Қазақстан • 05 Сәуір, 2018

Джованни Браголиннің «Баланың көз жасы» картинасы

1036 рет
көрсетілді
9 мин
оқу үшін

Жансыз сурет болса да өн бойына сансыз сыр мен тылсымды сыйдырып жатқан, талай пікірталас пен үрейге арқау болған өнер туындылары төңірегіндегі қайшылық пен жұмбақ қай кезде де толастаған емес. Атақты қылқалам жауһарларына қатысты мистикалық тарихтың да көп айтылатындығы сондықтан болса керек. Сурет сырына бойлап жүрген өнертанушылардың пікірінше, туынды салынар кезде тылсым күштің де әсері болуы мүмкін екен. Тіпті көптеген танымал туындылардың әлдебір жұмбақ жағдайда авторын жындандырып жіберуі, болмаса жазылмайтын науқасқа ұшыратуы, тұрған жерінде өрт шығарып, айналасын жалынмен шарпуы деген сынды таңғажайып әңгімелерге де жиі кезігеміз. Бәзбіреулер бұған сеніп, секем алып жатса, екіншілері кезекті бір кездейсоқтық деп қарайды. Ал енді біреулері мұны «туындының да тағдыры болады» деп түсіндіреді.

Джованни Браголиннің «Баланың көз жасы» картинасы

Соңынан осындай тылсым­ мен жұмбақ ерткен әйгілі ита­лиялық суретші Джованни Бра­голиннің «Баланың көз жасы» (The crying boy) картинасының «тағ­дырын» жоғарыда келтір­ген тұжырымдардың қай-қайсы­сымен де байланыстыруға, ор­тақ ұқсас­тық табуға болады. Әйт­се де, бұл шығармаға тиесілі ая­ныш­­ты тағдырдың тамыры кей­­бір сәтте қарғыс, көз жасы деген қазақы тыйыммен астаса­тындай көрінеді. Расымен де, қа­зақта «көз жасы жібермепті...», «қар­ғысына қалды» деген ауыр сөз бар. Біреуге қиянат жасап, көз жасына қалғанда үлкендердің осылай айтып жатқанын талай естідік. Тыйымның құлаққа сіңіп қалғаны соншалық, кез келген адам шамасының келгенінше ешбір жанға қиянатын тигізбеуге, барынша ізгілікке жақын өмір сүруге тырысады.

Ал есімі жаһанға мәшһүр атақ­­ты италиялық қылқалам ше­­бері Джованни Браголин шы­ғармашылық әлемнің қызығына шырмалып жүріп осы бір күллі адамзатқа ортақ «обал» ұғымын ескеруді есінен шығарып алса керек. Өлмейтін өнер тудыруды армандаған суретші аяушылық пен үрейді ұмытады. Туған баласын отпен қорқытып, қасақана жылатып, соңында ұлының қар­ғысына қалады.

Джованни Браголин – Ита­лия мен Испания елдеріне ор­­тақ талант. Венеция қала­сында туғанымен, негізгі шығарма­шы­лығы испан жерінде өмірге келген­діктен, кейбір сәтте сурет­ші­ні испаниялық деп те атап қа­лады. Шын есімі – Бруно Амадио. Бірақ көпшілік қауым өнер иесін Джованни Браголин деген бүркеншік атпен таниды. Қылқалам иесі негізінен өз туындыларына сәби көңілдің күлу, жылау, мұңаю, қуану сынды шынайы сезімдерін арқау еткен. «Баланың көз жасы» – қылқалам шеберінің алғашқы тәжірибесі емес. Бұл картинаға дейін де автор «Сыған циклі» аталымындағы суреттер топтамасын өмірге әкелген болатын. Бір қызығы – циклдің атауы айтып тұрғандай, топтамаға енген суреттердің барлығын бірдей сыған сәбилері құрамайды. Маз­мұны аралас. Сонысына қа­рамастан, автордың аталмыш топтаманы неге бұлай атағаны күні бүгінге дейін беймәлім. Әйтсе де, Браголиннің «Сыған цикліне» енген жылаған баланың 20 түрлі бейнесі бедерленген картиналары бір төбе де, «Баланың көз жасы» туындысы өз алдына бір төбе. Себебі бұл шығарманың көркемдік деңгейі де, тағдыры да, соңынан ерткен жұмбағы мен тылсымы, атағы да суретшінің өзге еңбектеріне ұқсамайды.

Браголин қолтаңбасына тән әйгілі туынды қандай шынайы болса, дәл сондай деңгейде тылсым мен шудың да арқауына айналды. Талай дақпыртты әңгі­менің тууына себепкер болған картина 1973 жылы өмірге келе­ді. Атауы айтып тұрғандай, бұл шы­ғар­мада көз жасына ерік берген баланың көңілсіз келбеті бейнеленген. Суреттің шынайы шыққаны сондай, бөбектің мұң мен үрейге толы жүзіне қараған жүректі жан елжіремей өтпейді. Өнердің мұндай шарықтауына шығу картина авторына тіпті де оңайға түскен жоқ. Туған баласын туындысы жолында құрбан етіп жіберген әке сәбиінің өнер бейнесіндегі ғұмырын мәңгілік еткенімен, өмір белесіндегі дәм-тұзын ерте тауысты. Ол әрекетін, дұрысы, қатыгездігін автор ке­зінде өзінің жақын танысына ашық әңгімелеп береді.

Шебердің «Баланың көз жа­сы» картинасына келудегі әуел­гі мұраты – жылаған бал­дыр­ғанның көңіл-күйін кенепке түсіру болады да, соның әсе­рімен нендей құрбандыққа да көзін жұма келіседі. Суретші кейіпкерін алыстан іздемейді. Таңдауы сол кезде шамамен 4-5 жастағы туған ұлына түседі. Өнердің шы­найылықты қаншалықты қа­жет ететінін сәби көңіл қай­дан ұқсын, әкесі бұйырған сәтте өз еркімен жылай алмай қатты қиналады. Діттегеніне жетпей тынбайтын суретші баласын жылатудың бар амалын қарастырады. Ұлының ес білгеннен оттан қатты қорқа­тынын білетін әке шырпыны мақсатты түрде баласының бетіне тақап тұтататын болған. Әлбетте балдырған қатты шошынады, жылайды. Суретшінің күткені де осы сәт, дереу қылқаламын қам­­дайды. Бала жылауын қойса, ақыл-ойы бояумен бұғауланған әке ессіз тірлігін қайта бастайды. Ал балдырған үшін күн сайынғы әке­сінің сурет салуға дайындығы өлім­мен пара-пар үрейге ұласады. Ол қорқыныш келе-келе баланы психикалық ауруға дейін алып барады. Жалыннан қорыққаны соншалық, балдырған уақыт өте келе тіпті дәрменсіз күйге түседі. Бірақ суретші сонда да алған бетінен қайтпайды. Қар­сыласқанына қарамастан, бауыр етін қинап, жасқа толған жанарын мөлтілдетіп қойып жұмысын жалғастыра береді. Төзе-төзе төзімі түгесілген бөбек ақыр соңында туғаны тарапынан жасалған мұндай азапқа шыдамай: «Осы оттай болып сен де­ жанып кет!» деп жан дауысымен айғай салады. Бұл – әке­сінің аяусыздығы арқылы өнер­ді өлердей жек көріп кеткен ба­ланың соңғы шырылы еді. Осы оқи­ғадан кейін арада көп уақыт өтпей қорқыныштан жүйкесі зақымданған сәби өк­песіне суық тиіп, бақилық болады. Баланың айлар бойы толассыз төгілген көз жасы да шеберді айналып өтпейді. Періштенің қарғысы иесін табады. Арада бір айға жетпейтін уақытта суретшінің өзі де үйімен бірге от құшағына оранады. Бір-ақ сәтте күлге айналған үйіндінің ортасында жалғыз-ақ көз жасымен салынған картина ғана аман қалады.

Не құдірет екен, содан кейін де талай жалынға шарпылған суретке ешбір өрт дарымайтын болған. Сурет төңірегіндегі бұл дақпырт, әсіресе 1985 жылдың орта шенінде Ұлыбританияда қыза түсті. The Sun газетінде жа­­рияланған ерлі-зайыпты Мей мен Рона Халл есімді жұп­тың сұхбатынан басталған шу­лы әңгіме үлкен қоғамдық пікір­таласқа ұласады. Газет редак­циясына жолданған хаттардың барлығында тән ортақ маз­мұн: аталмыш картинаның кө­шір­месін арнайы сатып ал­ған немесе ­сыйлыққа алған адам­ның қай-қайсының да үйі бел­гісіз жағ­дайда отқа оранып, өр­тенген мүліктің ортасында тек «Баланың көз жасы» туын­дысына ғана ноқаттай залал кел­мейді. Тура осындай жағдай бір емес, бірнеше жерде айна-қатесіз қайталанады. Дүние-мүлікті жайпаған от, адам өмірін де жалмайды. Алапат өрттің арасынан қандай да бір құдіреттің арқасында әлгі картина ғана аман қалып отырған. Осыдан кейін туынды төңірегінде не­бір мистикалық әңгімелер жүре­ді. Жанбайтын картинаның жұм­бағын өрт сөндірушілер де растайды. Осындай тылсым да қайғылы жағдайды ба­сы­нан кешкен Солтүстік Ан­глия тұрғындары Джованни Бра­голиннің ерекше туындысына «қарғыс атқан картина» деген қосалқы атты қоса тіркейді. Со­дан бастап бұл суреттің ізінен ерген аңыз күні бүгінге дейін бір сәт те толастап көрген емес. Әс­іресе ағылшындар Браголин шедевріне шошына қарап, аталмыш картинадан барынша алшақ жүруге тырысады. Міне туындыға тамған періштенің көз жасы қатыгездікке қарсы өз «қарымтасын» осылайша қай­тарып жатыр-мыс...

Назерке ЖҰМАБАЙ,

«Егемен Қазақстан»