Қазақта біз білетін екі Шәмші бар. Бірі қасиетті Отырардың, ал екіншісі киелі Түркістанның перзенті. Бұл екеуі бірге оқыған курстас достары үшін ежелден егіз ұғым болып кеткендей. Студент шағымызда композитор Шәмшінің әндерін тыңдап өссек, староста Шәмшінің білімі мен терең парасатын ғибрат тұтып есейдік. Бір Шәмші арқылы әнді сүйсек, екінші Шәмші арқылы пәнді сүйдік. Ән мен пәннің арасында өмірдің өрнектері жалғасып жатты.
Ол ешқашан лекцияда конспект жазған адам емес. Көп оқитын. Сол студент кездің өзінде-ақ арамыздағы рухани азығы ең мол азамат еді. Саяси экономия мен философия пәндері бойынша оқытқан ұстаздармен өзінің терезесін тең ұстап тұрып сөйлейтін. Капитализм мен социалистік қоғамның артықшылықтары мен кемшіліктерін қаузай бастағанда, ойының түбіне жете алмай, өкпеміз қабынатын. Алаш арыстарының азаттық аңсаған арман-мүддесін кеңестік дәуірдің қылышынан қаны тамып тұрған сексенінші жылдар басында ол ашық айтып қалатын. Қазақтың осы бақытын Шәмші оқып жүрген жас шағында-ақ аңсап, өзін бір күннің мақсатымен күн кешпейтін, жер мен елдің жоғын жырлайтын азамат ретінде қалыптастырды. Алаштың азаттық жайындағы аңсарлы айдынын осы Шәмшілердің ойлары кейін кеңіте түскен шығар деген ой туады. Осынша мол білімді ол қайдан, қашан оқып үлгерген деген сұрақ көкейде қалған күйі университетті бітірген түлектер республиканың түкпір-түкпіріне тарыдай тарап кете барғанбыз.
Университеттің беретін білімі бір басқа да, ал белгілі бір тұлғаның мектебінен өту, жеке ұстазың болу, жақсының жанында жүріп, ой мен бойды қатар түзеу кез келгеннің маңдайына бұйыра бермейтін бақ. Қазір көбімізден “ұстазың кім?” деп сұраса, күмілжіп қалып жатамыз. Ал біздің Шәмші қалыбы қайталанбас Қалағаңның мектебінде шыңдала келе, алғашқы ұядан санасына тоқығандарын ұстазының ұлағатымен сабақтастырып, қай салаға салсаң да сана-сандығында өрнекті ойлар жарқырай өрілетін келбеті кесек азамат ретінде көрінген. Ол өмірдің бәйгесінде өзін-өзі қамшылап, не жайында толғанса да, нендей іс атқарса да адами қасиеттерді бірінші орынға қойып, халықтық, елдік деген саяси сахараға өз тұстастарына қарағанда, әлдеқайда ерте сапар шегіп кеткені тағы ақиқат.
Тоқсаныншы жылдар картинасы тарихтан әлі өз бағасын толық алып үлгерген жоқ. Міне, сол кезеңнің беттерін парақтап отырсаңыз, тұтас бір ұрпақтың тағдырына осы белестің бет-бейнесі көп әсер еткен-ау деген ойға батасыз. Рухы әлсіздер жеке басының қамын күйттеп, жан бағудың базарына бағынып кетсе, Шәкең сияқты көкірегінде бұлақ көзі бұлқынған білікті азаматтар қоғамда болып жатқан түрлі саяси, әлеуметтік мәселелерге үн қосып үлгерген екен. Мәселен, оның ұйымдастыруымен шығармашыл жастарға қолдау көрсету мақсатында құрылған бір ғана “Алдаспан” қорының қаншама балауыз үмітті бауырына басқаны есімізде. Жас ақын-жазушыларға қамқор қолын созып, тоқырау жылдары толағай іс бітіргенін білеміз. Күнделікті тұтынатын азық-түлік тауарлары көзден бұл-бұл ұшқан қиын кездерге қарамастан, баспанасыз жүрген аяулы бір азаматтың пәтер алуына көмектесіп қалай зыр жүгіргені Шәкеңнің адами қасиетінің бір ғана қырын көрсетер еді. Азаматтықтың белгісі адамның бәріне қолы жетіп тұрған кезде емес, қиын-қыстау шақта қынабынан суырылған алмас қылыштай көрінсе керек-ті. Атқарған жұмысын жалпақ жұртқа жария етіп, өзін-өзі қалайда көрсетіп қалғысы келмейтін оның сондай достық көңілмен жасалған көмегін көрмедік дейтін жан арамызда некен-саяқ-ау.
Кейде неге осы біздің толқынның арасынан кешегі бір кездегі ірі тұлғалар секілді зиялылар суырылып шықпайды, әлде кеңестік саясаттың сабағы санамызға көбірек құйылып, тамырымыздан ажырап қалғанның зардабынан ба екен деген сұрақтың жүректі ауыртатыны бар. Әдебиет пен мәдениеттің танымал тарландары мен мықты сарбаздарын әлі де болса алдыңғы толқын өкілдері құрайды. Сонда олардың орнын басатын дәл сондай ғұлама ғалымдар, ардақты есімдер неге біздің арамыздан шықпай жатыр, шықса да там-тұм аттарды ғана атай аласыз. Ал баяғы Алаш заманындағыдай, болмаса соғыстан кейін туған ұрпақтың арасынан шыққан тұлғалар секілді қазір осы толқыннан кімдер бар дегенде біраз тежеліп қаларымыз хақ. Себебі, өтпелі қоғамда қалыптасқан ұрпақтың еншісіне тиер үлес мүлде бөлек еді. Олардың арасынан мықты әдебиетшілерден гөрі мысалы, тамаша саясаткерлердің, іскер азаматтардың көбірек бой көрсетуі бекер емес. Адамды қоғам билемек деген сөздің шындығына осындай мысалдар алдыңнан жиі кезіккенде амалсыз иланасыз. Ал бірақ ол адамды қоғам илемек деген біржақты ұғымға тірелмейді. Өйткені, біздің Шәмші – жағымпаздықтың жампоздарымен жағаласып, қоғамның кемшіліктерімен күресіп жүрген адам. Осы буыннан кейін әлгі азаматтық биік пен тұлғалық тұғырдан кімдер көрінуі мүмкін десе, осы санатта біздің Шәмші досымыздың тұратыны күмән туғызбайды.
Журналистердің арасында: “Басылым басшысына тартады” деген қағида жиі айтылады. Осы қағида бойынша қарайтын болсақ, “Түркістан” халықаралық саяси апталығындағы елдік мәселелерді көтерген әрбір тұшымды мақаладан Шәкеңнің ойын оқып тұрғандай боласыз. Мақалаға ат қоюдан бастап, соңғы түйінге дейін нағыз шығармашылық адамының қолтаңбасы сезіледі. Қай тақырып қозғалса да әңгіме тереңнен өрбиді. Мұнда аттары жұртқа мәшһүр танымал журналистер жұмыс істейді. Апталықты жас тілшілердің шеберлігін шыңдау мектебі дерсіз. Мұнда есейген есімдер көп. Кез келген мақаланы көрсетіп бере білудің өзі өнер екенін осы басылым дәлелдеп отырғандай. Осынау табыстар басшының дұрыс бағыт сілтеп отыруынан, саяси біліктілігінен, қарамағында жұмыс істейтін әрбір қызметкерге қамқор бола білетін жанашырлығынан құралғанын білу керек.
Түркістан – бүкіл түркі ақыл-ойының, имандылық пен адамгершілік қасиеттердің киелі бесігі ғой. Шәмші мен Зәурештің үйлену тойлары осында, Шәмшінің “Қайықта” әні қалықтаған жаздың бір жаймашуақ кешінде дүркірей өткен. Шәмші жақсы көретін Шәмшінің әндеріне ауыл түгел дөңгелене би билеген. Түркістанға сонда табанымыз алғаш рет тиіп, тойға барған бір топ курстас достарына Шәмші Қожа Ахмет Ясауи кесенесін аралатып көрсеткен еді. Ескерткіштің сыртқы нақыштары мен тарихын айтып тауыса алмай қойған. “Қасиетті бабаның әруағын сыйлап, рухына бастарыңды иіңдер!” деген ол кесенеге ене бергенімізде. Кердеңдеу кеудені сәл имани қалыпқа келтіруге алғаш сабақ алған жер мұнан кейін естен еш шықпайтын болды. Түркістанды Шәмші арқылы түгел танып кетпесек те, бұл біздің әрдайым тағзым етіп келіп тұратын қадірлі бір жерімізге айналарын сезіндік. Осы сәттерді ойға түсірсек, Шәмшінің жан дүниесін жаңа ұғып келе жатқандай боламыз. Оның адам баласының жанын жабырқатар жаңсақ сөзге бой ұрмайтын байыптылығы туған жердің осындай ерекше иірімдерінен бастау алған болса керек. Балалық шағы өткен киелі Түркістан мен елдікті ту еткен бүгінгі “Түркістанының” жан бітіміне сыйлаған айрықша сыйын ол да аянбай ардақ тұтатынын ұғасыз. Туған жерінің атын азаматтық үні айбат шегетін алаңға, мемлекеттіктің мерейін үстем ететін ойларды орналастыратын баспасөз құралына айналдырған Шәмшіден басқа әріптесіміз жоқ та шығар.
Шәмшінің қолына қондырған бақыт құсы да “Шіркін, Зәуреш десең, Зәуреш қой”, деп жұрт тамсанатын, ер-азаматты құрметтеп, сыйлауы жағынан алдына жан түсірмеген қазақтың бір ибалы келіндерінің бірі. Рахмаш, Мағжан, Данияр, Мұхтар есімді шаңырақтың төрт тағаны іспетті сайдың тасындай ұлдарына тіл тимесін, дейік. Ердің жасы елуге келген адам бұрын кәдімгідей елге беретінін беріп, алатынын түгел алып біткен жандай көрінетін. Қазір олай ойламаймыз. Өйткені, біз білетін Шәкеңнің – Шәмшидин Паттеевтің шығармашылық шыңы әлі алда деп есептейміз. Былтыр “Құрмет” орденін өңіріне тақты. Бұл да болса еңбегінің мемлекет тарапынан елене бастауы болар. Еңбекқорлығы мен іскерлігі оны талай бәйгеге жетелеп, мұнан да заңғар биікте бізбен тағы жолығарына сеніміміз мол.
Қарашаш ТОҚСАНБАЙ.
Курстастар лебізі
Амалбек ТШАНОВ, саясаткер:
Жастық шағын онша көп біле бермейтін адам туралы ой қозғау қиын соғуы мүмкін. Бірақ та Шәмшімен арадағы таныстығымыз саяси мәселелер төңірегінде көбірек түйісіп, халықтың жанын мазалаған түйткілдерге байланысты жиі тоғысқан сәттерді еске алсам, бір-бірімізді өзімнің Парламентке депутат болған күнімнен бастап емес, әлімсақтан жақсы білетін сияқтымын. Әсіресе, 1994 жылдың орны ыстық еді. Жұрт сүйіп оқитын “Түркістан” халықаралық саяси апталығы Қалтай Мұхамеджанов ағамыздың басшылық етуімен сол жылы жарық көрді емес пе? Міне, содан менің бір көкейге түйген нәрсем – Шәмші редакторлық еткен кезде басылым өзінің баяғы Қалағаң басқарып тұрған кездегі бедел-биігінен төмендеп кеткен жоқ. Қайта керісінше, тәуелсіз елдің дамуына, халықтың әлеуметтік жағдайына қатысты көптеген батыл да байыпты мақалалар басып, апталық елдік, мемлекеттік мәселелерді тереңнен қаузап жазатын нағыз шығармашылық ұжымға айналды. Еліміздің ішкі, сыртқы саясатының өркендеп дамуына орай азаматтар үнін бүкпесіз ашық жазып жүр. Тек бір жақтың ғана сойылын соғып кетпей, билік пен халық арасындағы таразының басын тең ұстауға тырысады. Осындай әділ де ақиқатты барынша ашып жазуға аянбайтын әрекеті ұнайды. Басылым бағытының сондай жақсы жақтарымен ерекшеленуі Шәмшінің біліктілігінің арқасы деп ойлаймын.
Батыл қимыл, ой мен парасат өз алдына, оның бойындағы шынайы адами қасиеттердің өзі кім кімді де сүйсінтер еді. Ол жәй тірлікте өте ұяң, жаны да сондай нәзік адам. Жаны таза адаммен жақын жүргің келеді.
Еркін ҚЫДЫР, курстас досы:
Шәкең әңгіме үстінде үлкен саясаттың қыртысын қопарғанда ойпырмай, дәл қазір ғана үлкен кабинеттегі құпия кеңестен шықты ма екен, деп таңғаласың. Саясаттың үлкен шахмат тақтасындағы көпшілік түсіне бермейтін жүрістер, айла-әдістер, оның қазақ еліне әсері туралы соны пікірлер тіпті өзі басқаратын халықаралық “Түркістан” газетінде де жарық көрмей, айтылған жерде қалатыны өкінішті. Бұл нағыз қазаққа тән кемшілік болса керек, әйтпесе Политковский, Сәтбаев дегендерің оның қолына су құюға жарамайды.
Шәкең – жалпы өмірде де, саясатта да сөзі мен ісі алшақ түспейтін, ұстанымынан айнымайтын азамат. Яғни, ол көшеде де, кеңседе де пікірі ашық, өз ұстанымынан айнымайды. Бәлкім, биік мансап бұйырмай жүргені де содан шығар. Бірақ соған ұмтылып жүрген Шәкең де жоқ. Сонау студент шағынан-ақ қазақ мәселесін қозғап келеді, қаузап келеді, әлі шаршаған жоқ. Кейбіреулер сияқты мінберде бөлек, үйде бөлек әңгіме айтпайды. Қазақ тілі үшін шырылдап жүрген ол алдымен өз балаларын қазақша тәрбиелеп, қазақша оқытты. Жан жары да таза қазақы адам, тіпті химиядан ғылым кандидаттығын қазақша қорғаймын деп, біраз әріптестерін қиындыққа ұшыратты. Кейде тіл үшін тіпті қымбат мейрамханадағы дастарқанның шырқын бұзады. Ашуланатыны – ас мәзірі қашан қазақшаланады, жиырма жыл болды ғой... “Қазақ болсаңдар тұрыңдар, бұл жерден тамақ ішпейміз, кетеміз”, дейді жанындағы достарына.
Студент шағында-ақ Шәкең Төлеген Айбергеновтің, Мұхтар Шахановтың, Жарасқан Әбдірашевтің, Евтушенко мен Вознесенскийдің өлеңдерін жатқа соғушы еді.
Қазір Шахановтың өлеңімен ғана емес, өзімен де үндес, пікірлес, қанаттас.
Ғалымжан МЕЛДЕШОВ, Қазақ радиосының директоры:
Мен “Лениншіл жаста”, сонан кейінгі “Жас Алашта” тұп-тура он жыл жұмыс істедім. Журналистердің ұстаханасына айналған “Жас Алаштан” “Түркістан” газетіне ауысып келгенде өзімді ширыққан, тісқаққан кәнігі маман ретінде сезініп, “түркістандық” әріптестеріме “қыр” көрсете бастадым. Жаңа ортадағы лездемелерде алғашында аптығып, бір нәрселерді айтып, дандайсып ілгеріге жөнсіз ұмтылушы едім. Бәрі бекер екен.
Бірде бас редактор Шәмшидин Паттеев кез келген тақырыптағы, мейлі ол дін болсын, мейлі тіл, тарих, саясат, тіпті экономика болсын мақаланы қандай үлгіде көргісі келетінін, қандай формада жазылуын қалайтынын, қандай фактілерді қолдану қажеттігін, кім-кімдердің пікірін беруге болатынын айтып, жиналысты ұзағынан айналдырғаны бар. Апталық газеттің ерекшелігін түсіндіріп, ұжымның әрбір мүшесіне мақаланы жілік-жілікке шағып, қалай майын ағызып жазу керектігін түсіндірді. Сараптаудың, талдаудың жолдарын көрсетті. Тіпті, газет макетінің қалай жасалуын қалайтынын, материалдардың орналасу тәртібін, ретін, айшықты суреттердің берілуін де әңгіме етті. Мұның бәрін мен өз атыма бағышталған нұсқау ретінде кабылдадым да, жиналыстарда бұрынғыша екпіндемейтін болдым. Журналистиканың жаңа бір арнасын сезінген мен сөйтіп “Түркістанның” илеуіне түстім де кеттім. “Сазайымды тартқызған” Шәкең бұдан кейін мұндай ұзақ-сонар басқосу жасаған жоқ. “Сен сөйт, сен бүйт”, демеді де. Тек, тиісті тапсырмасын беретін де, орындалуын күтетін. Содан бері әр нәрсеге байыппен баратын, әр тірлікке тиянақтылық танытатын қасиет қалыптастыруға ұмтылдым. Білгенімнен білмегенім телегей теңіз екен.
Әрине, мен өз-өзіме баға бере алмаймын. Бірақ, “Түркістанда” өткізген он жыл ішінде әлденені үйренсем, ол әуелі Шәкеңнің ықпалы дер едім.