекежан. Бекежан – күр­делі бейне. Өзіне аяр, өзгеге адал болып көрінген екіжүзді күр­делі характердің кілтін Ер­ке­бұлан Дайыров дәл тапқан. Еркіндігімен баурайды. Зұлым болса да, қорқақ емес, сүйгені Жібек үшін жанын беруге әзір көріністер қабат-қабат психологизмге толы. Бекежанның қатысуымен өтетін барлық сахналардың ішкі драматизмі терең. Кекесіні келіскен сылқ-сылқ күлкісінің өзінде сұмдық жасырулы. Жалпы, бұл спектакльде жаңаша сахналық шешім тапқан жалғыз осы Бекежанның бейнесі болды. Актер өзі кейіптейтін бейненің ең маңызды қасиетін аңғарған, образды жан-жақты құбылтып жіберетін штрихтар тапқан. Бір көңіл күйді екінші көңіл күйге жымдастыра жалғап, сахна ырғағын бұзбай, біркелкі ұстай білген Еркебұлан спектакльдің негізгі жүгін көтерді десек, артық айтқандық емес.
Академиялық театрдағы жасаған образы бір-бірі­не ұқ­самайтын талантты ак­тер­лердің арасында Күн­сұлу Шаяхметованың орны бө­лек. Төлегеннің анасы Қам­қаның рөлінен ұлына жан­ашырлық, отбасының береке­сіне, елінің амандығына алаң­даған қамқор пейіл аналық мейірімімен қабаттаса білінеді. Сахналық темпераменті, әр сөздің мағынасын ашудағы сөй­леу шеберлігі, қимыл-қоз­ғалысындағы бәйбішеге тән биязылық көңіл тоғайтады. 
Әрине, «Қыз Жібекте» көзге тү­сер кемшілік те байқалды. Жа­ңа түскен келіннің бетін отпен, жермен аластап, ене ат­қа­ратын жоралғыны Жібектің анасы өзі атқарып, ең соңында қызы Жібек пен Төлегенді тө­секке дейін жетелеп апарғаны еш­нәрсемен ақтауға келмейтін көрініс. 
Сөз басында қойылған «жаңа спектакль жасай ал­ды ма?» деген сұраққа галло­графиялық, сахналық жаңа шешім табуымен, сәнді костюм­дерімен, жинақы композиция­сымен жауап бергендей болды. Жекелеген актерлік ойыннан өзге, музыкалық драманы өрістетудің тосын ой-жүйесін, көркемдік ерекшелігін, ре­жиссерлік тың шешімдерін тапқан еңбегін ешкім жоққа шығармайды. Мәңгі өлмейтін өміршең классиканың бір ұлы­лығы да сонда, кемшілік атаулы оның саясы мол көлең­кесінен көрінбей қалып жатады... 

Айгүл АХАНБАЙҚЫЗЫ,
«Егемен Қазақстан»

АЛМАТЫ