ЕЛБАСЫ ЖОЛДАУЫ – ТІКЕЛЕЙ ЭФИРДЕ
2010 жылғы 29 қаңтарда 11.00 сағатта республикалық телеарналарда Қазақстан Республикасының Президенті Н.Ә.Назарбаевтың жыл сайынғы Қазақстан халқына Жолдауы тікелей эфирде таратылады.
Кешкі уақытта барлық телеарналарда қорытынды жаңалықтардан кейін арнайы репортажда Мемлекет басшысының сөзі қайталап беріледі.
Қазақстан Республикасының Президенті Н.Ә.Назарбаевтың жыл сайынғы Қазақстан халқына Жолдауы “Егемен Қазақстан” газетінің 30 қаңтардағы нөмірінде жарияланады.
Қазақстан осынау халықаралық ұйымға төрағалық кезеңіне кірісті
Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық жөніндегі ұйым (ЕҚЫҰ) секілді осындай ықпалды халықаралық ұйымға төрағалықтың белсенді кезеңіне кірісе отырып, мен бірқатар аса маңызды мәселелерді қозғағым келер еді. Бұл – ЕҚЫҰ-ның бұдан әргі тағдыры және перспективалары, оның қалыптасатын жаңа әлемдік тәртіптегі орны. ЕҚЫҰ қазіргі тұрғыда ХХІ ғасырдың серпінді нақтылығына кіріге ала ма? Болашақ бүгіннен соның ішінде ЕҚЫҰ-ның қатысуымен жасалады. Өзінің ауқымдылығы мен Ванкуверден Владивостокқа дейінгі алып жатқан кеңістігі туралы жүйелі еске салып тұратын ұйым осы заманғы әлемнің ең күрделі де өзекті проблемаларымен айналысуы тиіс. ЕҚЫҰ-ның Іс басындағы төрағасы ретіндегі Қазақстан істің нақ осындай түсінігін негізге алады. Біз ЕҚЫҰ қызметінің барлық мәселелерін шешу үшін жылдық мерзім жеткіліксіз екенін айқын сезінеміз. Біз ұйымдағы қандай да бір төңкерістердің жақтаушылары емеспіз, бірақ та енжар әрекет етпейтініміз де анық.
Қазақстан осынау халықаралық ұйымға төрағалық кезеңіне кірісті
Егемен мемлекеттің басшысы ретінде мен Қазақстан Республикасының ЕҚЫҰ-ға төрағалығын жай стратегиялық ұлттық жоба және елдің халықаралық беделі өскендігінің дәлелі деп қана емес, сонымен бірге ұйымға жаңа тыныс, жаңа серпін берудің мүмкіндігі деп бағалаймын.
Осыған байланысты мен ЕҚЫҰ тарихының бастаулары мен аса маңызды сатыларына ойша қайта ораламын. Оның сөзсіз халықаралық табыстарының себептері неде? Оның қызметінің басты тағылымдары қандай? “Хельсинки рухын” қалай қайта жандандырып, нығайта аламыз?
ЕҚЫК – халықаралық шиеленісті бәсеңдетудің жаһандық факторы
Сонау 1973 жылы Женевада және Хельсинкиде Еуропаның 33 мемлекеті, сондай-ақ АҚШ пен Канада құрамында Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық жөніндегі Кеңестің (ЕҚЫК) бастауы қаланған еді. Бұл бүкіл әлем үшін бетбұрыс сәт болып, ЕҚЫК аясында НАТО мен Варшава Шарты ұйымына мүше елдердің, сондай-ақ Еуропа континентіндегі бейтарап мемлекеттердің күш-жігері біріктіріліп еді.
Осы заманғы тарихта бұл аса күрделі де өте қиын кезеңдердің бірі болып, екі қарама-қарсы тұрушы әскери-саяси блокқа қатысты шиеленіс барынша өткір деңгейге жетті. “Қырғи-қабақ соғыс”, ахуалдың қолайсыз дамуы жағдайында, “атқыласқан соғысқа” ұласуы мүмкін еді. Жетекші әлемдік державалар ядролық ойран-топырға ұрынбай, бір-біріне қарсы қадам жасауы үшін олардың көшбасшыларының саяси ерлігі қажет болды.
Бұл жұмыстың аса маңызды жиынтығы 1975 жылы Хельсинкиде қол қойылған Қорытынды акт болды.
ЕҚЫК ХХ ғасыр геосаясатында үштік серпінді секірісті көрсетті. Біріншіден, “қырғи-қабақ соғыстың” ядролық соғысқа ұласу қатеріне жол бермеу мәселелерінде серпінді секіріс орын алды. Екіншіден, бұл Шығыс пен Батыстың табысты институттық үнқатысуының алғашқы өнегесі болды. Үшіншіден, бұл екі идеология мен дүниетанымның ынтымақтастығы тұрғысынан серпінді секіріс болды.
Үлкен тұрғыдан келгенде ЕҚЫК барлық “үш себет” аясында синхронды прогреске жәрдемдесіп, биполярлық әлем жағдайында жаһандық рөл атқарды. Алайда, бір кезде алынған биіктікті ұстап тұру және әлемдік үдерістерге ықпал етудің аса жоғары деңгейін сақтап қалу тіпті де әр саяси форумның қолынан келе бермейді. Бұл тұрғыда ЕҚЫК ерекшелік бола алмады.
Ашығын айтайық: 1975 жылы Хельсинки үдерісінің “рухы” ғана емес, сонымен бірге, “бренді” де жасалды. Өткен онжылдықтарда бұл бренд айтарлықтай көмескіленіп, өз тартымдылық күшінің бір бөлігін жоғалтып алды. Қазіргі саясатшылардың міндеті бұл брендті қайта жандандыру ғана емес, сонымен бірге оған жаңа айшық және жігер беруде болып отыр.
ЕҚЫҰ биполярлық әлемнің ыдырауы кезеңінде
ХХ ғасырдың 80-90-шы жылдары шебінде заманалық маңызы бар өзгерістер болды. Кеңес одағы күйреп түсіп, Варшава Шарты ұйымы ыдырады, Германия бірігіп, Югославия тарихи болмыстың жоқтығына айналды. Қазақстанның тікелей қатысуы жағдайында Тәуелсіз Мемлекеттер Достастығы құрылды.
Осынау күрделі де қарама-қайшылықты кезеңде ЕҚЫК белгілі бір тұрақтандырушы рөл атқарып, сенім шаралары мен қауіпсіздікті нығайту жөнінде маңызды қадамдар жасады, сондай-ақ Орталық және Шығыс Еуропа елдеріндегі, Еуразия мемлекеттеріндегі демократиялық және нарықтық өзгерістерге қолдау білдірді. Осыған байланысты, мәселен, жаңа Еуропа үшін Париж хартиясы және Еуропадағы кәдуілгі қарулы күштер жөніндегі Шарт пен басқа да стратегиялық маңызды құжаттар туралы еске алудың өзі жетіп жатыр.
Өткен онжылдықтың ортасында ЕҚЫК саяси үнқатысу форумынан трансұлттық ұйымға – Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық жөніндегі ұйымға өзгертілді. Жаңарған ұйым 1996 жылы “ХХІ ғасырдағы Еуропа үшін ортақ және баршаны қамтитын қауіпсіздік моделі туралы” декларация қабылдап, онда шектеу сызықтарынсыз біртұтас, бейбіт те демократиялық Еуропа құру қажеттігі атап өтілді.
Сонымен қатар, ұйымның әскери-саяси мәселелерге көңіл бөлуді біртіндеп төмендетіп жібергенін мойындамау мүмкін емес. Осымен бірге ұйым экономикалық ынтымақтастықты дамыту саласындағы өз белсенділігін елеулі түрде өсірді.
ЕҚЫҰ осы заманғы геосаяси нақтылықта
ХХІ ғасырдың басы бүкіл халықаралық қатынастар архитектурасының маңызды да терең өзгерістерімен көрінді. Ұлттық мемлекеттердің экстремизмнің алдындағы шетіндігі жаһандық және өңірлік қауіпсіздіктің трансұлттық қатерлерімен күрес саласындағы көпжақты ынтымақтастық үшін түрткі болды да.
Халықаралық қауіпсіздіктің басқа бір сынағы Ядролық қаруды таратпау туралы шарт режімін шайқалту, ядролық қаруға ие болуға жақындаған немесе оған қол жеткізіп қойған “табалдырықтық мемлекеттер” деп аталатын топты дереу кеңейту болды.
ЕҚЫҰ-ның ұлан-байтақ кеңістігінде де белгілі бір проблемалар баршылық. Континентегі әскери-саяси тепе-теңдіктегі өзгерістер, “тоқтатыла тұрған қақтығыстар”, Еуропадағы кәдуілгі қарулы күштер туралы Шарт төңірегіндегі күрделі ахуал – осы және басқа мәселелер ЕҚЫҰ-ға қатысушы көптеген елдердің елеулі алаңдаушылығының тақырыбына айналды.
Ақыр аяғында, іс жүзінде бүкіл әлемді қамтыған жаһандық қаржы-экономикалық дағдарыс жаңа, әлдеқайда әділ де болжап боларлық әлемдік тәртіпті құру ісінде барлық мемлекеттердің, соның ішінде ЕҚЫҰ-ға қатысушы елдердің де күш-жігерін біріктіру қажеттігін тағы бір рет көрсетіп берді.
Осыған байланысты ЕҚЫҰ-дан гөрі тұтастай жаһандық үдерістерге тән тағы бір маңызды үрдіске назар аудартқым келер еді. Осы заманғы әлемде барша үшін бірдей маңызды проблемаларды шешуде мемлекеттердің теңсіздік ахуалы қайтадан пайда болуда. Тіпті жетекші әлемдік державалардың өздері мұндай ахуал жеміссіз болып, барынша әділ болмайтынын бүгінде сезіне бастады.
Бұл тұрғыда G-8 тұрпатын G-20-ға дейін кеңейту оң құбылыс болды, бірақ ол үлкен тұрғыдан келгенде, ахуалды түбегейлі өзгертпейді.
Баршаның қарапайым бір нәрсені түсінгені жөн деп білемін: жаһандық даму қисынының өзі осы заманғы әлемде көпшілік болып табылатын орташа мөлшерлі мемлекеттердің рөлін күшейтуді талап етеді. Меніңше, орташа мемлекеттердің рөлі жаһандық стратегиялық шешімдердің консенсустық негізде қабылдануына қол жеткізуде болуы тиіс.
Бүгінде ЕҚЫҰ әлемдегі барынша ықпалды құрылымдардың бірі деп орынды саналады, ол орасан зор географиялық және саяси кеңістікті қамтып жатыр. Солай болса-дағы ЕҚЫҰ-ның “ахиллестік өкшесі” үш кеңістіктің үзінділігі, еуразиялық кеңістіктің ұйым әлеуетін дамыту үдерісіне жеткілікті кірікпеушілігі болып табылады.
Соңғы 35 жылда көптеген халықаралық ұйымдар мен тұтас мемлекеттер әлемдік тарих ағысында із-түссіз жоғалып кетті. Сонымен бір мезгілде көптеген жаңа ұйымдар мен бірлестіктер пайда болып, Еуропаның саяси картасы түбегейлі өзгерді. Осындай кезде ЕҚЫҰ қызметінде жаңа, айтарлықтай ықпалды әрі серпінді дамып келе жатқан өңірлік ұйымдармен өзара ықпалдастықты белсенді ету маңызды. ТМД-ның, ҰҚШҰ-ның және ЕурАзЭҚ-тың пайда болуы Кеңес Одағы кезінде болғанға қарағанда мүлде басқа нақтылықты көрсетеді. ШЫҰ-ның шығуы ЕҚЫҰ-ның орасан зор бір бөлігінде кеңістікті құрылымдаудың жаңа тетігі пайда болғанын білдіреді. Қауіпсіздіктің басқа құрылымдарымен қатар азиялық ұжымдық қауіпсіздік жүйесінің болашақ үлгісі – АӨСШК секілді инновациялық жобалар пайда болды. Еуропалық тәжірибеге, соның ішінде ЕҚЫҰ-ның практикалық атқарылымдарына арқа сүйей отырып, АӨСШК өз қызметін институттау жолы бойынша серпінді ілгерілеп, азиялық континентте барған сайын таныла түсуде.
Сондықтан ЕҚЫҰ басқа өңірлік құрылымдармен байланыстың қазірдің өзінде бар оң практикасын молайта түсуі тиіс. Басқа өңірлік жобалармен жігерлі өзара ықпалдастық ЕҚЫҰ қызметіне жаңа тыныс береді, оның алдынан жаңа көкжиектер ашып, жаңа бағдарлар белгілей алады. Басқа мемлекеттер қолдау білдірген жағдайда Астана мұндай тұрпаттағы институтаралық және өңірүстілік үнқатысудың сенімді алаңы болар еді.
ЕҚЫҰ-ға қазақстандық төрағалық: сабақтастық және жаңашылдық
Айрықша атап көрсетемін: Қазақстан ұйымға қалыптасқан дәстүрлердің жалғастырушысы ретінде келіп отыр. ЕҚЫҰ-ның негізгі қызметі қалыптасып үлгерген қағидаттарға, стандарттар мен ережелерге негізделетінін біз айқын сезінеміз, Қазақстан олардан бас тартпайды, өйткені олар ұйым рухын бейнелейді.
Қазақстан грек төрағалығының лайықты сабақтастығын қамтамасыз етеді.
Мен Қазақстанның ЕҚЫҰ-дағы төрағалығы Шығыс пен Батыс арасындағы жаңа қатынастар кезеңінің бастауын негіздеп, өзара сенімді нығайтуға қызмет етеді деп санаймын. Қазақстан Венадан шығысқа және батысқа қарай орналасқан барлық мемлекеттермен іскерлік және сындарлы қатынастарын жолға қойып, қақтығыстық ахуалдардағы түрлі тараптардың белсенді ғана емес, сонымен бірге тиімді медиаторы бола алады.
ЕҚЫҰ – бұл қауіпсіздік саласындағы ең күрделі проблемалар бойынша пікірталас үшін оңтайлы алаң екеніне мен сенімдімін. Осыған байланысты біз ЕҚЫҰ-ның кең байтақ кеңістігінде баршаны қамтитын және біртұтас қауіпсіздікті ой елегінен өткізуге қуатты серпін беретіні сөзсіз “Корфу үдерісіне” айрықша мән береміз.
Меніңше, ұйым стратегиялық маңызды бастамаларды, соның ішінде Еуропалық қауіпсіздік туралы шартты (ЕҚШ) ашық та қағидаттық тұрғыда талқылаудан бас тартпауы тиіс.
Осы заманғы жаһандық қатерлердің тағы бірі ЕҚЫҰ-ның барлық мүше елдері іс жүзінде белгілі бір дәрежеде бетпе-бет келген экстремизм проблемасы болып табылады. Сондықтан қауіпсіздіктің жаһандық мәселелері туралы сөз болғанда ұйым қатерлі ісіктің метастазасы секілді бүкіл осы заманғы әлемдік өркениетті біртіндеп дертке шалдықтыратын лаңкесшілдік пен экстремизмге ден қоймай тұра алмайды.
Тұтастай алғанда айтарлықтай елеулі де мәнді тарихи жәйтті, ал нақтылай алғанда ЕҚЫҰ континенттік еуропалық ұйымнан әлдеқашан жауапкершілік аймағы бойынша да, нақты жұмыс учаскесі бойынша да трансконтиненталдық сипат алған ұйымға айналғанын мойындау өте маңызды. Оның құрамына Еуропаның, Азия мен Солтүстік Американың елдері кіреді.
Сондықтан бүгінде еуропалық қана емес, сонымен бірге еуразиялық қауіпсіздік туралы айту әлдеқайда орынды болар еді. Әңгіме бүгінде берік еуропалық қауіпсіздікті қамтамасыз ету азиялық қауіпсіздік өлшемін ескерместен қағидатында мүмкін еместігі туралы болып отыр. Бүгінгі әлемдегі, соның ішінде Еуропадағы қауіпсіздік бұл мемлекеттер мен тұрақты армиялар тарапынан болатын жаппай әскери шабуылдың әлеуетті қатері ғана емес, сонымен бірге мүмкін болатын лаңкесшілдік шабуылдармен, этностық және конфессиялық ерекшеліктер негізіндегі жанжалдармен байланысты қатерлер де.
Біздің мемлекеттеріміздің қауіпсіздігі көрші мемлекеттердің, тіпті олар ЕҚЫҰ-ға кірмесе де, қауіпсіздігінен ажырағысыз. Осыған байланысты Қазақстан Іс басындағы төраға ретінде ЕҚЫҰ кеңістігіндегі жаңа сынақтарға қарсы тұру жөнінде барынша күш-жігер жұмсайды және лаңкестікке, трафиктің әрқилы түрлермен күрес және шекараларды нығайту саласындағы бірқатар маңызды жобалардың қосалқы демеушісі болып табылады.
ЕҚЫҰ-ға мүше 56 мемлекеттің 43-і қалай болғанда да Ауғанстандағы соғыс операцияларына немесе экономикасын қалпына келтіруге қатысып отырғаны белгілі. Сонымен қатар ауған проблемасын өңірлік ұйымдарды қоспастан шешу күрделі болатынын мойындаған жөн. ЕҚЫҰ осынау үлкен істе өзінің бос орнын, өзінің рөлін табуға тиіс және бұл тұрғыда Ауғанстан түрлі өңірлік ұйымдар арасында өзіндік бір көпір бола алар еді.
Қазақстан осынау қасіретті көп шеккен елді оңалту және жанжалдан кейін қалпына келтіру үдерісіне бірінші кезекте көңіл бөліп, Ауғанстандағы коалицияның күш-жігеріне қолдау білдіруде. Солай болсадағы біз бұрынғыша ауған проблемасының соғыс арқылы шешуі жоқ екендігіне сенімдіміз. Басқа көптеген елдер секілді Қазақстан тұрақты да бейбіт Ауғанстанның қалыптасуына шынайы мүдделі және ең алдымен гуманитарлық сипаттағы жобаларға күш-жігерді шоғырландыратын болады. Мәселен, әлемдік қаржы дағдарысына қарамастан біз Ауғанстанның бір мың азаматын қазақстандық оқу орындарында түрлі азаматтық мамандықтарға оқыту мақсатында 50 млн. доллар бөлу туралы шешім қабылдадық. ЕҚЫҰ-ның басқа мүше мемлекеттері түрлі салаларда осыған ұқсас бағдарламаларды әзірлей алар еді.
Осы тұрғыда маңызды жалпыазиялық форумның – Азиядағы өзара ықпалдастық және сенім шаралары жөніндегі Кеңестің (АӨСШК) рөлін бағаламауға болмайды, қауіпсіздік бөлігіндегі оның мақсаттары ЕҚЫҰ мақсаттарымен ұқсас. Ауғанстан АӨСШК-нің толық құқылы мүшесі болып табылады және бірқатар практикалық шараларды, мысалы, есірткінің заңсыз айналымымен, сондай-ақ жаңа сынақтар мен қатерлермен күрес саласындағы шараларды іске асыруға қатысуда.
Қазіргі кезде бүкіл әлем жаһандық қаржы-экономикалық дағдарыстың салдарымен күресіп, дағдарыстан кейінгі даму стратегиясын түзіп жатқанда алдыңғы тұрғыға жаһандық экономика мен экология мәселелері шықпай қоймайды. Алайда, ЕҚЫҰ-ның көптеген мүше мемлекеттері түрлі форматтағы, нақты айтқанда G-8, G-20, ШЫҰ деңгейіндегі форматтарға қатыса отырып, шешуші күн тәртібі ретінде осынау өзекті проблемаларды белсене талқылайды, ал ЕҚЫҰ аясында дағдарыс және дағдарысқа қарсы проблематика тіпті факультативтік деңгейде тікелей талқыланбаған екен.
“Екінші себет” мәселелеріне әлдеқайда байыпты назар аудару ЕҚЫҰ қызметін шынында да нақты мазмұнмен толықтыруға мүмкіндік беретініне сенімдімін. Қазақстандық төрағалық кезеңінде экологиялық қауіпсіздік мәселелерінің кешені маңызды орын алады, оларды ойдағыдай шешу бүкіл ұйымның ресурстарын біріктірмейінше және күш-жігерді келістірмейінше мүмкін емес. Әңгіме Арал теңізі мен Семей полигоны туралы ғана емес, сонымен бірге ЕҚЫҰ кеңістігінің Орталық Азия, Еуропа және басқа өңірлерінде орын алған көптеген басқа проблемалары туралы болып отыр.
Қазақстандық төрағалықтың басымдығы қатарына ұйымның көлік-коммуникациялық әлеуетін дамыту мәселелері жатқызылатын болады. Бірқатар географиялық, тарихи және экономикалық жағдайларға байланысты нақ Орталық Азияның – Батыс пен Шығыс елдерінің арасында тұрақты да қауіпсіз көпір болуға қабілетті кең байтақ әрі перспективалық өңір зор сауда және көлік әлеуетіне ие болып отыр. Бұл тұрғыда негізіне транзиттің, көлік пен логистиканың өзекті мәселелері алынған “Еуропаға жол” Мемлекеттік бағдарламасы айрықша мәнге ие болады.
Қазақстан “Батыс Қытай – Батыс Еуропа” көлік дәлізін жеделдете құру бойынша күш-жігер жұмсауда. Басқа да ірі ауқымды жобалармен бірлесіп бұл дәліз ХХІ ғасыр жағдайындағы “Ұлы Жібек Жолын” жедел өркендетуге жәрдемдесетін болады.
“Үшінші себет” мәселелері әдетте ЕҚЫҰ қызметінде стратегиялық маңызды орын алады. Қазақстан ұйымға төрағалық кезінде бұл мәселелерге барынша жіті назар аударатын болады. ЕҚЫҰ кеңістігіндегі шынайы қауіпсіздік адамның іргелі демократиялық құқықтары мен еркіндіктерін сақтап қорғамайынша мүмкін емес.
Қазақстан қолға алған сайлау, саяси партиялар, БАҚ, жергілікті өзін-өзі басқару туралы заңнаманы одан әрі жетілдіруге бағытталған қағидаттық тұрғыда маңызды қадамдар демократиялық құндылықтарға сөзсіз адалдығының дәлелі болды. Бұған қоса Қазақстанда адам құқықтары саласында 2009-2012 жылдарға арналған ұлттық іс-әрекет жоспары, сондай-ақ 2010-2020 жылдарға арналған Құқықтық саясат тұжырымдамасы қабылданғанын айта кетейін. Жуырда мен гендерлік тендік туралы заңға қол қойдым. Біз сондай-ақ тұрмыста күш қолдануға қарсы күресті күшейтіп, бала құқықтарын қорғауды қамтамасыз ету мәселелері бойынша заңнамаға елеулі өзгерістер енгізбекпіз.
Қазіргі кезде ЕҚЫҰ-ның бүкіл кеңістігінде ұлтаралық және дінаралық қатынастар проблемалары қайтадан өзекті бола түскенін байқамау мүмкін емес. Жасырын еңбек миграциясы мен ұлттық диаспоралардың келген елінің қоғамына кірігу проблемасы өткір қойылып отыр.
Еуропада орныққан құндылықтар жүйесі мен жедел өсіп келе жатқан ұлттық диаспоралар мәдениетінің арасындағы жанжалдар байқалады. Алайда әлемнің азиялық бөлігінде де өткірлігі бұдан кем емес проблемалар туындауда.
Екі ғасырдың тоғысында пайда болған жас тәуелсіз мемлекеттердің тұтас тобы әу баста осы заманғы әлемге кірігуге бағдарланған болатын. Бұл жас мемлекеттер азаттық пен демократия жолын таңдап алды.
Алайда мен саяси ұмтылыстар мен өркениеттік модельдер арасында айырмашылық жүргізгім келеді. Бүгінде “бір өлшемді әлем” және “әмбебап өркениет” – бұл енді көнерген утопия екендігі әбден айқын. Әлемнің түрлі өңірлерінің өмір салтын, дәстүрлерін, мәдениетін, этностық тарихын жоққа шығаруға болмайды. Қарсы келген жағдайда бұл негізінде батыстық даму моделін әлеуметтік, мәдени, діни қабылдамаушылық жататын іргелі дағдарысқа соқтыруы мүмкін. Бірақ та батыстық өркениеттің құндылықтары әлемнің басқа өңірлерінде де, сол секілді батыс қоғамының ішіндегі этностық диаспоралар тарапынан сөзсіз құрметтелуі тиіс деген қағида да сондайлық әділ болып шығады.
Жаһандық қаржы-экономикалық дағдарыс көрсетіп бергеніндей, әлдеқайда серпінді саяси идеялар туралы айтпағанның өзінде тіпті қалыпты экономикалық стереотиптерді абсолюттендіруге болмайды. Осы заманғы аса өткір көптеген проблемалар ұжымдық күш-жігермен ғана және консенсус негізінде ғана шешіле алатынына біз терең сенімдіміз.
Мәдениетаралық және өркениетаралық үнқатысу идеяларын жақтайтын, көпұлтты және көпконфессиялы мемлекет ретінде Қазақстан ұлтшылдықты, діни төзбеушілікті, нәсілшілдікті, ксенофобия мен антисемитизмді тиімді еңсеру үшін ұйымның айтарлықтай қуатты әлеуетін пайдаланбақ.
Бұл ізгі мақсаттарды Қазақстан ЕҚЫҰ аясында ғана емес, сонымен бірге АӨСШК, ШЫҰ, ЕурАзЭҚ, Ислам Конференциясы Ұйымы, ТҮРКСОЙ секілді ұйымдарға алдағы төрағалығы барысында да іске асыратын болады. Сондай-ақ еске сала кетейін, Қазақстанның бастамасы бойынша Біріккен Ұлттар Ұйымының 2010 жылды Мәдениеттер жақындасуының халықаралық жылы деп жариялау туралы арнаулы қарары қабылданды.
Біздің міндетіміз – ЕҚЫҰ бойынша әріптестерімізге ұлтаралық және конфессияаралық келісім саласында жинақтаған тәжірибемізді беру. Осыған байланысты өзінің оң рөлін 2010 жылға белгіленген ЕҚЫҰ-ның Төзімділік және кемсітпеушілік жөніндегі жоғары деңгейдегі конференциясы атқаруы тиіс. Мұсылман халқы басым зайырлы мемлекет, ИКҰ-ның мүшесі болып табылатын Қазақстан ЕҚЫҰ төрағасының лауазымында мұсылман және христиан өркениетін жақындастыру үшін, Шығыс пен Батыс арасындағы түсіністікті тереңдету үшін айрықша жауапкершілік сезінеді. Осынау ортақ мақсаттың практикалық тұрғысына ЕҚЫҰ мен ИКҰ арасындағы үнқатысуды белсенді ету жәрдемдесер еді.
2010 жылы Хельсинки Қорытынды актісіне қол қойылған күнге 35 жыл, жаңа Еуропа үшін Париж хартиясына – 20 жыл және Екінші дүниежүзілік соғыстың аяқталған күніне 65 жыл толады. Бұл оқиғалардың сәйкес келуінде терең нышандық сипат бар және ол ұйымға және оның Іс басындағы төрағасына айрықша міндеттемелер жүктейді.
Біз барлық осынау тарихи кезеңдерді “осы заманғы рухты” ескере отырып, ой елегінен өткізудің ең жақсы тәсілі 2010 жылы Қазақстанның жас елордасы – Еуразия кіндігінде орналасқан Астанада ЕҚЫҰ мемлекет басшыларының ұзақ уақыт күтілген саммитін өткізу болар еді деп білеміз.
Еске сала кетейін, ЕҚЫҰ-ның мұның алдындағы, Ыстамбұл саммиті, ұйым регламенті бойынша екі-үш жылда бір рет өткізіліп тұруына қарамастан, бұдан он жыл бұрын, 1999 жылы болған еді. Осыған байланысты біз осы саммитті Астанада өткізу идеясына белсене қолдау білдірген Ресейге, Францияға, Италияға, Испанияға, Австрияға, Түркияға, Сербияға, Словенияға, Белоруссияға, ЕҚЫҰ-ға мүше басқа мемлекеттерге шынайы ризашылығымызды білдіреміз.
Мұндай маңызды форумға халықаралық өмірдің шын мәнінде мәнді де өзекті мәселелері, бірінші кезекте қауіпсіздіктің біртұтас архитектурасын құру, “Корфу үдерісін” іске асыру, Ауғанстанды сауықтыру және көмек көрсету шығарылуы тиіс. Сонымен қатар Қазақстан саммиттің күн тәртібіне Этносаралық және конфессияаралық келісімді қамтамасыз ету жөніндегі іс-әрекет бағдарламасын әзірлеу туралы мәселені қосуды ұсынады.
Мемлекет басшыларының саммитін ойдағыдай өткізу жаңа тарихи жағдайларда Хельсинки рухын өркендету символы болар еді. Саммит ЕҚЫҰ-ға мүше мемлекеттердің көшбасшыларына “сағаттарын салыстырудың” және ұйымның көз жетерлік болашақтағы аса маңызды басымдықтарын айқындаудың бірегей мүмкіндігін береді.
* * *
Біз ЕҚЫҰ-ға төрағалыққа айқын ниетпен келеміз, ұйымның әбден нақтылы проблемаларын шешуге бағытталып келеміз. Қазақстан өзінің мүмкіндіктерін парасаттылықпен пайымдайды, алайда өзінің алдына барынша жоғары бағдарлар қойып отыр, оларға қол жеткізу ол үшін де, тұтастай ЕҚЫҰ үшін де пайдалы болады. Қазақстан 2010 жылы ЕҚЫҰ-ға табысты төрағалық етуді есептеп отыр, табысты дегенде өзінің ұлттық мүдделерін тиімді қорғауды ғана емес, сонымен бірге ұйымның өзін ХХІ ғасырдың жедел өзгеретін жағдайларына тиімділікпен бейімдеу жолы бойынша ілгерілетуді де түсінеді.
Қазақстан ЕҚЫҰ-ның халықаралық-құқықтық әлдеқайда жетілген мәртебесіне қол жеткізу қажет деп санайды және тиісті құжаттарды әзірлеу жөніндегі біздің ортақ жұмысымызды үйлестіруді жалғастырмақ.
Біз – реалистерміз және ЕҚЫҰ-ны жаңарту үдерісі тек 2010 жылмен шектелмейтінін айқын түсінеміз, бұл ұзақ перспективаға арналған міндет және ұйымның белсенді мүшесі ретінде Қазақстан осы бағыттағы тынымсыз да көп жылдық жұмысқа дайын.
Қазақстан ЕҚЫҰ-ға мүше барлық елдерді ортақ мүдделерге, іске асырылуы ЕҚЫҰ-ға қолдау болып, нығайтатын, ұйымға деген сенім мен құрметті ұлғайтатын ұжымдық мақсаттар мен басымдықтар үшін әрекет ету әзірлігін көрсетуге шақырады.
ЕҚЫҰ бүкіл әлемге өзінің “қырғи-қабақ соғыс” кезінде ғана тиімді болмағанын, сонымен бірге осы заманғы жаһандық саясат пен экономиканың жанды ағзасына тығыз тоқылған, белсенді даму үстіндегі құрылым болып қалатынын дәлелдеуі тиіс.
“Известия” газетінде және “Интерфакс” агенттігінің сайтында 28 қаңтарда жарияланған.