“Мінезім бар секілді құймақ – өлең, Анам маған: – Үлкенді сыйла, – деген. Үлкендерден ауысқан кішілікті, Үлкендердің өзіне сыйға берем. Қалған мұра Атамнан – ізеттілік, Арымды соған қойдым күзеттіріп. Адалдық – менің сәби Айбарым ғой, Маңдайынан жүргені жүз өптіріп”, деп қазақтың ақиық ақыны Мұқағали Мақатаевтың өзі айтқандай, оның туған күніне орай жақында астаналықтар “Тұран” мейрамханасында поэзия кешін өткізді. Бұл ақынға деген ерекше құрметтің белгісі еді. Поэзия ханшайымы атанған Фариза Оңғарсынова өткен жылы мемлекеттік награда алып тұрып, ақын-жазушылардың басты наградасы халықтың сүйіп, іздеп оқуы дегені бар еді. Сол сөздің растығы осы кеште айқын аңғарылды.
Алғашқы сөзді алған көрнекті жазушы Әкім Тарази Мұқағали Мақатаевтың поэзиясы қазақтың қара өлеңін алдындағы алыптардан кейін биікке көтерген құдірет екенін асыл ағасы Әбділда Тәжібаевтың сөзімен дәйектеді. Ал белгілі жазушы Қажығали Мұхамбетқалиев ақынмен “Жұлдыз” журналында бірге қызмет атқарғанын, сол тұстағы оның қарым-қабілетін анық танығанын жеткізсе, Қазақстанның халық әртісі Қайрат Байбосынов, сол секілді Лена Әбдіқалықова, Ерлан Төлетаев, Перизат Тұрарова, тағы басқалар ақын өлеңіне жазылған әндерді орындады.
Қуанышбаев атындағы музыкалық-драма театрының және Жастар театрының әртістері “Моцарт. Жан азабы”. “Ару-ана” сияқты бірқатар өлеңдерін оқып, қойылымдар көрсетті. Әсіресе, Астана филармониясының әншілері мен бишілері ақын рухын әр қырынан көрсетіп, мектеп оқушылары Мұқағали жырларын бірінен кейін бірі жаңылмай жатқа оқып, оған деген шынайы ілтипаттарын көрсетті.
Бір сөзбен айтқанда, ақынға арналған кеш жиылған жұрттың жан дүниесін серпілтіп қана қоймай, шын өлеңнің өміршеңдігін танытты. Соңы ақын өлеңдерін оқу мен оның сөздеріне жазылған әндерді орындаудан сайысқа ұласып, жүлдегерлерге сый-сыяпат көрсетілді.
Осындай жыр кешінің өтуіне ұйытқы болған Астана қаласының Тілдерді дамыту басқармасының бастығы Оразкүл Асанғазықызы: “Біздің мұндай кешті ұйымдастырудағы мақсатымыз, қазақ өлеңінің шоқтығы биік ақынына құрмет көрсету болса, екінші жағынан басқосуға тек үлкендерді ғана емес, жастарды, оның ішінде мектеп оқушыларын қатыстыра отырып, ұрпақ сабақтастығының үзілмейтінін дәйектеу болатын. Соған орай, мектеп оқушыларының ынта-ықыластары ерекше болды. Олар ақын өлеңдерін бұған дейін де жатқа білетіндіктерін айтып, оған қосымша жыр шумақтарын қосып, ажарын аша түскеніне көпшілік куә болды. Бұған қарап кейінгі ұрпақ өлең оқымайды деген сөздің бекер екеніне көз жеткізесің. Ұйымдастыра алсақ, ақынына халқы қашан да жан жылуын ұсына алады екен. Біз мұндай үрдісті алдағы уақытта да жалғастыра беретін боламыз”, деді.
Сүлеймен МӘМЕТ.
БІЗДЕ “МАЙДАНГЕРЛЕР АНСАМБЛІ” БОЛҒАН
Қазақ туасы қауымшыл, думаншыл халық қой. Әсіресе, Сыр елінде өнер десе ішкі асын жерге қоятындардың қатары мол. Жағдай болып жатса ән мен күйге белсене араласып ары қарай дамытып әкететіндердің көптігіне, олардың жігерлігіне сүйсінесің. Сондай әсершілдік ізденімпаздыққа ұласып 1985 жылы Шиелі ауданындағы Жөлек ауылында “Майдангерлер ансамблі” құрылған еді.
Оның бастамашылары сол кездегі ардагерлер кеңесінің төрағасы Шәкір Әбдіназаров пен клуб меңгерушісі Зәкір Жақыпов болатын. Жастары алпыстан асқан қариялардан әртіс жасамақшы болған әрекетіне алғашқы кезде күле қарағандар да бар еді. Бірақ Әлиакпар Әбдіреев секілді майдангерлердің өнері күлегештерді аз уақытта тәубесіне келтіріп үлгерген-тін. Өйткені, ол кісі 1942 жылы сержанттар дайындайтын полкте оқығанынан бастап, шайқас даласындағы шерулерде ән салумен ерекшеленіпті. Сөйтіп, “Запевала” атанған екен. Осы өнерін Әлиакпар аға ауылда да жалғастырған. Ансамбль құрылғанда:
– Әуелі “Катюшаны” айтамын, – дегені есімізде қарт сержанттың орнынан тіктеле тұрып. Сонан соң аңыратты дейсің оны. Бұдан соң “Темная ночь”, “Суровая время” кетті бойды шымырлатып.
Көзінің оты ұшқындаған майдангер жастық шағына қайта оралғандай. “Зәкір, алдымен кружкаларды толтыр сонан соң баянды қолға ал!” деп клуб меңгерушісі билеп-төстеп жөнелген-тін. Қызығы сол, “Кестелі орамал” секілді қазақ әуендері де шерулік әндерге келеді екен. Арқасы бар соғыс ардагері Шәкір аға да бұл кезде сырықтай сержанттың қасында кеңірдегін созып шырқап тұр еді. Клуб меңгерушісі Зәкірдің жоғалғаны табылғандай, өлгені тірілгендей болса да мәз.
Соғыс ардагерлері Сейдәлі Сартаев, Нәби Сүйінбаев, Аслан Шопанов, Сәдір Ізтілеуов, Қали Әліпбаев, Мәлік Сапарымбетов бұл ұсынысты қуана қабылдады. Сөйтіп, сегіз кісі болашақ ансамбльдің негізін қалады. Өзара келісіп алған соң, күнде клубта дайындық жұмыстары басталып кетті.
Осылай құрылған “Майдангерлер ансамблі” өздерінің алғашқы концертін Жөлектің ауыл клубында қойды. Ауданнан өкілдер де келіп қатысқан шара олардың өздері күткендерінен де асып түскен еді. Сол күнгі барлық қошемет, құрмет соғыс ардагерлеріне арналды.
Жөлектен шыққан өнерпаздар келе-келе ауданның барлық ауылдарында өз өнерлерін көрсетті. Қызылорда қаласындағы қойылымдарына да жұрт көп жиналды. Жеңіс күні қарсаңында сол кездегі республика астанасы Алматыға концерт қоюға шақыру келді.
– Сонда бір қызық болды, – деп еске алады ән бастаушы Әлиакпар Әбдіреев. – Жүретін күн жақындаған кезде Қали: “Мен бара алмаймын-ау”, – деп қисаңдайды. “Е, не болды?” “Давлением жоғары. Алматың таулы жер көрінеді. Ауырып қалармын”. Әрі-бері үгітке көнбей, шырықты бұзатын түрі бар. Сонда кемпірі: “Немістің оғы алмағанда, енді сені кім алады? Бар, телебезерден бір көрініп кел”, деп көндіріп берді, – дейді.
Шиеліден аттанған “Майдангерлер ансамблі” Алматыда бір жеті болып, өз өнерлерін паш етті. Концерттерін Қазақ радиосы да жазып алды. “Мәдениет және тұрмыс” журналы сыртқы мұқабасына майдангерлердің ән салып тұрған сәтін бейнеледі.
– Бір күні, – деп еске алады Шәкір Әбдіназаров, – “Алматы” қонақ үйінде жатқан бізді атақты жерлесіміз, академик Шахмардан Есенов іздеп келіпті. “Жөлектің әнші шалдары, біздің үйден сыбағаларыңды жеп кетіңдер”, – деп үйіне шақырды. “Ұлық болсаң, кішік бол” демекші, сол жолы атақты ғалым ақсақалдарымызды өз автокөлігінің рөлінде жүріп, қызмет жасапты. “Волгасымен” қонақ үйге екі рет қатынап үйіне алып кетсе, қайтарында да солай етіпті. Бәрін құшақтап, бауырына басып, беттерінен сүйіп, ыстық ықыласына бөлепті. “Сендерді көріп, туған жерім, ағайын-туысқа деген сағынышым арта түсті”, – деп елжіреп отырыпты жатқан жерің пейіш болғыр Шәкең.
Міне, содан бері де 25 жыл, ширек ғасыр өте шығыпты. “Майдангерлер ансамблінің” мүшелерінің көбісі бақилық болып кетті. Тек Шәкір аға мен Әлиакпар аға ғана Ұлы Жеңістің 65 жылдығы мерекесіне жақындап келеді. Ән бастаушы Ә.Әбдіреев Мәскеуде өтетін шеруге қатысу үшін баратын облыстағы 2 ардагердің бірі ретінде дайындық үстінде. Жүріс-тұрысы ширақ, сөзі нық. Даусын кенеп, күніне бір мезгіл соғыс әуендерін айтып қояды.
Нұрмахан ЕЛТАЙ, Қызылорда облысы, Шиелі ауданы.
ОЙЫМЫЗ ОРЫНДАЛДЫ
Мен бұл хатты қазақтың күміс көмей әншісі Ғарифолла Құрманғалиевтің 100 жылдық торқалы тойынан кейін жазып отырмын. Қазақта елі, жері үшін жан аямай күрескен, бар өнері мен күшін сарқа жұмсаған аяулы да абзал жандар баршылық екендігі белгілі. Олардың халқы үшін сіңірген еңбегін бағалап, еске алып отыру артында қалған ұрпақтарына аманат. Міне, сондай бар өмірін сарп етіп, халық өнерін танытқан жандардың бірі – Ғарифолла Құрманғалиев екені белгілі. Ол 1909 жылы Орал облысы, Қаратөбе ауданы, Ақкөл ауылында дүниеге келген еді. Өнер десе ішкен асын жерге қоятын Ғарифолла алғашқы жылдары ауылдың кеңес хатшысы, кейін колхоз бастығы бола жүріп, атақты Мұхиттың және оның шәкірттері Шынтас пен Шайқының әсем әндерін тыңдап, жетіле түсті. Сөйтіп, 1934 жылы республикалық халық өнерпаздарының 1-слетіне қатысып, сол жылы-ақ Опера және балет театрына қабылданады.
Ғарифолла көптеген опералық рөлдерде, соның ішінде “Жалбыр”, “Ертарғын”. “Қыз-Жібек”, “Абай”, “Евгени Онегин” секілді рөлдерде шебер ойнап, “Айнамкөз”. “Үлкенайдай”, “Ақкербез”, “Ісмет”, “Бозжорға” және басқа да өзі шығарған әндерді жақсы орындайды. Көп ұзамай Қазақ КСР-інің артисі атанады. Ол республика Мемлекеттік сыйлығының лауреаты, Еңбек Қызыл Ту және Қызыл жұлдыз ордендерімен марапатталған.
Міне, әншінің осындай артында қалдырған еліне сіңірген еңбегін бағалай отырып, біз бұдан бұрын, ауыл тұрғындары “Тіл туралы” заңның “Елді мекендердің тарихи атауларын қалпына келтіру туралы” 19-бабына сәйкес жергілікті орындарға Шамалғандағы Первомайская көшесі туғанына 90 жыл толуына байланысты марқұм Ғарифолла Құрманғалиев атындағы көше болып аталсын деген ұсыныс түсірген едік. Бұл мәселені қараған еңбек ұжымы мәжілісіне барлығы 78 адам қатысып, олар түгелімен біздің ұсынысты мақұлдап, қабылдады. Аталған мәжіліс хаттамасының шешімін орындау Жаңашамалған ауылдық округі әкімінің орындалуына берілді. Сөйтіп, ештен кеш жақсы дегендей, көптен күткен көкейде жүрген бір игілікті іс шешімін тапты. Біз енді соған ризамыз.
Абат АХАНОВ, Алматы облысы, Қарасай ауданы, Шамалған стансасы.
ЖОЛБАРЫС. ҚЫЛ АРҚАН. ЖӘНЕ... ҚАРИЯ
Менің әкем маған кішкентайымнан қызықты әңгімелер айтатын. Әрқайсысы өзінше бір тұнып тұрған тарих болатын. Солардың ішіндегі ең шытырман оқиғалы, қызықты бір хикаяны айтсам деймін.
Бұл оқиғаны әкем жас шағында атасынан естіпті. Менің арғы бабам Бейсебай ертеде Жетісу өңірін мекен еткен екен. Жаз маусымында қазіргі Қарқара жайлауын, қыс кезінде қары аз түсетін Іле өзенінің үлкен сағаларын жағалай көшіп-қонып, тіршілік кешкен. Балалары азын-аулақ қойды бақса, атам “өзім ие болайын” деп бір үйір жылқыны жеке бағады екен.
Ол кездегі Іленің бойы қазіргідей емес, аң-құсқа өте бай болған. Бірде атамның үйіріндегі тай жоғалады. Ары іздеп, бері іздеп таба алмай құр қайтады. Біраз күннен соң тағы бір жабағы көзден ғайып болады. Жайып жүрген кезінде жылқыларды байқаса, кең көсіліп шөп шүйкей алмай жүргенін сезеді. Үйірге не соқтығып жүргенін ойланып, таба алмайды. Бірақ “малды көзден таса қылмау керек” деген бір тоқтамға келеді.
Араға біраз күн салғанда тағы да келесі жылқы ізім-қайым жоқ болып кете барады. Атам: “Енді бүйтіп қолымыздағы несібеден айырыла беретін жайымыз жоқ. Жылқыны алып кетіп жүрген не де болса жолбарыс. Адам бұлай талдап алмайды”, – дейді іштей. Содан бастап өгіздей алып, екі аяқты пендеге жеңілмейтін, әбжіл де айлакер мысықты өлтіру мүмкін емес екенін біліп, бірақ өлтірмесе бала-шағаны ризықтан айыратыны тағы еске түсіп, ойына маза бермейді.
Ақырында атам тәуекел етіп, азулы жыртқышты өлтірмекке бел байлайды. Киім сыртындағы сол қолдың білегі мен бүкіл денесіне аттың қылынан өрілген арқанды сауыт сияқты орап, илігуі оңай болу үшін оң қолын ашық қалдырады да оған өткір қанжар іледі. Түні бойына жылқы үйірінің маңында, қамыс арасында бұғып жатады. Таң ата аспан көгі ағара бастағанда, айғыр пысқырып мазасыздана бастайды. Сол-ақ екен байғұс жануарлар елегізіп, жайылудан қалады. Құлақтарын қайшылап, тың тыңдауға көшкен жылқылар, бір сәтте дүркірей үркеді. Атам қараса қамыс арасынан оқтай атылған жолбарыс жылқы соңындағы тайды кеудесімен соғып құлатқанын көреді. Атам дәл осы кезде жолбарыстың артынан жетіп барады. Сыртынан тірі жан келгенін сезген жолбарыс атама қарай арандай аузын ашып ұмтыла бергенде, ол кісі арқан ораған сол қолын апандай ауызға көлденең тоса қояды. Аузы аттың қылына кіріп қайта шықпай қалған жолбарыс, жағын аша алмай тыпырлай бастайды. Атам әккі жыртқыштың бауырына кіріп үлгеріп, дәл жүрек тұстан қанжарды аямай сұққылап, оны қан жоса етеді.
Таңды у-шумен атырған ел қамыс арасында өлген жолбарыстың маңына жинала бастайды. Барлығы алып мақұлықтың адам қолынан өлгеніне таң тамаша болып, атамды жолбарыстың астынан зорға шығарып, аңның қарысып қалған жағына бақан сұғып, атамның сол қолын әрең суырып алады. Қария бір жұма ес-түссіз жатып, соңынан өз-өзіне бір келгенде балаларына: “Ержеттіңдер. Ұрпағымды жалғар сендер барсыңдар. Ризық, несібеден айырылып, елге күндеріңді қаратқым келмеді. Мен өлсем ажалымның жеткені. Бір Аллаға разымын сендердің ержеткендеріңді көргеніме”, – деп дүние салыпты.
Бұл әңгімені айтудағы мақсатым – өз ата-бабамның осындай ерлік ісімен мақтану емес, керісінше өз ұлтымыздың таңдай қағарлық жүрек жұтқан батыр болғандығын еске салу, кейінгі жастарға үлгі-өнеге етіп көрсету. Бабалар ісін ұмытпай, дәріптейік дегім келеді.
Назар ТҰРЫҚБАЙҰЛЫ, 11-сынып оқушысы. Алматы облысы, Райымбек ауданы, Кеген ауылы.
ӘН ӘЛЕМІНДЕГІ ӘНУАРБЕК
Шырайлы шығыс жерінде кішігірім Марқакөл деген елді мекен бар. Осы Марқа өңірінен де талай өнерлі жастар шыққан. Соның бірі – Әнуарбек Сағдолдаұлы Отарбаев.
Мектеп бітірген соң Әнуарбек аға шопанның көмекшісі болып еңбекке араласады. Сонда жүріп комсомол комитетінің хатшысы болып сайланады. 1968 жылы Отан алдындағы борышын өтеуге Амур облысына жіберіледі. Бейбіт заманда да ерлік жасауға болады екен. Бір күні ойда жоқта қоймадан өрт шығады. Көзді ашып-жұмғанша өрт талай жерді шарпып кетеді. Ал қоймада адамдардың болуы әбден мүмкін. Ойланып тұратын уақыт жоқ. Жас жігіт отқа оранған қоймаға кіріп кетеді. Шынында да, қателеспепті. Ес-түссіз жатқан бір адамды далаға көтеріп шығып, ажал аузынан арашалап аман алып қалады. Осы ерлігі үшін “Әскери даңқ” және “Өрттен құтқарған ерлігі үшін” деген екі медальмен марапатталады. Бала күннен әнді сүйген жас жігіт әскер қатарында жүрген кезде де осы әдемі өнерден қол үзбейді. Әскерден оралып келгеннен кейін аудандық мәдениет бөліміне қызметке орналасады. Әуелде “Қызыл отау” және автоклуб меңгерушісі болады. Біраз уақыт “Сәуле” халықтық үгіт театрында режиссер болып, одан соң он жыл бойы аудандық мәдениет үйінің директоры ретінде бірсыпыра өнегелі істер жасады. Ал 2002 жылдан бастап біржола “Сәуле” халықтық театрының режиссері болып қызмет етіп келеді.
Өмірінің өркенді жылдарында әнші Қазақстанның барлық қалаларында дерлік өнер көрсетіп, көрермендер қошеметіне ие болды. Ол кісінің әншілік дарыны тек облысқа ғана емес, республика жұртшылығына кеңінен таныс. Алматы, Ақтөбе, Семей, Шымкент қалаларында өткен әншілер байқауында бірінші орынды жеңіп алғаны тағы бар. Сондай-ақ ол 1987 жылы өнер қайраткерлері құрамында Германиядағы Қазақстан өнерінің онкүндігіне қатысып, Ә.Дінішев, Ғ.Есімов, Н.Үсенбаевалармен бірге Берлин, Карл Марксштадт сияқты ірі қалаларда өнер көрсеткен. Болгарияның София, Габрово қалаларында да болып, ондағы жұртты өнерімен тәнті етті. Әнші репертуары өте бай. Орыс, қазақ, украин, болгар тілдерінде шырқаған әндерін халық әрқашан қошеметпен қабылдайды. Ал “Жеңіс күні” әнін Әнуарбектей ешкім айта алмайды десем, басқа әншілер ренжи қоймас.
Әнуарбек Сағдолдаұлы тек қана әнші емес, шебер актер де. Ол кісінің сомдаған рөлдері 60-70-тен асады. Шекспирдің “Отелло” спектакліндегі Отелло, “Қозы Көрпеш-Баян сұлудағы” Қодар, “Ревизордағы” дуанбасы рөлдері өнерсүйер қауымның есінде ұзақ сақталары сөзсіз. Ауылдағы оңды өзгерістер, кемшіліктер жайлы сатиралық қойылымдар жазып, оны өзі ойнап береді. Концерттер, тақырыптық кештер, әр түрлі мерекелік шаралардың сценарийлерін жазып, өзі жүргізіп, елді үйіріп алатын тамаша жүргізуші. Ел арасында танылмай жүрген өнерлі жастарды тауып, халыққа таныту – Әнуарбек ағаның өмірлік ұстанымы. Соңғы жылдары “Жас қанат”, “Көркемсөз оқу шебері” сияқты түрлі бағдарламалар жиі өткізіледі. Ол жас таланттармен жұмыс істеуден еш жалыққан емес. Оларды сахна мәдениетіне баулып, жыр шумақтарын қалай мәнерлеп оқу керектігін үйретеді. Өзі де бірнеше музыкалық аспаптарда еркін ойнайды.
Ауылдың үлкені де, кішісі де Әнуарбек Сағдолдаұлына ерекше құрметпен қарайды. Ол кісіні еркелетіп “Ән аға” деп кеткен. Бүкіл ғұмырын мәдениет саласына арнаған ол өнер жолына шын берілген, нағыз өз ісінің шебері. Елбасы Н.Ә.Назарбаевтан алған “Алғыс хаты” көп жылғы жемісті еңбегінің лайықты бағасы деуге болады.
Жеке өмірі де өзгелерге үлгі. Жұбайы Қадира Айдарханқызы №1 Теректі орта мектебінде орыс сыныптарына қазақ тілінен сабақ беретін, жоғары санатты ұстаз. Отбасында Азамат, Аманжол атты 2 ұл тәрбиелеп өсірді. Олар өз отбасыларымен Алматыда тұрады.
Марқакөлдің сұлу табиғатының аясында өсіп, ер жеткен Әнуарбек сонау 90-шы жылдары өзге адамдар сияқты Жерұйықты іздеп, басқа жаққа қоныс аударған жоқ, туған жерден алысқа кетуді жөн көрмеді. Ол ісіне қазір де еш өкініш білдірмейді.
Жаны таза, өнерге адал, ең бастысы Марқакөлін ерекше сүйетін Әнуарбек Сағдолдаұлына мол шығармашылық табыстар тілейміз. Әнағаның өз ауылдастарын әлі де шуақты өнерімен қуанта беретініне сеніміміз мол.
Айжан АХМЕТОВА, №1 Теректі орта мектебінің мұғалімі.Шығыс Қазақстан облысы, Күршім ауданы.