Әдебиет • 15 Сәуір, 2018

«Төр» әдеби клубының үшінші отырысы өтті

516 рет
көрсетілді
5 мин
оқу үшін

«Төр» әдеби клубының бұл жолғы отырысында жазушылар Қанат Тілеуханның «Қараша», Жанболат Баймұрыновтың «Құбылыс» әңгімелері талқыланды. Екі жазушының да әңгімелері көлемді. Оқырмандарға түрлі әсер қалдырғандықтан талқылау барысында қаламгерлердің тақырып таңдаулары мен жазушылық қабілеттері туралы әртүрлі пікір айтылды.

«Төр» әдеби клубының үшінші отырысы өтті

Арман ӘЛМЕНБЕТ, жас жазушы:

Жанболат Баймұрыновтың әңгі­месі тал­ғампаз оқырмандарға ар­нал­ған, тілі де, құрылымы да ауыр, әртүрлі экс­пери­менттік қа­дам­дарға барған шы­ғар­ма болса, Қанат Тілеуханның әң­гімесі жалпы оқырманға арналған, на­туралистік сипаттары бар, реалистік туын­ды. «Қараша» әңгімесінің оқыған кез­де бірден алып кететін өзіндік тар­тымдылығы бар. Тоқсаныншы жыл­дардағы қазақ қоғамын көрген адам бірден тани кететін суреттеу бар. Со­ңын­да бір жеңіс бола ма деп күтіп отырып, ұзақ та болса, соңына дейін оқып, еш­қандай жеңіс болмағанын көрдік. Бас кейіпкер лирикалық кейіпкердің өзі, я ағасы Ербол деп­ алатын болсақ, оның да, досы Қайыр­бектің де образдары жақсы ашылған. Қайырбекті кейіпкер ретінде де сәтті пайдаланған. Басында күресетін жерін айтып, соңында досының үйінде жиналғанда да Қайырбек шы­ғады.

Бас кейіпкер ағасын ұрып жатса да, араласпайды, оның алдында отба­сын­­дағы жағдайды да сырттай тамашалаушы. Әңгімедегі оқиғаның бәрі кейіпкердің айналасында жүреді. Бас кейіпкер – ештеңеге ықпал ете алмайтын, шарасыз адам.

Содан кейін Қанат Тілеуханның тілін­де әдеби нормаларға сәйкес келмей­тін тіркестер көп. «Өзін-өзі өлтіргісі кел­ді» дейді бір жерінде. Негізі «өзіне қол сал­ғысы келді» деп жазу керек еді. Бұл ка­ль­ка. Осын­дай олқылықтар әңгіме ішінде жиі ұшырасады. Содан кейін тақырыпты «Қараша» деп қойыпты. Бұл суық өмір деп айтуға болады. Бірақ оған ыңғай тынытып, өзі де ештеңе айтпайды. Аяушылығы бар. Ол түсінікті. Бі­рақ одан басқа қамырықты сезімді кел­тіретін көңіл күй жоқ. Соны іздеп таппағандай болдым. Кейіпкердің өсуі де болмады. Бәлкім, сол буын сүлесоқ, ештеңеге ықпал ете алмайтын, бәрін іш­тей қабылдап, шарасыз қалатын буын шы­ғар.

Амангелді КЕҢШІЛІКҰЛЫ, әдебиет сыншысы:

– Қанат Тілеуханның кейіпкерлері бір әңгімеден екіншісіне көшіп жүреді. Егер бірнеше әңгімесін оқысаңыз, байқар едіңіз. Оған Қараштың бейнесінен арылу керек. Жаңа тақырыпқа қажет. Оның жа­­зуында кемшіліктер бар, шеберлік уа­қытпен, машықпен келетін нәрсе. Бо­ла­шақтағы қазақ жазушыларының бел ортасында Қанат Тілеухан болады деп ойлаймын.

Қажығали МҰҚАМБЕТҚАЛИ, Мемлекеттік сыйлықтың иегері, жазушы:

– Екі әңгімені де қиналып оқы­дым. Жанболат Баймұрыновтың «Құбы­лысын» оқи алмадым. Артынан неге оқи алмадым деп ойландым. Әңгімені жасай алмаған. Оның тумағаны өз алдына. Тумаған әңгіменің өзін техника­мен жасауға болады. Оның үстіне тақы­рыбының өзі қарапайым емес, адам се­нер-сенбес дүние. Мұндай тақырыпқа бар­ғаннан кейін оқырманның көзін ерік­сіз жеткізетіндей, сен­діре­тіндей жазу керек. Ал олай бол­ма­ғаннан кейін, көңілде көп күмән қалады. Әңгімесі адамтектес екі құбыжықтың нәрестені өбектеп тұрған жерінен басталып, артынан тас­тап кете ме, не істейтіндері түсініксіз. Осы­ның оқиғаға не қа­тысы бар деп оты­рсаң, әңгіменің со­ңында көріпкел әйел келіншекті бо­сандырып, соны асырап алған ба деп ойлайсың. Ол қалай тірі қал­ды? Оның өлі, я тірі туғанының өзі белгісіз. Бұл жерде сюжеттік ли­ния дұрыс қалыпқа келмеген. Оқи­ға бұлдыр. Басынан аяғына дейін оқырман сенетін оқиға жоқ. Сондықтан мұны өз деңгейінде жазылған әңгіме деп айта алмаймын.

Ең бірінші айтаты нәрсе – Қа­нат Тілеухан жазушы жігіт. Бі­рақ көп жас қаламгерлер сияқты қа­ламы қа­тай­маған. Әлде біз жас­тарға қаталмыз ба?! Біз сылап-си­пағанменен, әдебиет ке­шірмейді. Жа­зуларында үлкен осалдық бар. Ең алдымен сөз қолдануды білмейді. Бір сөздің үстіне бір сөзді қосып, бояуды қалыңдата береді. Одан картина айқын болмайды, керісінше алабажақ боп шығады. Басқасын былай қойып, алғашқы сөйлемдерінен-ақ сүрінеді. Екі әңгіме де солай. Қанаттың әңгімесінің басын оқу қиын. Тыныс белгілері, диалогтар, жаңа ойлар бірінің артына бірі тіркесіп кете берген.

Әңгімеде өмірдің көрінісін детальдар арқылы тап басқан жерлері бар. Әлі де қырнап-жонып, қайта жазуды талап ететін шығарма.

Түйін: Әрбір жас қаламгер оқырман мен уақыттың сыны бар екенін ес­тен шығармауы қажет. Жиында екі жа­зушының әңгіме­лері қызу тал­қы­ланды. Клуб отыры­сының толық мә­ті­ні мен бейнетаспасын «Әдебиет порталынан» оқып, көре аласыздар.

Бағашар ТҰРСЫНБАЙҰЛЫ,

«Егемен Қазақстан»