Батыс Қазақстан облысының Тасқала ауданы аумағында цемент зауыты салынады екен деген сөздің тарағанына алты жыл өтіпті. Бүгінгі зымыран уақыт өлшемімен алғанда алты жыл әжептәуір уақыт. Тіпті бұл мерзімнің ішінде бір емес, бірнеше зауыт тұрғызуға да болады. Алайда, тұрғызылған немесе салынып жатқан цемент зауытын көре алмай батысқазақстандықтар аң-таң күйде жүр.
Тақырыпқа шығарылып отырған сауал ақпан айының 5-і күні облыс әкімінің елге есеп берген кезінде қойылған еді.
“Егемен Қазақстанның” Батыс Қазақстан облысындағы тілшісі Темір Құсайын Батыс Қазақстан облысының әкімі Бақтықожа Ізмұхамбетовке:
– Сіз бұған не дейсіз?
– Сөз жоқ, сонау 2004 жылы белгіленген цемент зауыты құрылысы жобасы – құптауға тұрарлық өте жақсы жоба. Ең бастысы – елге керек жоба. Ол өңірде құрылыс индустриясының өркендеуіне мол үлес қоса алар еді. Оның үстіне соңғы уақытта цемент бағасы жоғары құрылыс материалына айналды. Аталған жоба іске асқан жағдайда осы аспандап кеткен бағаны төмендетуге де әсерін тигізген болар еді.
Алайда, кез келген жоба кешенді көзқарас тұрғысынан жан-жақты ойластырылмаса, ол толық іске аспай, жартыкеш күйінде қалып қоймақ. Мұндай жобалардан үміт те, қайыр да шамалы. Өкінішке қарай, цемент зауыты құрылысына қатысты да осылай деуге тура келеді.
Өйткені о баста цемент зауыты құрылысын жобалаушылар ең басты мәселені, яғни үлкен жобаны энергетикалық қуат көздерімен қамту жайын, оған кететін шығындар мен ресурстарды қоса есептеу қажеттігін түпкілікті түрде қарастырмаған. Соның салдарынан бүгінде тәп-тәуір жоба тұйыққа тіреліп тұр. Қысқасы, аталған зауыт құрылысының тағдыры – тек осыған байланысты. Оны энергетикалық ресурстармен байыту мәселесі шешімін тапса, зауыт жобасы аяғына дейін жете алады. Таппаса жетпейді.
Орал.
БАЛ ТАТЫҒАН БАРҚЫТ ҚЫМЫЗ
Көшпенді қазақтың көне асын өзгелер иемденіп кетпесін
Көшпенді қазақ өз тірлігінде бір маусымда ғана емес, жыл бойы бие байлап, қымыз ашытудың сырын білген. Күніне ересек адам 15 литрдей қымыз ішкен. Қымызды атам заманнан бері қарай қара сабада сақтайды. Саба көшпенділердің кезінен қалған бір белгі десе де болады. Оны жылқы терісінен жасап тігеді. Біріншіден, сабада ашытылған қымыздың дәмі керемет болса, тағы бір маңыздысы көшпенді қазақ үшін әрі-бері көші-қон кезінде өзімен алып жүруге саба өте қолайлы. Қымыз сақталатын, бие сауылатын шелек, піспек, шөміштер жиі ысталып отырады. Өйткені, бал татыған барқыт қымызды темір ыдысқа құйып бере алмайсың. Қымыз қазақтардың сүйікті асы. Оның емдік, шипалық қасиеттері мол. Ең алғаш рет қымыз емханасын 1858 жылы Самарада Николай Постинов деген дәрігер ұйымдастырған екен. Қымызбен емделуге оған Лев Толстой мен Антон Чехов келіп, қатарынан бес айдай жатып ем-дом алады. Көшпенді қазақ қымыздың емдік қасиетін жақсы білген. Әсіресе, өкпе-қолқаға суық тигенде қымыздың емдік шипасы мол. Қымыз имунитетті нығайтумен қатар, ағзаны жасартады. Қан құрамын жақсартып, жүрек-қан тамырларының жұмыстарын қалпына келтіреді. Әсіресе, орталық жүйке жүйелері ауруларын емдегенде шипасы мол. Жаңа сауылған бие сүті мен түйе сүті гепатит пен асқазан жарасы, іш ауруы дизентериядан емделуге көмектеседі. Ерте заманда грек тарихшысы Герадот біздің эрамызға дейінгі V ғасырда сақтардың өмірі мен тұрмысын жаза келе бұл халықтың сүйікті асы бие сүтінен жасалған керемет бір тағам дейді. Сондай-ақ, ХШ ғасырда саяхатшы монах-миссионер Вильгелм Рубрукус пен венециандық Марко Поло қазақ жерінен өткен кезде керемет дәмді, жұғымды сусын ішкендіктерін айтып, қымызға баға берген болатын. Шығыс ғұламасы Ибн Сина осыдан мың жылдай бұрын “Дәрігерлік ғылыми жинағында” несеп жүретін қуық түтігі бойындағы жараны емдеуге биенің саумал сүті пайдалы екендігін жазған. Ол бүйрек тасы ауруына шалдыққан уәзірді қымызбен емдеп, жаздым дейді. Негізінде қазақтардың ер адамдары ас қамдау, ыдыс-аяқ жию сияқты дүниелерді әйелдерге беріп, өздері аң аулау, мал бағу сияқты дала жұмыстарында болса да, бие саууға келгенде бұл ұғым өзгеріп сала береді. Салт бойынша биені ер адамдар өздері сауып, бұл дәстүрге ерекше құрмет көрсеткен. Бұл Герадот жазған кезден бастап, әлде одан да ерте қалыптасқан жайт сияқты. Қазақ жылқы малын қашанда киелі санаған. Айдалада кездескен суды ең алдымен жылқысы татпай ішпеген. Ал жылқы кір суға жоламайды. Шөлдегенде қазақтар өзге де түркілер сияқты айран, шұбат, қымыз, ашыған көжені пайдаланады. Қазақ даласында қымыздың 40 түрі дайындалған екен. Ең танымалдары уыз қымыз, жазғы, күзгі қымыз, түнемел қымыз, сары қымыз, дөнен қымыз, бесті қымыз, асау қымыз, қысырдың қымызы, қорабал қымыз, бал қымыз, сірге жияр қымыз. Әрқайсысының дайындалуы да, денсаулыққа қажетті маңыздылығы да өте керемет. Біздің айтпағымыз, қазір Батыс Еуропада қымыз ішу әдетке айнала бастаса, Берлин мен мюнхендіктер де соңғы кезде қымыздың емдік қасиетіне ден қоя бастаған. Бірақ, олар қымыз деген атын өзгертіп, бие сүтінен жасалған йогурт деп атайтын көрінеді. Сөздің тоқ етері, халқымыздың сүйікті ұлттық асын арнайы бағдарлама аясында патенттеп алмасақ, оны өзгелердің иемденіп кетуі әбден мүмкін. Сан соғып қалмайық, ағайын!
Раушан НҰҒМАНБЕКОВА.