Баршаға аян, елімізде халық денсаулығы мен емдеу сапасын жақсартып, жетілдіру мақсатында 2010 жылдың 1 қаңтарынан Бірыңғай ұлттық денсаулық сақтау жүйесі (БҰДЖ) енгізіліп, жұмыс басталып кетті. Әрине, жаңа басталған реформа жайында медицина қауымдастығы арасында да, тұрғындар арасында да әрқилы әңгімелер айтылуда. Өйткені, жаңа жүйе ең әуелі алдын ала бір-екі облыста тәжірибеден өткізіліп, атқару тетігі халыққа түсіндіріліп, ең болмаса алғашқы уақытта кезең-кезеңмен кірістіру ойластырылмаған соң, бірден енгізілген кезде қарбаласы мен өз қиындығын ала келері хақ. Кейбір ғалымдарымыз ауқымды бағдарламаның түпкі идеясымен келіскенімен, іске асыру тетігі толық зерттеліп, ғылыми негізделмеген әрі бүгінгі қолданыстағы құрал-жабдық, материалдық базаның жаңа жүйені енгізуге қауқары қаншалықты жететіні ескеріліп, есептелмегендіктен асығыс жасалған жоба дегенді де алға тартады.
Денсаулық – адамның да, қоғамның да байлығы. Реформа министрлер үшін емес, халық үшін жасалады. Алайда, ол дұрыс жүргізілмесе қиындығын тартатын біріншіден – халық, екіншіден, қыруар қаражат шығарған – мемлекет. Әдетте, мұндай үлкен бағдарлама енгізілгенде қаупі мен тәуекелі қатар жүреді. Өйткені, қабылданған реформа, бағдарламалар қағаз жүзінде сақадай-сай болғанмен, бірақ жүзеге асыруға келгенде алшақтыққа, сәйкессіздікке ұрынуы ықтимал. Оған дәлел, бұғанға дейін денсаулық сақтау саласында дәл осылай елді дүрліктіріп басталып, арты құрдымға кеткен бірнеше реформадан беті қайтып қалған жұртшылықтың биылғы жылдың басты сауалына айналып, бас ауыртып отырған жаңа жүйеге үлкен үміт артқанымен, әзірге күдігінің басымдау болып жатқаны да содан шығар.
Бүгінде жоғарыда айтқандай, жаңа жүйе жайында халықтың мағлұматы кемшін болғандықтан да дәрігер мен аурухананы таңдаудың жөні осы екен деп, ауылдан қалаға, облыс орталығына сабылып келіп, бірден өздері қалаған емдеу орындарына барып, есік алдынан қайтып, әбігерге түсіп жатқандары қаншама. Редакцияға телефон шалып: “Бұлай сандалғанша, бұрынғы үйренген жүйеміз жақсы еді...” деп шала бүлінгендер де бар. Ендеше, біз бүгінгі мақаламызда көпшілік оқырманға енгізіліп отырған Бірыңғай ұлттық денсаулық сақтау жүйесі жайында мағлұмат бере отырып, оның ұтымды және әлсіз тұстарына, яғни денсаулық сақтау саласын қаржыландырудың жаңа моделі не береді деген сауалға жауап іздеуге тырыстық...
Енгізіліп отырған Бірыңғай ұлттық денсаулық сақтау жүйесінің негізгі мақсаты – пациенттің дәрігерді және медициналық мекемені еркін таңдауға, емдеу мекемелері арасында бәсекелестік орта құру мен медициналық қызмет көрсету үрдісінің ашықтығына негізделген. Оны іске асыру үш бағыт бойынша жүзеге асырылмақ: денсаулық сақтау жүйесінде әкімшілік реформа жүргізу; медицина қызметкерлерінің сапасын үздіксіз көтеру; денсаулық сақтау жүйесін қаржыландыруды жетілдіру, халыққа медициналық көмекті жақындату. Ұлттық жүйе екі кезеңге арналған. 1-ші кезең – 2010-2015 жылға дейін – психиатриялық, жұқпалы, туберкулез ауруларын қоспағанда, ауруларды емдеу кезінде стационарлық және стационарды алмастыратын көмектің шеңберінде тегін медициналық көмектің кепілді көлеміне бірыңғай ақы төлеушіні құру. 2-ші кезең – 2016-2020 жылға дейін – мемлекеттің, жұмыс беруші және азаматтардың жеке және қоғамның саулығы үшін ортақ жауапкершілігі теңгерілімін белгілеу.
Дәрігер қалай таңдалады?
Жоғарыда айтқандай, Бірыңғай ұлттық денсаулық сақтау жүйесі бойынша кез келген Қазақстан азаматы дәрігерді өз қалауымен еркін таңдауға құқылы. Яғни, тегін медициналық көмектің кепілді көлемі шеңберінде алғашқы медициналық-санитарлық көмек мекемелеріне (емханаларға) азаматтарды тіркеу бір ғана аумақтық-әкімшілік бірлік тұрғысында тұрақты және уақытша тұратын мекен-жай бойынша жүзеге асады. Пациент тек бір ғана мекемеге тіркеле алады. Оның құжаты емхананың тіркеу талоны болып табылады. Ал тіркеу жылына бір рет, 1 қаңтардан 1 ақпанға дейін жүргізіледі.
Алайда, біздің ауылдағы ағайындардың көпшілігі дәрігерді өз еркімен таңдау құқын еліміздің кез келген түкпірінен келіп, өздеріне ұнаған дәрігерге қарала береміз деп түсінетін сыңайлы. Жоқ, олай емес. Біріншіден, ауыл адамдары қаланың емханасына тіркеле алмайды. Олар жергілікті жердегі аумақтық қағидаттар бойынша тіркеледі. Жалпы, дәрігерді таңдауға ауылдықтардан гөрі, қалалықтардың мүмкіндігі мол. Өйткені, ауылдағы ағайындар бетіне қарап отырған жалғыз дәрігерден басқа кімді таңдамақ?
Жақында Алматы қалалық денсаулық сақтау басқармасының бастығы Еркін Дүрімбетов барлық салалық мамандарының басын қосып, журналистермен өткізген баспасөз мәслихатында жаңа жүйеге қатысты біраз жайттарға түсініктеме берген-ді. Басқарма бастығының айтуынша, егер өзіңіз тұратын тұрақты мекен-жайға қарасты емхананың дәрігерлік қызметіне көңіліңіз толмаса, қаладағы басқа қалаған медициналық мекемеге тіркеле аласыз. Ол үшін жеке куәлік, СТН (РНН), өтініш, бұрынғы емханадан тіркеуден шыққаныңыз туралы талон қажет. Егер қала тұрғыны бұғанға дейін тіркелген емханасын өзгерткісі келмесе, қайта тіркелудің қажеті жоқ. Ал қалаға басқа облыстан, жақын ауылдан, яки шетелден жұмысқа келген азаматтар болса, алдымен тиісті заң орнына (Әділет министрлігіне) барып, тіркелгені жөнінде құжат алады. Міне, сол құжатпен кез келген қалаған емханаға, қалаған дәрігеріне тіркеле алады. Екіқабат әйелдер мен балаларға тіркелген мекен-жайына қарамастан медициналық көмек көрсетіледі.
Басқарма бастығы оңтүстік шаһардың емдеу мекемелері БҰДЖ бойынша медициналық қызмет көрсетуге негізінен дайын екендігін жеткізе келіп, кейбір пациенттер түсінбеушілік салдарынан бірден ауруханаға жатуға болмаса анықтама бюросына барғаны жайлы фактілердің кездесіп, ондай адамдармен түсіндіру жұмыстары жүргізілгенін мәлім етті.
Бір ескерте кетерлігі, БҰДЖ бойынша емханаға тіркелу мерзімі биылғы жылға 20 ақпанға дейін ұзартылды.
Медициналық емдеу
мекемесі қалай
таңдалады?
Жалпы стационарға жату үш медициналық көрсеткіш арқылы жүзеге асады. Біріншісі, алғашқы медициналық-санитарлық көмек пен медициналық мекеме мамандарының жолдамасы; екіншісі, жедел медициналық көмек қызметі мен санитарлық авиация; үшіншісі, шұғыл ауырған жағдайда науқастың өз аяғымен келуі. Пациент тегін медициналық көмектің кепілді көлемінің шеңберінде стационарлық емдеуді таңдау үшін кез келген аккредиттелген мемлекеттік және жеке меншік аурухананы тек тұрғылықты мекен-жайы бойынша емес, Қазақстанның кез келген аумағынан таңдай алады.
Мәселен, Алматы облысы Жамбыл ауданының түкпірдегі Жаманты ауылының тұрғыны өзі қалаған клиникадан медициналық көмек алғысы келеді делік. Ол үшін не істеуі керек? Біріншіден, жолдамаға қол жеткізеді. Ал жолдама қалай беріледі? Алдымен алғашқы медициналық-санитарлық көмек беру мекемесінің дәрігері (ауылдық дәрігерлік амбулатория немесе ФАП) науқасқа жолдама жазып, аудандық емханаға жібереді. Ондағы маман-дәрігер науқастың ауру белгілерін байқап, қажетті анализдер өткізіп, тексерілуге нұсқау береді. Бұл тексерілулер міндетті түрде өзі барған емханада өткізілуі тиіс. Өйткені, жолдамамен бірге науқастың дайын анализдері де қоса тігіледі. Сосын дәрігер дайын анализдерге, науқастың жағдайына қарап, қандай жолмен емдеу керектігін шешеді. Егер науқастың ауруы күрделі болмаса, онда жергілікті жердегі аудандық ауруханада, болмаса күндізгі стационарда емделу ұсынылады. Бұрынғыдай “тексеріліп алайын, жатып “система” салдырып алайын” деп себепсізден себепсіз ем-домға, майда-шүйде сырқатқа бағдарламада жол жоқ. Жаңа жүйеде науқас аурухананы таңдаса, өз кезегінде аурухана ауруды (болезнь) талғап қабылдайды. Тек патологиясы ауыр жағдайда ғана жолдама толтырылады. Мәселен, жамантылық науқастың ауруы – өттегі тасты алдыру болсын делік. Аудандық емхана дәрігері жолдаманы толтырарда Алматы, Астанада ондай операция жасайтын 5 клиника бар, соның біреуін таңдаңыз деуі керек. Пациент аурухананы таңдаған соң, жолдамада өзінің қалаған клиникасында емделуге келісім беретінін көрсетеді. Содан кейін дәрігер аурудың кодын көрсетіп, оны жаңадан құрылған медициналық ақпараттық-талдау орталығы жанындағы (МАТО) жатқызу бюросына (бюро госпитализации) өткізіп, күту парақшасын алады. МАТО болса электрондық жүйемен облыстық, сосын республикалық МАТО-ға Астанаға жібереді. Сөйтіп, кодыңызды екі-үш (мүмкін 4-5-7) күн күтесіз. Содан кейін ғана аурудың коды мен науқастың коды көрсетілген жолдаманы, анализдерді алып, өзіңіз қалаған клиникаға барасыз. Егер клиникада орын болмаса, онда сізді кезекке қояды. Бір ескеретін жайт, егер жолдамаңыз он күнге дейін анықталмаса, анализдерді қайта тапсыруға тура келеді.
Бұл тәртіп не үшін қажет? Бұрын қалай еді, науқас ауруханаға жатады, ертесіне анализ өткізсе, келесі күні сараптамасын алып, содан кейін ем қолданатын. Ал мұнда қолында дайын анализі бар науқасқа стационарға жатқан күннен ем-дом жүргізіліп, уақыт үнемделмек. Жалпы алғанда жаңа жүйенің тағы бір мақсаты – емханадағы ем-домды, күндізгі стационарды жолға қойып, күшейтіп, ауруханадағы төсек санын қысқартып, аз уақытта сапалы ем жүргізу. Мәселен, Қазақстан әлемде стационарлық төсек саны жөнінен алдыңғы орын алады. Бүгінде елімізде 127 мыңнан аса төсек бар екен. Бірақ, өкінішке орай, бізде саны көп болғанымен, сапа төмен.
Сонымен жамантылық науқас №7 аурухананы қалап, операция жасалды делік. Онда операцияның қалай өткендігі жөнінде сараптама жасалады. Айдың аяғында осы операцияға төленетін төлемақы Алматы қаласына түседі. Сөйтіп, бұрындары қаладағы ауруханаларға тегін жатуға қолы жетімсіз ауыл адамдары, енді жаңа реформа бойынша осындай жолмен емделмек. Мәселен, Республикалық медициналық ақпараттық-талдау орталығы Алматы облыстық филиалы дерегіне сүйенсек, 2010 жылдың 4 ақпанына 802 жолдаманың 624-і ауыл тұрғындарына берілген. Олардың 53-і республикалық деңгейдегі орталықтарға жолданса, оның 47-сі ауыл адамдары. Сондай-ақ облыстық ауруханаға жіберілген 495 науқастың 268-і ауылдықтар. Ал Алматы қаласында №12 емхананың 10 ақпандағы мәліметі бойынша, стационарға 254 адам жолдамаға қол жеткізсе, оның 157-сі кодпен, 97-сі жедел жәрдем арқылы жатқан. Квотамен емделуге келсек, оның жолдамаға еш қатынасы жоқ. Яғни, квота аудан, облыс деңгейінде жасалынбайтын күрделі операция, емдерге беріледі. Келешекте жаңа жүйе ретке келген жағдайда квотаның да “күні” бітуі мүмкін дегенді айтады...
Жаңа жүйенің ұтымды
жақтары
немесе күтілетін нәтижелер
Біріншіден, электронды ақпараттық жүйені және салалық статистиканы дамыту негізінде қазіргі денсаулық сақтау субъектілерін басқару қағидаттары енгізіледі. Яғни, Қазақстанда тұратын халықтың есебі алынып, тіркеліп, өзінің аты айғақтап тұрғандай бірыңғай орталықтандырылған жүйе қалыптаспақ. Онда әрбір азаматтың бүкіл сараптама нәтижелері – салынған вакцинадан бастап, қанының тобы, қандай аурумен ауырғаны, дәріге аллергиясы бар ма, т.б. ауру тарихы жазылған науқастың жеке коды жасақталады. Егер сіз Қазақстанның кез келген түкпірінде жүріп аяқ астынан ауыра қалсаңыз, болмаса айтып келмейтін түрлі апат, оқыс оқиғалардан мертіксеңіз, дереу компьютерден науқастың қайда тұратыны, бұрынғы ауру-сырқауы жайында барлық анықтаманы алып, бірден ем қолдана береді. Демек, Қазақстан аумағында кез келген пациент қай өңірден екендігіне қарамастан, тегін медициналық көмектің кепілді көлемін алуына құқылы.
Сондай-ақ, денсаулық сақтау саласы шалғайдағы елді-мекенге дейін жаппай компьютерленген жағдайда шетелдегідей дәрігер сырқатнамасын толтырудан, қаншама қағазбастылықтан құтылып, науқасты емдеуге, кәсіби біліктілігін көтеруге уақыты мүмкіндік бермек. Емделушілер де бұрынғыдай дәрігердің түсініксіз жазуына бас қатырмайды, қажетті анықтама, сараптаманы тайға таңба басқандай компьютерден шығарып береді. Әрине, әзірге “ауылы алыстау” бұл тетік толық іске асуы үшін уақыт та, орасан ауқымды жұмыс та атқарылуы тиіс.
Екіншіден, пациенттің учаскелік дәрігер мен медициналық емдеу мекемесін еркін таңдауын қамтамасыз етуі. Яғни, қажет болған жағдайда дәрігердің жолдамасымен пациент республика аумағында емделуге кез келген бейінді аурухананы өз қалауымен таңдайды. Егер бұрындары ауыл адамдары республикалық деңгейдегі ұлттық орталықтар мен ғылыми-зерттеу институттарында соншама қиындықпен келетін квотамен емделсе, жаңа жүйеде алғашқы медициналық-санитарлық көмек және медициналық ұйым мамандарының жолдамасымен де стационарлық көмек алатын болады.
Үшіншіден, медициналық қызметтерді көрсетудің бәсекелестік ортасын қалыптастырады. Демек, медициналық мекемелер арасында өзара бәсеке тумақ. Ол үшін үкімет оларды жеке меншік, мемлекеттік мекеме демей, бәріне бірдей қаражат бөліп, халыққа ақысыз медициналық көмек көрсету жүйесін дамытады. Мұндай жағдайда емдеу мекемелері де, дәрігерлер де сапалы қызмет көрсетуге, біліктіліктерін арттыруға тырысады.
Төртіншіден, тегін медициналық көмектің кепілді көлеміне кіретін жедел және шұғыл медициналық жәрдеммен ауруханаға түскен науқасты аяғына дейін емдеп шығармақ.
Бесіншіден, медициналық қызмет көрсету саласында ашық, сыбайлас жемқорлыққа қарсы орта құрылып, бұл ретте формалды емес төлемдер деңгейі айтарлықтай төмендемек. Мәселен, нақтыланбаған (необоснованный) диагнозбен жолдама берілсе, науқасты ауруханаға жатқызбайды. Есесіне сол жолдаманы берген емхананың бас дәрігеріне айыппұл салынады. Сондықтан бас дәрігердің өзі ондай заңсыздыққа бармауға тырысады.
Алтыншыдан, денсаулық сақтауға бөлінген мемлекеттік бюджет пен халықтың қаражатын, оның ішінде стационарлық топты оңтайландыруға негізделген қаражатты пайдаланудың тиімділігін арттыру. Осы орайда Үкіметтің қаулысымен арнайы қаражаттың бөлінуін қадағалайтын аумақтық бөлімшелері бар Медициналық қызметке ақы төлеу комитеті құрылды. Ол комитет ауруханалардың соңғы нәтижеге – науқастың жазылып шығуына қол жеткізуін ескере отырып қаржыландырады. Егер ауруы қайта қабынса немесе науқас қайтыс болса, яки талас тудырған жағдайда эксперт анализ жасап барып төлемді шешеді. Бұдан “ақша пациент соңында жүреді” деген қағида жүзеге асырылмақ. Яғни, ақша соңғы нәтижеге, нақты шығынға төленбек.
Жетіншіден, БҰДЖ шеңберінде республикалық бюджеттен бөлінетін қаржы медициналық ұйымдардың орналасуына қарамастан салыстырмалы коэффициент қолданылған бірдей базалық тарифпен төленбек. Мәселен, бұғанға дейін жан басына шаққандағы тегін медициналық көмектің кепілді көлемін қаржыландыруда айтарлықтай айырмашылықтар орын алған. Айталық, Қарағанды облысында науқастың бір емделуінің бағасы 88,6 мың, ал Оңтүстік Қазақстан облысында 41 мың теңгені құраған. Бұл ретте медициналық қызметтердің қолданыстағы тарифтерінің айқындығы, ашықтығы болмай отыр: аурудың түріне және медициналық қызмет көрсетуге байланысты нақты шығындарға қарамастан, сырқат емделуінің орташа бағасы 55,1 мың теңгені құраған. Ал ұлттық жүйеде мемлекет денсаулық сақтау мекемелеріне бөлінетін қаражаттың бәрін бір жерге жинамақ. Сөйтіп, қай жерде көбірек емделсе, сол жерге ақша көбірек бөлінбек.
Сегізіншіден, мемлекеттің ресурстарын тиімді пайдалануды қамтамасыз етпек. Олай дейтініміз, соңғы алты жылда мемлекет денсаулық сақтау саласына қаражат аямай, 2004 жылы 130 млрд., 2009 жылы 472,8 миллиард теңге бөліп, кепілді тегін медициналық көмек көрсетудің қаржылық қорын 273,1 млрд. теңгеге жеткізгенмен, бірақ сол қаражаттардың дұрыс игерілмеуінен, 2008 жылы бөлінген қаражаттың 35 миллиарды жұмсалмай, мемлекетке қайтарылды. Cондай-ақ, орасан көп қаражатқа керекті-керексіз жабдықтар, жаңа технологиялар сатып алынып, олармен жұмыс жасайтын мамандардың жоқтығынан, болмаса қажетті бөлшектері жоқтықтан босқа тұрғандары қаншама. Тағы бір мәселе, кейде қаражат шығарып оқытқан мамандардың өзімізде жұмыс істеп кетуіне шетелдегідей құрал-жабдықтар болмай шығады. Одан да біздегі бар технологияны үйрету үшін шетелден маман шақыртып оқыту тиімді болар еді.
Тоғызыншы, медициналық мекемелердің қызметін басқаруда нарықтық тетіктер кеңінен қолданылмақ.
Оныншыдан, кейбір фармацевтикалық фирмалар дәрі-дәрмекпен алыпсатарлыққа барса, жаңа жүйеде ондайға жол берілмейді. Бұл жерде бәрі заңды, бағасы қатал қадағаланады. Сонда “ана дәрі, мына дәрі жоқ” деген болмауы мүмкін. Өйткені, бас дәрігерлер ондай ысырапшылдыққа бармауға тырысады
Он біріншіден, аккредиттеу, тәуелсіз сарапшыларды тарту. Министрлік жаңа жүйені енгізудің алдында жанталаса аккредитация өткізді. Яғни, емдеу мекемелеріндегі қолданыстағы құрал-жабдықтардан не бар, не жоғын, сондай-ақ, мемлекет медицина мекемелерін ұстап тұруда коммуналдық қызметке жұмсалатын қаражаттың есебін алды. Бұл да бір біткен іс болды.
Он екіншіден, түпкі нәтижеге бағдарланған, медицина қызметкерлерінің сараланған еңбекақы жүйесі енгізіледі. Министрдің айтуынша, сапасы жоқ емдеу орындары, біліксіз дәрігерлер қысқармақ. Демек, бағдарламада дәрігерлер өздерінің деңгейін байқайды әрі байқатады. Сонда оларға қанша жалақы төлеу керектігі өзінен өзі шықпақ. Егер дәрігер өзіндік жұмыс жасап, жаңадан шыққан әсері тиімді дәрілерді, озық әдіс-тәсілдерді оқып, біліп, ізденіп қолданбаса, кәсіби біліктілігін арттырмай, үйренген бір дәріні жаза берсе, әрине, қысқарады. Ендігі жерде Алматыға біліктілігін арттыруға оқуға жолданған мамандар көбіне қыдыруға, демалып қайтуға, сертификатты ақша беріп сатып алуға келмейтін болады...
Жаңа жүйенің әлсіз жақтары
Біріншіден, онсыз да сын көтермейтін шалғай ауылдағы дәрігерлік амбулатория, фельдшерлік-акушерлік пункттердің (ФАП) жұмыстары нашарлап, тағы да күйзеліске ұшырауы ықтимал. Ал оңтайластыру кезінде өткен реформада ФАП-тарды, ауылдық ауруханаларды жауып тастағанымыз өзімізге белгілі. Олардың орнын әлі толтыра алмай жатқанда, жаңа жүйе жағдайында бұрынғы күндеріне жете алмай қалуы мүмкін. Бәлкім, еліміздегі денсаулық сақтау саласының жұмысын жолға қойып, халықтың денсаулығын жақсартамыз десек, ең алдымен әлем медиктері осыдан отыз жыл бұрын мойындаған (Алматы декларациясы), әлі де мойындап отырған алғашқы медициналық көмек көрсету мекемелерінің базасын күшейтіп, жұмысын оңтайлы ұйымдастыру қажет шығар. Иә, “ана шаруам, мына шаруам бітсін” деп жүріп, құлағанда бір-ақ дәрігерге баратын біздің халыққа өз денсаулығына жауапты болуын міндеттеуді 2015 жылдан емес, бүгіннен бастау керек. Мәселен, шетелде емделу өте қымбат тұрғандықтан олар өз денсаулығын сақтап, қорғайды, ауырмаудың жолын іздейді. Саламатты өмір салтымен айналысып, ішімдік ішпейді, темекі тартпай, жол ережелерін мұқият сақтайды. Әйелдер шақыртпай-ақ жыл сайын тексеруден өтеді. Бізде ол қызмет тегін болса да келіп қаралмайды. Әйелдер консультациясына жүктіліктің соңғы айларында ғана қаралып, босануға перзентханаға аяқтары ісініп, қан қысымдары көтеріліп келіп жатқаны. Ендеше, Кодексте жазылғандай, өз денсаулығымызға деген жауапкершілікті, мәдениетімізді көтеруге күш салуымыз керек.
Екіншіден, жаңа жүйенің негізгі мақсаты – медициналық көмек көрсету жүйесінің бәсекелестігін арттыра отырып, сыбайлас жемқорлықтың тамырына балта шабу делінген. Жоғарыда біз жүйенің ұтымды жағы “ақша пациенттің артында жүреді” дедік. Енді жергілікті жердегі бас дәрігерлер ауылдағы стационарды сақтап қалу, ақшаны сыртқа жібермеу үшін әртүрлі жағдайларға баруы мүмкін. Сондай-ақ, қай науқастың білікті маманға, жақсы ауруханаға қаралып ем алғысы келмейді дейсің. Ал жақсы аурухана созылмалы емес. Не істейді, баяғы тамыр-таныстықпен ақша берудің жолын іздейді. Оған қарға тамырлы қазақтың ағайын-туғаны, жоғарыдан соғылатын телефон шалушыларды қосыңыз. Ауыры жанына батқан адам жолдаманы да, кезекті де күтпейді. Сөйтіп, жолдама алуды жеделдетуде парақорлық бұрынғыдан да өршуі ықтимал. Егер бұрындары науқас бір адамның қолын майласа, енді жолдаманы толтыратын дәрігерге, сосын ақпараттық-талдау орталығындағы маманға, сосын ауруханаға жатуға кезек күтпес үшін, сосын емдейтін дәрігерге беруге тура келеді. Өткен жылы бес облыстың тұрғындарымен жасалған сауалдамада олардың 44 пайызы “дәрігерлерге ақша берсең жақсы қарайды” деп жауап берген. Өйткені, біздің менталитет, психологиямыз солай.
Үшіншіден, науқастың дәрігерді, аурухананы таңдауының ережесі жетілдірілмеген. Мәселен, дәрігерлердің де, медициналық ұйымдардың да дайындалуына, біздерде “мынадай-мынадай бар” дегендей, өздерін жарнамалауға мүмкіншілік берілмеді. Ауруханалар да солай.
Төртіншіден, ауруханаларға жатқызу бюросының жұмысы жетілдірілмеген. Мынаны қараңыз, барлық бос төсек орын жөнінде ақпарат түске дейін беріледі, ал ақпарат құруға ертеңіне жетіп, науқас келгенше төсек орынға басқаны жатқызады. Сөйтіп, науқас бірнеше күн бос орын күтуге мәжбүр болуда.
Бесіншіден, тегін медициналық көмектің кепілді көлемін пайдалану үшін әр азамат тұрақты немесе уақытша тұрып жатқан мекен-жаймен емханаға тіркелуге міндетті дедік. Егер БҰДЖ-мен басқа емхананы таңдап, тіркелген жағдайда, науқас учаскелік дәрігерді үйге шақыру құқынан айырылады. Мәселен, сіз Ақсайда тұрып, Достық даңғылындағы №5 қалалық емханаға тіркелсеңіз, учаскелік дәрігердің қаланың бір шетінен екіншісіне баруға еш мүмкіндігі де, мұршасы да жоқ. Яғни, жүйеде дәрігерді таңдауда ара қашықтық алшақтығы мен маман жетіспеушілігі ескерілмеген.
Айталық, Алматы қаласы бойынша аккредиттеуден сүрінбей өткен №12 емханаға 10 ақпанға дейін әр түрлі жағдаймен ресми түрде 791 адам келіп тіркеліп, 77 адам басқа емханаларға кеткен. Айталық, сол тіркелгендер арасында диспансерлік есептегілермен, мүгедектер, туберкулез, онкологиялық науқастармен учаскелік дәрігердің жұмыс істеуі тіптен қиындайды. Әсіресе, жұқпалы аурумен ауырған науқастың үйіне барып, ауру көзін залалсыздандыру керек болады. Жалпы № 12 емхана 62 мың ересек, 22 мың балаға медициналық қызмет көрсетеді. Енді оған қаланың әр аймағынан тіркелген 791 адамды қосыңыз. Кейде пациенттердің телефондары өзгеріп жатады, сонда көлікпен қамтамасыз етілмеген, учаскелік дәрігер қайтпек? Ал бұрынғы жүйе бойынша қалай еді. Учаскелік дәрігер өзіне бекітілген 5-6 көше тұрғындарының денсаулығына жауап беретін. Егер дәрігерге диспансерлік есептегі пациент қажет болса, телефонмен хабарласа алмаса, есігіне қағаз жазып қалдырса да, тауып алып байланысатын.
Реті келгенде айта кетелік, Алматы қаласында бүгінгі күнге 210 дәрігер жетіспесе, оның 66-ы балалар педиатры, 112-і учаскелік дәрігерлер. Ал жоғары оқу орнын бітірген 800-ге жуық ақ халатты маманның биыл 50-і Алматыдағы медициналық жедел жәрдем стансасына жұмысқа орналасқан болса, республика бойынша медицина саласы 4 мың дәрігерге зәру болса, ауылдық жерлерде 3 мыңға жуық маман жетіспейді. Жауапсыз сұрақ көп, бірақ реформа бар.
Алтыншыдан, медициналық қызметтің тарифтерін теңестіруде де оның технологиясы жетілдірілмеген, бұрынғы жоғарғы тарифпен жұмыс істеп келген ауруханалар бұл жағдайда қиыншылыққа ұшырауы ықтимал.
Жетіншіден, бұғанға дейін ден-саулық сақтау саласы жергілікті бюджеттен қаржыландырылып, аудандық, қалалық, облыстық әкімдікке де қарайтын. Ұлттық жүйе бойынша министрлік бүкіл бюджетті өз қолдарына алып отыр. Есесіне бұл жерде денсаулық саласына жергілікті әкімдіктердің жауапкершілігі бәсеңсіп қалмай ма? Әкім де өз тұрғындарының денсаулығына жауап берулері керек емес пе?
Сегізіншіден, медицина қызметкерлерінің пікірінше, нормативтік-құқықтық база жетілдірілмеген. Олардың көпшілігі жыл аяғында, қараша, желтоқсан айларында шыққандықтан, яғни толық танысып, қолдарына тимегендіктен жүйенің уақытында жұмыс істеу кетуіне өз кедергілерін тигізуде. Мәселен, аурухананың статистика бөлімінде отырған мамандардың жаңа жүйе негізіндегі жұмысты атқаруға еш мүмкіндігі жоқ. Сондықтан бүгінде дәрігерлер медициналық статистикалық картаны өздері толтыруда. Статкарта дегеніміз не? Әр науқастың ауруханада жатқан уақытта ішкен дәрісі, ампуласының мөлшерін есептеп шығарады. Міне, сол жұмысты қазір дәрігерлер атқаруда. Оның бәрі уақыт. Сондықтан мұндай техникалық жұмысты медбикелерге, болмаса медициналық білімі бар мамандарға жүктеп, онсыз да науқастармен жиірек кездесуге уақыты жетпейтін дәрігерлерді босату орынды болмақ.
Бұйрық, қаулы қашанда талқыланбайды, орындалады. Оның үстіне бұл Үкіметтік бағдарлама. Мемлекет басшысы да экономикалық реттеу мен ынталандыруды енгізуді, қаржылық модельді өзгерту арқылы азаматтар мен жұмыс берушілердің ортақ жауапкершілігін қамтамасыз етуді көздейтін денсаулық сақтау моделін әзірлеуге тапсырма бергені өзімізге белгілі.
Иә, қашанда қалыптасып, жұмыс істеп жатқан жүйеге реформа енгізу оңай шаруа емес. Әсіресе, әлеуметтік саланың ең күрделі де жауаптысы – медицинаға. Қалай десек те, осы салаға жасалған реформалардың бір жолы болмай-ақ қойды. Бір жағынан оның өз деңгейінде жүрмеуін мамандар шетелдік жүйеге сүйеніп, негізін солардан алатынымызбен түсіндіреді. Бұл жолы Қазақстан Канада, Австралия мемлекеттерімен географиялық, демографиялық жағынан ұқсас болғандықтан, осы елдердің жүйесіне сүйендік дегенді алға тартады. Басқасын айтпағанда, экономикасы, жаңа технологиясы қарыштап дамыған, медицина саласы жаппай компьютерленген, халықтың өз денсаулығына деген менталитеті жоғары елмен өзімізді салыстыру оңайға соға қояр ма екен? Неге бізге осы он сегіз жылдың ішінде экономикалық жағдайымыз, жеріміз үлкен болғанмен тұрғындардың орналасу тығыздығы, жылдың төрт мезгілі болатын жердің де, елдің де артықшылықтары, ұлттық ерекшеліктеріміз, халықтың өз денсаулығына деген сауаты ескеріліп, аптықпай, асықпай басқа балама бағдарламаларды да талқылап, қоғамдық ұйымдарды да тыңдап, депутаттар да атсалысып, кесіп-пішіп, бір-екі жыл тәжірибеден өткізіп, пісіріп барып өзіміздің қазақстандық моделімізді жасамасқа?!
Мемлекеттің негізгі байлығы – халық. Халықтың басты дәулеті – денсаулық. Жақында Алматы телеканалында “Жаңа жүйе медициналық қызметтің сапасын көтере ме, жоқ па?” деген сауалға телекөрермендердің жүз пайызы “жоқ” деп дауыс беруі ойлантатын жайт. Ендеше, енді ғана енгізіліп, қолданысқа түскен бұл жүйе туралы нақты қорытынды жасау ертерек. Бірақ, әйтеуір жақсы-жаманды жұмыс істеп, үйренген бұрынғы жүйемізге жете алмай қалмасақ болғаны. Қорқатынымыз – әр түрлі шешілмеген мәселелер көбейіп кетсе, жағдай одан да ушығып кетуі мүмкін. Сондықтан, ондай жайттар уақытында кәсіби, сапалы түрде шешілсе.
Иә, үлкен жұмыс басталып кетті. “Көш жүре түзеледі” деген қазақпыз ғой, жүре түзелуіне үміт арталық.
Гүлзейнеп СӘДІРҚЫЗЫ.