Әдебиет • 14 Қараша, 2017

Күйшінің күнгейі мен күңіренуі (Эссе)

1158 рет
көрсетілді
15 мин
оқу үшін

...Сексенінші жылдардың орта тұсында Жамбыл облыстық газетінің Шу, Мойынқұм аудандары мен Шу қаласындағы меншікті тілшісі болғанмын. Көгілдір көктемнің сәуір айының соңына таман екі күн бойы Мойынқұм ауданының шаруашылықтарын аралап қайтқан едім. Келген күннің ертесіне «Шу өңірі» газетінің редакциясына бет түзедім. Журналистер қауымы темекілерін тартып алып, кабинеттеріне жайғаса бастаған. Умэльс, Жақан, Жанайдар ағаларыма сәлем беріп: «Не жаңалықтарыңыз бар?» – деп ортақ әңгімеге тарттым. 

Күйшінің күнгейі мен күңіренуі (Эссе)

– Кеше кешкісін ауданға Мәс­кеуден Нұрғиса Тілендиев келіпті. Газетіңе ұлы композитор жайлы жазып бермейсің бе? – деп Жақан Тайжанұлының таңдайы таңқ етті. – Бұдан артық қандай жаңалық болады?

Ойланып қалдым. Күтпеген кез­десу болатындай. Редакция тап­сыр­масын күтіп отыра берсем, уақыт өте бермей ме деген оймен Жақаңа қарап:

– Нұрғиса ағаны қайдан табуға болады? – деп сауал тастадым.

– Естуімше қонақүйге орна­лас­қан тәрізді. Біздің үйдегі Алуа жеңешең Нұрғисаның қарын­дасы болып келеді. Біреуі шапыраш­ты­ның ұлы, біреуі шапыраштының қызы. Мен жұмысқа жиналып жат­қан­да ол: «Ағама барып сәлем бере­мін», деп айтқан еді. Шамасы, қазір сол жақта шығар. Сен де барып қайт, – деп, тиянақты тапсырма берген болды. 

Редакция мен қонақүйдің арасы қол созым жер деуге болады. Екінші қабаттағы №1 люкске жақындап келіп, бөлме есігін қолымен жай ғана тақылдаттым. Менің дыбыс бергенім естілмеді ме, әлде басқа себебі болды ма, іш жақтан жауап болмады. Қалың есіктің тұтқа­сын мығым ұстап, есікті айқара ашып, «Ассаламағалейкум, ардақ­ты Нұрғиса аға», деп бөлмеге батыл­дау болып кіре бердім.

Қадірлі қонағымыз бар пейілі­мен беріліп, сол қолымен күй тартып, шабыттанып отыр екен. Күм­бір­летіп күй тартқанда қорғасындай балқи­тын болуы керек, көз алдына түсіп кеткен шашын қайыруға да шамасы жетпей жатқан сияқты. Арқасының қозғаны соншалық, бір орнында бәйек тауып отыра алмайтын тәрізді. Ақыры, тартқан күйін аяқтап барып:

– Сіз кім боласыз? – деп назар аударды. Дауысы өктем әрі тосын шықты. Мені жақтырмаған сыңайлы.

– Облыстық газеттің меншікті тілшісімін, сізден сұхбат алуға келген едім.

– Мен ешқандай тілшіні шақырт­қан жоқпын. Бөлмеден шығып тұрыңыз, – деді ашу шақырғандай.

Ұлы тұлғадан осыншама сөз ести­мін деп ойламаған мен абайсыз­да шоқ басып алғандай шошындым.

Салым суға кетіп, түске жақын үйіме әзер жеттім. Табалдырық­тан аттай бере телефон шырылдап қоя берді. Жедел трубканы құла­ғыма тосып едім, хаттар бөлімінің меңгерушісі екен:

– Жақында  ғана Мәскеуге «Оты­рар сазы» ұлт-аспаптар оркестрін бастап барған Нұрғиса Тілен­­­­диевке КСРО Халық әртісі ата­ғы беріліпті. Сол кісі Алматыға ба­ра жатып, Шуға ат басын бұрып­ты. Жедел­­детіп жолығып, сұхбат ал­ға­­ның дұрыс болар еді. Жазған дү­ниең бүгінгі нөмірге салынады, – деп ескертті.

Бөлім басшысына мен Нұрғиса ағай туралы жазып бере алмайтынымды ашып айттым. Ол:

– Неге жазбайсың? – деп таңыр­қа­ғанын дауысынан аңғардым. Болған жайды боямасыз баян­дауыма тура келді. Ол бас редактор­мен ақылдасып алып, хабарласаты­­нын айтты. Арада сүт пісірімдей уақыт өтпей жатып бөлім меңгеру­шісі тағы да хабарласып, маған түс ауа аупарткомның бірінші хат­шысы Нұрғали Торғаевқа жолығуым­ды ескертті. Жазған құлда шаршау бола ма? Түстен кейін аупарткомды бетке алып, ұшып бара жатқан­мын. Алдымнан Әбекең қарсы жо­лық­ты. Асығып, аптығып бара жат­қанымды байқаған болуы керек.

– Қос өкпеңді қолыңа ұстап қай­да барасың? – деп алдымды бөгеді.

– Өткен-кеткен жайларды қыс­қаша баяндап бердім. Ол көп ойланбастан:

– Бірінші хатшыны мазалап қайтесің, менімен бірге жүр. Нұр­ғиса ағаңмен жолықтырамын – деді.

– Сіз ол кісіні танисыз ба?

– Танығанда қалай, жақсы танимын...

Бөлмеге кіріп барғанымыз сол екен, қонағымыз оң қабақ танытып:

– Қалай қусирақтарым, кел­діңдер ме? – деп жарқын үн қат­ты. Түске дейін­гідей емес, Нұр­ағаң­­ның жүзі жа­дырап тұрға­ны­на сенер-сенбе­сімді білмедім.

– Нұреке, мына жігіт облыстық газеттің тілшісі еді, сізден сұхбат алғысы келеді, – деп Әбекең төте­лей сөз сабақтады.

– Бұл жігітті танып қалдым. Қа­дал­­ған жерінен қан алмай қой­май­­ды екен. Алдымен ертеңгі сағат 10-да басталатын репетицияға қатыссын...

Ақыры не керек, ойға алған шаруам­ның оңтайлы сәті түсіп, Нұра­ғамен сұхбаттасып, оқырман­дар назарына көркем дүние ұсын­дым. Атап айтар жай, Нұре­кең Әбе­кең­ді шынайы сыйлайтын­дығы­­на көз жеткіздім. Өзара бір кездесуінде Нұр­ғиса Тілендиев Әбдімомын­ды құшағына алып тұрып:

– Мен сен сияқты күйші емес­пін, музыкантпын, – деп қадір тұтқан­дығы күні бүгінге әлі есімде.

Таңертеңгілік уақытта Әбекең жақсы доспен өткен жарқын жүзде­су­лерін еске алып, шабыттанып отырған сәтінде телефон шыр ете қалды.

– Иә, тыңдап тұрмын.

– Папа, сүйінші, немерелі болды­ңыз, отбасыңыз тағы да бір батыр­мен толықты, – деді үлкен ұлы Талғат.

– Бәрекелді балам, байғазыңды беремін.

– Есімін қоюды сізге жүктеп отырмыз.

– Шешімдерің дұрыс екен. Ұлдың аты Нұрғиса болсын! Қазақ­тың игі дәстүрі осы емес пе? Аты аңызға айналған тарихи тұлғаның атын телісек, атымен бірге атағы да жұғысты болар...

Ұлыларды ұлықтауда, олардың есімдерін есте сақтауда Әбекеңнің ісі көпке үлгі бола алады. Мәселен, кенже ұлы дүниеге келгенде оның есімі Әбілахат болсын деп өзі қойған-ды. Бұл абзал да ардақты ағаның есімі елге кеңінен танымал композитор Әбілахат Еспаевқа деген зор құрмет десек, жарасымын тапқандай. Еспаевтың басқа әндерін былай қойғанда, «Ұстазым, менің ұстазым» әні арқылы бүкіл қазақ мұғалімдерінің атақ-даңқын асыратын рухани ескерткіш іспетті.

Қырық төрт жылдан аса уақыт өнерсүйер қауымының ыстық ықыласы мен сүйіспеншілік сезімі­не бөленген Әбекеңнің «Ерке сыл­қым» күйінің даңқы алыс­қа тарап тұр. Осы күй жаңа шық­қан кезде Шымкенттегі бауыры, інісі, қала­мы жүйрік қаламгер Қа­рауыл­­бек Қазиев арда тұтқан аға­сына телефон шалғанда: «Ақса­қал, біздің Оңтүстіктің таңы «Ерке сыл­қым­мен» атады, кеші «Ерке сылқыммен, батады» деп қуаны­шын бөлісетін көрінеді. Бір орайы келгенде Әбе­кеңнен ініңіз сізді неге ақсақал деп атап кет­кен­дігін сұрағаным бар. «Қарауыл­бек пен Әлдиханнан екі жас үлкен­дігім бар. Бәлкім, содан болар екеуі де мені «ақсақал» дей­тұғын. Оның жай-жапсарын екеуі­нен ашып сұрамаппын.

Құдайға шүкір, сұлулықтың сим­­волына, жастық шақтың жалынына, мөлдір махаббаттың мәйе­гіне ай­нал­ған «Ерке сылқым» күйі­нің айы оңынан туып, бағы жанды. Қо­лы­на домбыра ұстаған екі қазақ­тың бірі «Ерке сылқымды» тарт­па­са сахнаға шықпайтын болды. Бал­­ғын жастан бастап, қарт­тық­қа қадам басқандар да «Ерке сыл­қым­ды» шертпейтін болса, көңіл­дері көн­ші­мейтінін, айыздары қан­байты­нын анық сезінді. Қан­дай ауылда қандай той болса да, қай қалада қандай байқау ұйым­дас­ты­рылса да «Ерке сылқым» күйі орын­далмай өтпейтін болды. Бұл күнде «Ерке сылқым» күйін Желді­бае­в­тың күйі дегеннен гөрі елдің күйі, ха­лықтың күйі десек жарасатын сияқты.

Өмірде шаттанып, қуана білетін Әбекең тіршілік түйткілдеріне тебі­рене де біледі. Ауылға ат басын бұр­ғанда әкесінің құрдасы Ыды­рыс ақсақалға арнайы сәлем бермесе көңілі көншімейтін, көңілі көтеріл­мейтін. Ол қай кезде де сәлем беріп бара қалса: «Өзіңдей перзенті бар Желдібайдың арманы жоқ шығар» деп сақалын сауып, өзегін өртеген өксігін баса алмайтын. Бұл көріністі көзбен көріп, жүрекпен сезінген Әбекең алғашында «Ыдырыстың шертпесі», кейін «Ыдырыс» атты күй шығарды. Жар сүйсе де  бала сүй­меген шерменде көңілдің ішкі жан күй­з­елісін күй арқылы жеткізе білді.

Ердің жасы елуге жетпей, өмір­ден ерте озған Қарауылбектің қазасы да оның қабырғасын қайыс­тырып, ет жүрегін езгіледі. Болаша­ғы­нан көп үміт күттірген қаламгер бауырын таусыла жоқтаған Әбекең «Бозжігіт» күйін шығарды. Өйткені Қарауылбек аға республикалық байқауларға қатысқанда өз тегін жасырып, «Бозжігіт» деген бүркеншек атын пайдаланатын. Бұл күй жазушы ағаның өзі тірі кезінде өзіне қой­ған аты сақталсын деген ниет­ті қуаттаумен сабақтасып жат­қан сыңайлы. Сонымен қатар Ә.Жел­ді­баевтың «Сұлу төр», «Қызыл гүлім қырдағы», «Шырай­лым» және тағы басқа әндері әлі күнге де­йін күміс көмей ән­ші­лердің репертуарынан түсіп көр­ген емес. Оның рухани мұрасы бай болғандықтан, жыл сайын шы­ғар­машылық кештері өткізі­ліп тұрады. Атап айтқанда, көрер­мендер алдындағы есепті кез­десулері Алматы, Шымкент, Атырау, Астана, Тараз қалаларында өткі­зіл­геннің өзі айтуға ғана жеңіл нәрсе. Бұл кездесулердің астарында қаншама тер мен ізденіс жатыр десеңізші?! Осы кездесулердің көбі­сінде Әбекеңнің күйлері мен ән­дерін Құрманғазы атындағы ака­де­миялық ұлт-аспаптар оркестрі сүйе­­мелдегенін сүйіспеншілікпен жет­кізе білу бір ләзім. Аталмыш оркестрге белгілі дирижерлер Жанас Бекентұров пен Айтқали Жайылов жетекшілік жасады. Ұзақ жылдардан бері Әбекең академиялық оркестр­мен шығармашылық одақ құрып, тығыз байланыста жұмыс істеп келе жатқан жайы бар. Бұған ұлт­тық оркестрдің жиырмадан аса туын­дысын сүйемелдеп келе жат­қа­нын айтсақ та жеткілікті.

Бірде Шуға Әбекеңмен бір жыл­да туған құрдасы, сырласы, қоғам қайраткері, ақын Арғынбек Бек­босын арнайы іздеп келді. Құтты қона­ғына қой сойып, өзіндік құрмет көрсеткен күйші-композитор ақ дас­­тарқан жайғызып, 1937 жылы дү­­ниеге келген жақсылар мен жай­саң­­­дардың біразын жинап алды. Бал­ғын шақтарын Ұлы Отан соғы­сы­­ның ауыртпалығы жаншыған құр­дастар түннің бір уағына дейін өзара әзілдесіп, қалжыңдасып күлкіге қарық болған-ды. Бәрімізде де қатар – құрбы бар-ау, бірақ бұл кісілердің бір-біріне деген шынайы қарым-­қатынастарын қара сөзбен айтып жеткізу екіталай дүниедей көрінді.

Қазақ әдебиеті мен мәдениетінің жарық жұлдыздары Қарауылбек Қазиев, Арғынбай Бекбосын, Әлди­хан Қалдыбаев және Әбдімомын Желдібаев бір-біріне бауыр басқан, бір-біріне қадірі асқан дарқан көңіл достар еді. Олардың әрқайсысының орны бір бөлек екенін үнемі мақтан тұтатын Әбекең ізгі жандар жайлы әсерлі әңгімелерін аузынан тастамайды. Достыққа адал, парасатты пейілінен айнымаған жанның жүрек жылуы алаулағанның үстіне алаулап келеді. Бұл да болса оның жақсы жақ­тары­ның бір парасы деу­ге болады.

Тәңірі тал бойына талант дарыт­қан елден ерек туатын өнер ие­лерінің де болмысы бөлек. Сайын дала­ның үнін күмбірлеген күйіне теліп, домбырадан төгілте тасытып, сегіз сері күн кешіп, өнерде өзінің қолтаңбасын қалдырып, өнердің өресіне шығып қана қоймай дәстүр жалғастығын жаңғыртып, ұлы өнер ұрпаққа да ұласатынын дәлелдеген өнерлі жандар өлкесі өнерге өз үле­сін қосуда. Перзенттерінің ішін­де ата өнерді үлгі тұтқан, бойына та­лант­тың дәні егілген ұлы Тал­ғат­тың да, Талғатынан тараған неме­ре­лерінің де өнерге бейімдігі басым. Талғаттың жары Сәуле Желді­баева да өнер ауылынан алыс емес. Өнерлі отбасының өлкесіне табан тіреген келіннің келістігі, бұл да бір Алланың қалауымен шығар. Тал­ғат пен Сәуле ортасының көрі­­гін қыздырып, көрген жанды сүй­­сінту­мен келеді. Заман ағы­мы­­нан қал­­май өнерді білім-білік­тілік­пен ұш­­тастыру жолында еліміз­дің маң­­да­йалды оқу орындарын бірі үз­дік тәмамдаса, бірі әлі де оқу үс­тінде. Талғат Желді­баев А.Жұ­б­анов атын­дағы музыка мек­те­бін, одан соң кон­сер­ватория­ны бі­тір­се, Талғаттың қызы Меруерт Жел­­ді­баева Қазақ ұлт­тық му­зыка академия­сының дом­быра факуль­­тетін ойдағыдай тәмам­дады. Неме­ре­­лері Меруерт пен Шал­­қар да бір­­не­ше рет шетелдер­ге де барып, қазақ­­тың ұлттық өне­рін үл­кен сахна­лар­да асқақтатып жүр.

Елбасының саясатының нәти­же­сінде елімізде ұлттық мәдениет пен өнерге мемлекеттік қолдау жан-жақты жасалып жатқаны бел­гілі. Соның айғағы – екі жылда бір рет Тәуел­сіздік күні қар­саңын­­да бері­ле­тін мемлекеттік сый­­­лық. Міне, осы сыйлыққа «Пара­сат», «Құрмет» ордендерінің иегері, Қазақстанның еңбегі сіңген қай­раткері, күйші-ком­позитор Әбдімомын Желдібаев лайық деп білемін. Өткен ғасырдың 70-жылдарында дүниеге келсе де, күні бүгінге дейін маңызын жо­ғалт­паған «Ерке сылқым» күйін біл­мейтін қазақ кемде-кем шығар...

Ахметжан ҚОСАҚОВ,
Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері

Жамбыл облысы,

Шу ауданы