Жалпы, бұл мереке қайдан пайда болды? Біз оны не үшін атап өтеміз?
Біріншіден, ел көкейіндегі ойды ел басшылығы дөп басса, ол халық талғамы мен таңдауын көрсететін іс-шара болады. Екіншіден, мейрамның аты мен заты үйлессе, бұл – мемлекеттің жеңісі.
Тарихты зерделесек, ХХ ғасырдың басынан бері ғана Қазақстанға 5,6 миллион адам қоныс аударыпты. Бір жағынан саяси қуғын-сүргін, екінші жағынан аштық пен жоқшылыққа амалсыз ұрынған қазақ халқы өзінің тұрмыс тауқыметіне қарамай ел шетіне түрлі жағдаймен жетіп сұлаған (олар үшін де бір «Алқакөл сұлама») сан этнос өкілдеріне көмек қолын созып, қамқорлық жасады.
Тоталитарлық жүйенің қылмыстық, адами ұғымға жат саясаты өз жерінен азапталып айдалған, қорланған, қуғын-сүргіннің ең сорақысын көрген ұлттарды моральдық тұрғыдан жермен жексен етуді ойласа да, Қазақ елінің қасиеті ол кісәпірлікті орындатуға мүмкіндік бермеді. Олар әлемге гуманизм шуағын шашқан әл-Фараби мен Абай, Шоқан мен Әлихан жұртынан, топырағынан пана тапты. Қиын-қыстау жылдары Қазақстан жоқтаушысы жоқ, бірақ маңдайында бақ жұлдызы жанған бар мүсәпірдің, кембағалдың Отанына айналды.
Бұл жағдай бізге де сабақ еді. Миллиондаған тағдыр талқысына куә болып, олардың қасіретін жүрегімізден өткізе жүріп, халықтың бірлігі мен келісімі құндылығын қалыптастырдық. Біз ата-бабадан жеткен имандылық пен қайырымдылық қадірін түсіндік. Ынтымақтастық, қолдау мен қорғау, ризашылық сезімдері тірлігіміздің ажырағысыз бөлігіне айналып, қоғамымызда нық орнықты.
Қазақстанда этностардың бір-біріне деген мейірімі, қазақ ұлтына деген ықылас-пейілі тарихи жадты жаңғыртып, халықты біріктіруші, тұтастандырушы ұлттық кодтың адамгершілік императиві ретінде ерекше мәнге ие бола бастады.
Алғыс айту күні мерекесін белгілеу туралы Президент Жарлығы тарихи жадты қастерлеудің, береке-бірлік мәнін терең түсінудің, Отан және халық үйлесімі маңызына жауапкершілікпен қараудың іргетасын мызғымастай етті.
Егер біз тарихты жүйесіз фактілер мен эпизодтардың байланыссыз жиынтығына айналдырсақ, түсінік те, таным да айдалада қалады. Жеке оқиғалардан ешкім дамудың тұтастай бір бейнесі мен шындығын көре алмайды. Бұл ұрпақтар арасындағы сұхбаттың үзілуіне, жадысыздық трагедиясына және ұлттық нигилизмге алып келеді.
Біз үшін тарихи жад дегеніміз – ұжымдық азаматтық бірегейліктің базалық элементі. Бұл – ескінің соңы, жаңаның басы. Дәлірек айтсақ, адамды, халықты адастырмас ішкі түйсік пен баянды тәжірибенің үйлесімі.
Тарихи жадты пәнаралық зерттеулер саласы ретінде қарастыруда француз әлеуметтанушысы Морис Хальбвакстың орны ерекше. Ғалым «әр ұлттың бірегейлігін айқындайтын өз тарихи жады болады» деген ойды айтты. Нәтижесінде француз тарихшылары Пьер Нора жетекшілігімен «Жад орындары» атты ауқымды жоба қабылдап, біршама батыл зерттеулер жүргізді.
Бұл жоба Франциядағы ұжымдық жадты қалыптастыратын орындарды, жерлерді, заттарды, оқиғаларды айқындады. Француз ұлттық бірегейлігінің рәмізді алтын қазығы ретінде Пантеон, Жанна д’Арк ескерткіші, Салтанат аркасы (Триумфальді арка), Коммунарлар қабырғасы және басқа да жекелеген орындар, белгілер, жоралғылар, дәстүрлер «символдық объект» ретінде белгіленді.
«Өткеннің қирандыларынан құралған фрагменттер бізге құндылықтардың пайда болу, жоғалып кету, бөлшектерге бөліну, қайтадан табылу, пайдаланылу, жету тәсілін үйретеді» деп жазады Пьер Нора. Бұл іргелі ұстаным Францияның тарихи жадын отарлық саясат зардабынан азат етуге, азаматтық бірлесудің биік деңгейіне қол жеткізуге мүмкіндік берді.
Франциядай озық елдердің мысалы, тәжірибесі Қазақстанда да өз дәстүріміз бен таным деңгейімізде өтіп жатқаны жалпыадамзаттық жаңғыру белесі дер едік.
Мемлекет басшысы тәуелсіздіктің алғашқы күндерінен бастап қоғамдағы татулық пен келісімге, ұлттық бірегейлік пен әлемдік үйлесімге, бәсекелестікке аса мән берді. Осы аяда тарихты терең де анық түсінбейінше қалаған нәтижеге қол жеткізу мүмкін еместігін де жиі еске салды.
Бұл ретте биыл құрылғанына 23 жыл толғалы отырған Қазақстан халқы Ассамблеясының жұмысына айрықша рөл беріліп, зор міндет жүктелді. Н.Назарбаевтың әлемдік феномені де осы идеяны көшбасшы ретінде көтеріп, жүзеге асыруында еді.
Ассамблея қызметіне арқау болған негізгі қағидаттар, тұжырымдар – «Әр алуандықтағы бірлік», «Бір ел – бір тағдыр». Елбасы көреген стратег ретінде осы қағидаттарды кезең-кезеңмен орындау барысында қоғамды тұтас жұмылдыра алды. Отанның дамуы жолындағы осы бірлік пен тірлік, серпін мен сергектік, жауапкершілік пен жасампаздық қоғамдық сананы жаңғырту бағдарламасына іргетас болды.
Президенттің «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» мақаласы халқымыздың өткенін, бүгінін және болашағын үйлестіретін тұғырнамаға айналды. Мұндағы қазақ әліпбиін латын графикасына көшіру, «Жаңа гуманитарлық білім. Қазақ тіліндегі 100 жаңа оқулық», «Қазақстан киелі жерлерінің географиясы», «Туған жер», «Жаһандағы заманауи қазақстандық мәдениет» жобалары – Пьер Нора теориясының шекарасын практикалық тұрғыда кеңейте түсіп, әлемдік ақыл-ой бәсекесіндегі Астананың асқарын айқындады. Қоғамдық сананы жаңғыртудың алты бағыты жалпыұлттық бірегейлікті көздеп, аса шетін этностық тарих пен тарихи жадтың өзара байланысын қалыптастырады. Басты мақсат – қуатты және жауапты адамдардан тұратын бәсекеге қабілетті ұлт қалыптастыру. Тек тамырды үзбеу, төлтума «менді» сақтау.
Ойлана қарасақ, Алғыс айту күні өз бірлігімізді, бірегейлігімізді сезінуге ғана емес, рухани сенім мен жауапкершілікті көрсетуге мүмкіндік береді. Бірінші кезекте ол шынайы ел болып ұйысу сынды жаңашыл құбылыстың табиғатын түсінуге ықпал етеді.
Жалпыхалықтық жаңғырудың көшбасшысы – Президент Н.Назарбаев «Тәуелсіздік дәуірі» кітабында осы тезистің мәнін, тарих пен қазіргі заман байланысын терең байыптайды. Дәуірнамалық бұл еңбектегі мына жолдарды естеріңізге сала кетейік: «Ел тарихына түрлі этностардың қосқан үлестерін және қазақтардың басқа халықтармен ғасырлар бойғы мәдени және экономикалық өзара қатынасын жоққа шығаруға болмайды. Ол – ол ма, бізге жалпыхалықтық тарихи сана қажет. Біздің тарихты түсінуіміз тұтас, оң бағытты болуы керек және қоғамды бөлмей, біріктіруге тиіс».
Сондықтан Алғыс айту күні – ортақ мұрамызға деген құрмет, өзара көмек пен қолдау көрсету күні. Бұл – тарихты таяныш, сенімді сүйеніш ету күні. Бұл – «Рухани жаңғырудың» рәмізді биігі.
Ата-анаға, достарға, көршіге, дәрігерге, ұстазға, ең бастысы туған елге алғыс білдірмей бірлігі жарасқан қоғам құру мүмкін емес.
Есеп пен пайдаға құрылған, тек қана рационализмге арқа сүйеген қоғам бірлігі ұзаққа бармайды. Егер қоғамда адами алғыс, қарапайым ризашылық азайса, бұл ішкі «моральдық барометрдің» жұмыс істемейтіндігін айғақтайды. Мұның кеселі мен кесірі бірдей: тұрақты байланыстар үзіліп, адамдар бір-біріне қажет екенін ұмытады. Адамшылық туралы ұғым жойылады. Өркениет, дәстүр жетістігі аяққа тапталады.
Ал халықтың қанағат пен ризашылығы негізіндегі бірлігі әлеуметтік-мәдени ынтымақтастыққа, ағайын мен тамырдың сезімін дөп басатын эмпатияға жол ашады.
Қазақстан халқы Ассамблеясы дәстүрлі «Тарихтан тағылым – өткенге тағзым» атты жоба шеңберінде жыл сайын тоталитаризм жылдары жазықсыз қаза тапқан, қуғын-сүргінге ұшыраған жандарды бірлесе еске алуға түрлі этнос өкілдерін қиындықсыз жұмылдырады. Осы шараларда қуғын-сүргінге ұшырағандар мен жер аударылғандардың ұрпақтары әлемнің түкпір-түкпірінен келіп, Қазақ еліне алғысын жаудырады, ата-аналарына сенім шуағын сепкен жұрттың жалғасымен кездеседі.
Жыл сайын Алғыс айту мерекесі аясында жалғызілікті адамдарға, қарттарға көмек көрсету, мұқтаж жандарға қаражат жинау ҚХА-ның барлық медиация кабинеттерінде, Құқық қорғау қызметтері мен халыққа қызмет көрсету орталықтарында танымал кәсіби медиатор-сарапшылардың қатысуымен өтеді. Бұл ретте «Қайырымдылық керуені» іс-шарасы, медиациялық акциясы халық көңілінен шығып жүр.
Жергілікті атқарушы органдар «Таза аула, таза көше», «Таза қала», «Таза ауыл» атты өңірлік байқаулар өткізіп, туған табиғатты аялау мен көгалдандыруға қатысты жобаларды жүзеге асыруы да жан қуантады.
Елдік дәстүрде жастар ахуалы, танымы, тілегі әрқашан қаперде болады. Рас, жастардың санасы көп жағдайда еркін жүріп-тұруға және өзгеріске бейім. Мемлекет басшысы осы мәселеге жіті көңіл аударып, Қазақстан халқы Ассамблеясы түрлі алаңда жастармен тұрақты дидарласа, сұхбаттаса бастады. Әртүрлі буын өкілдерінің этностар мен конфессиялар қайраткерлерімен кездесуі өз нәтижесін беріп те келеді.
Қазір ауыл мен қала арасы жақындай түсті. Мұның түрлі объективті себебі бар. Ең бастысы, қала мазмұны елдік құндылықтарды бойына сіңіре бастады. Бұл, әрине тәуелсіздіктің жемісі. Дей тұрғанмен, ішкі миграция жағдайында қала мәдениеті, қала өркениеті деген ұғымдарды шынайы көрсете білу де – азаматтарымыздың мойнындағы қарыз бен парыз.
Бірде Қазақстан Елтаңбасының авторы, сәулет профессоры Жандарбек Мәлібекұлы бізге «Тамыр» атты тұрғын үй кешенінің жобасын көрсетті. Мұндағы идея – Қазақстан құндылығының қазақ мәдениеті мен түрлі этностар мәдениетінің бірлігінде екенін көрсету. Күн сәулесі дәліздер мен пәтер бөлмелеріне молынан түседі. Кіреберіс пен холдарда ел асқақтығын аңғартатын детальдар көрініс тапқан. Ең бастысы, мұндай үйде тұратын жас ұрпақ сәт сайын, күн сайын сәулет үлгілерінен, монументальды штрихтардан, дәліз қабырғаларындағы суреттерден ел дәстүрі мен құндылығын бойына сіңірер еді.
Қазір балалар мен жасөспірімдер сурет салу мен ән-күй өнеріне өте құмар. Бұл – жақсы үрдіс. Біз де балалар көрмесіне барып тұрамыз. Сонда байқағанымыз, түрлі этнос өкілдерінің балақандары суреттеріне көбіне-көп қазақ этнографиясын (жайлау, төрт түлік, көш, қыз ұзату, әшекей бұйымдары, т.б.) тақырып етіп алады екен. Бұл олардың білім, таным деңгейін көрсетеді. Сондай-ақ ата-анасының да ел тарихына деген ынта-ықыласын байқатады. Осы жақсы нышанда мектептің де орны бар.
Тарихи жадты жаңғырту, дәстүрлі құндылықтарды сақтап дамыту – көп салалы жұмыс. Кейде БАҚ пен экранды шолып отырып, ұлтым дегенде орынды-орынсыз кеудесін соғатын мамандардың өз материалына жауапсыз қарайтынына қайран қаламыз. Олар зерттеу кітаптарын қарауға ерінеді, тіпті сайттан да керекті деректі талғаммен ала алмайды. Ал енді орыс және ағылшын тілінде шыққан ұлт мәдениеті туралы қайсыбір мақаланы оқып, телехабарды көріп, мамандардың кәсібилігі мен түйсігіне қуанатынымыз бар. Сондықтан қазақ руханияты туралы жақсы материалдар тек мемлекеттік тілде даярланады деп келте ойлап қалмайық. Дәл бүгін ұлт мәдениеті мен өнерін БҰҰ-ның қай тілінде жариялау да маңызды. Тіпті бұл біз үшін қажет-ақ!
Көркем фильм арқылы тарихи шындықтың синергетикалық әсерін жеткізу деген ұғым бар. Режиссер А.Сатаевтың «Анаға апарар жол», С.Нарымбетовтің «Аманат», С.Тәуекелдің «Жерұйық», Р.Әбдірашовтың «Сталинге сыйлық», А.Райбаевтың «Алжир», Б.Қалымбетовтің «Талан» және тағы басқа фильмдер бұған мысал бола алады.
Мұндай кең тынысты фильмдер – біздің бірегейлігіміздің айнасы, екінші жағынан оларды «тарихи жадты жаңғырту институттарымен» – мұрағатпен, музеймен, кітапханамен, деректер қорымен бір қатарға қоюға болады.
Қорыта айтсақ, әлімсақтан тарих – адамзаттың өмірдегі ұстазы. Қазақстанның тарихы мен тағдыры – миллиондаған жандардың кездесу мен бауырласу жолы. Адамшылықты үйрену әліппесі, парыз бен қарызды түсіну оқулығы.
Әліппеміз әлеуетті, оқулығымыз олжалы болғай!
Дархан МЫҢБАЙ,
Парламент Мәжілісінің депутаты, Қазақстан халқы Ассамблеясы Кеңесінің мүшесі